Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Mariann
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 17:46

Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Mariann » do 17 nov 2016, 18:07

Onze gemeente gaat een rotonde aanleggen voor ons huis. Niets mis mee.
Alleen wordt er nu een zebrapad aangelegd tegen onze oprit en net na de rotonde of net voor de rotonde hangt af van welke richting ik op wil gaan.
De oprit zelf wordt ingekort waardoor ik niet meer kan keren op de oprit, dus waarschijnlijk ook achteruit de oprit afmoet en het zebrapad op met gevarenlichten aan.
En een stukje achteruit richting rotonde moet sturen tegen het verkeer in om goed op de weg te komen staan om voorruit te kunnen vertrekken.
Dus mijn vraag is: mag dat ?
Ik krijg straks al te maken met hele boze mede weggebruikers.
En helemaal als het officieel niet mag.
Laat staan de angst voor achterop rijdend verkeer die niet verwacht dat ik daar sta of rij.
Gemeente geeft geen andere oplossing en houdt zich hierover heel erg stil. Dus zijn ze nu fout? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Wouter N14 » do 17 nov 2016, 20:20

Ik denk dat ze niet fout zijn, maar wel dat ze een beroerde situatie laten ontstaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door the_freak » vr 18 nov 2016, 2:17

Mariann schreef:Onze gemeente gaat een rotonde aanleggen voor ons huis. Niets mis mee.
Alleen wordt er nu een zebrapad aangelegd tegen onze oprit en net na de rotonde of net voor de rotonde hangt af van welke richting ik op wil gaan.
De oprit zelf wordt ingekort waardoor ik niet meer kan keren op de oprit, dus waarschijnlijk ook achteruit de oprit afmoet en het zebrapad op met gevarenlichten aan.
En een stukje achteruit richting rotonde moet sturen tegen het verkeer in om goed op de weg te komen staan om voorruit te kunnen vertrekken.
Dus mijn vraag is: mag dat ?
Ik krijg straks al te maken met hele boze mede weggebruikers.
En helemaal als het officieel niet mag.
Laat staan de angst voor achterop rijdend verkeer die niet verwacht dat ik daar sta of rij.
Gemeente geeft geen andere oplossing en houdt zich hierover heel erg stil. Dus zijn ze nu fout? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Volgens mij heb ik deze vraag eerder op de dag op infopolitie gezien inclusief een situatieschets......

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Peter » vr 18 nov 2016, 4:10

Het is ongebruikelijk, maar ik denk niet verboden. Voor voetgangers moet je toch al wijken op de stoep en de weg, en voor het andere verkeer maakt het niet uit of er nu wel of geen zebra ligt of wel of geen fietsers/voetgangersoversteek ligt. En achteruit een weg insteken is heel normaal. De meeste opritten van privegarages zijn te smal om te keren.

Praktisch kan het handig zijn altijd achteruit in te parkeren, daar een uitrit op de hoek van een (drukke) straat lastiger is om achteruit in te voegen, met verkeer dat van alle kanten voorrang heeft. Dan wil je in 1 keer de weg opkunnen rijden zonder te stoppen om van achteruit vooruit te kunnen,
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Kaaiman » vr 18 nov 2016, 8:29

De uitrit zelf is het probleem nog niet eens, wel het feit dat je achteruit moet rijden op een rotonde. Dit is hoogst ongebruikelijk en gaat zwaar ten koste van de voorspelbaarheid van het weggedrag ter plaatse. Vanwege de kromming van de rotonde heb je tevens te maken met meer dode hoeken dan elders. De gemeente creëert hiermee een flink gevarenpunt in plaats van dat zij die oplost.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Peter » vr 18 nov 2016, 8:44

Uitritten op een stadsrotonde zelf zijn niet zo zeldzaam hoor.
https://www.google.nl/maps/@52.0932389, ... 6656?hl=nl
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Egbert » vr 18 nov 2016, 9:44

Ik neem aan dat het in de zaak van Mariann gaat om een minirotonde. Dat is heel wat anders dan dit. ^^

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door the_freak » vr 18 nov 2016, 10:02

Nee om een grote rotonde, ze heeft eerder een situatieschets gepost, helaas kan ik die niet meer vinden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Jeroen » vr 18 nov 2016, 10:32

Peter schreef:Praktisch kan het handig zijn altijd achteruit in te parkeren, daar een uitrit op de hoek van een (drukke) straat lastiger is om achteruit in te voegen, met verkeer dat van alle kanten voorrang heeft. Dan wil je in 1 keer de weg opkunnen rijden zonder te stoppen om van achteruit vooruit te kunnen,
Dat is in zijn algemeen al te adviseren bij ieder haaks parkeervak of uitrit als deze direct aan een doorgaande weg ligt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door duikgek89 » vr 18 nov 2016, 11:06

Bij het achteruit inrijden is het vaak ook makkelijker om het verkeer even te blokkeren en vlot achteruit in te steken. Je moet alleen even duidelijk laten zien wat je van plan bent zodat de auto's achter je even inhouden en je de ruimte geven.

Mariann
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 17:46

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Mariann » vr 18 nov 2016, 11:27

Ik heb heb de tekening van de rotonde en situatie , maar ik weet niet hoe ik die hier kan plaatsen. Weet iemand of en hoe ik dat kan doen. Dan wordt mijn vraag duidelijker.
P.s. En het gaat om een grote rotonde.

Ik heb mijn vraag ook op een politie forum gezet met de tekening. Zoek in google op : politie forum mariann rotonde. Dan kom je bij mijn bericht.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Seat Ibiza » vr 18 nov 2016, 11:44

^^
Helaas alleen als je daar aangemeld bent...
Het forum wil dat je geregistreerd en aangemeld bent om dit forum te kunnen lezen

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door the_freak » vr 18 nov 2016, 14:23

^^ Gisteren stond hij in het gasten gedeelte.


Edit hieronder staat het.
Laatst gewijzigd door the_freak op vr 18 nov 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door the_freak » vr 18 nov 2016, 14:32

Afbeelding
Laatst gewijzigd door the_freak op vr 18 nov 2016, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door keokiracer » vr 18 nov 2016, 14:35

^^ Ik kan het nog niet zien. Geen toestemming om de bijlage te bekijken. Kun je hem anders re-hosten op imgur ofzo?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door the_freak » vr 18 nov 2016, 14:37

Nu maak je van ts zijn probleem mijn probleem, maar ik ben de lulligste niet zal eens zien wat ik kan doen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door keokiracer » vr 18 nov 2016, 14:38

^^ Ik ging er een beetje blind van uit dat je de TS was :oops:

edit: :top: :top: :bloemetje:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Rein » vr 18 nov 2016, 18:51

Het lijkt allemaal erg krap ingepland. Een rotonde lijkt er bijna niet (of anders gezegd net wel) in te passen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Vinny » vr 18 nov 2016, 18:54

Ik had met de openingspost veel moeite om me de situatie voor te stellen, en uit de schets blijkt hoe bizar het ontwerp is. Persoonlijk vind ik dit niet door de beugel kunnen omdat de verkeerssituatie totaal buiten het verwachtingspatroon van een niet-bekende weggebruiker is. Ik denk wel dat het legaal is, op een zebrapad mag je in principe achteruit rijden en keren. Je mag alleen niet inhalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Rein » vr 18 nov 2016, 19:12

Is het soms deze kruising die wordt omgebouwd naar rotonde?

Vraag 1 is waarom is daar een rotonde nodig (en wat ik er mis met de huidige situatie)

Vraag 2 is waarom er niet een kleiner model rotonde wordt aangelegd, bijvoorbeeld zonder vrijliggend fietspad.

Vraag 3 is waarom de rotonde niet wat meer richting plantsoen wordt gelegd.

Edit: ik vermoed van wel:
denoordoostpolder.nl schreef: Er komt toch een rotonde op het punt Espelerlaan-Koningin Julianastraat en Onder de Toren.

Dat heeft een meerderheid van de gemeenteraad maandagavond besloten. ONSen SP kregen onvoldoende steun voor het onderzoeken van een alternatief. Sommige omwonenden zijn namelijk tegen de voorgestelde rotonde.

Zij zouden graag zien dat de rotonde wordt verplaatst richting een nu braakliggend grasveld, waar Sinke in de toekomst mogelijk op wil bouwen. Partijen als Politieke Unie en VVD pleitten daarom voor een gesprek met het bedrijf, zodat uiteindelijk de rotonde op een voor iedereen bevredigende manier kan worden aangelegd. Wethouder Suelmann ziet daar geen heil in. ‘Verplaatsing betekent dat een nieuw bestemmingsplan nodig is. Dan ben je weer twee of drie jaar verder.’

