Creatieve belijning

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Creatieve belijning

Bericht door Floris » di 03 okt 2017, 12:28

Oostzaan heeft op een zeer creatieve manier een weg ingericht, of zoals de wethouder het noemt "geen gebruikelijke vormgeving".

https://www.telegraaf.nl/nieuws/447007/ ... et-je-zien
https://www.parool.nl/kunst-en-media/di ... ~a4519582/

Verbazend dat de fietsersbond het idee heeft dat dit "de fietser weer een plek op de weg geeft".

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Creatieve belijning

Bericht door Schelpenpaadje » di 03 okt 2017, 12:36

Los van verkeerskundige en veiligheidsargumenten tegen dit soort geknutsel moet je dit toch alleen al om esthetische redenen niet willen? Het ziet er niet uit. :facepalm:

Mooi staaltje ook weer van hoe politiek tegenwoordig draait om het gevoel van de burger. Het gaat er niet om dat we veiliger zijn, zo lang we ons maar veiliger voelen. Benieuwd wat de mensen in dit filmpje van deze weg vinden als ze door een haastige automobilist bij één van die versmallingen van de weg af worden geknepen.

Als je de fietser centraal wilt stellen, had er dan een fietsstraat van gemaakt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Creatieve belijning

Bericht door Peter » di 03 okt 2017, 12:44

Al die gevallen waar er minder dan 1 autobreedte (zeg 2 of 2.5 meter) overblijft tussen de fietsstrepen zijn natuurlijk van den zotte, omdat ze geen enkele duidelijkheid scheppen voor auto of fietser. Een rustige tweerichtingenweg over een enkele breedte is wel verdedigbaar, vergelijkbaar met smalle asfaltwegen met een puinverharding: bij passage gebruik je de fietsstrook of puinstrook met gepaste snelheid.

Deze dronkenmanslijnen zijn natuurlijk helemaal van den zotte.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Creatieve belijning

Bericht door Floris » di 03 okt 2017, 12:57

Even de oude situatie in Google maps er bij gehaald. De wethouder staat hier:
https://www.google.nl/maps/@52.4426431, ... 312!8i6656

Ook briljant: Op 0:47 van het Telegraaf-filmpje staat de dame van de Fietsersbond te vertellen dat de fietser een mooie plek op de weg heeft en tegelijkertijd rijdt er een fietser van de rode strook bij de versmalling rechtdoor de stoep op. :rofl2:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Creatieve belijning

Bericht door Peter » di 03 okt 2017, 13:45

Absurd. De oude situatie was al goed en fietsvriendelijk voor een smalle straat. Alleen had ik een fietssymmbool op de stroken gezet (het was een suggestiestrook), zodat je automatisch een parkeerverbod hebt buiten de vakken; dat gebeurde hier halfslachtig met losse (maar niet dekkende) borden volgens streetview.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Creatieve belijning

Bericht door Victor » di 03 okt 2017, 14:49

Floris schreef: Ook briljant: Op 0:47 van het Telegraaf-filmpje staat de dame van de Fietsersbond te vertellen dat de fietser een mooie plek op de weg heeft en tegelijkertijd rijdt er een fietser van de rode strook bij de versmalling rechtdoor de stoep op. :rofl2:
Dat viel mij ook al op ja :roll:
Ik vind de oude situatie ook beter dan nu. Duidelijker voor de automobilist, hij had daar tenminste nog iets van een eigen plek.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door mavas » di 03 okt 2017, 15:41

Hier zie je ook weer overduidelijk dat zo'n ontwerp vooral niet door een verkeerskundige of civieltechneut is ontworpen. Althans, ik kan me niet voorstellen dat een ambtenaar of adviesbureau met dit is gekomen, dit zal toch vooral van de wethouder komen lijkt me?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Creatieve belijning

Bericht door Peter » di 03 okt 2017, 16:09

^^
Er zijn ook verkeerskundigen en civielers die na een nacht blowen of pillen slikken met creatieve ideeen kunnen komen hoor !
Maar waarschijnlijk is dit het ontwerp van een ambtenaar of ingehuurd bureautje dat ook adviseert in veganistisch kattenvoer of boedistiche meditatie.
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 04 okt 2017, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik de "Antwoord" knop om te reageren. Citeren vorige reactie wordt niet gewaardeerd. Dank.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Creatieve belijning

