Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Emil » za 10 jun 2017, 19:12

In het DVHN stond laatst een artikel over het wanbeleid dat sommige gemeentes hanteren over fietsers in of buiten de voorrang op rotondes. In de landelijke richtlijnen staat dat fietsers binnen de bebouwde kom altijd voorrang behoren te hebben op rotondes, behalve onderaan een snelwegafrit. Gemeentes lappen deze richtlijn echter massaal aan hun laars, wat leidt tot gevaarlijke situaties. Vooral de gemeente Tynaarlo maakt er een rotzooi van, zo is een paar jaar geleden deze rotonde opgeleverd:

Afbeelding
(https://goo.gl/maps/2L182C6JK882)

Aangezien het fietspad gewoon tot de rotonde behoort (omdat het op minder dan 10 meter van de rijbaan bevindt) hebben fietsers hier voorrang, want rechtdoor op dezelfde weg gaat voor en de haaientanden hebben alleen betrekking op de kruisende weg. Dat zorgt voor de bizarre situatie dat fietsers hier voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde wil verlaten maar niet op het verkeer dat de rotonde op wil rijden.

Uiteraard is dat niet de intentie van de gemeente. Die legt deze rotonde aan met de gedachte dat fietsers voor al het verkeer zouden moeten stoppen. Je ziet dit soort schijnconstructies helaas vaker voorbij komen. Ik ben van mening dat er vanuit de landelijke politiek moet worden opgetreden tegen deze rotondes. Zo lang het niet duidelijk is dat een fietspad niet tot de rotonde behoort (<10m) moeten de haaientanden en :B6: worden verwijderd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door boe! » za 10 jun 2017, 19:54

Emil schreef:Dat zorgt voor de bizarre situatie dat fietsers hier voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde wil verlaten maar niet op het verkeer dat de rotonde op wil rijden.
Volgens mij is dat onjuist. Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, dus moeten fietsers wel degelijk voorrang geven aan het verkeer dat de rotonde afkomt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 jun 2017, 20:07

Ik ben er juist een voorstander van dat gemeentes zelf hun beleid mogen bepalen.

Voorrang kan ook leiden tot schijnveiligheid en uniformiteit zorgt niet automatisch voor meer veiligheid.

De uitzondering van snelwegafritten maakt duidelijk dat voorrang ook nadelen kan hebben. Die argumenten zijn ook op andere situaties toe te passen.

In sommige plaatsen hebbeb fietsers bijvoorbeeld geen voorrang op rotondes op de stadsring en/of bedrijventerreinen. Dat werkt daar prima.

Zijn er cijfers beschikbaar op welk soort rotonde de meeste ongelukken met fietsers gebeuren?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Lekkere Kwal » za 10 jun 2017, 20:17

^^ ik ben het daar helemaal mee eens. Soms hebben de fietsers een te sterk verstorend effect op de doorstroming en loopt de hele aansluiting daardoor vast. Een andere oplossing is wel om dan te eisen dat de gemeente het fietspad 'lostrekt' zoals bij de rotonde N221/Drakenburgweg in Baarn, maar dan heb je hetzelfde probleem: de fietsers weten echt niet dat er dan een andere situatie speelt en ze niet automatisch voorrang hebben. Verkeerstekens blijven daar toch de aangewezen middelen voor.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Emil » za 10 jun 2017, 20:22

boe! schreef:
Emil schreef:Dat zorgt voor de bizarre situatie dat fietsers hier voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde wil verlaten maar niet op het verkeer dat de rotonde op wil rijden.
Volgens mij is dat onjuist. Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, dus moeten fietsers wel degelijk voorrang geven aan het verkeer dat de rotonde afkomt.
Wat je zegt klopt, verkeerstekens gaan boven verkeersregels. Echter zegt het haaientand verkeersteken alleen dat je het verkeer op de kruisende weg voorrang moet verlenen. Aangezien je je als fietser op dezelfde weg bevindt als de auto op de rotonde geldt de regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

Als je jouw redenatie zou volgen dan hebben fietsers die rechtdoor gaan op deze simpele kruising ook geen voorrang op het verkeer uit het klinkerweggetje. Zo werkt het natuurlijk niet.

Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Emil » za 10 jun 2017, 20:26

Schelpenpaadje schreef:Ik ben er juist een voorstander van dat gemeentes zelf hun beleid mogen bepalen.

Voorrang kan ook leiden tot schijnveiligheid en uniformiteit zorgt niet automatisch voor meer veiligheid.
Op zich ben ik het daarmee eens. Maar dan is het zaak om het fietspad daadwerkelijk los te koppelen van de rotonde en dat kan alleen door het fietspad op meer dan 10 meter van de weg te leggen. Anders blijft het probleem bestaan zoals ik in de beginpost al heb geschetst, daar kun je met verkeerstekens of borden niets aan veranderen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Jackbauer1350 » za 10 jun 2017, 20:30

Ik zal voortaan overal, ook buiten de kom, bij het verlaten van een rotonde fietsers voorrang geven wanneer het fietspad binnen 10 meter van de rotonde af ligt. ( die afstand in de korte tijd even met mijn bouwvakkersoog vaststellen uiteraard.) Zal leuke claxonconcerten opleveren achter mij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Palance » za 10 jun 2017, 20:32

Schelpenpaadje schreef:Ik ben er juist een voorstander van dat gemeentes zelf hun beleid mogen bepalen.
Ik niet. Er is niemand die alleen maar in de eigen gemeente rijdt of fietst, en een uniforme regeling is dan toch wel het beste wat je kunt hebben zodat elke weggebruiker weet wat hij kan verwachten, en niet maar wat moet gissen of gaan zoeken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 jun 2017, 20:36

Ik ken ook maar weinig mensen die dat onderscheid kennen (ik ook niet tot ik het hier ooit voor het eerst las).

Hier nog zo'n situatie:
https://goo.gl/maps/mahRM7hZaun

Het fietspad maakt onderdeel uit van de rechtdoorgaande weg maar heeft haaientanden. Tot voor kort was de doorgaande weg zelfs een voorrangsweg. Hoe kan ik als fietser of automobilist in één oogopslag zien of een fietspad meer of minder dan 10m van de bijbehorende weg ligt? (En rechtdoor op dezelfde weg dus wel of niet geld)

Hier, een vergelijkbare situatie op dezelfde weg maar dan bibeko, kruist het fietspad de zijweg ineens een stuk verder van de weg:
https://goo.gl/maps/MLqQCdQQBwx

Het lijkt er trouwens op dat bij die laatste link de haaientanden die altijd bij het fietspad lagen zijn weggehaald. De zijweg heeft hier wel haaientanden. De gemeente Opsterland maakt er maar één rommeltje van. In elk geval laten ze bij de meeste rotondes daar fietsen uit de voorrang:
https://goo.gl/maps/6TaLVs3y5MP2

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Emil » za 10 jun 2017, 20:37

Jackbauer1350 schreef:Ik zal voortaan overal, ook buiten de kom, bij het verlaten van een rotonde fietsers voorrang geven wanneer het fietspad binnen 10 meter van de rotonde af ligt. ( die afstand in de korte tijd even met mijn bouwvakkersoog vaststellen uiteraard.) Zal leuke claxonconcerten opleveren achter mij.
Dat moet je zeker doen als de fietser geen aanstalten maakt om te stoppen, als je de fietser omver beukt heb je regeltechnisch een fors probleem. Daarom is het zaak om de regels te veranderen, zodat gemeentes de mogelijkheid krijgen om bij rotondes buiten de kom fietsers op een verantwoorde manier buiten de voorrang te brengen. Zolang een fietspad in een afwijkende boog is aangelegd is de situatie over het algemeen wel helder voor alle verkeersdeelnemers, dat hoef je niet altijd af te dekken met regels. Maar een rotonde zoals ik in mijn beginpost heb laten zien is ronduit verwarrend.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 jun 2017, 20:38

Palance schreef:
Schelpenpaadje schreef:Ik ben er juist een voorstander van dat gemeentes zelf hun beleid mogen bepalen.
Ik niet. Er is niemand die alleen maar in de eigen gemeente rijdt of fietst, en een uniforme regeling is dan toch wel het beste wat je kunt hebben zodat elke weggebruiker weet wat hij kan verwachten, en niet maar wat moet gissen of gaan zoeken.
Voorrang kun je gewoon aangeven met verkeerstekens (borden, haaientanden).

