Fietsers en voorrang

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Re: Fietsers en voorrang

Bericht door Egbert » do 12 dec 2019, 7:07

Van https://www.advocaatwegen.nl/wat-is-een-weg-wegenwet/
In een uitspraak van 5 maart 2008 (ECLI:NL:RVS:2008:BC6035) heeft de Afdeling deze ‘praktijk’ geconcretiseerd. Naar het oordeel van de Afdeling zijn wegen in de zin van de Wegenwet: “verkeersbanen die een functie vervullen ten behoeve van het afwikkelen van het openbare verkeer en die derhalve naar hun aard of functie een grote, onbepaalde publieksgroep dienen”.
En door hoe het er uit ziet zou ik dit niet als weg aanduiden en zou ik zeggen dat fietsers die over het fietsPAD aankomen voorrang moeten verlenen.
Als ze hier van rechts komen nog versterkt doordat ze over de stoep moeten en het meer op een uitritconstructie lijkt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 12 dec 2019, 13:50

^^ Deze redenatie klopt in mijn ogen niet.

Het stuk jurisprudentie dat je aanhaalt gaat over twee uitspraken van een rechter over de vraag of een stuk 'weg' een openbare weg is in de zin van de Wegenwet. Feitelijk ging het in beide gevallen om paden die uitsluitend ter ontsluiting dienen van eigen terreinen. I.c. deze in Rouveen respectievelijk een (niet op SV zichtbaar) zijtakje van dit doodlopende grindpad in Elsloo. Dat dat geen 'openbare wegen' zijn, zou je inderdaad kunnen betogen (afhankelijk van de casus). Maar dat is compleet wat anders dan volledig openbare fietspaden (zoals waar Attietattie het over heeft) en bovendien gaat het dan in dit geval ook nog eens niet om de Wegenwet (waar de jurisprudentie op ziet), maar op de Wegenverkeerswet. Voor de Wegenverkeerswet lijkt me zo'n fietspad gewoon vallen onder het begrip weg, voor zover dat al relevant is.

In de casus van Attietatiie is het vooral relevant of al dan niet sprake is van een uitrit (of eigenlijk uitritconstructie). Met zo'n kruisend voetpad er tussenin kan de indruk ontstaan dat hiervan inderdaad sprake is. Ik persoonlijk denk dat er eigenlijk wat meer uiterlijke kenmerken moeten zijn (zoals een drempel) om in zo'n situatie van een uitritconstructie te kunnen spreken. Sowieso is het begrip 'uitrit' in de afgelopen decennia wel heel erg afgegleden van waarvoor het begrip ooit bedoeld was.

Kortom: ik vind het een gewone kruising met een weg van rechts. Fietsverkeer vanaf rechts heeft hier dus voorrang op het autoverkeer op de 'hoofdweg'.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 12 dec 2019, 14:25

Zonder enige kennis wil ik als leek ook wel wat roepen: de kant met de stoep lijkt mij een uitritconstructie (door de doorlopende stoep), de ander een gelijkwaardige kruising (zelfde kleur asfalt en zelfde hoogteniveau). Zo zou ik ze los van elkaar beoordelen. Nu ze bij elkaar liggen weet ik het echt niet...

RikB
dorpsstraat

Bericht door RikB » do 12 dec 2019, 15:40

Met Piles eens, voor de leken dus duidelijk.
Lijkt me geen handige situatie op 1 kruising 2 manieren van fietsers voorrang moeten geven op hetzelfde fietspad.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 12 dec 2019, 15:46

Ik denk dat in de praktijk niemand fietsers op beide fietspaden voorrang geeft en dat die fietsers het ook niet zo snel zullen nemen. En ik vermoed dat er binnen de gemeente ook niet echt over de voorrangssituatie is nagedacht (en wellicht al helemaal niet sinds fietsers van rechts voorrang hebben gekregen vanuit de wetgeving waardoor er feitelijk sprake is geworden van een andere situatie op deze plek).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 12 dec 2019, 16:23

Rein schreef:
do 12 dec 2019, 15:46
Ik denk dat in de praktijk niemand fietsers op beide fietspaden voorrang geeft en dat die fietsers het ook niet zo snel zullen nemen.
Dit is Nederland he. Dus er is altijd wel iemand die op zijn strepen gaat staan. En er is laatst een conflict geweest, gelukkig zonder gevolgen.
Rein schreef:
do 12 dec 2019, 15:46
En ik vermoed dat er binnen de gemeente ook niet echt over de voorrangssituatie is nagedacht (en wellicht al helemaal niet sinds fietsers van rechts voorrang hebben gekregen vanuit de wetgeving waardoor er feitelijk sprake is geworden van een andere situatie op deze plek).
In mijn herinnering ligt de drempel er relatief kort. In ieder geval na de invoering van 'voorrang voor fietsers van rechts'.
Deze gebruikers waarderen Attietattie voor dit bericht (totaal 13212):
mavasboe!SnelwegfreakWouterN14
-------------------------------------------------------------------------------------
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 12 dec 2019, 16:45

Fietsers staan ook niet altijd bekend als de meest defensieve verkeersdeelnemers. Zeker met een vage weginrichting kan dat misgaan...