Erfgoedopweg studiemiddag 2017 (uitgesteld)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Erfgoedopweg studiemiddag 2017 (uitgesteld)

Bericht door harry » do 04 mei 2017, 12:29

Studiemiddag
Woensdag 14 juni 2017, 13.30 – 17.00 uur
Hoofdkantoor ANWB, Den Haag

Veilig en snel
omgaan met de erfenis van 80 jaar autosnelweg

De Stichting Erfgoed op Weg grijpt het definitief verdwijnen van de praatpaal in Nederland aan om een middag te organiseren waarin de snelweg en in het bijzonder de veiligheid op en rond de snelweg centraal staat.

Door middel van lezingen, filmbeelden en interviews wordt een beeld geschetst van het verleden, het heden en de toekomst van onze snelwegen. Uiteraard zal de praatpaal bijzondere aandacht krijgen maar ook andere communicatiemiddelen voor snelweggebruikers komen aan bod.

De middag is bedoeld voor iedereen die professioneel betrokken is bij de aanleg en inpassing van snelwegen en met verkeersveiligheid maar ook voor eenieder met historische belangstelling voor de snelweg als onmisbare en bijzondere infrastructuur die zich de afgelopen tachtig jaar enorm ontwikkeld heeft en dat een flinke stempel drukt op het landschap en ons leven.

Deelname kost 15 euro. Aanmelden kan – tot 1 juni - via de secretaris van de Stichting Erfgoed op Weg, Fons Alkemade: 06-53540283 of secretaris@erfgoedopweg.nl. Na aanmelding en betaling zal begin juni het programma worden toegestuurd.
Laatst gewijzigd door harry op wo 07 jun 2017, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 14 juni: "Veilig en snel"

Bericht door Kaaiman » do 04 mei 2017, 12:58

Ik vroeg me toevallig gisteren nog af of de werkgroep nog actief zou zijn. Ja dus!

Helaas komt de datum mij niet uit, dus ik moet hoe dan ook overslaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 14 juni: "Veilig en snel"

Bericht door harry » wo 10 mei 2017, 20:38

"Op 14 juni leggen we ook wat boeken en andere documenten neer op een tafel die over de snelweg en alles daarop en daaromheen gaan."

Als wij nog zaken hebben die we daar zouden willen neerleggen, dan zou dat heel welkom zijn.
Ook kunnen we als wegenforum reclame maken in de vorm van foldertjes.

Ik zie net dat het thema voor de fotowedstrijd "ode aan de praatpaal" is. Dat past ook prima bij het thema van 14 juni.
Misschien moeten we maar een foldertje maken met de wedstrijdfoto's erin? (Met goedvinden van de fotografen uiteraard.)

Hebben we nog ander verenigingsmateriaal voor die middag?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 14 juni: "Veilig en snel"

Bericht door waldo79 » wo 10 mei 2017, 21:06

Leuk idee, Harry ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 14 juni: "Veilig en snel"

Bericht door Kaaiman » do 11 mei 2017, 8:09

De website DeurDrenthe.nl op een opengeklapte laptop? :dyn_hyp: ? Of Autosnelwegen.nl?

En natuurlijk het autosnelwegenplan van 1936, het 1200 km-plan, Structuurschema Hoofdwegennet 1966 en dergelijke highlights. Boeken zoals De Diabolische Snelweg, Oudenrijn - de ontwikkeling van een verkeersknooppunt, Van E8 tot A1, enz.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 14 juni: "Veilig en snel"

Bericht door harry » ma 05 jun 2017, 17:28

Definitief programma:
Veilig en snel
omgaan met de erfenis van 80 jaar autosnelweg

De Stichting Erfgoed op Weg grijpt het verdwijnen van de praatpaal in Nederland en het 80-jarig bestaan van de autosnelweg in Nederland aan om een middag te organiseren waarin de autosnelweg en de veiligheid erop centraal staat.
Lezingen, filmbeelden en interviews zullen een beeld schetsen van het verleden, het heden en de toekomst van onze autosnelwegen. Uiteraard zal de praatpaal bijzondere aandacht krijgen.
De middag is bedoeld voor iedereen die professioneel betrokken is bij de aanleg en inpassing van snelwegen en met verkeersveiligheid maar ook voor eenieder met historische belangstelling voor de snelweg als onmisbare en bijzondere infrastructuur die zich de afgelopen tachtig jaar enorm ontwikkeld heeft en een flinke stempel drukt op het ons landschap en ons leven.

