Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 sep 2017, 12:10

Peter schreef: 80/90 de groene 1-lamps links/rechtaflichten, die links of rechts van een licht met 3 volle lenzen zaten geschroefd afgeschaft. Geen idee waarom. Gaf ook aan of je wel of niet een deelconflict kon verwachten. De UK kent deze optie nog wel.
Omdat je dan op plekken waar je niet zo'n lamp ziet nog niet zeker bent of het veilig is?

Ik zie meer in een waarschuwingsbord of een aparte lens met knipperend oranje. In grote delen van het land komen deelconflicten niet of amper voor, dus er op wijzen is niet onverstandig.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Tachi » wo 27 sep 2017, 12:31

Peter schreef:In Duitsland hanteert men wel vaak een groen linksaf licht aan de overzijde van de kruising, om aan te geven dat je een vrije afslag hebt (omdat je het verkeerslicht van de tegenliggers niet kan zien). Dat zou in Nederland ook wel eens moeten kunnen. Erg handig.
Sterker nog. Nederland had al zoiets. Het stoplicht had aan de achterkant een kleine rode lens, waardoor je kon zien of je wel of geen kruisend verkeer kon verwachten. Ik weet niet meer of alle verkeerslichten het hadden, maar was wel een handige toevoeging.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Peter » wo 27 sep 2017, 12:47

Schelpenpaadje schreef:
Peter schreef: 80/90 de groene 1-lamps links/rechtaflichten, die links of rechts van een licht met 3 volle lenzen zaten geschroefd afgeschaft. Geen idee waarom. Gaf ook aan of je wel of niet een deelconflict kon verwachten. De UK kent deze optie nog wel.
Omdat je dan op plekken waar je niet zo'n lamp ziet nog niet zeker bent of het veilig is?

Ik zie meer in een waarschuwingsbord of een aparte lens met knipperend oranje. In grote delen van het land komen deelconflicten niet of amper voor, dus er op wijzen is niet onverstandig.
Een groen licht was altijd vrij. In Duitsland ook. Of dat in de jaren 60 ook zo was weet ik niet, omdat toen veel verkeerslichten geen voetgangerslichten hadden en deze wellicht nog steeds voorrang hadden als rechtdoorgaand verkeer. Dat kan in Duitsland nog steeds gebeuren dacht ik, iig vroeger wel. De rode lampjes (ongeveer 2 cm lichtje) op de achterzijde van verkeerslichten waren deels bedoeld voor voetgangers (omdat ze dan van kruisend of meegaand verkeer konden zien of de lichten op rood stonden). Deels wellicht ook om oom agent te kunnen laten bekeuren voor 4 richtingen. Duitsland en Oostenrijk hadden een klein rood kruis in de achterkant van een licht of een aparte lamp voor hetzelfde, maar die zijn ook weg (wellicht zijn er nog een paar ?)

Deelconflicten komen (ergens) voor bij minstens 50% van de VRI's in Nederland. Zeldzaam is dus een erg groot woord.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jvandervliet
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 14:55

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door jvandervliet » wo 27 sep 2017, 13:46

Lekkere Kwal schreef:
Peter schreef:Gaf ook aan of je wel of niet een deelconflict kon verwachten.
Dat doet de pijl toch nog steeds bij ons? :dontknow:
Sommige kruispunten hebben zo'n oranje pijl met waarschuwingsbord die erg opvallen. Dus dat zie je sowieso. De de verkeerslicht waar ik dat ongeval had had een flauw waarschuwingslicht die overdag niet opvalt. Dus nooit gezien.

