Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Thijs27
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 13:26

Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Bericht door Thijs27 » do 05 okt 2017, 13:33

Beste allen,

Mijn naam is Thijs en ik studeer civiele techniek aan de TU Delft. Inmiddels zit ik in mijn 4e bachelor jaar en ben ik bezig met mijn bachelor scriptie. Mijn scriptie gaat over de speed-pedelec en hoe de veiligheid van deze fietsers en andere weggebruikers verbeterd kan worden. Om inzicht te krijgen in hoe speed-pedelec fietsers zich voelen in het verkeer en in wat andere weggebruikers vinden van de speed-pedelec doe ik dit enquête onderzoek.
U zou mij erg helpen bij mijn onderzoek door de enquête in te vullen. Het invullen is anoniem en de resultaten kunnen worden gedeeld indien daar behoefte naar is.
Link naar de enquête: https://www.enquetesmaken.com/s/84bfb6c

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Bericht door Lekkere Kwal » do 05 okt 2017, 14:31

Ik heb hem ingevuld, maar ik heb toch wel wat aanmerkingen op het taalgebruik en de zorgvuldigheid van de enquête. Het is weliswaar geen CV maar ik had van een vierdejaars Delftenaar toch wat netter werk verwacht (heb zelf 2 jaar informatica gedaan in Delft voordat ik naar het HBO ging):

- Je introductietekst kadert de speed-pedelec af voor woon-werk-verkeer, hoe zit het dan voor plezierfieters, scholieren/studenten, autolozen?
- Ook zeg je dat de pedelec niet meer op het fietspad in de bebouwde kom mag. Hij mag echter net zo goed niet op een fietspad *buiten* de bebouwde kom, omdat het geen fiets (meer) is.
- Je spoort de lezer aan om de enquête in te vullen als deze de pedelec bezit of wel eens tegenkomt. Daarmee beperk je eigenlijk het meetpunt tot die twee groepen lezers, terwijl je (neem ik aan) een zo breed mogelijk onderzoeksgebied wilt gebruiken?
- Je schrijft veel loze spaties in je teksten, zowel hier als in de enquête. Woorden als 'superfiets', 'kentekenplaat' en 'enquête-onderzoek' dienen gewoon aan elkaar geschreven te worden, eventueel met een koppelteken voor de leesbaarheid
- Er schuilen kleine foutjes zoals al 'geel kentekenplaat', ontbrekende punten achter zinnen.
- Het gebruik van het begrip 'autoweg' is wat apart in deze context, zoals 'autoweg binnen bebouwde kom'. Die zijn relatief zeldzaam, zoals de Kruithuisweg die je wel zal kennen, maar op een autoweg mag geen langzaam verkeer zoals bromfietsers en pedelecs komen. Wellicht bedoel je de rijbaan? Ook tonen de foto's gewoon de 'rijbaan' waar er Autoweg staat.

Thijs27
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 13:26

Re: Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Bericht door Thijs27 » do 05 okt 2017, 15:16

Bedankt voor het invullen en uw feedback.
Ik heb mijn enquête inmiddels verbeterd, spaties die er niet horen en de rijbaan autoweg noemen is erg slordig.
De doelgroep die ik benoem is echter wel de doelgroep die ik probeer te bereiken. Mensen die nooit in aanraking komen met speed-pedelecs zullen hoogstwaarschijnlijk ook geen onveilige situaties ervaren in het verkeer met deze fietsen. Voor deze groep mensen zal mijn enquête niet erg nuttig zijn.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Bericht door Steyn_E » do 05 okt 2017, 15:43

^^
Ik denk dat dat nog wel eens een probleem kan worden, die hogesnelheidsfietsen kom je nog niet zo vaak tegen en er zullen dus (te) weinig mensen ervaring mee hebben om daar echt zinnige conclusies aan te verbinden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Bericht door waldo79 » do 05 okt 2017, 17:58

Ik heb de indruk dat fietsen met trapondersteuning veel populairder zijn al dan niet ingegeven door prijs en bruikbaarheid.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Bericht door Steyn_E » do 05 okt 2017, 20:38

^^
Zo'n speed-pedelec is geen normale elektrische fiets, die gaan tot hooguit 25km/u met trapondersteuning. Die speed pedelec gaat 45, hebben volgens mij ook helm- en AM rijbewijsplicht. Dat soort fietsen zijn volgens mij nog altijd een zeldzaamheid in Nederland.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Bericht door mhkamp » do 05 okt 2017, 20:40

Misschien niet echt het juiste topic, maar op deze weg (voormalige N972) is per direct dat de bromfiets en de speed-pedelec op de rijbaan moet begeven i.p.v het fietspad (beide zijden van de rijbaan). Deze weg is een invalsweg van Oost-Winschoten, voormalig 80km/h en nu 60km/h, en lijkt me derhalve onveilig.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Onderzoek veiligheid speed-pedelec op rijbaan

Bericht door Jeroen » do 05 okt 2017, 23:25

waldo79 schreef:Ik heb de indruk dat fietsen met trapondersteuning veel populairder zijn al dan niet ingegeven door prijs en bruikbaarheid.
Als die dingen populairder worden zullen ze ongetwijfeld ook een stuk betaalbaarder worden en dat lijkt me met dit soort machines geen geweldige ontwikkeling. 25 km/h is hard voor een gewone fiets, wie een snellere tweewieler wil kan ook gewoon voor een echte motorfiets gaan. Dit soort dingen toestaan op de rijbaan is vragen om problemen.
Link

Plaats reactie