[...]

Dat was ook de strekking van een motie van het CDA waar een meerderheid van de raad zich achter schaarde. De partij wil de omwonenden zoveel mogelijk tegemoetkomen door bijvoorbeeld opritten en belichting aan te passen. Een verplaatsing van de rotonde kan onderzocht worden, maar mag in ieder geval niet tot vertraging leiden.
Wat een stuitende houding van de gemeentepolitiek zeg :facepalm: als dat wat er in dat artikel staat een beetje klopt.

Edit 2: Hier is een filmpje van omroep Flevoland te zien van de situatie (inclusief naar ik aanneem TS)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door duikgek89 » vr 18 nov 2016, 21:00

Compleet idioot dit. We willen een rotonde en dus douwen we dat ding er maar tussen... Dat het meer problemen veroorzaakt dan oplost is niet belangrijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Wouter N14 » vr 18 nov 2016, 21:11

Kan je geen onafhankelijke verkeersveiligheidsaudit laten uitvoeren?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 21:30

Uiteraard kan ze dat. De vraag is wat voor invloed dat heeft.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Mariann
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 17:46

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Mariann » vr 18 nov 2016, 21:35

Wat goed dat de tekening geplaatst is.
Even de vragen.
1. De huidige situatie is dat het het 3x per dag erg druk is. Dus moet iedereen goed oppassen wat ze ook doen. En de mensen zijn wel 10 min later hierdoor thuis.
2.Waarom zo groot. Dat is een goede . Ze zeggen voor vrachtverkeer en bussen.
3.Richting plantsoen past niet . De rechter heeft een aantal jaren geleden beslist dat deze rotonde zo eigenlijk niet past. Maar de Raad van State gaf de gemeente gelijk met het plan van het nieuwe centrum verbouwing met als klein onderdeel de rotonde. De rotonde is toen in dat besluit meegenomen. En niet los beslist. Ook was de tekening toen nog niet af. Zoals dat zebrapad e.d. En nu heeft de wethouder met een raar spelletje deze tekening waar alles wel op staat er door gekregen. Als ze het willen verschuiven dan moeten ze het bestemmingsplan aanpassen en de wethouder houdt dit tegen.

Het artikel in de krant klopt helemaal. Alleen de 3 jaar vertraging waar de wethouder de Raad bang mee heeft gemaakt is in feite 6 maanden als iedereen meewerkt en er blijkt niemand bij navragen bezwaar te hebben. Maar hij wil willens en wetens dat ding zo hebben liggen. We moeten van hem met de gevaren lichten aan gaan manouvren en hopen dat de andere weggebruikers goed aan het opletten zijn. De verschillende partijen in de Raad waren het erover eens dat er meer onderzocht moest worden. Totdat er even een break was en de wethouder hier en daar in oren begon te fluisteren. Toen ging de stemming totaal de andere kant op. Ik wist niet wat ik zag. Net marionetten die aan de touwtjes werden getrokken. Maar goed. Dat overleg met ons , daar geloof ik niet in. Dat is een aantal jaren geleden ookal beloofd en nooit gebeurd.

Maar de vraag blijft. Hoe krijg ik het veiliger voor mijn gezin om straks te vertrekken en thuis te komen. We worden nu soms al aangereden omdat we onze oprit op willen rijden.

Mariann
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 17:46

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Mariann » vr 18 nov 2016, 22:11

Wouter N14 schreef:Kan je geen onafhankelijke verkeersveiligheidsaudit laten uitvoeren?
Klinkt goed. Kijkt zo'n audit alleen naar de verbeterde situatie van al het verkeer. Want voor het overig verkeer zijn de wachttijden straks iets korter.
Of is er ook oog voor onze gevaarlijke situatie en die van mijn buren en de buren verderop die aan de andere kant van rotonde soortgelijk debacle hebben alleen zonder zebrapad. Het gaat om 4 huizen.
En waar zou ik eventueel zoiets kunnen aanvragen .
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Rene » vr 18 nov 2016, 22:19

Bij diverse raadgevende ingenieursbureaus werken gecertificeerde verkeersveiligheidsauditors. Die werken echter niet gratis.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Egbert » za 19 nov 2016, 9:17

Dat het mag kan wel uit deze streetviewbeelden blijken. Blijkbaar heeft de bewoner daar op de hoek een oprijlaantje gekregen, aan de andere kant kan hij er op/er af via het zebrapad, maar zo te zien maakt hij het zichzelf graag moeilijk door die Haaioendaai op die manier te parkeren.
Dan nog lijkt me de streetview een betere situatie dan wat daar in Emmeloord wordt verzonnen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Vinny » za 19 nov 2016, 11:04

Ik ken dat punt een beetje. Het is daar druk en chaotisch. De weg is eigenlijk te smal, er fietsen veel scholieren en de Q liner Emmeloord-Lemmer-Groningen komt er langs (daarom ken ik dat punt). Een betere oplossing verzinnen lijkt me een uitdaging...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Jeroen » za 19 nov 2016, 11:30

Het heeft er alle schijn van dat de situatie ook al eens aangepast is geweest, met die afbuigende voorrangsweg.
Mariann schreef:2.Waarom zo groot. Dat is een goede . Ze zeggen voor vrachtverkeer en bussen.
Lijkt me op het oog een regulier formaat rotonde, en die zijn normaal al voor bussen en vrachtwagens erg krap. Kleiner dan dit is vrijwel niet te doen.
Mariann schreef:Maar de vraag blijft. Hoe krijg ik het veiliger voor mijn gezin om straks te vertrekken en thuis te komen. We worden nu soms al aangereden omdat we onze oprit op willen rijden.
Bij het afrijden van de rotonde direct de alarmlichten aanzetten, niet verder dan nodig uithalen en achteruit inparkeren. Vooruit inparkeren aan zo'n drukke weg is vragen om problemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Een zebrapad als oprit naar de garage mag dat ?

Bericht door Coen Tunnel » za 19 nov 2016, 12:12

Ik ken de situatie daar ook goed, want ik heb een paar straten verderop familie wonen. Gemeente Noordoostpolder heeft deze situatie ook zelf gecreëerd door het autoverkeer van De Deel te weren, ik denk dat dat inmiddels zo'n 15 jaar geleden is. Daardoor zijn de Onder de Toren, de Espelerlaan en de Koningin Julianastraat drukker geworden, met als specifiek knelpunt het kruispunt tussen de Espelerlaan en de Koningin Julianastraat. Dat de weg te smal is: ja, dat klopt. Die is niet ontworpen voor de verkeersstromen die er nu overheen gaan sinds de afsluiting van De Deel. Dat de busroute er langs gaat: ja, dat heeft ook direct te maken met de afsluiting van De Deel. Volgens mij verliet de bus vroeger het busstation in oostelijke richting om over de Boslaan en Banterweg richting de A6 te rijden. Nu moet de bus via de Koningin Julianastraat naar de Boslaan; omgekeerd rij je vanaf de Boslaan eigenlijk een smalle fuik in als je op de Koningin Julianastraat komt. De Koningin Julianastraat is eigenlijk niet geschikt voor bussen en zeker niet de Qliners; de weg is er te smal voor. Voor de verkeersstromen is nu echter nauwelijks een andere betere oplossing te verzinnen. Het kruispunt tussen de Espelerlaan en Koningin Julianastraat is veel drukker geworden, maar de oprit van de topicstarter is er nog steeds. Wat je ook doet: een rotonde, verkeerslichten of van de Espelerlaan-Onder de Toren weer de doorgaande rijrichting maken, het heeft allemaal nadelen. Maar het plan voor de rotonde is, zoals de Vlamingen dat met een mooi woord noemen, hallucinant.

Verkeer dat eerst werd verdeeld over De Deel en Onder de Toren moet nu allemaal over de Onder de Toren, en dus allemaal langs het kruispunt Espelerlaan-Koningin Julianastraat. Die rotonde is slechts een lapmiddel en de beroerde uitvoering laat het ook duidelijk zien. Men creëert met de rotonde bewust een afwijkende, substandaard, onveilige situatie. De oprit achteruit inrijden is niet altijd makkelijk, maar de oprit achteruit afrijden zorgt ervoor dat je achteruit op de rotonde komt en het voorrangsfietspad kruist. Bijkomend nadeel is dat de topicstarter, ongeacht hoe ze op de oprit parkeert, alleen nog maar weg kan rijden richting Onder de Toren en niet richting de Espelerlaan. Wil de topicstarter richting Espelerlaan of Koningin Julianastraat, dan zal ze in de Zeeasterstraat moeten keren. Flink wat gedoe terwijl die oprit voor de topicstarter noodzakelijk is om te kunnen parkeren bij het huis.

Natuurlijk is er ook een algemeen belang waardoor je zou kunnen zeggen dat de topicstarter dit maar moet accepteren, maar dat laat onverlet dat deze oplossing in mijn ogen wel erg afwijkend en onveilig is, terwijl er wel ruimte is voor een betere oplossing mits men bereid is een stukje groen op te offeren. Voor de topicstarter betekent het ontwerp een grote verslechtering, qua bereikbaarheid en qua veilige ontsluiting van de oprit. Mogelijk zelfs waardevermindering van het huis, want bij de meeste andere huizen aan de Espelerlaan is de oprit straks nog steeds goed bereikbaar en hoeft men niet om te rijden en te keren om de Espelerlaan of Koningin Julianstraat te bereiken. Ik denk dat de vreemde en onveilige ontsluiting van de oprit voor een toekomstige koper van de woning wel een belangrijk minpunt kan zijn. Daarom denk ik wel dat het lonend kan zijn om advies in te schakelen over de uitvoering en de veiligheid van deze rotonde, en om te bepalen of de waarde van het huis ook zal verminderen door de verslechterde ontsluiting.
Jeroen schreef:Het heeft er alle schijn van dat de situatie ook al eens aangepast is geweest, met die afbuigende voorrangsweg.
Klopt, de Espelerlaan liep vroeger rechtdoor, dit is een jaar of vijftien geleden veranderd toen De Deel werd afgesloten voor doorgaand verkeer vanaf de Boslaan richting Nagelerstraat.
Lijkt me op het oog een regulier formaat rotonde, en die zijn normaal al voor bussen en vrachtwagens erg krap. Kleiner dan dit is vrijwel niet te doen.
Vrachtverkeer is verboden op het laatste deel van de Espelerlaan en Onder de Toren. Vrachtverkeer moet dus sowieso afslaan van de Espelerlaan naar de Koningin Julianastraat of omgekeerd. Er is wat voor te zeggen om de huidige situatie te behouden, of om de Espelerlaan-Onder de Toren weer de doorgaande weg te maken en eventueel verkeerslichten te plaatsen en de Qliner over de Espelerlaan te leiden in plaats van de Boslaan, zodat de Qliner niet meer over de smalle Koningin Julianastraat moet en niet meer hoeft af te slaan. De Espelerlaan kan eventueel verboden worden voor vrachtverkeer; dat kan ook prima over de Boslaan of de Korte Dreef naar het centrum zonder noemenswaardig om te rijden. Denk dat dit een betere verbetering is dan die rotonde.
Bij het afrijden van de rotonde direct de alarmlichten aanzetten, niet verder dan nodig uithalen en achteruit inparkeren. Vooruit inparkeren aan zo'n drukke weg is vragen om problemen.
Achteruit inparkeren direct na een rotonde is echter ook geen sinecure met kruisende fietsers en voetgangers. En zeker niet bij grote drukte op de weg, of een Qliner die toevallig achter je zit op de rotonde. En de vraag ging ook om veilig vertrekken. Topicstarter moet nogal wat capriolen uithalen om vanaf haar woning richting de Espelerlaan of Koningin Julianastraat te geraken als die rotonde er eenmaal ligt, want simpelweg linksaf slaan kan niet meer door de rijbaanscheiding die er voor de rotonde al ligt. Dus dan moet ze vanaf de oprit rechtsaf richting Onder de Toren, dan rechtsaf in de Zeeasterstraat en daar keren om weer terug te gaan naar de Espelerlaan, of een blokje om via de Rietstraat en Moerasandijviestraat naar de Espelerlaan. Natuurlijk zijn er ergere zaken te bedenken, maar echt handig is het niet, en het is ontegenzeggelijk een flinke verslechtering.

Plaats reactie