Functie bord B4?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Functie bord B4?

Bericht door PeterG » do 10 aug 2017, 20:09

Wat is de huidige functie/zin van bord B4 :?:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Functie bord B4?

Bericht door Vinny » do 10 aug 2017, 20:11

:B4: is B4. Waarschuwing voor een zijweg lijkt me :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » do 10 aug 2017, 20:21

Das te simpel, ff doordenken maar :wijsvinger:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Functie bord B4?

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2017, 20:56

Goede vraag. Je hebt natuurlijk sowieso al voorrang omdat je, vanaf de kruisende weg gezien, van rechts komt. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Functie bord B4?

Bericht door Vinny » do 10 aug 2017, 21:09

Het bord :J8: is beter geschikt vinden jullie? :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Functie bord B4?

Bericht door Snelwegfreak » do 10 aug 2017, 21:12

Geen bord is vaak nóg beter.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Functie bord B4?

Bericht door Kaaiman » do 10 aug 2017, 21:14

"Pas op, er kunnen idioten van links komen die niet weten dat verkeer van rechts sowieso voorrang heeft" ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » do 10 aug 2017, 21:37

@Coentunnel:
Spijker op zn kop :top:

Moraal: dit bord wordt ten onrechte in het gehele land nog steeds geplaatst, kosten: ongeveer 700 euries pb :hm:

Verbrassen van onze centen dus (het programma zag er geen brood in :wijsvinger:)

Veilig? Nee, verwarrend? Ja.

Does anybody give a shit? Gemeente, CBR, justitie, ANWB, enz. Nee. :PP:

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » do 10 aug 2017, 21:51

Btw, kruising met tram is uiteraard de enige uitzondering ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Functie bord B4?

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 aug 2017, 21:54

:B6: Opgepast

:B5: een kernraket uit Noord-Korea

:B4: of uit de VS

:B3: Wellicht uit beide landen tegelijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Functie bord B4?

Bericht door Wouter N14 » do 10 aug 2017, 22:03

Vanaf de andere rijrichting zul je wel een :B5: nodig hebben, dus is het een voorrangskruispunt, dus moet je dat van alle kanten kenbaar maken, dus is een B4 nodig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » do 10 aug 2017, 22:18

@Wouter N14:

Zoals eerder gezegd, indien je van rechts komt moet reeds voorrang verleent worden, B4 is echt overbodig. Heeft niets te maken met een voorrangskruising, maar het regelen van voorrang dmv verkeersborden en -tekens.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Functie bord B4?

Bericht door Wouter N14 » do 10 aug 2017, 22:20

^^ Ben ik het absoluut niet mee eens. We hebben twee smaken in Nederland: een ongeregeld kruispunt en een geregeld kruispunt. Iets er tussenin zoals jij veronderstelt, kan niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » do 10 aug 2017, 22:46

@Wouter N14:

Je hebt gelijk mbt de twee soorten kruisingen, maar je redenering klopt niet. Je hebt het in je eerdere reactie over verkeer uit een andere rijrichting en plaatst B5 daarbij. B5 heeft wel een functie, namelijk dat je als bestuurder voorrang hebt op bestuurders van rechts (wat je normaal niet hebt)

Hetgeen jij suggereert - dat je B4 zou moeten plaatsen omdat het een geregelde kruising zou zijn - klopt niet. De bestuurder die van links komt weet dat hij rechts voorrang dient te verlenen, de bestuurder die van rechts komt heeft B4 niet nodig, hij weet dat links voorrang dient te verlenen. B4 is dus echt overbodig, verwarrend en belastingcenten verspillend :down:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Functie bord B4?

Bericht door Wouter N14 » do 10 aug 2017, 22:50

^^ Helaas, je snapt het niet. Die B4 mag dan praktisch gezien geen verschil maken, je kan niet redeneren dat één richting niet tot het voorrangskruispunt hoeft te horen.

Waarom maak je je trouwens zo druk over dit bord, dat sowieso al weinig voorkomt? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Functie bord B4?

Bericht door duikgek89 » do 10 aug 2017, 23:00

De B4 vertelt je dat je tegenligger ook voorrang heeft op verkeer uit de zijweg. Dit betekent natuurlijk iets voor het rijgedrag en kijkgedrag wat je kunt verwachtten.

Ook de situatie als er 3 bestuurders de kruising naderen en de bestuurder met de kruising aan zijn linker hand linksaf wil, is natuurlijk in beide gevallen anders...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Functie bord B4?

Bericht door Wouter N14 » do 10 aug 2017, 23:03

^^ Inderdaad, ook twee zeer valide punten :yes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Functie bord B4?

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2017, 23:24

duikgek89 schreef:Ook de situatie als er 3 bestuurders de kruising naderen en de bestuurder met de kruising aan zijn linker hand linksaf wil, is natuurlijk in beide gevallen anders...
Ligt het nou aan mij dat ik hem niet snap? Ervan uitgaande dat alleen de :B4: ontbreekt en dat vanaf de andere kant wel een :B5: staat en vanuit de zijweg een :B6:, dan verandert er toch niks? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Functie bord B4?

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2017, 23:26

Wouter N14 schreef:Waarom maak je je trouwens zo druk over dit bord, dat sowieso al weinig voorkomt? :s
Ik vind het wel een interessante discussie. En discussiëren, daar is een forum toch voor bedoeld?

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » do 10 aug 2017, 23:31

@Duikgek89: ten eerste heeft voorrang geen betrekking op verkeer, maar op bestuurders. Je reactie laat zien hoe verwarrend B4 werkt;

Je zegt: 'B4 laat zien dat je tegenligger ook voorrang heeft op de zijweg' Niets is minder waar: B4 heeft daar niets mee te maken, die 'verteld' namelijk iets wat ook zo is zonder bord, je hebt voorrang op bestuurders van links. Indien er dus een tegenligger komt, zoals jij stelt, dient die gewoon voorrang te verlenen aan de voor hem van rechts komende bestuurders.

@Wouter N14: jammer, maar jij bent degene die het niet snapt ;)

En waarom ik mij 'druk maak' ? Jij ziet het bord kennelijk nooit, ga eens bewust kijken en laat weten hoeveel er in je buurt staan...

In het gehele land enkele tienduizenden X700 euries voor nix... En mensen raken er van in de war zoals hier blijkt :D

Btw, het CBR erkent het probleem, maar doet er niets mee omdat de gemeente verantwoordelijk is...

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » do 10 aug 2017, 23:32

@Coentunnel: alwer een spijker! :rofl2:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Functie bord B4?

Bericht door Wouter N14 » do 10 aug 2017, 23:34

Coen Tunnel schreef:
Wouter N14 schreef:Waarom maak je je trouwens zo druk over dit bord, dat sowieso al weinig voorkomt? :s
Ik vind het wel een interessante discussie. En discussiëren, daar is een forum toch voor bedoeld?
Uiteraard. Maar dan moet het wel ergens over gaan en dat mis ik enigszins. Leuk om eens over na te denken, maar het raakt kant noch wal.
PeterG schreef: En waarom ik mij 'druk maak' ? Jij ziet het bord kennelijk nooit, ga eens bewust kijken en laat weten hoeveel er in je buurt staan...
In het gehele land enkele tienduizenden X700 euries voor nix... En mensen raken er van in de war zoals hier blijkt :D
Btw, het CBR erkent het probleem, maar doet er niets mee omdat de gemeente verantwoordelijk is...
Maak je eerst maar eens druk over de honderden overbodige snelheidsborden :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Functie bord B4?

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2017, 23:42

PeterG schreef:@Duikgek89: ten eerste heeft voorrang geen betrekking op verkeer, maar op bestuurders. Je reactie laat zien hoe verwarrend B4 werkt;

Je zegt: 'B4 laat zien dat je tegenligger ook voorrang heeft op de zijweg' Niets is minder waar: B4 heeft daar niets mee te maken, die 'verteld' namelijk iets wat ook zo is zonder bord, je hebt voorrang op bestuurders van links. Indien er dus een tegenligger komt, zoals jij stelt, dient die gewoon voorrang te verlenen aan de voor hem van rechts komende bestuurders.
Klopt, je kunt niet zien hoe de bebording vanaf de andere zijde is. Een :B4: betekent nog niet dat vanaf de andere kant een :B5: geplaatst is. Dat is natuurlijk wel aannemelijk, maar niet zeker en eigenlijk zegt de :B4: niks over de situatie vanaf de andere kant.
Wouter N14 schreef:Uiteraard. Maar dan moet het wel ergens over gaan en dat mis ik enigszins. Leuk om eens over na te denken, maar het raakt kant noch wal.
Ik voel me wel geprikkeld. Het zet mij in ieder geval aan het denken. :) Natuurlijk is het vooral een theoretische discussie, maar desalniettemin leuk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Functie bord B4?

Bericht door Rene » do 10 aug 2017, 23:44

Vinny schreef:Het bord :J8: is beter geschikt vinden jullie? :shutup:
Nee, want dan krijg je dit soort ellende:

https://www.google.nl/maps/@52.7524743, ... 312!8i6656

https://www.google.nl/maps/@52.7522394, ... 312!8i6656


NB: Dit is dus een voorrangsweg !
https://www.google.nl/maps/@52.7520614, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Functie bord B4?

Bericht door Wouter N14 » do 10 aug 2017, 23:45

^^ Zeker, ik vond hem ook wel interessant, tot het punt dat je concludeert dat er bepaalde feiten zijn die het verklaren. Voor mij althans.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Functie bord B4?

Bericht door Rene » do 10 aug 2017, 23:48

PeterG schreef:Wat is de huidige functie/zin van bord B4 :?:
Dat je kunt verwachten hoe c.q. anticiperen op andere weggebruikers die uit de andere richtingen komen onderling zullen handelen. Handig bijvoorbeeld, als je linksaf moet slaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Functie bord B4?

Bericht door Attietattie » vr 11 aug 2017, 0:54

PeterG schreef:kosten: ongeveer 700 euries pb :hm:
Laat mij voortaan maar alle borden in jouw gemeente plaatsen dan!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Functie bord B4?

Bericht door Peter » vr 11 aug 2017, 6:34

Er zijn genoeg gemeenten die :B4: (of :B1:) wel vaak weglaten, omdat het op een overzichtelijke kruising (zonder afslaande tram) niets toevoegt. Genoeg andere landen, zoals Frankrijk die borden :B4: :B5: :B3: heel vaak weglaten. Je moet maar letten op de streep of het :B6: bord in de zijstraat.
De besparing op weglaten :B4: en :B1: indien er een zijstraat van slechts links is, zal circa 10% van dit type borden zijn denk ik. 800 euro voor een bord en het plaatsen ervan (aan een bestaande paal) is een redelijke schatting. Met RVS paal zal het nog duurder zijn, inclusief ingraven.

Andere landen (zoals Belgie) grossieren dan weer in voorrangsborden op snelwegen. Daar kan je ook flink snijden, wat we in NL gedaan hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Functie bord B4?

Bericht door Egbert » vr 11 aug 2017, 7:35

PeterG schreef:@Duikgek89: ten eerste heeft voorrang geen betrekking op verkeer, maar op bestuurders. Je reactie laat zien hoe verwarrend B4 werkt;
Wauw. Omdat iemand per ongeluk verkeer schrijft in plaats van bestuurder is het verwarrend? Dat is tekenend voor de correctheid van discussies hier. Als je een vergissing in de terminologie maakt ben je blijkbaar opeens totaal onwetend.
Je zegt: 'B4 laat zien dat je tegenligger ook voorrang heeft op de zijweg' Niets is minder waar: B4 heeft daar niets mee te maken, die 'verteld' namelijk iets wat ook zo is zonder bord, je hebt voorrang op bestuurders van links. Indien er dus een tegenligger komt, zoals jij stelt, dient die gewoon voorrang te verlenen aan de voor hem van rechts komende bestuurders.
Ja, het vertelt wel wat. Stel een situatie waaruit vanuit jouw blikpunt een auto van links en een auto tegemoet komt en jij wil linksaf. Als het nu een gelijkwaardige kruising is dan moet de bestuurder die jou tegemoet komt voorrang verlenen aan de bestuurder die voor jou van links komt en zal die dus remmen. Dat geeft een mogelijkheid voor jou om gelegenheidsvoorrang te nemen.
Is het echter een voorrangskruising dan zal de jou tegemoetkomende bestuurder die bestuurder uit de zijstraat geen voorrang verlenen en zul je dus ten alle tijden moeten stoppen.
Het verschil tussen die twee zie je met een :B4: In ieder geval begrijp je dan waarom de bestuurder uit de tegemoetkomende richting remt en stopt.
In het gehele land enkele tienduizenden X700 euries voor nix... En mensen raken er van in de war zoals hier blijkt :D
Hoe kun je in godsnaam door dit bord in de war raken. Zijn dat mensen die ook in de war raken als ze een groen verkeerslicht zien? En zoals hierboven geschreven: als het bord er niet staat, dan krijg je pas onduidelijke situaties.
Btw, het CBR erkent het probleem, maar doet er niets mee omdat de gemeente verantwoordelijk is...
En het probleem is?

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » vr 11 aug 2017, 11:25

Ja, het vertelt wel wat. Stel een situatie waaruit vanuit jouw blikpunt een auto van links en een auto tegemoet komt en jij wil linksaf. Als het nu een gelijkwaardige kruising is dan moet de bestuurder die jou tegemoet komt voorrang verlenen aan de bestuurder die voor jou van links komt en zal die dus remmen. Dat geeft een mogelijkheid voor jou om gelegenheidsvoorrang te nemen.
Is het echter een voorrangskruising dan zal de jou tegemoetkomende bestuurder die bestuurder uit de zijstraat geen voorrang verlenen en zul je dus ten alle tijden moeten stoppen.
Het verschil tussen die twee zie je met een :B4: In ieder geval begrijp je dan waarom de bestuurder uit de tegemoetkomende richting remt en stopt
Zie duidelijke uitleg van Coentunnel.

Gelegeheidsvoorrang bestaat niet, bij afslaan geldt, rechtdoor gaat voor.

Mijn punt in deze blijft overeind, B4 is overbodig en kost geld voor nix. Gezien de reacties boeit dat de meesten hier niet, dus lijkt het mij zinvol hier een slotje op te doen, ik laat het in ieder geval hierbij :lock:

Plaats reactie