Bericht door duikgek89 » di 03 okt 2017, 20:22

Misschien word het tijd voor een jaarlijks verplicht examen voor iedereen die zich met het ontwerpen van wegen bezig houd... Man man man wat een puinhoop...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door RSK » do 05 okt 2017, 12:20

Mijn eerste gedachten hierbij gingen toch al snel uit naar dit op internet circulerende plaatje:

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door sven_engelen » do 12 okt 2017, 10:20

Er is ondertussen al een oplossing voor!
Afbeelding
Bron: Dumpert
Svenlo

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Creatieve belijning

Bericht door Hajo » vr 13 okt 2017, 18:59

^^ Die foto is echt? :schrikreactie: Wat bezielt die wegbeheerder? :nuts:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Creatieve belijning

Bericht door verfmeer95 » vr 13 okt 2017, 19:19

Die rits is er natuurlijk op gefotoshopt, maar de rest klopt wel redelijk, zie de eerste post van dit topic.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door GuteFahrt » wo 13 mar 2019, 15:41

Het is al een tijdje zo aangebracht, maar 't duurde even voordat Streetview het in beeld had gebracht en het op de site te vinden was, al kan dat al enkele maanden het geval zijn ondertussen.

https://goo.gl/maps/mJ9EwW5Uopy

^Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder zo heb gezien.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Creatieve belijning

Bericht door Egbert » do 14 mar 2019, 7:29

Wat, die pechhaven? Ik zie niet direkt wat het creatieve aan de belijning is. Dat je zo'n ding daar neer legt is wel creatief en een beetje vreemd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Creatieve belijning

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mar 2019, 7:42

GuteFahrt schreef: wo 13 mar 2019, 15:41 Het is al een tijdje zo aangebracht, maar 't duurde even voordat Streetview het in beeld had gebracht en het op de site te vinden was, al kan dat al enkele maanden het geval zijn ondertussen.

https://goo.gl/maps/mJ9EwW5Uopy

^Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder zo heb gezien.
:o Ik vind dit een uiterst gevaarlijke plek voor een pechhaven. Ik neem aan dat er toch wel richtlijnen voor zijn om dit zo te voorkomen? Dit is gewoon link, direct in het verlengde van de invoegstrook. Hoe krijg je het voor elkaar om dit zo te ontwerpen. :nuts:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door GuteFahrt » vr 15 mar 2019, 14:11

@ Egbert: ik bedoel die pechhaven, ja. Je slaat de spijker op z'n kop maar vind maar eens een draad op dit forum waar zo'n situatie geanalyseerd wordt. Daarbovenop vond ik het wat te gortig om er een nieuwe draad voor op te starten.

Vandaar...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Creatieve belijning

Bericht door Attietattie » vr 15 mar 2019, 15:56

Terechte post. Achterlijk ontworpen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door mavas » vr 15 mar 2019, 16:55

Ik betwijfel het of dit mag volgens de richtlijnen. Ik denk van niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Creatieve belijning

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 mar 2019, 18:04

Ik vind deze situatie al redelijk onhandig, in verband met mogelijke verwarring over het begin van de invoegstrook in het donker en bij slecht zicht:

https://goo.gl/maps/ozhdvYD1n2s

Maar een pechhaven direct na een invoegstrook, wie verzint zoiets?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Creatieve belijning

Bericht door Chrysa » zo 12 mei 2019, 14:04

Ik kreeg dit doorgestuurd, schijnt in Zeewolde te zijn.

Afbeelding

Iemand die hier meer over weet? Zowel de strook met pootafdrukken als die oversteekplaats heb ik nog nooit gezien.

Edit: Locatie gevonden, betreft de parking van een basisschool: Link

Het lijkt iets van decoratie te zijn, maar het zou me niet verbazen als hier eens een kind geschept gaat worden omdat die denkt dat het een zebrapad is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Creatieve belijning

Bericht door Vinny » zo 12 mei 2019, 19:53

Op een parkeerplaats van een basisschool moet je altijd bedacht zijn op kinderen die onverwacht oversteken :|
Hoewel dit knutselwerk weer eens van een bedroevend functioneel niveau is heb ik niet het idee dat er nou een onveiliger situatie ontstaat. Het is wel beter om dit soort creatief schilderwerk op het schoolplein toe te passen waar verder geen verkeer rijdt en een parkeerterrein gewoon netjes in te delen met vakken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door sven_engelen » zo 12 mei 2019, 20:14

Dat stuk met die hondenpootjes vind ik al helemaal onzin maar what the actual fuck is dat rare wacky "zebrapad" geval. Dat is geen officieel zebrapad. Deze hele inrichting is een schoolpleininrichting en hoort niet op de openbare weg thuis ik denk dat dat duidelijk is.
Svenlo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door mavas » za 25 mei 2019, 15:58

In Vogelenzang hebben ze nu weer eens wat nieuws bedacht: gele markering.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/246405/e ... -te-kijken

Ik zie er geen voordeel in. Ik zou ook niet weten waarom geel de verkeersveiligheid zou beïnvloeden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Creatieve belijning

Bericht door Piles » za 25 mei 2019, 16:08

^^ en hoe stroef is dit asfalt nog na een regenbui. Ik hou als motorrijder niet van geverfde vlakken :geenlach:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door Palance » za 25 mei 2019, 17:31

Het ziet er ook niet echt uit. Mij viel op dat de zebra op dag gele vlak ook niet goed zichtbaar is. Dus veiliger zal het er niet op worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Creatieve belijning

Bericht door Schelpenpaadje » za 25 mei 2019, 19:52

Floris schreef: di 03 okt 2017, 12:28 Oostzaan heeft op een zeer creatieve manier een weg ingericht, of zoals de wethouder het noemt "geen gebruikelijke vormgeving".

https://www.telegraaf.nl/nieuws/447007/ ... et-je-zien
https://www.parool.nl/kunst-en-media/di ... ~a4519582/

Verbazend dat de fietsersbond het idee heeft dat dit "de fietser weer een plek op de weg geeft".
Op wijnemenjemee.nl, communicatieplatform van de Vergoersregio Amsterdam, een artikel over het "succes" van de ritssluiting in Oostzaan:

https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... ieuws-werd
ondanks het feit dat de Oostzaan even het sufferdje van de klas leek, blijkt uit metingen toch mooi dat de snelheid op de Kerkbuurt zichtbaar is afgenomen. De vergelijkingsmeting ligt ruim 3 km lager dan de snelheid van vóór de ritssluiting: 37,8 in 2017 en 34,6 in 2019. Reed eerst 87 procent harder dan de toegestane 30 km per uur, in april was dat 75 procent.
Daarnaast geven fietsers aan de weg als veel veiliger te ervaren.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door sven_engelen » zo 26 mei 2019, 9:45

Ja als er minder verkeer van die weg gebruik maakt... :roll:
Svenlo

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Creatieve belijning

Bericht door Nahoj » ma 27 mei 2019, 19:28

Schelpenpaadje schreef: za 25 mei 2019, 19:52
Floris schreef: di 03 okt 2017, 12:28 Oostzaan heeft op een zeer creatieve manier een weg ingericht, of zoals de wethouder het noemt "geen gebruikelijke vormgeving".

https://www.telegraaf.nl/nieuws/447007/ ... et-je-zien
https://www.parool.nl/kunst-en-media/di ... ~a4519582/

Verbazend dat de fietsersbond het idee heeft dat dit "de fietser weer een plek op de weg geeft".
Op wijnemenjemee.nl, communicatieplatform van de Vergoersregio Amsterdam, een artikel over het "succes" van de ritssluiting in Oostzaan:

https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... ieuws-werd
ondanks het feit dat de Oostzaan even het sufferdje van de klas leek, blijkt uit metingen toch mooi dat de snelheid op de Kerkbuurt zichtbaar is afgenomen. De vergelijkingsmeting ligt ruim 3 km lager dan de snelheid van vóór de ritssluiting: 37,8 in 2017 en 34,6 in 2019. Reed eerst 87 procent harder dan de toegestane 30 km per uur, in april was dat 75 procent.
Daarnaast geven fietsers aan de weg als veel veiliger te ervaren.
Kortom, je richt je 30-zone opnieuw in en nog rijdt 75% te hard... En dat dan nog positief weten te brengen, dat is dan wel weer knap.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Creatieve belijning

Bericht door keokiracer » wo 10 jul 2019, 14:44

Worden die vlakken verf op wegen een nieuwe trend? Rood en blauw in Gouda
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie