Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Egbert » do 18 apr 2019, 10:14

mavas schreef: do 18 apr 2019, 8:05 ^^ Het is nu het grootste nieuws bij het journaal.
Weer zijn fietsers een steeds groter onderdeel van het aantal doden. Misschien toch maar een echte maatregelen nemen?
Echte maatregelen. 30 in de bebouwde kom?

Ik vind het nog altijd onbestaanbaar dat er totaal niet gekeken wordt naar de eigen verantwoordelijkheid van de groep. Dat zie je met snorfietsen helm op en op de weg in Amsterdam (alle snorfietsen rijden 45, laten we maar niet gaan handhaven maar laten we maar doen alsof het bromfietsen zijn) en met fietsers gewoon het volstrekte lak aan verkeersregels. Met vooral het niet voeren van licht voorop.
Totaal geen enkele actie om die groep eens aan te spreken op hun gedrag en daardoor proberen een gedragsverandering te bewerkstelligen. In plaats daarvan beloon je ze bijna voor hun misdragen door het overige verkeer aan hun rijgedrag aan te passen.

Ik fiets zelf veel. Maar zelfs op de fiets heb ik last van andere fietsers die maar wat aankloten. Die niet uitkijken. Die geen voorrang verlenen. Die 's nachts onzichtbaar zijn. Doe dáár eens wat aan.
Totdat je dat doet heb ik 0 begrip voor snelheidsremmende maatregelen.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Robonus » do 18 apr 2019, 10:42

Peter schreef: do 18 apr 2019, 10:10 <knip>. Wellicht moeten we ze ook maar verbieden het huis te verlaten of er actief euthanasie op plegen om de cijfers maar op te poetsen.
"Gefeliciteerd met je 85e verjaardag Opa! We hebben met de famillie een gezamelijk kado verzonnen en besloten je dit jaar euthanasie te geven" :rofl2:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 10:53

Even met een gestrekt been: als bejaarden (70+) niet zouden fietsen zou Nederland één van de veiligste landen ter wereld zijn. De rato daalt dan van 39,2 naar 32,3 doden per 1 miljoen inwoners. Er zijn genoeg landen waar bejaarden nagenoeg niet fietsen. Sowieso zullen er bijna geen landen zijn waar zoveel gefietst wordt en dus het aandeel fietsdoden op het totaal zo groot is. De vraag is dan of dit de prijs is voor het mobiel houden van ouderen, en of het veiligheidsprobleem - vooral aan de infrastructuurkant - dan wel werkelijk zo groot is.

Bij mij in de flat woont ook een vrouw van in de 80. Alleenstaand, komt bijna de trap niet af maar fietst wel, het is haar enige mobiliteit. Eigenlijk totaal onveilig, maar wat moet je dan...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » do 18 apr 2019, 11:20

Egbert schreef: do 18 apr 2019, 10:14Echte maatregelen. 30 in de bebouwde kom?
Je bent sarcastisch toch?
Ik vind het nog altijd onbestaanbaar dat er totaal niet gekeken wordt naar de eigen verantwoordelijkheid van de groep. Dat zie je met snorfietsen helm op en op de weg in Amsterdam (alle snorfietsen rijden 45, laten we maar niet gaan handhaven maar laten we maar doen alsof het bromfietsen zijn) en met fietsers gewoon het volstrekte lak aan verkeersregels. Met vooral het niet voeren van licht voorop.
Totaal geen enkele actie om die groep eens aan te spreken op hun gedrag en daardoor proberen een gedragsverandering te bewerkstelligen. In plaats daarvan beloon je ze bijna voor hun misdragen door het overige verkeer aan hun rijgedrag aan te passen.

Ik fiets zelf veel. Maar zelfs op de fiets heb ik last van andere fietsers die maar wat aankloten. Die niet uitkijken. Die geen voorrang verlenen. Die 's nachts onzichtbaar zijn. Doe dáár eens wat aan.
Totdat je dat doet heb ik 0 begrip voor snelheidsremmende maatregelen.
Dat noem ik echte maatregelen. Fietshelm verplichten vanaf een bepaalde leeftijd lijkt me ook wel wat.

Maar meer drempels en snelheidscontroles gaat het effect niet geven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door hoevenpe » do 18 apr 2019, 12:04

Sowieso opvallend dat de uitsplitsing naar wegvak en geldende maximumsnelheid nergens te vinden is, alsof de uitkomst daarvan niet het 'wenselijke' beeld geeft. Geen 130 = moord koppen in de kranten tot nu toe, paar jaar geleden zag je dat steeds als eerste.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door kees » do 18 apr 2019, 12:20

Wat ook bijzonder aan de recente cijfers is dat de stijging met 65 doden grotendeels op het conto van de provincie Noord-Brabant komt. Daar steeg het aantal verkeersdoden van 98 naar 150.
Wat is er in deze provincie anders dan in andere provincies?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 12:27

Volgens de NOS: 'Stijging verkeersdoden komt mede door gedragsprobleem in verkeer'
Een verklaring waarom juist in haar provincie de stijging zo hoog is, heeft Thomassen niet. De gegevens zullen de komende tijd worden geanalyseerd. "Wel is Brabant van oudsher een autoprovincie. We hebben een heel uitgebreid wegennet en mensen stappen hier over het algemeen sneller in de auto dan in het openbaar vervoer."
Echter de stijging komt vrijwel volledig voor rekening van ouderen. Daar wordt dan in het artikel helemaal niet op ingegaan. Dat mensen sneller in de auto stappen dan in het OV is in elke provincie het geval.

Brabant heeft wel een dichtbebouwd platteland: dat betekent veel conflicten tussen weggebruikers op het secundaire wegennet. Er zijn veel N-wegen met hoge intensiteiten waar je nog landbouwverkeer, erftoegang, ongeregelde kruispunten en de vele eiken langs de weg hebt.

De provincie wil daar dan geleiderails plaatsen, maar toch zal meer vangrail de weg niet veiliger maken, zegt verkeersdeskundige Ruud Hornman. "Dat zou kunnen uitnodigen om nog harder te gaan rijden." Ik kan me niet voorstellen dat een beetje sneller rijden gevaarlijker is dan die bomen dicht langs de rijbaan. Is dat sowieso wel eens onderbouwd? Gaan mensen massaal 90 - 100 rijden op 80-wegen als er vangrails staan? Dit soort commentaar vervalt snel in het herhalen van algemeenheden en weinig onderbouwing / argumentatie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Pino » do 18 apr 2019, 12:33

^^ Het is wel het eeuwige verhaal dat chauffeurs zich op een weg zonder vangrail en met bomen vrij dicht langs de weg sneller onveilig voelen en dan vanuit hun onderbewustzijn dus wat langzamer gaan rijden. Dat omdraaien naar bewust het gas dieper intrappen met een vangrail lijkt me teveel van het goede, maar het effect kan zich wel degelijk voordoen. Maar je zegt terecht dat 80 altijd het uitgangspunt is, en als mensen massaal 90-100 gaan rijden als er vangrails komen te staan, weet je dat je moet gaan handhaven. Niet op voorhand de uitbouw als torpederen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » do 18 apr 2019, 12:38

Tja, Ruud, wat zullen we daar over zeggen? Ik heb het idee dat hij niet meer zo van de praktijk is als vroeger. Maar misschien is zijn antwoord wel uit het verband gerukt.

Wel goed punt van de 60-wegen Chris. Ik denk zelf ook dat de grote toename van 60-wegen de veiligheid op landelijk niveau niet verhoogd heeft, maar verslechterd heeft. Het hoge aantal ongeregelde kruispunten is daar volgens mij de oorzaak van. Maar dit blijft lastig, want dit is een gevoel wat ik heb, ik heb het niet uitgezocht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Egbert » do 18 apr 2019, 14:46

mavas schreef: do 18 apr 2019, 11:20
Egbert schreef: do 18 apr 2019, 10:14Echte maatregelen. 30 in de bebouwde kom?
Je bent sarcastisch toch?
;)
Maar meer drempels en snelheidscontroles gaat het effect niet geven.
Het probleem is de mentaliteit.
https://nos.nl/artikel/2280998-stijging ... rkeer.html