Sprekers:
- ing. René Walhout (Rijkswaterstaat en autosnelwegen.nl) over de geschiedenis en ontwikkeling van de snelweg
- dr.ir. Wim Nijenhuis (oud-docent en mede-auteur van De diabolische snelweg) over de snelweg in het landschap
- dr. Hans Buiter (historicus ANWB) over de geschiedenis van de praatpaal
- ir. Chrétien Gerrits (ontwerper bij Material TAT, Adviesburo voor Produkt-Marktontwikkeling) over het ontwerp van de ‘1994 praatpaal’
- dr. Henk Stipdonk (SWOV) over de toekomst van de snelweg

Deelname kost 15 euro. Aanmelden kan – tot 8 juni - via de secretaris van de Stichting Erfgoed op Weg, Fons Alkemade: 06-53540283 of secretaris@erfgoedopweg.nl.
Walhout... klinkt interessant! :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 14 juni: "Veilig en snel"

Bericht door waldo79 » ma 05 jun 2017, 17:34

Klinkt goed, maar ik moet helaas verstek laten gaan.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 14 juni: "Veilig en snel"

Bericht door Ds79m » ma 05 jun 2017, 17:43

^^ Voor mij hetzelfde, maar is dit op een later tijdstip nog terug te kijken/luisteren?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 14 juni 2017: "Veilig en snel"

Bericht door harry » wo 07 jun 2017, 19:44

Helaas:
Fons Alkemade schreef:Woensdag 14 juni, de dag waarop u in het ANWB-gebouw in Den Haag aanwezig zou zijn op onze studiemiddag Veilig en snel, nadert nu snel.

Helaas hebben wij echter moeten constateren dat het aantal aanmeldingen voor die bijeenkomst te beperkt is.

Over de oorzaken daarvan zullen wij ons als bestuur beraden. We streven ernaar de studiemiddag alsnog in november te laten plaatsvinden. Dit stelt ons in de gelegenheid alsnog voldoende belangstelling voor het thema te generen. Wij zijn er van overtuigd dat het teleurstellende aantal aanmeldingen niet aan het onderwerp van de middag te wijten is.

Wij hopen dat u begrip hebt voor ons besluit én dat u alsnog in november wilt komen. We zullen u ruim op tijd nader informeren.

We vinden het jammer dat we dit besluit hebben moeten nemen, maar hopen dat we in het najaar alsnog een interessante en goed bezochte bijeenkomst kunnen organiseren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 2017 (uitgesteld)

Bericht door Kaaiman » wo 07 jun 2017, 23:58

Zijn de provinciale monumentencommissies en erfgoedbeleidsmedewerkers wel aangeschreven? Alle gemeenten aanschrijven lijkt me teveel van het goede (m.u.v. VNG), maar de provincies lijkt me nog wel te doen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 2017 (uitgesteld)

Bericht door kees » do 08 jun 2017, 0:18

Hmmm, deze was buiten mijn blikveld verdwenen.
Als ik nu zo het programma bekijk, had het me zeer interessant geleken.
Ik vraag me wel af, waarom het definitieve programma zo laat bekend wordt gemaakt en waarom zo vlak na het bekend maken van het definitieve programma al de stekker eruit getrokken wordt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 2017 (uitgesteld)

Bericht door harry » ma 13 nov 2017, 0:23

Het wordt dus niet november...
Fons Alkemade schreef: Inmiddels heeft het bestuur besloten dat we deze pas in het voorjaar van 2018 zullen laten plaatsvinden.
Het thema zal dan min of meer hetzelfde zijn maar wij zullen dan de actualiteit van de praatpaal missen en daar dan ook niet meer zo veel aandacht aan besteden.
Wij houden u op de hoogte

Met vriendelijke groet,

Fons Alkemade
Secretaris Stichting Erfgoed op Weg
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 2017 (uitgesteld)

Bericht door Matti » ma 13 nov 2017, 12:10

lijkt mij logisch die zijn tegen die tijd toch al allemaal uit de grond en bij de mensen thuis afgeleverd :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 2017 (uitgesteld)

Bericht door waldo79 » ma 13 nov 2017, 17:57

Bedankt voor het melden, Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Erfgoedopweg studiemiddag 2017 (uitgesteld)

Bericht door RSK » do 16 nov 2017, 14:46

E.e.a. hangt er van af wanneer de dag gepland zal worden, maar als er prijs op gesteld zou worden, kan ik dit object t.z.t. wellicht beschikbaar stellen ter aankleding van de zaal en verhoging van de feestvreugde:

viewtopic.php?t=18501#p714780

Het zou alleen een printje vergen om de gedateerde onderdelen te 'verbeteren'. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie