Verwijderen betonbanden noord-zuidverbinding Hellendoorn

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verwijderen betonbanden noord-zuidverbinding Hellendoorn

Bericht door captain007 » wo 13 sep 2017, 7:36

mavas schreef:Ik moest er lang over nadenken, maar ik heb nog een locatie uit mijn geheugen gevist:
https://www.google.nl/maps/@51.8764373, ... 312!8i6656

Van Heemstraweg in Gelderland.
Daar zijn die banden later doorgetrokken op het GOW-80 gedeelte tussen Ewijk en Winssen:
Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe ze die weg verder hebben aangepast, want hij is nu dadelijk al een maandje of twee dicht tussen Winssen en de grens met de gemeente Druten om die om te bouwen van een GOW-80 naar een ETW-60. En daar zullen ze vermoedelijk ook banden toepassen om het fietspad te scheiden van de weg, vanwege ruimtegebrek i.v.m. platanen. Maar goed in dit voorbeeld vind ik het nog iets minder erg, omdat men hier nog de moeite heeft genomen een kantstreep te gebruiken en niet de kantstreep door de blokken zelf heeft vervangen wat gewoon ronduit gevaarlijk is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verwijderen betonbanden noord-zuidverbinding Hellendoorn

Bericht door Jackbauer1350 » do 14 sep 2017, 22:02

Over betonnen objecten in de weg gesproken:
Leuke varkensruggen op de Oostelijke Kanaaldijk in Nigtevecht. En een mooie betonnen band als middenscheiding. Dit is dan binnen de bebouwde kom.
Maar je zou het als motorrijder even missen bij slecht zicht.

Afbeelding
Die middenscheiding heeft als ik mij niet vergis ook een korte periode in de bocht gelegen maar daar is het ding later maar weer verwijderd.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Om De Punt toegankelijk te maken voor vrachtverkeer ivm de bouw van de nieuwe fietsbrug zijn er hier een aantal varkensruggen
tijdelijk in de berm geknikkerd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verwijderen betonbanden noord-zuidverbinding Hellendoorn

Bericht door Kaaiman » vr 15 sep 2017, 8:11

Varkensruggen van meer dan 2 cm hoog zouden gewoon eens verboden moeten worden om binnen 1 m van de rijbaan te plaatsen. Gevaarlijk voor zowel motorrijders, automobilisten als fietsers.

Dan liever doorlopende lage, flauwe trottoirbanden met kleine afwateringskieren. Dat 'dakje' tussen de rijbanen is voor midden op de rijbaan niet zo handig, maar aan de kant van de rijbaan als scheiding tussen weg en fietspad is dat al vele malen beter dan die varkensruggen omdat het veel vergevingsgezinder is.

Maar nog beter is in dit geval een reconstructie waarbij er een gewoon volledig vrijliggend fietspad komt natuurlijk. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verwijderen betonbanden noord-zuidverbinding Hellendoorn

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2017, 8:47

Kaaiman schreef:Dan liever doorlopende lage, flauwe trottoirbanden met kleine afwateringskieren. Dat 'dakje' tussen de rijbanen is voor midden op de rijbaan niet zo handig, maar aan de kant van de rijbaan als scheiding tussen weg en fietspad is dat al vele malen beter dan die varkensruggen omdat het veel vergevingsgezinder is.
Je bedoelt zoiets als dit?
https://www.google.nl/maps/@52.9398258, ... 312!8i6656

Plaats reactie