Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

jvandervliet
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 14:55

Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door jvandervliet » ma 25 sep 2017, 15:11

Laatst had ik iemand aangereden bij een kruispunt waar ik rechtsaf ging en de fietsers rechtdoor gingen. Ik had nergens zo'n waarschuwingsbord gezien. En het waarschuwingslicht had ik nooit eerder gezien, zo slecht zichtbaar. Waar kan ik een klacht indienen?

Soms worden er verkeerslichten bij een kruispunt uit gezet en word er les gegeven aan toekomstige verkeersregelaars. Wat me daar opviel is dat de fietsers niet tegelijk met auto's e.d. gaan. Dat voorkomt aanrijdingen. Waarom doen ze dat niet?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door captain007 » ma 25 sep 2017, 15:28

Wat je beschrijft is een deelconflict met fietsers en vaak ook voetgangers. Komt op een aantal plaatsen veelvuldig voor. Je zal dus altijd moeten opletten als je groen hebt en moeten anticiperen op mogelijke deelconflicten. Komt overigens ook op sommige plaatsen tussen auto's voor, dus je mag er nooit vanuit gaan dat je zonder conflicten bij verkeerslichten kan afslaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 sep 2017, 15:34

Heb je een bordje en/of waarschuwingslicht niet gezien, of stond het er echt niet?

Ook als er geen sprake is van zulke conflicten kan het geen kwaad om ook zelf op te letten als een verkeerslicht op groen staat. Jij en de fietser hadden nu tegelijk groen, maar dit beschermt je ook tegen aanrijdingen met verkeersdeelnemers die niet stoppen voor rood.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door paolie » ma 25 sep 2017, 15:39

Les één bij rechtsafslaan: kijk in je buitenspiegel en dode hoek. Altijd en overal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Chris » ma 25 sep 2017, 15:44

In het buitenland zijn deelconflicten ook heel gangbaar. Doordat het in Nederland zo weinig voor komt ben je er in het buitenland niet op beducht. Het is mij ook al twee keer overkomen dat er een deelconflict kan zijn bij rechtsafslaan in Bremen en Schwerin, waarbij ik nogal asociaal vlak voor de voetgangers langs reed.

In het buitenland heb je ook nogal eens een deelconflict voor linksaf. Je staat dan voor linksaf voorgesorteerd en krijgt groen, maar tegelijkertijd krijgt ook de tegenrichting groen, waardoor je midden op het kruispunt moet wachten tot die stroom gepasseerd is. Als je daar niet op bedacht bent heb je zo een flinke aanrijding te pakken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door paolie » ma 25 sep 2017, 15:49

In Nederland ook niet ongebruikelijk hoor. Bijvoorbeeld op deze kruising in Amsterdam. Deelconflict voor zowel links- als rechtsaf. https://www.google.nl/maps/@52.3274027, ... 6656?hl=nl

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Attietattie » ma 25 sep 2017, 16:04

jvandervliet schreef:Waar kan ik een klacht indienen?
Ik zou het eens bij je rijschool proberen.
jvandervliet schreef:Soms worden er verkeerslichten bij een kruispunt uit gezet en word er les gegeven aan toekomstige verkeersregelaars. Wat me daar opviel is dat de fietsers niet tegelijk met auto's e.d. gaan. Dat voorkomt aanrijdingen. Waarom doen ze dat niet?
Omdat je bij een teken van een verkeersregelaar het verschil niet kunt zien tussen conflictvrij afrijden of een potentieel deelconflict. Ik vermoed dat ze er daarom voor kiezen geen (of nauwelijks) deelconflicten toe te staan.
Chris schreef:In het buitenland heb je ook nogal eens een deelconflict voor linksaf.
In Amsterdam ook bij de vleet.

Nou, is dat soms ook net een soort buitenland, maar officieel... :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Attietattie » ma 25 sep 2017, 16:07

Dit vind ik de mooiste die er is. Probeer hier maar eens linksaf te slaan, zonder RVV-artikel 14 te overtreden. :p
Artikel 14
Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door jelger » ma 25 sep 2017, 16:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door paolie » ma 25 sep 2017, 16:44

Attietattie schreef:Dit vind ik de mooiste die er is. Probeer hier maar eens linksaf te slaan, zonder RVV-artikel 14 te overtreden. :p
Artikel 14
Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.
Voor de kruising blijven wachten. Dan blokkeer je geen kruispunt maar een wegvak ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Attietattie » ma 25 sep 2017, 17:15

^^ Je mag niet stil blijven staan voor groen. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door MaartenE » ma 25 sep 2017, 17:46

Zowat de helft van de kruispunten die ik ken, hebben rechtsafslaand verkeer en rechtdoor gaande fietsers tegelijk. (ook bediend met verkeerslichten).

Heb daardoor zelf ooit een ongeluk "veroorzaakt", automobilist wilde rechtsaf slaan, hij twijfelde of ik nog voorlangs wilde (ik had voorrang), ik houd in, hij houdt in, ik ga voor mijn eigen veiligheid vol in de ankers met mijn fiets om zeker te zijn, (fiets slipt beetje weg maar niks aan de hand), automobilist schrikt daar zo van dat hij een noodstop maakt (was minstens 10 meter van hem verwijderd, was niks aan de hand geweest), auto achter hem rijdt tegen hem op.

Ikzelf ga er altijd vanuit dat als ik rechts af sla dat fietsers rechtdoor tegelijk oversteken, dan valt het alleen maar mee als het niet zo is.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Attietattie » ma 25 sep 2017, 17:57

jelger schreef:Je kijkt toch altijd of - bij rechtsaf gaan - je geen kruisverkeer hebt?
Ik denk dat je het goed bedoelt, maar in deze kwestie is het juridisch van groot belang dat dit juist geen kruisend verkeer betreft. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Rene » ma 25 sep 2017, 19:11

Attietattie schreef:
jvandervliet schreef:Waar kan ik een klacht indienen?
Ik zou het eens bij je rijschool proberen.
Geweldig :worship:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Victor » ma 25 sep 2017, 19:26

Attietattie schreef:^^ Je mag niet stil blijven staan voor groen. ;)
Ook niet als je door op te rijden de kruising blokkeert?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door duikgek89 » ma 25 sep 2017, 21:04

Attietattie schreef:
jvandervliet schreef:Waar kan ik een klacht indienen?
Ik zou het eens bij je rijschool proberen.
Hier sluit ik me bij aan. Dit behoor je gewoon te weten!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 sep 2017, 21:29

^^ Ja, je behoort dit te weten, maar het is wel zo dat je dit in sommige steden bij de vleet ziet en in andere steden/regio's komt het niet of nauwelijks voor, en als het dan al voorkomt staat het overduidelijk aangegeven. In Noord-Nederland bijvoorbeeld kom je dit soort situaties nauwelijks tegen. Het is mij ook al eens overkomen dat ik, in een voor mij niet bekende stad (Eindhoven, vanaf de Mathildelaan naar Fellenoord), naar rechts afsloeg en er niet op bedacht was dat de rechtdoorgaande fietser op het vrijliggende fietspad ook groen had. Dat liep gelukkig goed af, maar het was best lomp wat ik daar deed. Ik kan me dus iets voorstellen bij de verwarring, neemt niet weg dat je juridisch fout bent als je daar een fietser aanrijdt.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door MaartenE » ma 25 sep 2017, 22:19

^^
Ik kom uit Eindhoven, dus ken dat kruispunt maar al te goed. Heeft mij altijd verbaasd dat die tegelijkertijd mochten, had liever een alle 4 lichten tegelijk groen voor de fietsers gezien daar. (Al is het punt daar wellicht te druk voor.)

Aan de topicstarter: Als het licht rond is ipv een pijl, dat betekent 9 van de 10 keer dat fietsers tegelijk rechtdoor mogen.
Nog afgezien van dat het in principe in het theorieboek moet staan, het is logica die 9 van de 10 keer klopt. Wanneer moeten de fietsers anders wegrijden van het kruispunt? Dat gaat vrijwel altijd samen met het licht voor rechtdoor, dus in dit geval gecombineerd met het licht voor verkeer naar rechts.
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 26 sep 2017, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige witregels
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Attietattie » ma 25 sep 2017, 22:53

Victor schreef:
Attietattie schreef:^^ Je mag niet stil blijven staan voor groen. ;)
Ook niet als je door op te rijden de kruising blokkeert?
Weet niet precies hoe het zit, maar dan zou ik zeggen dat verkeerstekens voor verkeersregels gaan.

Overigens rijd ik daar gewoon op. Als ik mag kiezen wie ik blokkeer, dan heel veel liever het openbaar vervoer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Widejo » ma 25 sep 2017, 23:11

Chris schreef: In het buitenland heb je ook nogal eens een deelconflict voor linksaf. Je staat dan voor linksaf voorgesorteerd en krijgt groen, maar tegelijkertijd krijgt ook de tegenrichting groen, waardoor je midden op het kruispunt moet wachten tot die stroom gepasseerd is. Als je daar niet op bedacht bent heb je zo een flinke aanrijding te pakken.
Dit zie ik in Duitsland nog weleens. Zelfs tweebaans, midden op het kruispunt.
Hamburg, meine Perle

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Steyn_E » ma 25 sep 2017, 23:39

MaartenE schreef:^^
Ik kom uit Eindhoven, dus ken dat kruispunt maar al te goed. Heeft mij altijd verbaasd dat die tegelijkertijd mochten, had liever een alle 4 lichten tegelijk groen voor de fietsers gezien daar. (Al is het punt daar wellicht te druk voor.)

Aan de topicstarter: Als het licht rond is ipv een pijl, dat betekent 9 van de 10 keer dat fietsers tegelijk rechtdoor mogen.
Nog afgezien van dat het in principe in het theorieboek moet staan, het is logica die 9 van de 10 keer klopt. Wanneer moeten de fietsers anders wegrijden van het kruispunt? Dat gaat vrijwel altijd samen met het licht voor rechtdoor, dus in dit geval gecombineerd met het licht voor verkeer naar rechts.
Het grote nadeel van alle fietsers tegelijk groen is dat je om linksaf te slaan 2 cycli staat te wachten, terwijl je bij 2 aparte fasen in 1 cyclus linksaf kunt. Dat voorkomt (deels) het door rood fietsen. Er was laatst wel een experiment meen ik waarbij je dan ook schuin mocht oversteken, alleen betekend dat wel een langere ontruimingstijd. Ook was er al wat op elkaar gebotst geloof ik.
BTW in Eindhoven krijgen de fietsers vaak bij een deelconflict een paar seconden eerder groen zodat ze eerder zichtbaar zijn voor afslaand verkeer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door verfmeer95 » di 26 sep 2017, 10:22

^^ Bij alle richtingen gelijk groen kan je ook gewoon diagonaal oversteken. In Assen laten ze zelfs gewoon het fietspad diagonaal op de kruising uitkomen: https://goo.gl/maps/BaULQKUhYJ62

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Davy » di 26 sep 2017, 10:46

Steyn_E schreef: BTW in Eindhoven krijgen de fietsers vaak bij een deelconflict een paar seconden eerder groen zodat ze eerder zichtbaar zijn voor afslaand verkeer.
In België zie je dat ook op sommige kruisingen, fietsers iets eerder groen dan auto's.

Voor mij is deelconflict de normaalste zaak van de wereld, en heb er ook totaal geen problemen mee. Doorstroming is vaak stukken beter op dit soort kruisingen als de linksafbewegingen niet te groot zijn.

Voorts beken ik eerlijk dat ik altijd wat extra op mijn hoede ben als ik in Belgenland een Nederlander als eerste zie staan voor linksaf op een kruising met deelconflict. Heb het toch al 2 keer meegemaakt dat ze zonder te kijken gewoon doorrijden, een aanrijding werd nipt vermeden.

Je merkt het gewoon dat men er in Nederland slecht mee kan omgaan, zelfs hier in Sluis vaak het geklaag hoe levensgevaarlijk die kruisingen wel zijn...

jvandervliet
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 14:55

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door jvandervliet » di 26 sep 2017, 11:41

Er was een waarschuwingslicht, die ik nooit gezien had. Die is overdag slecht zichtbaar. In het donker kom ik daar nooit. Normaal staat er bij zoiets ook een waarschuwingsbord. Maar omdat daar weinig auto's komen (alleen fietsers en 45 km auto's en bussen) hebben ze dat bord weggehaald, hoorde ik achteraf.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Rein » di 26 sep 2017, 11:54

Over welke locatie heb je het eigenlijk?

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door jdb2 » di 26 sep 2017, 21:35

Davy schreef: In België zie je dat ook op sommige kruisingen, fietsers iets eerder groen dan auto's.
Ander voorbeeld uit België. Wat te denken van deze situatie? Hier krijgen tram/bus, auto, fietsers en voetgangers tegelijk groen. Je moet hier bij het linksafslaan op 4 verkeersstromen letten. Het is bijna onmogelijk om linksaf te slaan zonder dat je even moet stoppen op de tramsporen voor een auto of fietser die niet meteen zag aankomen.

Er zijn op deze baan al verschillende zware ongevallen geweest tussen trams en linksafslaande auto's.
Ik heb er zelf nog een van dichtbij meegemaakt als passagier op de tram. Een Twingo die plots linksafsloeg, en de tram kon niet meer op tijd stoppen. De Twingo werd meegesleurd en verpletterd tussen de tram en de grijze mast na het kruispunt, gelukkig tegen de voorvleugel, de bestuurdster kon ongedeerd uitstappen. Ik moet wel zeggen dat de tram zonder vaart te verminderen het kruispunt opreed, wss gehaast of uitgaande van zijn voorrang. Na het ongeval zag ik nog automobilisten(ramptoeristen) stoppen en door het raampje de trambestuurder uitschelden voor moordenaar.

Hier nog een artikel van een gelijkaardig ongeval in juni.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Tachi » di 26 sep 2017, 23:33

Bij rechts afslaan altijd even in je buitenspiegel en rechts kijken of er toch niet eentje voorbij zoeft en kijk indien mogelijk ook naar de verkeerslichten voor andere verkeersdeelnemers. Het geeft een goede indicatie wat je mag verwachten. Bij groen en links afslaan altijd naar het verkeer aan de overkant kijken of die ook niet optrekt en eventueel ook links naast je bij een bus-/trambaan o.i.d. Eigenlijk bij het oprijden van een kruispunt ook even links en rechts kijken, ook al heb je groen of voorrang. Leidraad: voorrang neem je niet, voorrang krijg je.

Bovenstaande is bij mij automatisme. waarschijnlijk een goede rijinstructeur gehad ;) Sinds het behalen van mijn rijbewijs heb ik tot nu toe schadevrij weten te rijden en dat betaalt zich uit in een extreem lage verzekeringspremie.

In Nederland valt het mee, maar als ik een zekere programma op RTL7 mag geloven zijn er genoeg идиоты die niet kijken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Peter » wo 27 sep 2017, 9:44

In Duitsland hanteert men wel vaak een groen linksaf licht aan de overzijde van de kruising, om aan te geven dat je een vrije afslag hebt (omdat je het verkeerslicht van de tegenliggers niet kan zien). Dat zou in Nederland ook wel eens moeten kunnen. Erg handig.

Nederland heeft in de jaren 80/90 de groene 1-lamps links/rechtaflichten, die links of rechts van een licht met 3 volle lenzen zaten geschroefd afgeschaft. Geen idee waarom. Gaf ook aan of je wel of niet een deelconflict kon verwachten. De UK kent deze optie nog wel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door jdb2 » wo 27 sep 2017, 10:27

^^
Wordt in België een ontruimingspijl genoemd. Ik dacht dat NL dit ook zou kennen maar Google levert idd enkel .be hits op.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /242-art62
Afbeelding

Net als verkeerslichten met 4 lampen, ik denk dat dit in wel meer landen gebruikelijk is.
Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Verkeerslicht Auto rechtsaf en fietsers op groen (gevaarlijk)

Bericht door Lekkere Kwal » wo 27 sep 2017, 11:27

Peter schreef:Gaf ook aan of je wel of niet een deelconflict kon verwachten.
Dat doet de pijl toch nog steeds bij ons? :dontknow:

Plaats reactie