Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Chrysa » di 12 feb 2019, 18:27

Niet in Breda hoor. :emo:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door mavas » wo 11 mei 2022, 9:47

In België wordt het rijbewijs 8 dagen ingetrokken als iemand appt achter het stuur:
https://tweakers.net/nieuws/196594/belg ... ekken.html
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door Alfa » vr 13 mei 2022, 0:59

Ik vind het een overdreven maatregel die weinig effect zal hebben. Behalve dat mensen die betrapt worden onredelijk zwaar bestraft worden. Dat parketten autonoom mogen beslissen rijbewijzen in te trekken is trouwens ook een vreemde praktijk. Dat zou wettelijk geregeld moeten worden, want nu neigt het naar willekeur. Maar goed, het is een testproject en ik verwacht dat men wel zelf zal concluderen dat het een onredelijk zware maatregel is.

Overigens riskeer je het zelfs als je gsm los op de passagierszetel ligt. Zelfs als je je gsm gewoon aan het opladen bent zonder het in een houdertje zit. Gebruik zou maatgevend moeten zijn en niet de locatie van je gsm. Het is niet zo dat een gsm buiten het houdertje automatisch een gebruik inhoudt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door duikgek89 » vr 13 mei 2022, 6:33

Ik heb niet eens een houder en zou ook niet weten waar ik die moet plaatsen zodat het mij niet in de weg zot of mijn zicht beperkt. Telefoon ligt vooraan op de middenconsole aan de kabel ivm android auto en verder gebruik ik het ding niet.

En daarvoor zou men mijn rijbewijs af kunnen pakken? :wall:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door Km357 » vr 13 mei 2022, 6:37

Alfa schreef: vr 13 mei 2022, 0:59 Ik vind het een overdreven maatregel die weinig effect zal hebben. Behalve dat mensen die betrapt worden onredelijk zwaar bestraft worden. Dat parketten autonoom mogen beslissen rijbewijzen in te trekken is trouwens ook een vreemde praktijk. Dat zou wettelijk geregeld moeten worden, want nu neigt het naar willekeur. Maar goed, het is een testproject en ik verwacht dat men wel zelf zal concluderen dat het een onredelijk zware maatregel is.

Overigens riskeer je het zelfs als je gsm los op de passagierszetel ligt. Zelfs als je je gsm gewoon aan het opladen bent zonder het in een houdertje zit. Gebruik zou maatgevend moeten zijn en niet de locatie van je gsm. Het is niet zo dat een gsm buiten het houdertje automatisch een gebruik inhoudt.
Ik snap niet hoe jij bellen achter het stuur relatief onschuldig blijft vinden, meer dan snelheid, is deze afleiding oorzaak van lichte en zware ongevallen omdat er iemand het noodzakelijk vond om te gaan multitasken op een plek waar dat niet kan. Stel je even voor dat een hartchirug even z'n smartphone neemt terwijl hij opereert...

Dat een losliggende smartphone in de auto je je rijbewijs zou kosten is een verzinsel, je mag hem gewoon niet vast hebben.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door boe! » vr 13 mei 2022, 7:24

duikgek89 schreef: vr 13 mei 2022, 6:33 Ik heb niet eens een houder en zou ook niet weten waar ik die moet plaatsen zodat het mij niet in de weg zot of mijn zicht beperkt. Telefoon ligt vooraan op de middenconsole aan de kabel ivm android auto en verder gebruik ik het ding niet.

En daarvoor zou men mijn rijbewijs af kunnen pakken? :wall:
Als je het bericht goed leest gaat het over handheld bellen. In jouw post lees ik niets over bellen achter het stuur, dus is er niets aan de hand.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door duikgek89 » vr 13 mei 2022, 7:39

^^
Ik reageerde op de bewering van Alfa:
Alfa schreef: vr 13 mei 2022, 0:59
Overigens riskeer je het zelfs als je gsm los op de passagierszetel ligt. Zelfs als je je gsm gewoon aan het opladen bent zonder het in een houdertje zit. Gebruik zou maatgevend moeten zijn en niet de locatie van je gsm. Het is niet zo dat een gsm buiten het houdertje automatisch een gebruik inhoudt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door boe! » vr 13 mei 2022, 7:55

^^ Ah, duidelijk. Die houder speelt inderdaad een belangrijke rol in de wetgeving. In onderstaande link is aangegeven hoe een en ander in de wegcode is opgenomen.
:arrow: https://www.veiligverkeer.be/inhoud/reg ... het-stuur/

