Woonerf

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Peter852
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 mar 2016, 11:47

Woonerf

Bericht door Peter852 » ma 21 mar 2016, 11:51

Beste mensen,

ben hier nieuw. In mijn gemeente is men van mening dat woonerven (tegenwoordig: 'erven') ouderwets zijn en moeten worden omgebouwd naar 30-km-zones. Is dat zo? Worden ze niet meer gebouwd?

Ik vind ze echter erg veilig en prettig. Wie heeft daar cijfers over?

Dank!

Peter

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Woonerf

Bericht door Jurjen » ma 21 mar 2016, 12:03

Woonerven mogen nog altijd en ze zullen ook nog wel aangelegd worden, maar volgens mij niet zo massaal meer aangelegd als ik de jaren 70. Woonerven ombouwen tot zone 30 lijkt me niet zo'n goed idee aangezien je toch beter niet harder dan 15 km/h kan rijden en nu nog een parkeerverbod geldt buiten de vakken, als het zone 30 wordt, moet daar weer een extra bord komen. Geldverspilling dus.

Peter852
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 mar 2016, 11:47

Re: Woonerf

Bericht door Peter852 » ma 21 mar 2016, 12:07

Mee eens. Ben op zoek naar cijfers om (vooral) de grotere veiligheid te onderbouwen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Woonerf

Bericht door Rene » ma 21 mar 2016, 15:02

Die grotere veiligheid is er i.m.h.o. niet. In woonerven ontbreken immers trottoirs, waardoor kinderen niet goed leren omgaan met gemotoriseerd verkeer. En dat zie je terug bij oversteekongevallen op wegen en straten net buiten de woonerven. Daarmee is het dus ook lastig om er statistiek op te bedrijven.

Wat mij betreft zouden erven op 30 km/h begrensd moeten worden, en de speciale voorrangsregels voor voetgangers en parkeerregels worden opgeheven. Als een woonerf op een gegeven ogenblik aan herstraten toe is, zouden trottoirs aangebracht kunnen worden.

(Ik woon zelf ook in een jaren-70-woonerf, en heb daarvoor in een jaren-90-zone-30 gewoond. Het woonerf is voor mij in de vergelijking echt een voorbeeld van hoe het niet moet.

Peter852
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 mar 2016, 11:47

Re: Woonerf

Bericht door Peter852 » ma 21 mar 2016, 15:05

Dank. Interessant. Ken je wetenschappelijk onderzoek daarnaar?

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Woonerf

Bericht door kees » ma 21 mar 2016, 15:21

Rene schreef: Wat mij betreft zouden erven op 30 km/h begrensd moeten worden, en de speciale voorrangsregels voor voetgangers en parkeerregels worden opgeheven. Als een woonerf op een gegeven ogenblik aan herstraten toe is, zouden trottoirs aangebracht kunnen worden.
Voordeel van optrekken nar 30 is dat je van dat rare stapvoetscriterium af bent.
Maar bovenal, ik zou geen snelheidsregels gaan aanpassen zonder de infrastructuur aan te passen.
Dus ik ben tegen 30 op een woonerf zonder aanpassingen.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Woonerf

Bericht door Jurjen » ma 21 mar 2016, 19:00

Ik woon zelf al m'n hele leven aan een jaren 70 woonerf, maar ik zie niet hoe je daar fatsoenlijk een zone 30 van maakt. Er is zelfs nauwelijks ruimte voor een stoep, van voortuin tot voortuin is het 5 meter. Een stoep levert alleen schijnveiligheid op als je hem daar aanlegt, als automobilist moet je wel gebruik maken van de stoep. Het is wel ideaal om daar op straat te kunnen spelen, en ja voor een auto moet je dan aan de kant, maar dat was nooit een probleem. Een bewegende auto betekende gewoon aan de kant en die kunnen gevaarlijk zijn, dus je leert ook met gemotoriseerd verkeer omgaan.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Woonerf

Bericht door Via » ma 21 mar 2016, 21:40

Peter852 schreef:Beste mensen,

ben hier nieuw. In mijn gemeente is men van mening dat woonerven (tegenwoordig: 'erven') ouderwets zijn en moeten worden omgebouwd naar 30-km-zones. Is dat zo?
Ik ken wel een gemeente die dat als beleid heeft. Wat mij betreft prima, aangezien daar veel erven binnen 30-zones liggen en op die manier een hoop borden kunnen worden gesaneerd. De straten worden dusdanig heringericht dat parkeren en overige ruimtes duidelijker worden gemaakt, het feitelijke snelheidsgedrag zal bijna niet wijzigen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Woonerf

Bericht door Attietattie » ma 21 mar 2016, 22:12

^^ Dat ben ik niet met je eens. Bij de juiste inrichting, vind ik gekoppeld in zijn 2 eigenlijk al te snel. En in 30-kilometerzones vind ik 30 vaak al te traag.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Woonerf

Bericht door Peter » di 22 mar 2016, 5:39

Veel 30 km zones bestaan uit een bord en een enkele drempel. Een woonerf, mits goed ingericht en zonder doorgaande functie (lees: druk autoverkeer) vind ik een prima inrichting, maar wel iets duurder in aanleg en onderhoud. Het best tot zijn recht komt hij bij doodlopende straten of straten die als een U uitkomen op dezelfde (doorgaande, evt Vmax 30) weg. Hele wijken tot woonerf verklaren werkt natuurlijk niet, tenzij het bewust een autoluwe wijk is (oud centrum of zo met vrijwel geen parkeerfaciliteiten)

Ze zijn soms alleen vervelend voor vracht- en vuilnisauto's, die soms onvermijdelijk zijn op woonerven. Soms kan je bewoners vragen hun afval (rol of ondergronse) naar de hoofdweg te brengen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Woonerf

Bericht door Coen Tunnel » di 22 mar 2016, 12:29

kees schreef:
Rene schreef: Wat mij betreft zouden erven op 30 km/h begrensd moeten worden, en de speciale voorrangsregels voor voetgangers en parkeerregels worden opgeheven. Als een woonerf op een gegeven ogenblik aan herstraten toe is, zouden trottoirs aangebracht kunnen worden.
Voordeel van optrekken nar 30 is dat je van dat rare stapvoetscriterium af bent.
Wat is er raar aan? Daar is jurisprudentie over. En op het nieuwe woonerfbord staat de Vmax van 15 km/u duidelijk vermeld.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Woonerf

Bericht door kees » di 22 mar 2016, 12:49

Okee, als er jurisprudentie is, en als er een concrete maximumsnelheid aan gekoppeld is, is het acceptabel.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Woonerf

Bericht door Peter » wo 23 mar 2016, 9:06

kees schreef:Okee, als er jurisprudentie is, en als er een concrete maximumsnelheid aan gekoppeld is, is het acceptabel.
Vroeger werd er van 6 km/h of zo uitgegaan (een gewone wandelsnelheid). Bij die snelheid kon je 80% van de fietsers al op de bon slingeren, wat (bijna) nooit gebeurde. De 15 km/h kwam via jurisprudentie dat niet alle auto's een snelheid aangeven onder de 15 km/h of dat een lagere snelheid moeilijk te rijden viel in sommige auto's (als je de koppeling van een diesel laat opkomen, rijdt je al 8-10 km/h). Stapvoets is nu draf geworden... (de meeste jonge mensen zullen 15 km/h halen voor afstanden van 500-1000 m)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie