Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » di 02 jun 2020, 15:35

Hajo schreef:
di 02 jun 2020, 12:44
Het AD meldt:

https://www.ad.nl/utrecht/zware-crash-o ... haring_web

Het slachtoffer blijkt de neef van een directe collega te zijn. :sadley:

Het is 's avonds laat, de weg is leeg, net je rijbewijs gehaald, beetje overmoedig en effe kijken hoe hard het karretje kan. :neenee: Met maar al te vaak dit als gevolg...
Gecondoleerd. Maar is dat uit het politieonderzoek geconcludeerd, dat het aan het verkeersgedrag lag? Het lag niet aan een defect van het voertuig, of het onwel worden van de persoon?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 02 jun 2020, 17:18

^^ Dank. Hoewel ik het slachtoffer zelf niet gekend heb, ken ik de betrokken collega wel goed.

Uit de sporen op het wegdek en de berm blijkt dat het voertuig met hoge snelheid in de berm terecht is gekomen. Hard remmen en een uitwijkpoging (boom!) waren helaas tevergeefs.
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 03 jun 2020, 20:22

Spijtig. Gecondoleerd.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 04 jun 2020, 8:15

^^ Dank.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 jul 2020, 10:20

CBS schreef:Daling verkeersdoden afgelopen 20 jaar groter bij autorijders dan fietsers

De afgelopen twintig jaar is het aantal verkeersdoden onder automobilisten sterker afgenomen dan het aantal verkeersdoden onder fietsers. Tussen 1999 en 2019 daalde het aantal omgekomen inzittenden van personenauto’s met 60 procent en het aantal omgekomen fietsers met 11 procent. Het aantal 70-plussers dat omkwam met de fiets (inclusief e-bikes) steeg in deze periode met 68 procent. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van het CBS.

Het aantal verkeersdoden met de auto is tussen 1999 en 2019 meer dan gehalveerd (van 587 naar 237). In dezelfde periode schommelde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers onder fietsers. In 2018 lag het aantal fietsdoden met 228 relatief hoog met een derde van alle verkeersdoden. In 2019 waren er 25 minder fietsdoden dan in 2018. Het hoogste aantal dodelijke fietsslachtoffers was in 2000 (233), het laagste aantal in 2010 (162). 2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201).

Afbeelding

Absoluut gezien kwamen in 2019 meer mensen om bij een auto-ongeluk (237) dan bij een fietsongeluk (203), maar per gereisde kilometer is dit anders. Per miljard reizigerskilometers kwamen veel meer fietsers om dan inzittenden van auto’s (11 tegen 1,6 verkeersdoden).

Afbeelding

Meerderheid fietsdoden 70-plus

Fietsers die omkomen in het verkeer zijn ouder dan slachtoffers van dodelijke auto-ongelukken. Van de omgekomen fietsers in 2019 was 59 procent 70 jaar of ouder en 12 procent jonger dan 30 jaar; van de omgekomen automobilisten was 21 procent een 70-plusser en 35 procent jonger dan 30 jaar.

Tussen 1999 en 2019 veranderde ook de samenstelling van de bevolking. Het aantal 50-minners daalde terwijl het aantal 50-plussers toenam. Het aantal 70-plussers nam toe van bijna 1,5 miljoen begin 1999 tot ruim 2,3 miljoen begin 2019, een toename van 56 procent. 70-plussers zijn ook mobieler geworden. Tussen 1999 en 2017 namen zowel de gemiddelde autokilometers als de gemiddelde fietskilometers per rit van 70-plussers toe.

Afbeelding
Volledig persbericht: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/31 ... n-fietsers

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 28 jul 2020, 10:35

^^ Dit hadden we hier al zien aankomen natuurlijk. Grootste probleem met de ouderen is dat die helemaal niet geschikt zijn om met een e-bike 25 km/h te rijden, omdat ze daarvoor vaak niet meer de behendigheid en reactiesnelheid hebben. Hoorde laatst wel dat er een oproep was om de standaard snelheid te verlagen naar 20 km/h (is nu 25 km/h). Feit blijft dat je te maken hebt met een groep mensen waarbij een val veel sneller fatale gevolgen kan hebben. En als je met minder kracht kan fietsen, dan zal men denk ik ook sneller geneigd zijn langer op die fiets te blijven rijden terwijl het eigenlijk niet meer kan.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 28 jul 2020, 10:57

Tegelijkertijd hebben de veiligheidsvoorzieningen in auto's zich rap ontwikkeld, terwijl een fiets (afgezien van de verlichting die tegenwoordig wat minder kwetsbaar is) nog steeds een fiets is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 jul 2020, 11:21

En echte maatregelen voor de oudere fietser laten zich maar moeilijk inburgeren. Een helm zie ik nog maar weinig ouderen dragen op de fiets.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 jul 2020, 11:39

Ik denk dat als je de cijfers van de fietsdoden corrigeert voor de sterke toename onder het aantal 70+, fietsen ook wel degelijk veiliger is geworden in de afgelopen 20 jaar. Maar dat wordt verhuld door de sterke toename van het fietsgebruik onder de meest kwetsbare groep (bejaarden). Bijvoorbeeld het relatieve aantal fietsdoden < 30 jaar is met meer dan 60% gedaald sinds 1999.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 28 jul 2020, 11:56

captain007 schreef:
di 28 jul 2020, 10:35
Hoorde laatst wel dat er een oproep was om de standaard snelheid te verlagen naar 20 km/h (is nu 25 km/h).
Toevallig heb ik van de week voor het eerst ervaring opgedaan met een elektrische fiets. Een vriendin had de bedieningsunit kapot, dus ik heb daar een nieuw aan-uit-knopje op gesoldeerd. Werkt weer als nieuw, maar voor de aardigheid toch een rondje gereden. Tot mijn schrik en verbazing geeft hij in de hoogste stand ook gewoon trapondersteuning als je geen kracht levert, maar enkel de trappers ronddraait. Daar kwam ik achter toen ik wilde vertragen voor een bocht, normaal stop ik dan met actief trappen en draai ik nog losjes mee, maar nu gaf die fiets daarbij dus vol gas. Ook in de zwaarste versnelling demarreer je fluitend nog sneller dan een doorsnee wielrenner. Dit kan de komende 20 jaar nog een flinke bron van ellende worden als er geen maatregelen komen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 28 jul 2020, 12:00

mavas schreef:
di 28 jul 2020, 11:21
En echte maatregelen voor de oudere fietser laten zich maar moeilijk inburgeren. Een helm zie ik nog maar weinig ouderen dragen op de fiets.
Zodra men het woord helm in de mond neemt staat de fietsersbond al weer om de hoek te schreeuwen dat ze bang zijn dat minder mensen gaan fietsen. Dus nee we hoeven daar weinig van te verwachten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 jul 2020, 12:09

RSK schreef:
di 28 jul 2020, 11:56
captain007 schreef:
di 28 jul 2020, 10:35
Hoorde laatst wel dat er een oproep was om de standaard snelheid te verlagen naar 20 km/h (is nu 25 km/h).
Toevallig heb ik van de week voor het eerst ervaring opgedaan met een elektrische fiets. Een vriendin had de bedieningsunit kapot, dus ik heb daar een nieuw aan-uit-knopje op gesoldeerd. Werkt weer als nieuw, maar voor de aardigheid toch een rondje gereden. Tot mijn schrik en verbazing geeft hij in de hoogste stand ook gewoon trapondersteuning als je geen kracht levert, maar enkel de trappers ronddraait. Daar kwam ik achter toen ik wilde vertragen voor een bocht, normaal stop ik dan met actief trappen en draai ik nog losjes mee, maar nu gaf die fiets daarbij dus vol gas. Ook in de zwaarste versnelling demarreer je fluitend nog sneller dan een doorsnee wielrenner. Dit kan de komende 20 jaar nog een flinke bron van ellende worden als er geen maatregelen komen.
Er zijn 3 verschillende soorten aandrijvingen voor electrische fietsen. Degene die jij beschrijft heeft inderdaad dat nadeel dat je beschrijft.
De andere 2 aandrijfsystemen hebben dat nadeel niet. Die geven ondersteuning naar aanleiding van de kracht die jij geeft op de pedalen. Geen kracht op de pedalen => geen ondersteuning.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » di 28 jul 2020, 13:56

Dan heb je nog het type dat via de voorwielen wordt aangedreven, wat op een fiets totaal niet intuïtief is.
Heb ooit 1 keer op een gehuurde e-bike gereden in Zuid-Limburg. Wil wegrijden op kiezelsteentjes, slaat het stuur zowat uit mijn hand omdat de motor te agressief inkomt en het voorwiel wegslipt. De motor stopte wel weer toen het merkte dat het wiel doorsloeg, maar het is een gevoel dat je simpelweg niet gewend bent op een normale fiets. Ben benieuwd hoe een fiets met voorwielmotor reageert in winterse omstandigheden. Mij niet gezien op zo'n ding...

En over helmen: N=1, maar op de woon-werkfiets rijd ik niet overdreven langzamer (20-25 km/u)dan op de racefiets (25km/u+). Ik rijd niet op de racefiets zonder helm, maar altijd zonder helm op de woon-werkfiets. Apart hoe het type fiets dan toch je gedrag aanpast.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 14 nov 2020, 11:18

Kijkend naar de huidige statestiek van de STAR zijn we onderweg naar een positief diepterecord: minder blikschade, minder gewonden en minder doden.
De huidige teller staat op 414, een record sinds 2014.

Heeft covid_19 zo toch nog een positieve zijde.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 14 nov 2020, 11:29

Inderdaad, als de bejaarden een beetje thuisblijven daalt het aantal verkeersdoden zienderogen. :shutup:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 14 nov 2020, 16:48

^^ En er is simpelweg minder verkeer waarmee zij een conflict kunnen veroorzaken met hun e-fietsen :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » wo 14 apr 2021, 7:27

Vandaag publiceert het CBS de statistieken over het aantal verkeersdoden in het vorige jaar.

In 2020 zijn er 610 verkeersdoden in Nederland gevallen. Dat zijn er 51 minder dan in 2019. De beleidsdoelstelling van de regering (maximaal 500 verkeersdoden in 2020) is daarmee niet gehaald.

Als gevolg van de lockdown reed er vorig jaar minder verkeer op de weg, maar de afname van het aantal verkeersdoden is kleiner dan de afname van de mobiliteit.

Wederom vormen fietsers en ouderen grote groepen in aantal doden.

:arrow: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 14 apr 2021, 7:57

Ik denk dat de overheid maar eens een goede analyse moet gaan maken over op wat voor soort punten de doden voor fietsers vallen. Als je ziet wat voor onmogelijke constructies er gemaakt worden voor fietsers dan denk ik dat er gewoon verkeerd gedacht wordt.
Zo kwam ik gisteren deze constructie tegen. Dan vraag je je zeker niet af of dit gevaarlijk is of niet. In mijn ogen zijn zulke constructies (en die zijn veel voorhanden) onveiliger dan geen fietspad.