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door Piles » vr 13 mei 2022, 8:05

Ik snap die focus op bellen nooit zo in de auto. Elke beetje moderne auto heeft bluetooth-verbinding, en dan maakt het niet uit waar je telefoon ligt of hangt.
Het grote probleem is natuurlijk appen/berichtjes sturen, daar is 90% van de telefoongebruikers druk mee.
Maar uit de wetgeving mag je nu wel appen als de telefoon in de houder zit :facepalm:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door Wimpie25 » vr 13 mei 2022, 9:15

^^
Dan wordt in België de parapluwetgeving van kracht die stelt dat je ten allen tijde de aandacht op de weg moet houden. Als je zit te tokkelen op een GSM in een houder, loop je dus al tegen de lamp.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door Alfa » vr 13 mei 2022, 13:14

Km357 schreef: vr 13 mei 2022, 6:37
Dat een losliggende smartphone in de auto je je rijbewijs zou kosten is een verzinsel, je mag hem gewoon niet vast hebben.
Klopt niet, de regels zijn daarvoor recent verstrengd: https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... uder%20zit. Dus je gsm los op de passagierszetel laten liggen is dezelfde overtreding van de derde graad als met de gsm in de hand bellen. Daarvoor kan het rijbewijs dus ook ingetrokken worden. Hoe streng het geïnterpreteerd wordt hangt af van de willekeur van de vaststellende agent.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Km357 » vr 13 mei 2022, 13:20

Volgens de Verkeerswetgeving:

"De tweede wijziging betreft de uitbreiding van het verbod op het gebruik van elektronische toestellen door bestuurders (art. 8.4).

Voorheen was het verboden 'gebruik te maken van een draagbare telefoon die in de hand gehouden wordt'. Voortaan is het verboden een 'mobiel elektronisch apparaat met een scherm te gebruiken, vast te houden of te manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is'.

Deze wijziging treedt in werking op 3 maart 2022."

Dus als je telefoon naast je ligt, of op de achterbank of in de deurvakken zit kan er niks gebeuren. Het blijft om gebruik gaan (en dat mag dus enkel als hij in de houder zit), niet de plaatsgesteldheid als die niet in gebruik is. Wat VAB zegt is hun zaak, maar het is dus niet correct.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Rijbewijs kwijt bij niet handsfree bellen

Bericht door Alfa » vr 13 mei 2022, 13:27

Km357 schreef: vr 13 mei 2022, 6:37 Ik snap niet hoe jij bellen achter het stuur relatief onschuldig blijft vinden, meer dan snelheid, is deze afleiding oorzaak van lichte en zware ongevallen omdat er iemand het noodzakelijk vond om te gaan multitasken op een plek waar dat niet kan.

Ik zeg nergens dat ik bellen onschuldig vindt, enkel ben ik tegen de indeling in de derde categorie (dat dezelfde categorie als door rood rijden, wat een veel directer gevaar oplevert) en nu ook tegen de bijkomende verstrenging om ook het rijbewijs in te trekken.

Ik vind gebruik van gsm eerder thuishoren in de tweede categorie, dus 110 euro boete. Dat lijkt me genoeg.

Ik snap ook de focus op de houder niet, als het gebruik van gsm afleidend is dan geldt dat ook als hij in het houdertje zit of als er blue tooth gebruikt wordt. Het begint net als snelheid meer een meer dogmatisch te worden eerder dan de echte veiligheidsrisico's meegenomen worden.


Km357 schreef: vr 13 mei 2022, 6:37
Stel je even voor dat een hartchirug even z'n smartphone neemt terwijl hij opereert...
Dan zou ik ook niet graag hebben dat hij opneemt als de gsm in een houdertje zit.

Km357 schreef: vr 13 mei 2022, 6:37
Dat een losliggende smartphone in de auto je je rijbewijs zou kosten is een verzinsel, je mag hem gewoon niet vast hebben.
Klopt niet, de regels zijn daarvoor recent verstrengd: https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... uder%20zit. Dus je gsm los op de passagierszetel laten liggen is dezelfde overtreding van de derde graad als met de gsm in de hand bellen. Daarvoor kan het rijbewijs dus ook ingetrokken worden. Het parket heeft duidelijk gecommuniceerd dat elk gebruik automatisch intrekking rijbewijs betekent. Hoe streng het geïnterpreteerd wordt hangt af van de willekeur van de vaststellende agent.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 13 mei 2022, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Km357 » vr 13 mei 2022, 13:30

Ik heb letterlijk de wetgeving gequote en die is heel duidelijk. Enkel het gebruik telt, niet de plaats van je smartphone/tablet whatever als je die niet gebruikt. VAB is geen officieel orgaan die 100% de waarheid vertelt, in de wegcode en wetgeving vind je die gelukkig wel nog.

Hier vind je altijd de laatste wijzigingen terug:
https://www.wegcode.be/actueel/2216-weg ... bijgewerkt

Helemaal onderaan het stukje over elektronische toestellen met scherm.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Alfa » vr 13 mei 2022, 13:33

^^ Waarom zou het gevaarlijker zijn dat als je belt je je gsm op speaker op de passagiersstoel legt ipv in een een houdertje? Het eerste is namelijk duidelijk strafbaar gesteld met dus boete categorie 3 en onmiddelijke intrekking rijbewijs in Oost-Vlaanderen en Halle-Vilvoorde, het tweede is echter legaal.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Km357 » vr 13 mei 2022, 13:36

Op zich doet die discussie er niet toe, maar om daar antwoord op te krijgen moet je dat niet aan mij vragen maar aan de mensen die beslist hebben om het reglement/wetgeving aan te passen. Voor de rest is de wijziging zo duidelijk als wat en heeft de VAB het verkeerd gecommuniceerd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Alfa » vr 13 mei 2022, 13:40

^^ De wijziging is duidelijk: je gsm gebruiken terwijl die los op de passagiersstoel ligt is strafbaar geworden waar dat voorheen niet het het geval was. Terwijl dat niet redelijkerwijs te verantwoorden is. Tegelijkertijd zijn de boetes en straffen daarvoor onredelijk hoog geworden en zal het intrekken van een rijbewijs niet tot gevolg hebben dat de gsm minder gebruikt wordt.

Verder is het punt van dit forum net dat er gediscussieerd wordt over zaken, waaronder dit. Dat je de discussie ontwijkt geeft al aan dat je er zelf geen antwoord op hebt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Km357 » vr 13 mei 2022, 13:46

:facepalm: Het is toch maar normaal dat een telefoon manipuleren (gebruiken dus) die op de passagiersstoel ligt strafbaar is? We praten hier niet over een gesprek via bluetooth hé...maar contact tussen huid en apparaat.

Wat ik al posts probeer duidelijk te maken is dat als die telefoon of tablet daar gewoon ligt zonder gebruik, je niks riskeert.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Steyn_E » vr 13 mei 2022, 14:34

Precies. Ik heb regelmatig m'n telefoon aan een oplaadkabel op de passagiersstoel liggen. Dat is uiteraard niet het gebruiken van een apparaat en dus zou het belachelijk zijn om daarvoor te beboeten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Alfa » vr 13 mei 2022, 16:26

Km357 schreef: vr 13 mei 2022, 13:46 :facepalm: Het is toch maar normaal dat een telefoon manipuleren (gebruiken dus) die op de passagiersstoel ligt strafbaar is? We praten hier niet over een gesprek via bluetooth hé...maar contact tussen huid en apparaat.

Wat ik al posts probeer duidelijk te maken is dat als die telefoon of tablet daar gewoon ligt zonder gebruik, je niks riskeert.
Gebruik betekent niet enkel aanraken, ook je gsm gebruiken terwijl hij los in de stoel ligt, bijvoorbeeld tijdens een telefoongesprek of teamsgesprek, of als gps is dus ook strafbaar.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Km357 » vr 13 mei 2022, 16:37

Aangezien dat niet zo staat in de officiële verkeerswetgeving en reglementering is het in de realiteit dus niet zoals je voorstelt. Waarom kom je trouwens altijd af met nieuwsbronnen die zaken overgenomen hebben en dingen bijschrijven en niet met de enige échte wegcode?

Zelfs de wegpolitie kan het mis hebben, zoals ik al meerdere keren heb ondervonden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Alfa » vr 13 mei 2022, 16:41

^^ In de wegcode staat enkel :
“Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.”
Om te weten hoe 'gebruiken' geïnterpreteerd wordt moet je de rechtspraak afwachten, die haal je niet uit de wegcode. Eigenlijk weet zelfs niemand hoe dat geïnterpreteerd zal worden door de rechtspraak want dan moet je concrete uitspraken afwachten. Het is alleszins duidelijk dat het niet enkel gaat over vasthouden of aanraken maar over het veel bredere gebruiken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door verfmeer95 » vr 13 mei 2022, 17:07

^^ Volgens de van Dale betekent manipuleren: betasten, bevoelen. In deze context dus aanraken met een lichaamsdeel om er iets mee te doen. Een telefoongesprek of kijken/luisteren naar de navigatie valt daar dus niet onder.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Durashift » vr 13 mei 2022, 22:53

Km357 schreef: vr 13 mei 2022, 13:20 Volgens de Verkeerswetgeving:

"De tweede wijziging betreft de uitbreiding van het verbod op het gebruik van elektronische toestellen door bestuurders (art. 8.4).

Voorheen was het verboden 'gebruik te maken van een draagbare telefoon die in de hand gehouden wordt'. Voortaan is het verboden een 'mobiel elektronisch apparaat met een scherm te gebruiken, vast te houden of te manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is'.

Deze wijziging treedt in werking op 3 maart 2022."
(..)
Dit is dan gelijk aan de NL wetgeving.
(..)Niet handheld bellen achter het stuur

U mag niet uw mobiele telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem vasthouden als u uw auto bestuurt. U mag deze apparaten ook niet klemmen tussen uw oor en schouder. Wel mag u uw telefoon bedienen als deze in een houder zit. Bijvoorbeeld als uw navigatiesysteem vraagt een alternatieve route te accepteren. Verder mag u altijd spraakbediening gebruiken. (..)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in-de-auto

Dat je een telefoon / touchscreen wél in een houder mag bedienen zal gelegen zijn in het feit dat vele (beroeps)chauffeurs (maar ook hulpverlening etc.) soms tijdens het besturen tóch dat apparaat / scherm moeten bedienen. Of denk aan een moderne auto met een beeldscherm waar alle functies van de auto in zijn verwerkt.. (Tesla, VW Golf..)

Alfa schreef: vr 13 mei 2022, 16:41 (..)
Om te weten hoe 'gebruiken' geïnterpreteerd wordt moet je de rechtspraak afwachten, die haal je niet uit de wegcode. (..) [/i].
Het lijkt mij dat de wetgever doelt op een telefoon die op de stoel naast de bestuurder, bijvoorbeeld, een film of voetbalwedstrijd afspeelt..
Daar kan de bestuurder op kijken. De telefoon is in gebruik voor het streamen van beelden.

Vreemd genoeg is het dan weer niet strafbaar om datzelfde beeld, al rijdende, te bekijken op een scherm dat ingeklemd zit in een houder. :s

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Steyn_E » vr 13 mei 2022, 23:44

Nou ja, dan zou je kunnen argumenteren dat spotify aanzetten en 'm op de rechtervoorstoel leggen om op te laden ook strafbaar zou zijn (dus niet bedienen/nummer verwisselen, gewoon bij het wegrijden aangezet en bedienen via het stuurwiel). Dat lijkt me niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Alfa » za 14 mei 2022, 0:17

verfmeer95 schreef: vr 13 mei 2022, 17:07 ^^ Volgens de van Dale betekent manipuleren: betasten, bevoelen. In deze context dus aanraken met een lichaamsdeel om er iets mee te doen. Een telefoongesprek of kijken/luisteren naar de navigatie valt daar dus niet onder.
Het gaat niet enkel om manipuleren, het gaat om 'gebruiken, vast te houden of te manipuleren'. Het woord 'of' impliceert dus dat het om meerdere mogelijkheden gaat die elkaar uitsluiten. Waarbij het woord 'gebruiken' dus het breedst te interpreteren is.
Durashift schreef: vr 13 mei 2022, 22:53
Het lijkt mij dat de wetgever doelt op een telefoon die op de stoel naast de bestuurder, bijvoorbeeld, een film of voetbalwedstrijd afspeelt..
Daar kan de bestuurder op kijken. De telefoon is in gebruik voor het streamen van beelden.

Vreemd genoeg is het dan weer niet strafbaar om datzelfde beeld, al rijdende, te bekijken op een scherm dat ingeklemd zit in een houder. :s
Exact. Er wordt teveel focus gelegd op de houder. Waarbij overigens niet gespecificeerd wordt waar de houder zich bevindt. Enkel dat de 'daartoe bestemde houder' aan het voertuig bevestigd is. Dus je houder mag zich ook aan je zijruit bevinden. Dat is dus wel legaal terwijl het illegaal is als hij op de stoel ligt. Dat is volledig van de pot gerukt.

Er zijn overigens nog situaties te bedenken die illegaal zijn waar dat weinig risico schept: bv je gsm gebruiken als je voor een rood licht staat of in de file staat.

Plaats reactie