verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Leon3
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 mar 2017, 18:53

verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Leon3 » za 11 mar 2017, 19:05

ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum en zou een (zoek) vraag willen stellen, indien dit niet toegestaan is beheerder dan svp verwijderen.

voor een seminar over verkeersveiligheid (buiten Nederland) ben ik op zoek naar een spreker/expert die de verkeersonveilige aspecten van een rechts-gestuurde auto (in een land waar rechts wordt gereden) in een lezing kan toelichten. het is een betaalde opdracht. cijfermateriaal zal slechts ter onderbouwing van de verkeersonveilige aspecten dienen.

wie kent iemand ?

groet Leon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Attietattie » za 11 mar 2017, 19:09

Wat zoek je precies? Iemand die jouw onderzoeksresultaten kan presenteren? Of zoek je iemand die onderzoek heeft gedaan naar dit onderwerp en daarover wil vertellen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Leon3
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 mar 2017, 18:53

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Leon3 » za 11 mar 2017, 19:36

beste attietattie,

waar we naar zoeken is een expert/spreker die de verkeersonveilige aspecten van het rijden met een RHD auto tijdens een seminar kan toelichten.
er is lokaal cijfermateriaal beschikbaar dit is echter van ondergeschikt belang. het gaat erom dat de verkeersonveilige aspecten in detail worden behandeld.


groet Leon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Attietattie » za 11 mar 2017, 19:50

Wie of wat is je publiek?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Rene » za 11 mar 2017, 20:46

Het probleem speelt vooral in landen als Rusland met veel Japanse importwagens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Coen Tunnel » za 11 mar 2017, 23:39

^^ In Samoa speelde het ook, maar daar zijn ze enkele jaren geleden van rechts naar links rijden overgeschakeld.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door mhkamp » zo 12 mar 2017, 11:19

Is het niet mogelijk om met een LHD over bijvoorbeeld Engeland te spreken? Is ongeveer hetzelfde. En dichter bij huis.

Daarnaast rijden in NL wel wat old-timers rond die vanuit bepaalde RHD-landen zijn geïmporteerd. Denk maar bijvoorbeeld aan de Londense Dubbeldekker (afbeelding) die hier vooral als Promo / museumstuk wordt ingezet.

EDIT : Sommige gemeenten zetten ten behoefte van inzameling of het ledigen van straatkolken(afbeelding) ook RHD-wagens in.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mar 2017, 11:29

mhkamp schreef:Is het niet mogelijk om met een LHD over bijvoorbeeld Engeland te spreken? Is ongeveer hetzelfde. En dichter bij huis.
Dat seminar is volgens de eerste post in deze topic buiten Nederland. We weten niet waar het is, maar het kan best zijn dat het buiten Europa is.
mhkamp schreef:Daarnaast rijden in NL wel wat old-timers rond die vanuit bepaalde RHD-landen zijn geïmporteerd. Denk maar bijvoorbeeld aan de Londense Dubbeldekker (afbeelding) die hier vooral als Promo / museumstuk wordt ingezet.
In andere rechtsrijdende landen werden/worden ook wel rechtsgestuurde voertuigen gebruikt als er vaak gestopt moet worden, om te voorkomen dat de bestuurder telkens moet uitstappen aan de kant waar het verkeer rijdt. Denk aan de Grumman LLV die veel door de Amerikaanse posterijen is gebruikt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door jelger » zo 12 mar 2017, 11:41

In Zweden was dat het geval, in met name de transportsector, maar ook anderen reden met auto's rond met stuur aan de trottoir zijde.
Zowel tijdens de linksrijden fase (tot eind jaren 60) als na de overgang naar rechts rijden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door verfmeer95 » zo 12 mar 2017, 12:32

^^ Op smalle slecht-verharde wegen heb je met een stuur aan de bermzijde ook een veel beter zicht op de berm. Ik zag gisteren een aflevering van de gevaarlijkste wegen ter wereld waar in Bolivia op een smalle bergweg ook links werd gereden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mar 2017, 12:49

^^ Op de Yungas Road in Bolivia geldt om die reden inderdaad linksverkeer.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Steyn_E » zo 12 mar 2017, 17:11

Geldtransporten zijn volgens mij ook bijna altijd rechtsgestuurd. Ik meen dat dat historisch zo gegroeid is, eerst Engelse import en later zo gebleven.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door mhkamp » zo 12 mar 2017, 17:59

Leon3 schreef:verkeersonveilige aspecten van een rechts-gestuurde auto (in een land waar rechts wordt gereden) in een lezing kan toelichten.
Wat is er onveilig aan? Het is hoogstens onhandig en zal je er moeten op anticiperen.

Als ik met een LHD in Engeland rij zal ik ruim een autolengte voor een rotonde moeten stoppen om het overzicht te bewaren. Ook met inhalen op de motorway zal ik de rust moeten houden om geen voertuig in een dode hoek te krijgen.

Voor een RHD in een land waar rechts gereden wordt gelden de zelfde regels.

Onveilig : Nee.
Onhandig: Ja.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Attietattie » zo 12 mar 2017, 18:13

^^ Goed, speciaal voor jou een andere uitleg: minder veilig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door mhkamp » zo 12 mar 2017, 18:17

^^ Leg mij uit wat er onveilig aan is dan? Of misschien beter in je woorden gevaarlijk?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Attietattie » zo 12 mar 2017, 18:33

Op een 1x2-weg heb je minder overzicht. En je kunt zijstraten minder goed in kijken. En je hebt een dode hoek bij het inhalen.

Je kunt het ook nog bij het overige verkeer leggen: de bestuurder is daar, waar je hem/haar niet verwacht. Dat is lastiger oogcontact maken en kan schrikreacties opwekken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door mhkamp » zo 12 mar 2017, 19:11

^^ Gelukkig hebben ze daarvoor wat uitgevonden (Plaatje RHD niet kunnen vinden):

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mar 2017, 19:53

mhkamp schreef:^^ Gelukkig hebben ze daarvoor wat uitgevonden (Plaatje RHD niet kunnen vinden):
Dat verandert toch niks aan wat Attietattie zegt? Die 'problemen' blijven nog steeds bestaan.

Ik heb zelf gemerkt op smalle wegen in het VK dat je gewoon minder goed doorzicht hebt in een bocht naar links.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door jelger » zo 12 mar 2017, 19:58

Er zijn situaties waarin je in het nadeel bent, zoals de smalle countrylanes in het VK met heggen langs de kant.
IK heb zelf een poosje een RHD in Nederland gereden (vooral in en om de stad) en dat was prima te doen. Enige nadeel was de lange arm die ik nodig had voor parkeerkaartjes. Gelukkig was het een auto die goed strak langs te sturen was en ook niet te breed. :D

Maar als het gaat om het rijden in het verkeer: weinig van gemerkt, maar dat is dus geen wetenschappellijke onderbouwing.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door mhkamp » zo 12 mar 2017, 20:51

Coen Tunnel schreef:Dat verandert toch niks aan wat Attietattie zegt? Die 'problemen' blijven nog steeds bestaan.

Ik heb zelf gemerkt op smalle wegen in het VK dat je gewoon minder goed doorzicht hebt in een bocht naar links.
Ik vindt het geen probleem, alleen onhandig.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mar 2017, 21:22

^^ Iets wat onhandig is is geen probleem?

Stel je eens voor dat op zo'n smalle Engelse weg met haagjes aan de zijkant direct na een bocht naar links voetgangers lopen. Of een auto met pech staat. Dan kan zo'n onhandigheidje ineens best vervelend zijn.

Natuurlijk kun je daar wat aan doen door je snelheid aan te passen. Maar het zal allicht iets minder veilig zijn.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: verkeersveiligheid en rechtsgestuurde auto's

Bericht door Victor » zo 12 mar 2017, 21:59

jelger schreef:Enige nadeel was de lange arm die ik nodig had voor parkeerkaartjes
Altijd iemand mee laten rijden :)

Plaats reactie