Zou er geen app zijn die je extra waarschuwt voor dit soort ongein? Ik bedoel dat fietsers tegelijk op groen staat en meer van die verkeersgevaren?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 sep 2017, 15:03

Peter schreef:
Schelpenpaadje schreef:
Peter schreef: 80/90 de groene 1-lamps links/rechtaflichten, die links of rechts van een licht met 3 volle lenzen zaten geschroefd afgeschaft. Geen idee waarom. Gaf ook aan of je wel of niet een deelconflict kon verwachten. De UK kent deze optie nog wel.
Omdat je dan op plekken waar je niet zo'n lamp ziet nog niet zeker bent of het veilig is?

Ik zie meer in een waarschuwingsbord of een aparte lens met knipperend oranje. In grote delen van het land komen deelconflicten niet of amper voor, dus er op wijzen is niet onverstandig.
Een groen licht was altijd vrij. In Duitsland ook. Of dat in de jaren 60 ook zo was weet ik niet, omdat toen veel verkeerslichten geen voetgangerslichten hadden en deze wellicht nog steeds voorrang hadden als rechtdoorgaand verkeer. Dat kan in Duitsland nog steeds gebeuren dacht ik, iig vroeger wel. De rode lampjes (ongeveer 2 cm lichtje) op de achterzijde van verkeerslichten waren deels bedoeld voor voetgangers (omdat ze dan van kruisend of meegaand verkeer konden zien of de lichten op rood stonden). Deels wellicht ook om oom agent te kunnen laten bekeuren voor 4 richtingen. Duitsland en Oostenrijk hadden een klein rood kruis in de achterkant van een licht of een aparte lamp voor hetzelfde, maar die zijn ook weg (wellicht zijn er nog een paar ?)

Deelconflicten komen (ergens) voor bij minstens 50% van de VRI's in Nederland. Zeldzaam is dus een erg groot woord.
Ik zeg ook niet dat ze zeldzaam zijn. Hoe gebruikelijk ze zijn hangt af van waar je bent.

Hierbij daag ik je uit om in Friesland meer dan vijf kruisingen te noemen met tenminste één deelconflict zonder dat hiervoor expliciet wordt gewaarschuwd. Ik ben er redelijk bekend en ken er geen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Lekkere Kwal » wo 27 sep 2017, 16:17

jvandervliet schreef:Zou er geen app zijn die je extra waarschuwt voor dit soort ongein? Ik bedoel dat fietsers tegelijk op groen staat en meer van die verkeersgevaren?
Er is al sprake van een plaag van het gebruik van de mobiel tijdens het rijden en jij denkt aan een app om de verkeersveiligheid te vergroten :p

In principe lijkt mij de juiste procedure om een onveilige situatie aan te melden bij het Meldpunt Veilig Verkeer. Dan wordt de gemeente om uitleg gevraagd en die kan je niet met een kluitje in het riet sturen wat ze vaak doen als je via hun eigen site een melding maakt.

En wat Rein ook al vroeg: over welke locatie gaat het nu eigenlijk?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door paolie » wo 27 sep 2017, 16:25

Schelpenpaadje schreef:Hierbij daag ik je uit om in Friesland meer dan vijf kruisingen te noemen met tenminste één deelconflict zonder dat hiervoor expliciet wordt gewaarschuwd. Ik ben er redelijk bekend en ken er geen.
Dat iets in Friesland niet voorkomt wil toch niet zeggen dat er op andere plekken dan maar extra waarschuwingsborden moeten komen voor volstrekt normale verkeerssituaties?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Chris » wo 27 sep 2017, 16:34

Deelconflicten die niet aangegeven worden ken ik in mijn regio eigenlijk ook niet. In Deventer weet ik een rechtsafbeweging met een knipperlicht die voor het naastgelegen fietspad waarschuwt en in Zwolle is één kruispunt met een deelconflict voor linksaf die met borden aangegeven staat. Maar die ligt in een woonwijk op een weg waar je alleen komt als je bestemming in de nabijheid ligt dus er gebeuren nog wel eens aanrijdingen door ter plekke onbekenden.

Oftewel, wat de één een 'volstrekt normale verkeerssituatie' vindt, kan in andere regio's 'volstrekt onbekend' zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door paolie » wo 27 sep 2017, 16:43

Volstrekt onbekend? Dan is er dus iets mis met de rijopleiding lijkt mij.
Of zouden alle Noord-Oost-Nederlanders in het buitenland in situaties als dit rücktsichtlos linksaf knallen? https://www.google.nl/maps/@50.6474469, ... 6656?hl=nl
En hoe zit het met deze kruising in Leeuwarden. Geen waarschuwingsborden, dus er dan maar gewoon vanuit gaan dat linksaf geen deelconflict kent. Ogen dicht en rijden maar? https://www.google.nl/maps/@53.1909333, ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Chris » wo 27 sep 2017, 16:48

Er is iets mis met de rijopleiding als een bepaalde verkeerssituatie in sommige delen van Nederland niet of nauwelijks voor komt?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door paolie » wo 27 sep 2017, 17:02

Als je in een gebied woont zonder trams, wil dat toch nog niet zeggen dat je de verkeersregels omtrent trams niet hoeft te kennen?

Of andersom. In Amsterdam komen geen onverharde wegen voor. In Drenthe wel. Hoef ik dan niet te weten dat ik vanuit een onverharde weg komende voorrang moet verlenen aan alle overige bestuurders? En moet Drenthe bij alle onverharde wegen dan maar waarschuwingsborden gaan plaatsen, omdat er wel eens een Amsterdammer kan rijden die volstrekt onbekend is met dat fenomeen?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 sep 2017, 17:18

paolie schreef:Als je in een gebied woont zonder trams, wil dat toch nog niet zeggen dat je de verkeersregels omtrent trams niet hoeft te kennen?
Kromme vergelijking.

Het gaat er niet om dat je regels wel of niet kent, maar om hoe je een situatie inschat.

Als ik tramrails zie liggen weet ik dat ik moet opletten voor trams.

Ik vind het niet gek als mensen 10 of 20 jaar lang geen deelconflict tegenkomen, ze die niet verwachten als niets er op wijst (zonder daarmee iemand die een ongeluk veroorzaakt vrij te willen pleiten)

De enkele keer dat ik een deelconflict tegen ben gekomen in mijn leven werd deze aangekondigd met een verkeerslicht of -bord in deze trand:

Afbeelding

Afbeelding

In mijn ogen een goede service naar de weggebruiker toe die de veiligheid ten goede komt.

Uiteraard mag iedereen daar anders over denken. Er zijn kennelijk ook wegbeheerders die het onnodig vinden. Als de topicstarter de moeite wil nemen daar zijn beklag te doen dan lijkt me daar niet veel op tegen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door paolie » wo 27 sep 2017, 17:25

Schelpenpaadje schreef:Ik vind het niet gek als mensen 10 of 20 jaar lang geen deelconflict tegenkomen, ze die niet verwachten als niets er op wijst (zonder daarmee iemand die een ongeluk veroorzaakt vrij te willen pleiten)
Een volle lens betekent dat er de mogelijkheid bestaat op een deelconflict. Dat is echt gewoon basiskennis. Dat het niet vaak voorkomt in bepaalde gebieden doet daar niks aan af. En uiteraard, een waarschuwingsbordje kan geen kwaad zou je denken, maar je mag er niet op rekenen dat het er hangt. En dat is nu juist het gevaar van zo'n bordje. Als het er niet hangt, gaan sommigen er blijkbaar blind vanuit dat er dan ook geen deelconflict is, en wordt de schuld ook nog eens in de schoenen van de wegbeheerder geschoven.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 sep 2017, 17:41

Ik wil best een eind met je meegaan, maar helaas bevat je post veel aannames.

Een melding aan de wegbeheerder staat bijvoorbeeld niet gelijk aan het afschuiven van de schuld.

En als ik de openingspost goed lees hing er in dit geval wel een waarschuwingslicht maar was het voor de TS niet goed zichtbaar. Ook dat lijkt me een vrij legitieme reden om de wegbeheerder eens naar de situatie te laten kijken.

Dat hij sowieso beter uit zijn doppen had moeten kijken is hem al toegeworpen :mrgreen:

Verder vraag ik me na het lezen van je post sterk af waarom er nog van die bordjes worden opgehangen als ze juist ongelukken veroorzaken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Palance » wo 27 sep 2017, 17:59

paolie schreef: Een volle lens betekent dat er de mogelijkheid bestaat op een deelconflict. Dat is echt gewoon basiskennis.
Herstel: Dat zou basiskennis moeten zijn. Maar ik denk niet dat het echt algemeen bekend is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Chris » wo 27 sep 2017, 18:10

Iedereen zou de verkeersregels moeten kennen, maar er zijn nou eenmaal verkeersregels die je in sommige regio's bijna nooit hoeft toe te passen, zoals die met trams of deelconflicten. Dat pleit iemand niet vrij maar maakt het wel begrijpelijk dat dit soort dingen gebeuren.

Maar een probleem alleen afwijzen met 'iedereen hoort nou eenmaal de verkeersregels te kennen' werkt in de praktijk niet. Anders gebeuren er ook niet elke dag ongevallen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door mhkamp » wo 27 sep 2017, 18:37

In mijn regio ben ik niet gewend om fietsers voorrang te geven op rotondes. Maar als ik in Zwolle kom moet ik ze voorrang geven. Voor mij knap wennen, maar ik moet er cel rekening mee houden.

In Duitsland is het altijd deelconflict. Linksaf, rechtsaf. Iets waar ik rekening mee moet houden, al is hier in de wijde regio geen verkeerslicht te vinden (Gemeente Borger-Odoorn, Gemeente Stadskanaal, Gemeente Oldambt). Het is ineens raar om hier op het forum te stellen: 'Ik woon in een gemeente waar ik geen verkeerslichten heb, en nu kom ik er één tegen. Wat moet ik doen?'.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Attietattie » wo 27 sep 2017, 19:14

paolie schreef:Een volle lens betekent dat er de mogelijkheid bestaat op een deelconflict. Dat is echt gewoon basiskennis.
Ik heb dit pas geleerd toen ik Verkeerskunde ging studeren. Dat betekent dat ik bij een pijllens ook over mijn schouder keek.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jffry101
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 12:03

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Jffry101 » do 28 sep 2017, 0:37

In Amsterdam is dat echter nog altijd geen overbodige handeling.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door paolie » do 28 sep 2017, 8:57

^^zelfs bij het uitvoegen naar een afrit op de snelweg is mij aangeleerd over mijn schouder te kijken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Peter » do 28 sep 2017, 9:29

mhkamp schreef:
Iets waar ik rekening mee moet houden, al is hier in de wijde regio geen verkeerslicht te vinden (Gemeente Borger-Odoorn, Gemeente Stadskanaal, Gemeente Oldambt)'.
Zijn ze allemaal weg in Stadskanaal ?. Oldambt wellicht maar 1 (https://www.google.nl/maps/@53.1650364, ... .95z?hl=nl). Borger-Odoorn, maar ook Aa en Hunze zijn inderdaad vermoedelijk VRI vrij (brug en spoorlichten niet meegeteld)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Lekkere Kwal » do 28 sep 2017, 9:58

paolie schreef:^^zelfs bij het uitvoegen naar een afrit op de snelweg is mij aangeleerd over mijn schouder te kijken.
Bij mij ook, en ik doe het nog steeds. Ook bij het rechts afslaan op een stroomweg. Ik heb genoeg dashcamfilmpjes gezien om geen risico te willen lopen door blind m'n stuur te draaien. Ik herinner me ook dat m'n rijsinstructeur er op in bleef hameren dat fietsers 'niet te vertrouwen' waren en je er vanuit moest gaan dat ze op elk moment elke kant op konden draaien. Hij zei overigens hetzelfde over mensen die met hoed op reden 'want die waren in een andere tijd blijven hangen' :top:

jvandervliet
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 14:55

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door jvandervliet » do 28 sep 2017, 10:43

Rein schreef:Over welke locatie heb je het eigenlijk?
Veenendaal

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door verfmeer95 » do 28 sep 2017, 10:50

^^ Waar in Veenendaal?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Egbert » do 28 sep 2017, 11:50

paolie schreef:^^zelfs bij het uitvoegen naar een afrit op de snelweg is mij aangeleerd over mijn schouder te kijken.
Bij elke zijdelingse verplaatsing. Maar gezien de vele dashcamfilmpjes rijden er toch veel mensen rond die Remi heten.
En op spoorwegovergangen kijk ik ook altijd links en rechts. Is me zo aangeleerd. Ik vind dat ik een goede rijinstructeur had.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door mhkamp » do 28 sep 2017, 14:58

Peter schreef:Zijn ze allemaal weg in Stadskanaal ?
Ik doorkruis de gemeente regelmatig, dus kan het met redelijke zekerheid schrijven.
Peter schreef:Oldambt wellicht maar 1 (https://www.google.nl/maps/@53.1650364, ... .95z?hl=nl).
Vanmorgen bij het naar Delfzijl rijden schoot me deze te binnen. Dus Oldambt heeft er dus 2. Excuus voor de fout.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Tachi » do 28 sep 2017, 22:01

Attietattie schreef:
paolie schreef:Een volle lens betekent dat er de mogelijkheid bestaat op een deelconflict. Dat is echt gewoon basiskennis.
Ik heb dit pas geleerd toen ik Verkeerskunde ging studeren. Dat betekent dat ik bij een pijllens ook over mijn schouder keek.
Zegt dat niet meer over de kwaliteit van de rijscholen c.q. rijinstructeurs? Ik heb echt tijdens rijles geleerd dat een volle lens een deelconflict kon betekenen. Bij een pijl kon je min of meer verwachten dat er geen deelconflict is. In alle gevallen nooit als vanzelfsprekend aannemen en dus blijven kijken voordat je afslaat of een zijdelingse beweging doet.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door waldo79 » vr 29 sep 2017, 7:38

Die volle lens kan ik me niet zo voor de geest halen, maar wel het spiegelen en over de schouder kijken bij een zijdelingse verplaatsing.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Peter » vr 29 sep 2017, 9:28

Het kan ook anderom geleerd zijn, namelijk dat alleen een pijl een vrije vaart betekent (maar er kan nog verkeer op de kruising zijn...).
Er zijn overigens steeds meer locaties met een dubbele pijl in 1 licht (rechtdoor en linksaf of rechtdoor en rechtsaf). Ik neem aan dat dit betekent dat beide richtingen vrij zijn, maar deze mogelijkheid staat eigenlijk niet in de wet of de uitvoeringsregels.

In India heb je veel lichten waar in 1 lens 2 lampen zitten (met schot ertussen neem ik aan). Die kunnen de pijl rechtdoor en (vaak) linksaf los aan en uit zetten. Besparing van een verkeerslicht dus... Maar ook met interessant opties zoals een volle rode lens en een groene rechtdoorgaande pijl. Alleen rechtdoor groen dus. Dat moet in theorie ook in Nederland kunnen, maar ik heb het nog nooit gezien. Wel een rooie rechtdoorgaande pijl bij een volle lens. Dit is meestal een VRI bij een ophaalbrug of spoorkruising.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door mhkamp » vr 29 sep 2017, 13:53

Tachi schreef:Ik heb echt tijdens rijles geleerd dat een volle lens een deelconflict kon betekenen. Bij een pijl kon je min of meer verwachten dat er geen deelconflict is.
Zo is het mij ook geleerd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie