Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
fietser
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 23:04

Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door fietser » wo 10 mei 2017, 23:25

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een aanrijding gehad op een onduidelijk kruispunt.
Ik op de fiets, de tegenpartij met de auto. Zie onderstaande situatieschets en Google Maps.
Wie had voorrang (en wie is aansprakelijk)?

http://imgur.com/CbBpqFw

https://www.google.nl/maps/@51.9447419, ... 6s4E1Q!2e0

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mei 2017, 0:16

Erg vreemde kruispuntindeling.

De omschrijving van bord :B6: is: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Dus je hoeft geen voorrang te verlenen aan verkeer uit de tegemoetkomende richting dat afslaat en jouw pad kruist. Dat is geen verkeer op de kruisende weg.

De automobilist sloeg af en was bovendien al een :J8: als waarschuwing tegengekomen. Vanuit zijn weg is is het eigenlijk een gelijkwaardig kruispunt. Hij slaat af. Dat er vanuit jouw weg een :B6: staat betekent nog niet dat hij voorrang hoort te krijgen; immers, als afslaand verkeer uit de tegemoetkomende richting heeft hij daar geen recht op.

Kortom, jij had hier voorrang op de afslaande automobilist, de automobilist zat fout en is mijns inziens volledig aansprakelijk, alleen deze verkeerssituatie is wel erg ongelukkig vormgegeven en dan krijg je helaas dit soort ongelukken. Juridisch gezien is de automobilist volledig fout en vind ik dat hij ook zal moeten opdraaien voor alle schade, maar ik vind het ook laakbaar dat er zo'n verkeerssituatie is. Dit kan voor de automobilist verwarrend zijn geweest. Hier ligt mijns inziens wel een taak voor de gemeente Rotterdam om deze kruising duidelijker in te richten, maar dat is een andere discussie.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Attietattie » do 11 mei 2017, 0:35

^^ Prima uiteenzetting.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Peter » do 11 mei 2017, 4:42

Symmetrische voorrang is inderdaad wel de standaard en anders wordt het vaak met een uitritconstructie opgelost (als 1 tak ondergeschit is of priveweg). Dat laastse is hier een beetje lastig met de tramrails (naar een remise).

Maar afslaand verkeer (behalve de tram !!!) moet altijd voorang verlenen, dus wat dat betreft had een andere inrichting (geen voorrang; voorrang kruisende weg) niets uitgemaakt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Snelwegfreak » do 11 mei 2017, 6:38

Attietattie schreef:^^ Prima uiteenzetting.
+1. Heel duidelijk wie er fout zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mei 2017, 8:43

Peter schreef: Maar afslaand verkeer (behalve de tram !!!) moet altijd voorang verlenen, dus wat dat betreft had een andere inrichting (geen voorrang; voorrang kruisende weg) niets uitgemaakt.
Nee, maar het zou met een andere inrichting toch zeker wel duidelijker zijn geweest.

fietser
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 23:04

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door fietser » do 11 mei 2017, 10:13

Bedankt voor jullie reacties. Ik was zelf ook tot ongeveer die conclusie gekomen.

Maar je zou de omschrijving van bord Afbeelding ook anders kunnen interpreteren. Namelijk dat je óp de kruisende weg, het kruispunt, voorrang moet verlenen aan bestuurders. "Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg." zegt namelijk niet expliciet dat het gaat om bestuurders die zich alleen op de kruisende weg begeven (en daar dus rechtdoor rijden).

Als je het bord zo interpreteert, had ik wel voorrang moeten verlenen. Verkeerstekens gaan immers voor verkeersregels.

Misschien ver gezocht, maar ik vind de omschrijving van het bord vaag.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Peter » do 11 mei 2017, 10:30

Je moet het lezen als "verkeer dat vanuit de kruisende weg komt". Dat is in heel Europa (en ik denk bijna de hele wereld) zo geregeld. Alleen de tram heeft in Nederland voorrang als deze afslaat op rechtdoorgaand verkeer, tenzij de tram via borden voorrang moet verlenen (zoals hier een tram die uit de remise komt, maar niet een tram die naar de remise toe gaat).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mei 2017, 11:32

fietser schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik was zelf ook tot ongeveer die conclusie gekomen.

Maar je zou de omschrijving van bord Afbeelding ook anders kunnen interpreteren. Namelijk dat je óp de kruisende weg, het kruispunt, voorrang moet verlenen aan bestuurders. "Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg." zegt namelijk niet expliciet dat het gaat om bestuurders die zich alleen op de kruisende weg begeven (en daar dus rechtdoor rijden).

Als je het bord zo interpreteert, had ik wel voorrang moeten verlenen. Verkeerstekens gaan immers voor verkeersregels.

Misschien ver gezocht, maar ik vind de omschrijving van het bord vaag.
Het begrip kruispunt is apart gedefinieerd in het RVV 1990, dus daaruit kan afgeleid worden dat bord :B6: niet voor het gehele kruispunt maar slechts voor de kruisende weg geldt. Anders was de betekenis van het bord wel anders omschreven.

Verder is er ook nog RVV artikel 18:
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3 Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.

fietser
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 23:04

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door fietser » do 11 mei 2017, 14:13

Het begrip kruispunt is apart gedefinieerd in het RVV 1990, dus daaruit kan afgeleid worden dat bord :B6: niet voor het gehele kruispunt maar slechts voor de kruisende weg geldt. Anders was de betekenis van het bord wel anders omschreven.

Verder is er ook nog RVV artikel 18:
Klink logisch! Bedankt!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Attietattie » do 11 mei 2017, 18:35

fietser schreef:Maar
Ha, eindelijk eens iemand die hier niet komt om de bevestiging te krijgen voor zijn gelijk en vervolgens​ boos afdruipt als hij het niet blijkt te hebben, maar iemand die oprecht om informatie komt en zelfs tegenargumenten zoekt om goed beslagen ten ijs te komen. Een zeldzaamheid. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mei 2017, 19:14

Inderdaad, ik ben ook positief verrast. :top:

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Bart217 » vr 12 mei 2017, 7:50

Dan heb ik nu even een vervolgvraag over een andere locatie, de 'rotonde' Kleinpolderplein in Rotterdam:

https://www.google.nl/maps/@51.9312804, ... !1e1?hl=nl

Er zijn veel fietsoversteken op dit plein. Omdat er ook snelwegafritten op aansluiten hebben de fietsoversteken geen voorrang. I.v.m. de uniformiteit hebben ze allemaal geen voorrang, aangegeven door haaientanden en een bord.

Maar hoe zit het dan met deze aansluiting? Er is geen kruisend verkeer, alleen afslaand verkeer. Zoals gezegd wil de wegbeheerder de fietser kennelijk niet in de voorrang hebben, maar als fietsers geen kruisend verkeer tegenkomt, geldt dan hier de regel rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg en heeft de fietser dus toch voorrang (hoe kan de wegbeheerder dan de fietser nog uit de voorrang halen in deze situatie)? Of is het hier anders dan in de eerste situatie en geldt hier het verhaal verkeerstekens gaan boven verkeersregels?
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Peter » vr 12 mei 2017, 8:13

Is hetzelfde als fietsers uit de voorrang halen bij een vrijliggend fietspad van een rotonde. Men ziet het als een losse kruising. Hier is alleen maar afslaand verkeer, net als op een rotonde, maar in geval er wel kruisend verkeer zou zijn geweest wordt het twijfelachtig wanneer een fietspad wel of niet bij de voorrangskruising hoort.... Een relatief veel voorkomend probleem overigens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Bart217 » vr 12 mei 2017, 8:32

^^ Dan zou ik het fietspad verder van de rijbaan gelegd hebben om verwarring te voorkomen. Nou kan je het niet echt als los kruispunt zien.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Rein » vr 12 mei 2017, 8:36

Eens. Dit lijkt me een duidelijk gevalletje rechtdoor op dezelfde weg. Die haaientanden staan er voor de sier, omdat er geen kruisende weg is. Helaas kennen wegbeheerders en weggebruikers de elementaire verkeersregels niet meer, waardoor fietsers de facto wel voorrang zullen (moeten) geven aan de hen afsnijdende automobilisten.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door martien » vr 12 mei 2017, 9:17

^^ Dat het fietspad een flinke dode hoek heeft door die pilaar is ook onhandig. Maak dan wat slingers om de snelheid er uit te halen en leg hem er omheen voor beter zicht, zoals hier bij de Groninger ringweg.

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Bart217 » vr 12 mei 2017, 9:59

Rein schreef:Eens. Dit lijkt me een duidelijk gevalletje rechtdoor op dezelfde weg. Die haaientanden staan er voor de sier, omdat er geen kruisende weg is. Helaas kennen wegbeheerders en weggebruikers de elementaire verkeersregels niet meer, waardoor fietsers de facto wel voorrang zullen (moeten) geven aan de hen afsnijdende automobilisten.
De praktijk is juist andersom. Automobilisten die niet op dezelfde weg (bijv. vanaf de afrit of van/naar het terrein van de Roteb) rijden geven fietsers met haaientanden voorrang. Fietsers met haaientanden op dezelfde weg (zoals in mijn voorbeeld) rijden gewoon door (kennelijk terecht dus), terwijl auto's meestal ook voorrang verlenen.

Het zorgt in ieder geval voor veel verwarring, zonder dat iemand weet hoe het nu zit.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Onduidelijk kruispunt: wie heeft voorrang

Bericht door Victor » vr 12 mei 2017, 20:45

^^ Verwarrend zeker. Als autoverkeer dat de rotonde verlaat parallel rijdende fietsers moet laten voorgaan, vanwege de rechtdoorgaand verkeer regel, wat hebben de haaientanden op die plekken dan voor zin? Op die plekken is er uitsluitend de situatie van afslaande auto's en rechtdoor rijdende fietsers.

Tenzij de wegbeheerder inderdaad vindt dat het fietspad overal ver genoeg van de rotonde ligt, en er dus sprake is van (uitsluitend) kruisend verkeer.

Plaats reactie