Mensen die als zombies of idioten achter het stuur zitten, fietsers die maar wat aankloten op de weg. Uiteraard zullen er ook duidelijke dingen aan te wijzen zijn, ik denk dat het hogere gebruik van de fiets door ouderen vanwege de e-bike en andere vanwege pedelecs ook niet positief geweest is voor deze cijfers. Ik zie zelf regelmatig hoe ouderen zich toch niet goed kunnen redden in het verkeer, dat de fysiek geholpen wordt door de e-bike wil niet zeggen dat de geest het ook aan kan. Maar datzelfde geldt ook voor anderen op een pedelec. Een tweewieler die 35-40 km/h gaat (en makkelijk harder gaat dan anderen) heeft een andere instelling nodig. Misschien een fiets nog meer dan als je op een brommer stapt, want met de fiets zit er nog altijd het psychologische effect van "als ik rem, moet ik weer moeite doen om op snelheid te komen, dus rem ik liever niet" in.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Basjuh1981 » do 18 apr 2019, 15:52

Versmalde rijbanen helpt ook niet. Waar je voorheen kon uitwijken, kan je nu geen kant meer uit.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chrysa » do 18 apr 2019, 15:54

mavas schreef: do 18 apr 2019, 12:38 Tja, Ruud, wat zullen we daar over zeggen? Ik heb het idee dat hij niet meer zo van de praktijk is als vroeger. Maar misschien is zijn antwoord wel uit het verband gerukt.
Ik ben er ook wel benieuwd naar. Hij is een leraar van me, denk dat ik het toch eens ga navragen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Attietattie » do 18 apr 2019, 19:01

Hij is een leraar van zovelen hier geweest. Ik denk dat Mavas goed zit met zijn aanname.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » do 18 apr 2019, 22:47

Chris schreef: do 18 apr 2019, 12:27 De provincie wil daar dan geleiderails plaatsen, maar toch zal meer vangrail de weg niet veiliger maken, zegt verkeersdeskundige Ruud Hornman. "Dat zou kunnen uitnodigen om nog harder te gaan rijden." Ik kan me niet voorstellen dat een beetje sneller rijden gevaarlijker is dan die bomen dicht langs de rijbaan. Is dat sowieso wel eens onderbouwd? Gaan mensen massaal 90 - 100 rijden op 80-wegen als er vangrails staan? Dit soort commentaar vervalt snel in het herhalen van algemeenheden en weinig onderbouwing / argumentatie.
En je kan beter met 100 een geleiderail inschuiven dan met 80 op een boom klappen toch?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Gaiajohan » do 18 apr 2019, 22:55

Ach laten we de Engelse/Ierse veilige wegen overnemen. Voorrang wél regelen, logische limieten en weg met alle fietsvoorzieningen..

Eens zien wat er dan gebeurt...

30 bibeko. Zijn ze helemaal belatafeld?!

Maar mijn idee maken juist alle fietsvoorzieningen het enorm onveilig. Fietsers in de voorrang letten gewoon echt nergens meer op. Daarnaast zijn veel van die situaties zo onoverzichtelijk mogelijk gemaakt.. en idd geen voorrang regelen bij etw's is echt niet positief m.i.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » vr 19 apr 2019, 10:09

Als je bijvoorbeeld kijkt naar deze situatie: https://www.google.nl/maps/@52.4242405, ... 312!8i6656
Vroeger was dit een 60-weg met voorrangskruisingen. Tegenwoordig heeft rechts voorrang. Als je met de auto rijdt zit je wel wat lager dan je nu ziet met streetview, waardoor je niet over dat dijkje kan kijken. Daardoor is het zicht op die zijweg heel slecht. Nu zijn er nog geen ongelukken gebeurd, maar er zijn genoeg mensen die hier gewoon zonder te kijken en te remmen die weg voorbij rijden. Vaak genoeg heb ik uit de zijweg geen voorrang gekregen.
Je kunt mij niet vertellen dat dit nu veiliger is geworden. Ja misschien objectief gezien wel (geen stijging of daling in aantal aanrijdingen),maar subjectief is dit veel onveiliger geworden.

En zo ken ik nog wel tig voorbeelden waar het negatief is veranderd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Basjuh1981 » vr 19 apr 2019, 14:29

mavas schreef: vr 19 apr 2019, 10:09 En zo ken ik nog wel tig voorbeelden waar het negatief is veranderd.
Zo is er van de week een fietser aangereden op de Hengelolaan in Den Haag. Vorig jaar is deze weg verbouwd. Voorheen zag het er zo uit. Ik denk dat in de oude situatie deze aanrijding niet eens had plaatsgevonden, omdat de automobilist dan had kunnen uitwijken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » vr 19 apr 2019, 16:23

^^ De auto had ook nu uitwijkruimte en gezien de schade zou het mij verbazen als die max 50 reed.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Basjuh1981 » vr 19 apr 2019, 16:56

^^ Ja, 10 centimeter aan beide zijden aan uitwijkruimte.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » vr 19 apr 2019, 17:08

^^ Je bedoelt een compleet kruisingsvlak?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Nahoj » vr 19 apr 2019, 19:04

Basjuh1981 schreef: vr 19 apr 2019, 14:29
mavas schreef: vr 19 apr 2019, 10:09 En zo ken ik nog wel tig voorbeelden waar het negatief is veranderd.
Zo is er van de week een fietser aangereden op de Hengelolaan in Den Haag. Vorig jaar is deze weg verbouwd. Voorheen zag het er zo uit. Ik denk dat in de oude situatie deze aanrijding niet eens had plaatsgevonden, omdat de automobilist dan had kunnen uitwijken.
Met de nieuwe inrichting is het mogelijk om gefaseerd over te steken, in theorie zou het hierdoor beter moeten worden.
Overigens ook een beetje kort door de bocht om op basis van dit ongeluk te concluderen dat het negatief is veranderd, da zou je ook moeten kijken naar ongevalcijfers uit het verleden op dit punt.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Basjuh1981 » za 20 apr 2019, 17:53

Wouter N14 schreef: vr 19 apr 2019, 17:08 ^^ Je bedoelt een compleet kruisingsvlak?
Nee, de stoepranden.
Nahoj schreef: vr 19 apr 2019, 19:04 Overigens ook een beetje kort door de bocht om op basis van dit ongeluk te concluderen dat het negatief is veranderd, da zou je ook moeten kijken naar ongevalcijfers uit het verleden op dit punt.
Ik had al gekeken of er al eerder ongevallen op dat stuk plaats hebben gevonden, maar niet kunnen vinden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door jelger » za 20 apr 2019, 18:25

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » wo 10 jul 2019, 11:33

Het blijkt dat sinds de invoering van de AVG de gegevens over verkeersongevallen zo summier zijn dat er geen echte analyse meer gemaakt kan worden.

Artikel van het Brabants Dagblad: https://www.bd.nl/home/verkeersdoden-20 ... ~a8292020/

het wordt zo geschetst;

Informatie voor de AVG:
12 september 2018.Geen gladde wegen, geen ijs op autoruiten. Een 16-jarige fietst die nacht door Den Bosch. Het is bijna drie uur als ze een brede weg over wil steken. Een kruising met verkeerslichten. Vijf minuten van haar huis. Maar dan komt er een donkere BMW aanrijden. Een botsing. Een fiets op de grond. Van de auto rest alleen een kapotte zijspiegel als spoor. De 39-jarige bestuurder reed door rood, en reed vervolgens door. Een paar uur later vindt de politie hem, een paar straten verderop. Hij heeft gedronken en in zijn auto liggen drugs. Het is dan negen uur ‘s ochtends, de dag is begonnen. Die van de fietsster eindigde. Voor altijd.

Sinds de AVG:
12 september 2018. Een fietser tussen de 12 en 18 jaar. Een automobilist tussen de 35 en 50 jaar. Een botsing in Den Bosch. Dodelijk.

Beleidsmakers moeten dus wegen veiliger maken zonder dat het mogelijk is om te bestuderen wat er eigenlijk mis is met de weg. Wat de omstandigheden van het ongeval waren. Er wordt geroepen om miljarden uit te geven aan verkeersveiligheid terwijl we geen enkele onderbouwing hebben om dat zinnig uit te geven.

De minister geeft in antwoord op kamervragen aan dat dit veranderd moet worden: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -verklaren

Bijzondere persoonsgegevens kunnen op dit moment echter niet worden geleverd. Het gaat bijvoorbeeld om strafbare feiten, zoals rijden onder invloed.

De reden daarvoor is dat er geen expliciete wettelijke grondslag bestaat, terwijl de AVG dat wel vereist. Aan deze wettelijke grondslag wordt momenteel gewerkt. Naar verwachting kan begin volgend jaar aan uw Kamer een wetsvoorstel worden voorgelegd.


Je vraagt je dan af als de informatie werkelijk zo summier is, wat de cijfers over verkeersslachtoffers nog zeggen.

Overigens wordt al langer (voordat de AVG werd ingevoerd) geklaagd over de slechte registratie van ongevallen en hun omstandigheden. De getallen kunnen niet meer verklaard worden, en daardoor kunnen maatregelen niet goed onderbouwd worden. De echte black spots zijn allang weggewerkt, maar er zullen altijd situaties zijn die minder veilig zijn dan gemiddeld.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door RikB » wo 10 jul 2019, 13:59

Is rijden onder invloed een persoonsgegeven? Hoezo? dat kan toch in principe iedereen zijn? ook een geheelonthouder die besluit vandaag een uitzondering te maken.
Dat je de leeftijd, 5 minuten van huis (omschrijf het dan als 'op een bekende kruising', want dit is wel belangrijke info) en de BMW weghaald, kan ik me wat bij voorstellen.

En google/facebook heeft alsnog al onze info. Lang leve de AVG.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door waldo79 » do 11 jul 2019, 6:31

Dit lijkt me eerder een veel te strikte interpretatie van de AVG.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » ma 05 aug 2019, 17:12

De SWOV heeft onderzoek gedaan naar de 63 verkeersdoden op de rijkswegen in 2017: kamerbrief

Ik geef hieronder de bevinden weer van de meest voorkomende dodelijk ongevalstype: een aanrijding met een obstakel in de berm / obstakelvrije zone. Nederland is zuinig met het toepassen van geleiderails in vergelijking met andere landen, waar wegen veel vaker compleet omgeven zijn met geleiderails. Misschien moet het geleiderails-beleid herzien worden. Kavelsloten, steile taluds, bomen, portaalvoeten of andere obstakels komen allemaal voor op geringe afstand van de weg in situaties waar deze niet afgeschermd zijn.


  • In 2017 vonden er 63 dodelijke verkeersongevallen plaats op rijkswegen. De ongevalstypen die het meest voorkwamen, waren:
    * aanrijdingen met een obstakel in de berm (25 keer), zoals een boom (6 keer) of greppel (7 keer)

    SWOV constateert dat:
    * er bij een groot aantal ongevallen botsingen hebben plaatsgevonden met obstakels in de obstakelvrije zone;
    * begin- en eindpunten van geleiderailconstructies niet altijd conform de richtlijnen geplaatst zijn, waardoor voertuigen de geleiderailconstructie kunnen oprijden of achterlangs naar een obstakel kunnen rijden

    De SWOV doet de volgende aanbevelingen, waarbij de nadruk ligt op infrastructurele maatregelen omdat Rijkswaterstaat deze als wegbeheerder zelf kan nemen.
    1. Veilige inrichting van bermen
    Om een veilige inrichting van bermen te creëren, kan worden gekozen voor een voldoende ruime obstakelvrije zone en/of voor het afschermen van obstakels met behulp van een afschermingsconstructie. Daarbij is het van belang dat de obstakelvrije zone voldoende breed is gelet op de snelheidslimiet en dat de geleiderailconstructie van voldoende lengte is, met de juiste hoek uit de grond komt en voldoende afgebogen is.

    Hieronder geef ik per aanbeveling van de SWOV aan welke extra acties ik nu in gang zet of overweeg.
    1. Veilige inrichting van bermen
    Tijdens verkeersveiligheidsinspecties in 2017 en 2018 zijn door de verkeersauditors 100 tekortkomingen vastgesteld aan de beginpunten van geleiderailconstructies. Rijkswaterstaat gaat deze knelpunten aanpakken. Daarnaast houdt Rijkswaterstaat er rekening mee dat er nog meer locaties zijn waar de geleiderail verkeerd is aangelegd. Daarom gaat Rijkswaterstaat de begin- en eindpunten van ruim 8000 kilometer geleiderail opnieuw bekijken. Eind 2019 verwacht ik de resultaten.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Via » ma 05 aug 2019, 17:25

Goede zaak. Ik zag laatst op de A2 rondom Culemborg al dat bij de nodige portalen nieuwe geleiderails met Rimob zijn geplaatst.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 05 aug 2019, 17:55

Goed dat dat eens helder in beeld is gebracht en dat er maatregelen worden genomen. Op de A4-58 is onlangs ook nieuwe geleiderails met rimob geplaatst bij :AS: 28 Bergen op Zoom ri Vlissingen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » ma 05 aug 2019, 20:04

Heel mooi! Zou dit een opmaat zijn naar grootschalige maatregelen en een herziening van de richtlijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie