Doorfietsroutes, Snelfietsroutes & Hoogwaardige Fietsroutes

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door BHJ » wo 18 apr 2018, 12:01

Dubbelposts hebben volgens mij te maken met dat ik via de mobiele site post. Maar das nogal :offtopic:.

Om on-topic te blijven, waarom geen onafhankelijke nummering voor fietsroutes eigenlijk? Het is niet alsof je met driecijferige nummers direct een link legt met een al dan niet in de buurt lopende asw. Suffices voor zijtakken kan natuurlijk, als je het maar consistent toepast en nummert (of in dit geval lettert). Alleen bij meer dan 26 zijtakken gaat dat een probleem opleveren. Gezien een F128-AA me onwenselijk lijkt.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door EtienneM » za 16 jun 2018, 20:04

Ik ben vandaag gaan kijken naar de nieuw aangelegde Vliegveldweg. De weg moet onderdeel gaan uitmaken van de 'snelfietsroute' Maastricht-Sittard en loopt over de Kruisberg heen. Voor de snelfietsroute zal er onder andere ter hoogte van het vliegveld deze week nog een brug worden ingehesen waardoor het fietsverkeer zonder verkeerslichten kan doorrijden om vervolgens verder naar Sittard te gaan.

Voor dit stuk is inmiddels het asfalt aangepast. De bedoeling van deze weginrichting is dat het voor de verkeersdeelnemers duidelijk wordt dat fietsers hier 'het belangrijkste zijn'... Ter plaatse was er vooral verwarring onder de automobilisten die geen raad wisten met de kleuren van de weg en de wegmarkering... Oordeel zelf.


Link
AfbeeldingSnelfietsroute Maastricht-Sittard: Vliegveldweg by Etienne M, on Flickr
1. Begin van het fietspad. De route loopt hier door een 30-zone en het asfalt is hier dus aangepast

AfbeeldingSnelfietsroute Maastricht-Sittard: Vliegveldweg by Etienne M, on Flickr
2. Idem

AfbeeldingSnelfietsroute Maastricht-Sittard: Vliegveldweg by Etienne M, on Flickr
3. Er zit geen verschil tussen de 30-zone bibeko en 60-zone bubeko qua weginrichting...

AfbeeldingSnelfietsroute Maastricht-Sittard: Vliegveldweg by Etienne M, on Flickr
4. Ter hoogte van de bocht bij VZP Kruisdonk wordt de wegmarkering een beetje vreemd

AfbeeldingSnelfietsroute Maastricht-Sittard: Vliegveldweg by Etienne M, on Flickr
5. Bovenop bij het vliegveld is een VDI (Vliegtuig Doseer Installatie?) geplaatst. Door de baanverlenging van het vliegveld mogen er geen auto's rijden als een vliegtuig richting het noorden opstijgt.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door keokiracer » za 16 jun 2018, 20:12

Die belijning omg :facepalm: :nuts:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 jun 2018, 20:21

Maak er dan een duidelijke fietsstraat van met bebording.
Dit ziet er niet uit. :emo:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 20:22

Volgens mij is dit ernstig over-engineered. Gewoon ETW-60 is niet sexy genoeg schijnbaar.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Egbert » za 16 jun 2018, 21:20

Jezus fakking christus, welke mongool heeft dat ontworpen. Gelukkig is het geen fietsstrook maar blijkbaar een weg met rood wegdek en een hele breede dubbele middenstreep. Ik zou anders ook niet weten waar ik moet rijden, vooral daar langs VZP Kruisberg.
:nuts:

Is hier echt niemand die ter verantwoording geroepen kan worden voor dergelijke misbaksels?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Palance » za 16 jun 2018, 21:24

Op 2 wielen over de middelste strook dus. Leuk voor stuntmannen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door boe! » za 16 jun 2018, 21:25

Egbert schreef: za 16 jun 2018, 21:20 Jezus fakking christus, welke mongool heeft dat ontworpen.
Moet dat nou, dat taalgebruik?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jun 2018, 23:19

Wat een waanzin. Echt een ontzettende wanvertoning. En wat een verspilling van belastinggeld om dit zo uit te voeren. Onduidelijkheid ten top.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door duikgek89 » zo 17 jun 2018, 0:27

EtienneM schreef: za 16 jun 2018, 20:04 Ter plaatse was er vooral verwarring onder de automobilisten die geen raad wisten met de kleuren van de weg en de wegmarkering...
Dat is toch simpel? Je kunt slechts concluderen dat een wannabe carnavalsvereniging voorzitter deze rommel op de weg gekliederd heeft als mislukte grap en dat je deze onzin die nergens op slaat maar het beste gewoon kunt negeren en in plaats daarvan je gezond verstand kunt gebruiken.


Of zou het zijn voor een optocht? Als je ladderzat de praalwagen wilt besturen en alleen over het zwarte vlak wilt zwalken dan blijf je wellicht nog aardig in het spoor?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door boe! » zo 17 jun 2018, 7:59

Goed, na al het gezeur over het wegdek nu de bebording.

Op het einde ontbreekt een :G12a: waardoor je als automobilist legaal het (brom)fietspad op mag rijden. Zo'n 50 meter daarvoor staat een :D5L: voor motorvoertuigen, maar zonder uitzondering voor aanwonenden om hun woning te mogen bereiken.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door EtienneM » do 19 jul 2018, 21:54

EtienneM schreef: za 16 jun 2018, 20:04 Ik ben vandaag gaan kijken naar de nieuw aangelegde Vliegveldweg. De weg moet onderdeel gaan uitmaken van de 'snelfietsroute' Maastricht-Sittard en loopt over de Kruisberg heen. Voor de snelfietsroute zal er onder andere ter hoogte van het vliegveld deze week nog een brug worden ingehesen waardoor het fietsverkeer zonder verkeerslichten kan doorrijden om vervolgens verder naar Sittard te gaan.
(...)
Niet zozeer een snelfietsroute/doorfietsroute, wel enigszins relevant.
Nadat ze de Vliegveldweg bijna volledig een fietspad hebben gemaakt, heeft de gemeente Meerssen besloten de brede fietspaden op meerdere plekken toe te passen... Het principe is, dat ongeacht de breedte van de weg, de fietspaden even breed zijn om zo te zorgen dat 'fietsers de prioriteit hebben'. Onduidelijkheid alom, ik denk dat met dit soort aanpassingen eerder de markering zijn waarde verliest dan dat het zorgt dat fietsers nou echt voorrang zullen krijgen... Als automobilist wordt het me nou niet echt meteen duidelijk wat de wegbeheerder hier wil.
De wethouder beargumenteert dat er een landelijk onderzoek is waarbij is uitgekomen dat deze situatie de meest veilige optie is voor weggebruikers. Ik denk dat het vooral meer onduidelijkheid oplevert, wat de verkeersveiligheid echt niet ten goede zal gaan komen.

Op 1Limburg is een video te zien waarbij de nieuwe weg te zien is. Onderstaand enkele screenshots.

Afbeelding

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Egbert » vr 20 jul 2018, 8:06

Ze zegt "beter voor voetgangers". Wat heeft die gerookt?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Juerd » za 21 jul 2018, 18:02

"Landelijk onderzoek". Eh, okay. Ik ben ontzettend nieuwsgierig; heeft iemand het onderzoek al kunnen vinden?

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door EtienneM » za 21 jul 2018, 18:16

^^ Ik heb wel een Powerpoint gevonden van Royal HaskoningDHV waar deze variant wordt geadviseerd en vergeleken, maar nog geen toelichting. Dit document ging wel over de snelfietsroute, misschien is er nog een ander rapport.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Coen Tunnel » za 21 jul 2018, 21:21

Egbert schreef: vr 20 jul 2018, 8:06 Ze zegt "beter voor voetgangers". Wat heeft die gerookt?
Als ik het hierboven goed lees iets van de Royal Hasjkoning.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door EtienneM » wo 19 sep 2018, 20:24

Tussen Ten Boer en Groningen is de eerste 'Doorfietsroute' geopend. Ik snap niet waarom er weer een nieuwe naam moet worden verzonnen... Ze kunnen er beter gewoon één naam aan hangen, namelijk de "Snelfietsroute".

Afbeelding

(Foto: Rolf Dijkstra op LinkedIn)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Wesso » wo 19 sep 2018, 21:11

Er zijn zeker geen bankjes langs de Doorfietsroute (?).

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Emil » wo 19 sep 2018, 21:29

Wat ik al helemaal niet snap is dat er rondom de stad Groningen nu verschillende hoogwaardige fietspaden zijn aangelegd met verschillende namen. Doorfietsfietsroute, snelfietsroute en fietssnelweg. Je zou denken dat je als stad gewoon één merknaam gebruikt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » wo 19 sep 2018, 22:22

Ook jammer dat het geen F360 is geworden of zo.
De route was al een tijdje klaar, ik heb hem deze zomer gefietst (en nee, er zijn geen bankjes. Die staan dieper het Tenboersterbos in).
Kennelijk viert het gezelschap het aanbrengen van de blauwe verf. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Wouter N14 » wo 19 sep 2018, 23:29

Emil schreef: wo 19 sep 2018, 21:29 Wat ik al helemaal niet snap is dat er rondom de stad Groningen nu verschillende hoogwaardige fietspaden zijn aangelegd met verschillende namen. Doorfietsfietsroute, snelfietsroute en fietssnelweg. Je zou denken dat je als stad gewoon één merknaam gebruikt.
Het zijn geen merknamen maar verschillende typen fietsroutes. Je kan ze eigenlijk gewoon 1 op 1 vergelijken met respectievelijk GOW, autoweg en autosnelweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Emil » ma 24 sep 2018, 14:24

Dir overzichtje van het IPO kwam ik tegen op twitter:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Chris » ma 24 sep 2018, 14:40

Je zou denken dat de elektrische fiets en snelfietsroutes wel potentie hebben als mobiliteitsoplossing rond de grotere steden.

Echter in de praktijk zie je dat ondanks de vele bruggen, tunnels, fietsparkeergarages, etc. het aantal afgelegde fietskilometers in Nederland al 25 jaar min of meer hetzelfde is. Aanpassingen aan de infrastructuurkant lijken dan ook weinig macro effect te hebben. Wellicht omdat de potentie al wel maximaal benut is in de loop der jaren. Fietsinfra is eigenlijk bijna overal bruikbaar voor de mensen die dat willen. Je hebt geen Franse of Duitse toestanden waar je over de stoep moet of de weg moet delen met verkeer dat 80 rijdt.

De elektrische fiets is inmiddels toch wel gemeengoed geworden. Maar uit studies blijkt dat de e-bike eigenlijk nauwelijks sneller gaat dan de gewone fiets vanwege de stops onderweg. En doorfietsroutes zijn in de steden moeilijk verder uitbreidbaar, het meeste laaghangende fruit is al geplukt wat dat betreft. En als die langere ritten op een e-bike vooral recreatief van aard zijn, wordt er ook niet een echt mobiliteitsprobleem mee opgelost.

Ik heb de indruk dat de praktijk weerbarstiger is dan gedacht wordt.

Afgelegde fietskilometers o.b.v. CBS cijfers. Het zit al sinds begin jaren '90 rond die 14 miljard kilometer. Soms iets meer, soms iets minder, maar geen duidelijke trend, ondanks dat we in die tijd wel met 1,6 miljoen inwoners gegroeid zijn.
Afbeelding

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Rogier » ma 24 sep 2018, 14:51

Bij Lelystad (Airport) gaat men gelukkig wat minder verspild met dit soort projecten om. De enige verandering dat men uitvoert, is dat men de (zeer) smalle parallelweg langs de N302 van 3,5 meter naar 5,5 - 6 meter verbreed. Hier zijn de fietssugestiestroken maar 1 meter of 1,5 meter breed. Zelfs dit laatste zou ik persoonlijk niet doen, i.v.m.naadvorming tussen het rode en zwarte asfalt. Hier kunnen na 5 - 10 jaar vervelende geulen ontstaan.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door verfmeer95 » ma 24 sep 2018, 15:32

Het laaghangende fruit is inderdaad al geplukt. Het grootste probleem nu is het aantal kruispunten waarvoor gestopt moet worden. Als je dat wilt aanpakken dan moet je echt ongelijkvloerse fietspaden gaan aanleggen, zoals langs de A4 tussen Wateringen en Plaspoelpolder. Op de meeste plaatsen is dat echter niet mogelijk zonder meerdere viaducten te bouwen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Via » wo 26 sep 2018, 21:18

Dennal schreef: ma 27 nov 2017, 14:28 Langs Brabantse snelfietsroute worden nieuwe borden getest

https://www.verkeersnet.nl/nieuws/24934 ... en-getest/
Hier nog een filmpje erover: https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2 ... route-f261

Ik vind het best mooie borden met Dd en de open ISO-pijlen en/of pijlvormig bord. De aloude puntwegwijzers keren toch nog een beetje terug zo. In Tilburg zijn als onderdeel van de demo ook grotere 'normale' fietswegwijzers geplaatst in de vorm van reflecteren DOR-borden.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door EtienneM » wo 26 sep 2018, 21:31

Het is natuurlijk puur een kwestie van smaak, maar ik vind dat er toch nog veel bijgeschaafd kan worden bij de borden. Ik zie ten opzichte van de vorige versies nu RWS Dd worden gebruikt, wat de leesbaarheid wat mij betreft beter maakt. Wel mogen ze het schildje beter integreren bij de richtingborden / vooraankondigingen. Naar mijn mening ziet dit er niet bepaald fraai uit, aangezien de twee borden ook andere maten hebben (en dan dubbele pijlen). Ook nog even de hartkoppijl toepassen en het zal er een stuk beter uit zien :)

Afbeelding


EDIT: AGMI heeft wél richtingbordjes met hartkoppijlen ;) (Bron: AGMI op LinkedIn)
Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door EtienneM » wo 28 nov 2018, 11:54

Een overzichtskaart met 'wegnummers' van de (toekomstige) snelfietsroutes in Brabant. De nummering lijkt logischerwijs afgeleid van de bestaande A/N-wegen.

Afbeelding

Bron: https://onsbrabantfietst.nl/activiteite ... utenetwerk
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door GuteFahrt » do 29 nov 2018, 11:20

In Friesland is er ook nieuws te melden rondom dit onderwerp. Van Drachten naar Ureterp komt er een snelfietsroute. Het Rijk heeft een kleine 800.000 euro voor het project beschikbaar gesteld, daarmee is de financiering zo goed als rond. De aanleg begint waarschijnlijk volgend jaar.

De minister van IenW heeft voorts laten weten een miljoen euro vrij te maken voor een snelfietsroute tussen Leeuwarden en Heerenveen. Dat zal zeker nog wel een jaar later worden, want daar is volgens een ruwe schatting 4,5 miljoen euro voor nodig in totaal en dat geld is er nog niet...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

martijnsch
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:58

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door martijnsch » do 29 nov 2018, 22:02

Bij het zien van sommige voorbeelden hier zou graag zien dat er een aantal regels en afspraken voor fietsroutes worden gemaakt in ons land, bijvoorbeeld:
- Geen afwijkende bewegwijzering, logos, etc. Gewoon de CROW richtlijnen aanhouden. Als we perse willen nummeren dan gewoon 1 regel op de normale bewegwijzering gebruiken voor het wegnummer. En geen aftakkingen.
- 'Fietsstraten' bestaan juridisch gezien niet. Dan liever ook geen borden voor. Over het algemeen vind ik dat we al te veel borden plaatsen in Nederland. Dus liever borden minder dan meer.
Als we er perse borden willen kunnen we beter :G11: of :G12a: met een onderbord 'bromfiets/auto/motor/etc toegestaan' gebruiken.
- Fiets(suggestie)stroken alleen aanbrengen als het gedeelte tussen de stroken ruimte is voor een auto. Zo niet, dan geen stroken maar bijvoorbeeld volledig rood asfalt.
- Als er geen stoeprand is altijd markering aan de rand aanbrengen. Blokmarkering altijd naast de fietsstrook i.p.v. op.

Plaats reactie