Met hetzelfde argument kun je ook voor één uniforme snelheid pleiten.

In theorie is uniformiteit geweldig maar de wereld is geen theorieboek. De richtlijn is op dit punt imho te rigide.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Attietattie » zo 11 jun 2017, 10:53

Hoe kom je bij die 10 meter?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Veldwachter » zo 11 jun 2017, 21:52

Nog een leuke....

Deze rotonde is op mijn werk en in de buurt altijd een leuk discussiepunt. Omdat er haaientanden + bord op het fietspad staan beweren sommige verkeersdeelnemers van (afslaande) auto's altijd voorrang te hebben op fietsers. In een lokale krant las ik dat de gemeente deze rotonde wil reconstrueren, vanwege de vele ongevallen tussen fietsers en automobilisten.

Hier de andere kant van de rotonde.
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Schelpenpaadje » zo 11 jun 2017, 22:24

^^ Impliceert de pijl op de fietsstrook nou dat fietsers de rotonde niet mogen verlaten?

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Emil » zo 11 jun 2017, 23:47

Attietattie schreef:Hoe kom je bij die 10 meter?
Onder andere hier: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/we ... -rotondes/

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Seat » ma 12 jun 2017, 10:17

En wat dacht je van de onderstaande situatie?

https://goo.gl/maps/evyYyfHXQeN2

De Gemeente Utrecht (o.l.v. GroenLinks) heeft dit kruispunt vorig jaar aangepast. De drukke weg is versmald en het lijkt nu op een rotonde, maar is het niet.

Als je als automobilist driekwart wil afslaan heb je 1) onlogisch: voorrang op de voetgangers (geen zebrapad!), 2) logisch: geen voorrang op de fietsers, 3) logisch: geen voorrang op verkeer op de 'rotonde', 4) onlogisch: geen voorrang op verkeer dat de 'rotonde' op komt rijden en dan 5) onlogisch: voorrang op fietsverkeer op de 'rotonde'. Als fietser is het ook onduidelijk wanneer er wel of geen voorrang verleend dient te worden.

Gevolg: Wekelijks mag er een ambulance uitrukken om een omvergereden fietser op te lappen en de doorstroming is er belabberd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Rein » ma 12 jun 2017, 10:34

Seat schreef: 1) onlogisch: voorrang op de voetgangers (geen zebrapad!)
Waarom is dat onlogisch. Er zijn toch zoveel situaties waar je als automobilist een voorrangsweg/kruising nadert en 'kruisende' voetgangers geen voorrang hebben? Een :B6: geldt immers niet voor voetgangers.
Seat schreef:onlogisch: geen voorrang op verkeer dat de 'rotonde' op komt rijden
Tja, het is gewoonweg geen rotonde. Er zijn voldoende andere situaties met gescheiden weghelften en een soort van middeneiland (wat geen rotonde is). In zulke situaties moet je (als de kruisende weg een voorrangsweg of -kruising is) verkeer op de 'tweede' weghelft gewoon voorrang geven. Dat is hier niet anders.
Seat schreef: onlogisch: voorrang op fietsverkeer op de 'rotonde'. Als fietser is het ook onduidelijk wanneer er wel of geen voorrang verleend dient te worden.
Ook al staan er op het fietspad haaientanden, fietsverkeer op dezelfde weg als waar de automobilist (voorheen) al reed heeft gewoon voorrang op die betreffende automobilisten. Het is immers dezelfde kruising en dan geldt gewoon de regel 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg moet je voor laten gaan'. Die haaientanden zien alleen op verkeer op de kruisende weg. Maar goed: ik ben wel met je eens dat het gros van de weggebruikers dit soort regels niet goed kent.

Wat je niet opmerkt (en wat naar mijn idee ook tot veel ongelukken kan leiden) is dat er aan beide zijden van de weg een tweerichtingsfietspad ligt. Ik zou dat als ik zo'n soort weg nader niet zo snel verwachten en een 'vanaf de verkeerde kant' kruisende fietser (of snorfietser) is snel over het hoofd te zien, zeker als je de kruising bijna overwonnen hebbende aan de overkant het tweede fietspad tegenkomt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Seat Ibiza » ma 12 jun 2017, 10:47

Seat schreef:En wat dacht je van de onderstaande situatie?
Dat is geen rotonde, maar een 'voorrangspleintje'. Feitelijk gewoon een kruising, waarbij de linksafbewegingen uit elkaar zijn gehaald.
Ik zie eigenlijk niet zoveel nadelen in dit ontwerp en ik begrijp helemaal niet waarom je dit nou als iets typisch Utrechts / GroenLinks wilt wegzetten, want dit soort pleintjes komen in hele land voor. Sterker nog: ze zijn zelfs meer pro-auto dan een conventionele mini-rotonde!

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Lekkere Kwal » ma 12 jun 2017, 11:32

Seat schreef:En wat dacht je van de onderstaande situatie?
De drukke weg is versmald en het lijkt nu op een rotonde, maar is het niet.
Ik weet niet hoe je het als rotonde kan aanzien want ik vind het daar totaal niet op lijken. Er is vanaf de hoofdweg een voorsorteerstrook voor linksaf en verder gaat de hoofdweg kaarsrecht door. Net als bij elk ander kruispunt met voorsorteerstrook. De haaientanden zijn zelfs dubbelop want verkeer vanaf de zijweg heeft al :B6: en voor afslaand verkeer geldt al 'rechtdoor-op-dezelfde-weg', zowel voor het fietspad als de doorgaande weg. Dat lijkt me juist extra beschermend, niet gevaarlijker. Dat er dan bij wijze van spreken elke week een ambu heen mag betwijfel ik sterk. Meestal hangt dat ook gewoon van de hoeveelheid verkeer af, dat moet je er wel tegen wegstrepen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Emil » ma 12 jun 2017, 11:57

En toch is het een rare kruising. Ik zal het uitleggen aan de hand van onderstaande afbeelding.

De eerste haaientanden die de auto hier tegen komt zijn die van het fietspad, fietser hebben voorrang. Het naastgelegen fietspad heeft echter geen haaientanden. Deze fietsers komen van rechts, dus hebben wél voorrang op deze fietsers. De volgende haaientanden die de auto tegen komt zijn van de kruisende weg, de auto moet hier dus opnieuw stoppen. Nu staan er opeens wel haaientanden op het naastgelegen fietspad, dus de fietsers hebben geen voorrang op het kruisende verkeer, maar wel op het verkeer dat uit dezelfde straat komt als de fietser, dus ook op dat witte busje dat daar aan komt rijden. Stel dat die fietser dan aan de overkant van de weg links gaat en de weg weer oversteekt, dan komt het geen haaientanden tegen en heeft hij dus voorrang op de auto's die van de kruisende weg komen maar niet op het verkeer dat zich al op diezelfde weg bevond. Deze kruising is dus op een manier ingericht waarbij het kan voorkomen dat in een groepjes fietsers de ene fietser wel voorrang heeft en de andere niet. Je moet als fietser of automobilist verschillende handelingen uitvoeren waarbij je bij de laatste handeling hoogstwaarschijnlijk niet meer weet vanuit welke kant een weggebruiker de kruising is opgereden, waardoor onduidelijk is wie er voorrang heeft. Simpel gezegd: de kruising is te ingewikkeld.

Een oplossing voor dit probleem is er niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door duikgek89 » ma 12 jun 2017, 12:22

Emil schreef:
Attietattie schreef:Hoe kom je bij die 10 meter?
Onder andere hier: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/we ... -rotondes/
Kan ook 5 zijn...
het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
En in het RVV staat het niet, dus hoe moet je dat als weggebruiker nou precies kunnen weten?

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Seat » ma 12 jun 2017, 12:41

Vanaf de hoofdweg gezien is het inderdaad redelijk overzichtelijk, omdat dan het 'middeneiland' niet zo duidelijk oogt als een rotonde. Voor verkeer van de zijwegen is het onoverzichtelijk, omdat er dus respectievelijk niet, wel, wel, wel, niet voorrang verleend dient te worden. Ook ontbreekt voor het verkeer op de zijweg de :B6: bij het kruisen van de hoofdweg (foutje?). Bij het afslaan, zoals het busje op de foto van street view doet, kunnen fietsers uit vier (!) richtingen komen. Bij een consistente uitvoering zouden de fietsers uit de zijwegen ook voorrang moeten verlenen aan de fietsers op de hoofdrijbaan.

Hoe dan ook, mooi voorbeeld van hoe een balans te leggen tussen maatwerk en uniformiteit, veiligheid en doorstroming.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Jackbauer1350 » ma 12 jun 2017, 13:47

In Hilversum zijn verscheidene van die voorrangspleintjes. Daar zijn ze ook voor het eerst toegepast.
Bij de aantal daarvan sluiten de zijwegen door middel van een uitritconstructie aan op de hoofdweg zoals hier: https://goo.gl/maps/H1BcmUUdAnw.

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Bart217 » ma 12 jun 2017, 16:39

Emil schreef: Aangezien het fietspad gewoon tot de rotonde behoort (omdat het op minder dan 10 meter van de rijbaan bevindt) hebben fietsers hier voorrang, want rechtdoor op dezelfde weg gaat voor en de haaientanden hebben alleen betrekking op de kruisende weg. Dat zorgt voor de bizarre situatie dat fietsers hier voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde wil verlaten maar niet op het verkeer dat de rotonde op wil rijden.
Dat is nu ook al zo met de voetgangers. Als je de de rotonde verlaat, hebben ze voorrang omdat ze rechtdoor gaan op dezelfde weg, maar rij je de rotonde op, zijn het gewoon overstekende voetgangers en heeft de automobilist voorrang.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door jelger » ma 12 jun 2017, 19:27

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Lekkere Kwal » di 13 jun 2017, 10:09

^^ ik snap dat het verstorend werkt, maar het is een luxeprobleem in vergelijking met de meeste andere landen waar je op de fiets als voetveeg wordt beschouwd. Zelfs in de EU kan het nog gebeuren dat auto's je gewoon van de weg drukken of negeren bij kruisingen. Effectief voorrang verlenen en nemen is voor velen hier nog een uitdaging, maar ik denk niet dat je dat effectief kan bestrijden. Er spelen ook ernstigere zaken zoals natuurlijk het telefoongebruik, drank/drugs, verlichting enzovoort. Van onhandig voorrang geven vallen relatief weinig slachtoffers.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door jelger » di 13 jun 2017, 10:18

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Fietsersbond: "Weg met die haaientanden op rotondes"

Bericht door Widejo » do 15 jun 2017, 11:04

Emil schreef:En toch is het een rare kruising.
Zo raar vind ik het niet hoor. Voor de fietsers zijn het 2 doorgaande lijnen en 2 kruisende lijnen. Het is zo ingericht dat de doorgaande lijn voorrang heeft op het verkeer komende vanuit Hoograven Noord/Zuid. Oftewel, verkeer uit Hoograven Noord/Zuid verleent voorrang op verkeer komende uit Centrum/Rivierenwijk - zowel auto's als fietsers. Kom je vanuit Rivierenwijk en ga je richting Hoograven-Noord, dan krijg je voorrang bij het oversteken van de Hooft Graaflandstraat maar moet je voorrang verlenen om in de Constant Erzeijstraat te komen. https://www.google.nl/maps/@52.0662313, ... 312!8i6656
Hamburg, meine Perle

Plaats reactie