App telt af tot groentijd

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

App telt af tot groentijd

Bericht door Vahalis » di 22 nov 2016, 9:47

Een primeur voor Houten: daar is de allereerste 'slimme verkeersregelinstallatie' van Nederland geïntroduceerd. Het is een app voor de telefoon die contact maakt met de verkeersregelinstallatie bij het kruispunt De Staart/Hoofdveste/De Rede. Als automobilisten het kruispunt naderen, telt de app af en weet je precies over hoeveel seconden de verkeerslichten op groen springen.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1545297 ... e-app.html

Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij als het gaat om de veiligheid. Weer iets dat de aandacht wegtrekt van het autorijden zelf. Dit ondanks dat men werkt aan een versie die zal voorlezen:
Nadeel is wel dat de automobilist onder het rijden op z'n telefoon moet kijken. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. De ontwikkelaars erkennen dit en zeggen daarom te werken aan een oplossing. Zo komt er een versie waarbij de informatie door de app wordt voorgelezen.

Gebruikersavatar
Jffry101
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 12:03

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Jffry101 » di 22 nov 2016, 9:51

Dat is zo'n beetje het laatste wat er nog aan ontbrak voor de snelheidsduivels. "Drie, twee, een, groen!"

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Snelwegfreak » di 22 nov 2016, 10:03

Nóg meer afleiding. Als we nu gewoon goed opletten kan je óók met groen direct wegrijden. Geen probleem. En wat als je app aftelt naar 0 maar het verkeerslicht wel op rood blijft staan? Rijd je zomaar door rood met alle gevolgen van dien.

Nee, ik zie meer in een rood-geelfase óf de aftellers in de gele lens zoals we al kennen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Attietattie » di 22 nov 2016, 10:14

Wat een toeval dat dat net nu in Houten bekend wordt. :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Snelwegfreak » di 22 nov 2016, 10:16

Heel toevallig een beurs in de buurt... Tja :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Rene » di 22 nov 2016, 10:21

Als je op zo'n app 15 seconden ziet en je je gas loslaat, zul je zien dat de kruisende richting verlenggroen krijgt omdat je je niet tijdig hebt ingemeld. Komen er weer wat seconden wachttijd bij en kun je nog niet doorrijden...

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door MaartenE » di 22 nov 2016, 11:20

Hier in Den Bosch hebben ze 3-2-1 lichten, waarvoor je niet op je telefoon hoeft te kijken en gewoon op de lichten let.
Een app om beter op het verkeer te letten, wat een slim idee. :roll:
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Pino » di 22 nov 2016, 11:25

Snelwegfreak schreef:Nóg meer afleiding. Als we nu gewoon goed opletten kan je óók met groen direct wegrijden. Geen probleem. En wat als je app aftelt naar 0 maar het verkeerslicht wel op rood blijft staan? Rijd je zomaar door rood met alle gevolgen van dien.
Dat laatste risico bestaat natuurlijk ook voor tellers in de gele lens. Al kan de uitvoering van de app misschien wat risico-verhogend werken. Bijvoorbeeld omdat een app één signaal krijgt bij het naderen van het verkeerslicht, op het verkeerslicht zelf vervolgens een override plaatsvindt die zorgt dat het eerder of later groen wordt, en dat niet zichtbaar wordt op de app. Dat laatste zou dan kunnen komen omdat de app maar een beperkt aantal keren verbinding zoekt met het verkeerslicht of omdat een pushbericht van het verkeerslicht naar de app om verbindings-technische redenen niet doorkomt - en in de tussentijd telt de app vrolijk verder af.

Toch kan ik me ergens voorstellen dat dit soort systemen de toekomst hebben. Ik zie ze alleen minder op mobiele telefoons en meer op boordcomputers in de auto, waardoor je het gegeven op je dashboard of navigatie-beeldscherm te zien krijgt. Ik weet niet of ik het zelf prettig zou vinden om het gegeven op zo'n manier te zien, want dan kijk je dus niet naar de weg zelf. Maar ook in samenhang met zelfrijdende auto's heeft verdere ontwikkeling van dit soort technieken vermoedelijk wel zin. En wellicht is het nu al goedkoper om geen installatie aan te leggen in de gele lens, maar alleen nog een signaaltje uit te zenden over Bluetooth?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Vinny » wo 23 nov 2016, 23:09

Ik zie dan zelf meer in tovergroen. Volgens mij werd daarmee geexperimenteerd in het Amsterdamse Havengebied. Op matrixborden werd de snelheid aangegeven die je moest rijden om het volgende groen mee te pikken. Het leek me een ideaal systeem, maar ik weet niet of het praktisch uitvoerbaar is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door MaartenE » do 24 nov 2016, 1:13

^^
Je bedoelt zoiets als de groene golf op de Eindhovense rondweg? Heeft helaas niet veel navolging gekregen, het heeft wel wat nadelen.
Als je op een ongelukkig moment de groene golf komt opgereden heb je continu alle stoplichten tegen en moet je je snelheid verhogen/verlagen om in het ritme van de groene golf te komen. En ik denk dat als er teveel auto's dezelfde richting opgaan de golf ook niet meer soepeltjes zal werken.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 25 nov 2016, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: A.u.b. niet de directe post boven je quoten. Je kunt volstaan met ^^
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door JB81 » do 24 nov 2016, 7:04

Vinny schreef:Ik zie dan zelf meer in tovergroen. Volgens mij werd daarmee geexperimenteerd in het Amsterdamse Havengebied. Op matrixborden werd de snelheid aangegeven die je moest rijden om het volgende groen mee te pikken. Het leek me een ideaal systeem, maar ik weet niet of het praktisch uitvoerbaar is.
Odysa is dat. Tovergroen is de benaming voor het verlengen van het groene licht als er nog vrachtverkeer nadert.

Odysa:
Afbeelding

Tovergroen:
Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Attietattie » do 24 nov 2016, 9:41

Vinny schreef:Ik zie dan zelf meer in tovergroen. Volgens mij werd daarmee geexperimenteerd in het Amsterdamse Havengebied. Op matrixborden werd de snelheid aangegeven die je moest rijden om het volgende groen mee te pikken. Het leek me een ideaal systeem, maar ik weet niet of het praktisch uitvoerbaar is.
Een draak van een systeem. Ze hadden (of hebben) dat ook op de provinciale weg tussen Breda en Tilburg.

Het systeem geeft alleen aan welke snelheid er moet worden gereden voor de hoofdrichting. Ik heb al eens gehad dat ik verderop linksaf wilde, mijn voorganger 50-60 @ 80 ging rijden om in één keer door te kunnen rijden en ik daardoor mijn groen miste. Ik was woest (op het systeem)!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Vinny » do 24 nov 2016, 20:21

Ik vind de bovenstaande reacties een beetje vallen in de categorie: "De NS heeft na een jaar experimenteren een vaste dienstregeling ingevoerd en reizigers blijken nog steeds in staat om de trein te missen en er vallen ook nog steeds blaadjes op de treinrails".

Kortom, er zal vast van alles mis kunnen zijn met het systeem, maar het is mij volstrekt onhelder waarom het niet kan verbeteren, of finetunen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Riis » do 19 jan 2017, 10:28

Ik snap niet waarom de telefoon hierbij betrokken moet worden, lijkt mij inderdaad geen veilige optie. Ik vraag mij ook af wat het wel niet kost om deze app te ontwikkelen en voor ondersteuning met alle verkeerslichten te zorgen, die met elkaar, met een centrale en met de app verbinding moeten maken. Waarom zo ongewikkeld? In het buitenland staat het vol met stoplichten voorzien van timers... Net zo makkelijk en je houdt de aandacht altijd op het juiste punt (de weg/het stoplicht zelf).

Afbeelding

Dit is toch gegarandeerd goedkoper én duidelijker?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Palance » do 19 jan 2017, 10:49

Die U-bocht vind ik zelf niet duidelijk. Houdt het in dat je hier nooit mag keren, of alleen niet bij rood licht? En wat is het verschil tussen die 39 en die 42 seconden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Wouter N14 » do 19 jan 2017, 11:01

^^ Over 42 seconden mag je keren en zijn er dus kennelijk 3 seconden ontruimingstijd.

Dat soort tellers zijn in Nederland niet ingevoerd omdat ik dacht dat men bang was dat het wedstrijdjes uitlokt. Nog 4 seconden groen? Dat haal ik nog wel! Nog zes seconden rood? Dan hoef ik niet te remmen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Riis » do 19 jan 2017, 11:02

Palance schreef:Die U-bocht vind ik zelf niet duidelijk. Houdt het in dat je hier nooit mag keren, of alleen niet bij rood licht? En wat is het verschil tussen die 39 en die 42 seconden?
Wellicht slecht voorbeeld in combinatie met de U-bocht, het ging mij meer om de timers bij de stoplichten. Dan is dit wat duidelijker:

Afbeelding

Afbeelding
Link
Ik denk ook dat het met het 'wedstrijdje' verhaal te maken heeft, maar dan zou deze app in Houten ook niet mogen werken. Dus als we puur deze 2 opties bekijken (en er vanuit gaan dat het wedstrijdje houden niet aan de orde is) zijn de fysieke timers in mijn ogen veel beter.
Laatst gewijzigd door Riis op do 19 jan 2017, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door keokiracer » do 19 jan 2017, 11:04

Wouter N14 schreef:^^ Over 42 seconden mag je keren en zijn er dus kennelijk 3 seconden ontruimingstijd.

Dat soort tellers zijn in Nederland niet ingevoerd omdat ik dacht dat men bang was dat het wedstrijdjes uitlokt. Nog 4 seconden groen? Dat haal ik nog wel! Nog zes seconden rood? Dan hoef ik niet te remmen.
Ik dacht omdat er in Nederland relatief weinig met starre regelingen gewerkt wordt waardoor het aangeven van die tijd nogal tricky is aangezien dat op basis van de hoeveelheid verkeer gebeurt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door JB81 » do 19 jan 2017, 11:09

Attietattie schreef: Een draak van een systeem. Ze hadden (of hebben) dat ook op de provinciale weg tussen Breda en Tilburg.
De N282 was destijds de eerste proeftuin voor ODYSA, maar het systeem is daar al jaren geleden ontmanteld.
Ik herinner me overigens uit mijn jeugd een verre voorloper op de Amsterdamseweg in Arnhem. Armaturen met drie lichten, waarvan er één een golfje kon tonen en de andere twee verschillende snelheden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Wouter N14 » do 19 jan 2017, 11:11

@ Keokiracer: dat ook inderdaad. Wachttijdvoorspellers voor fietsers vind ik meestal ook waardeloos, inderdaad omdat het een flexibele regeling is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Riis » do 19 jan 2017, 11:13

Klopt, in dat geval laat de timer niets zien totdat je aan komt rijden de 'trigger' overhaalt voor de stoplichten om op groen of rood te gaan. Zo weet je direct als je aan komt rijden of voor je op groen gaat en je door kan blijven rijden of dat je in de remmen moet.

Dit is in Nederland ook al verwerkt in stoplichten voor fietsers (met zo'n aftelling ring rondom het licht), die worden ook pas geactiveerd zodra je over de lus rijdt. Werkt naar mijn idee prima. Soms activeer je de lus als er niemand aankomt en loopt de teller heel snel af naar groen, en soms heeft kruisend verkeer nog groen en loopt de timer wat langzamer.

Werkt in de basis (mits goed uitgewerkt en toegepast) erg goed. Maar zoals met zoveel kruispunten gaat er in het uitwerken en toepassen/inregelen weleens wat fout ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Vinny » ma 23 jan 2017, 23:44

Riis schreef:Ik snap niet waarom de telefoon hierbij betrokken moet worden, lijkt mij inderdaad geen veilige optie. Ik vraag mij ook af wat het wel niet kost om deze app te ontwikkelen en voor ondersteuning met alle verkeerslichten te zorgen, die met elkaar, met een centrale en met de app verbinding moeten maken. Waarom zo ongewikkeld? In het buitenland staat het vol met stoplichten voorzien van timers... Net zo makkelijk en je houdt de aandacht altijd op het juiste punt (de weg/het stoplicht zelf).

Afbeelding

Dit is toch gegarandeerd goedkoper én duidelijker?
Eigenlijk vind ik dit wel een mooi voorbeeld van verkeersmanagement. Linksafslaan op doorgaande boulevardachtige wegen is altijd een drama, hiermee kun je wel wat meer sturen in de keeropties waarmee je wat meer rechts afsaan / rechts oprijden kruisingen erbij kan hebben. Blijft wel dat ik eigenlijk liever heb dat er een speciale strook voor is. Dit lijkt me nu wat onveilig omdat het verkeer dat wil keren nu het doorgaande verkeer in de weg zit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Luuk22
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: di 30 aug 2016, 9:02
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: App telt af tot groentijd

Bericht door Luuk22 » di 24 jan 2017, 9:42

Die timers gaan in Nederland toch niet goed werken, omdat de groentijd ook bepaald wordt door de voertuigen die over de lussen heen rijden voor verlenggroen. Wat met een app die verbinding met een VRI of centrale wel kan is ,als je het koppelt aan bijv. de navigatie van Google Maps, en dan al aangeven van te voren welke richting de auto op gaat (als het de navigatie volgt) door (ruim) voor het kruispunt de app al contact te laten leggen met de VRI. Vervolgens krijgt de app de snelheid terug die je moet rijden zoals bij Odysa voor de richting waar jij naartoe gaat. Vervolgens als lus X wordt ingereden gaat het verkeerslicht op groen en kan je doorrijden.

Plaats reactie