Doorfietsroutes, Snelfietsroutes & Hoogwaardige Fietsroutes

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

martijnsch
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:58

Doorfietsroutes, Snelfietsroutes & Hoogwaardige Fietsroutes

Bericht door martijnsch » vr 24 nov 2017, 22:48

Er worden steeds meer routes voor fietsers aangelegd die doen denken aan de categorisering van wegen in autowegen en snelwegen. Ook ontstaan er hier en daar genummerde routes, zoals de F35 dat zelfs een fietssnelweg word genoemd.

Daarmee ontstaat er ook steeds meer discussie over hoe die routes er uit moeten zien.

Het lijkt me interessant om daar met jullie ook over de discussiëren. Ik zag nog niet direct een topic, dus bij deze.

Naar aanleiding van de geplande doorfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort heeft de Loendersloot Groep gekeken naar verbetering aan de wegkantmarkering en bewegwijzering voor een doorfietsroute.

Zie Eindrapport: Verbeterde wegmarkering op snelfietsroutes (pdf)

Als ik een eerste aanzet mag doen zou ik het volgende zeggen:
Ik zie de wegmarkering als een verbetering, al vind ik de blauwe markering in het midden een beetje too much. Ook de logo's en borden op het wegdek vind ik een beetje overdreven.
Aan de voorgestelde bewegwijzering vind ik nog meer minpunten zitten.
Moet er echt bovenaan elk bord de tekst 'Utrecht - Amersfoort' staan? In de voorbeelden staat Amersfoort er als doel al op.
Ook zou ik op de 'Tussentijdse route aanduiding' de F128 spoel gebruiken, in plaats van het beeldmerk.
Over het algemeen vind ik het beeldmerk niks en heeft volgens mij geen toegevoegde waarde. Ik vraag me zelfs af of we wel echt fietsroutes moeten gaan nummeren. Al kan ik dat nog wel begrijpen.

Wat vinden jullie van de voorgestelde verbeteringen?
Laatst gewijzigd door martijnsch op di 28 nov 2017, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Schelpenpaadje » za 25 nov 2017, 7:09

Lelijk ook dat op voorwegwijzers aan beide kanten van het bord ruimte is gereserveerd voor pijlen, en dat (alleen) bij rechtdoorgaande bestemmingen een pijl aan beide zijden wordt geplaatst.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Steyn_E » za 25 nov 2017, 18:06

Fietspadmarkering is zeker voor verbetering vatbaar, maar waarom in vredesnaam drukke, dubbele asmarkering? Dat is de grootste fout van duurzaam veilig voor auto's, voor fietspaden zie ik er al helemaal geen voordeel in. Een mooie 3-9 zou wat mij betreft beter staan, veranderend in een 9-3 en daarna doorgetrokken voor oversteken en krappe bochten. Dat blauw kan me ook gestolen worden, ik hoop dat fietsers bij een kruising niet naar de grond staren.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door paolie » za 25 nov 2017, 18:32

Fietssymbolen op fietspaden?? Blauwe dubbele asmarkering????
Hier wordt de plank compleet misgeslagen....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Chris » za 25 nov 2017, 18:45

Het is nogal overkill inderdaad. Het is ook moeilijk om fietspaden echt goed herkenbaar te maken, je ziet alleen al hoe hier per wegbeheerder anders over gedacht wordt. Een rood fietspad is bijvoorbeeld niet overal standaard. Zwolle (fietsstad 2014 of zo) is de laatste jaren bijna volledig afgestapt van rood asfalt voor vrijliggende fietspaden. Er wordt gewoon zwart asfalt of grijs beton gebruikt, behalve voor kruisingsvlakken (en uiteraard fietsstroken).

Ik heb eerlijk gezegd ook mijn twijfels bij het hele concept. Er wordt inderdaad meer en langere afstanden gefietst door e-bikes, maar dit is toch hoofdzakelijk recreatief fietsen, waar zo'n lang recht fietspad niet zo interessant voor is. Daarnaast is er m.i. niet zoveel extra stimulans nodig voor mensen die een lang stuk naar het werk willen fietsen. Zij die dat willen kunnen dat nu ook al, immers het fietsnetwerk is al zeer uitgebreid en elektrische fietsen zijn -in tegenstelling tot elektrische auto's - ook voor de gewone particulier prima betaalbaar.

Aan de snelfietspaden hangt een beetje een 'prestigeproject' sfeer. Er zijn vast nog wel de nodige knelpunten voor fietsers, maar je maakt het volgens mij onnodig duur om per se er een 'fietssnelweg' van te maken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Vinny » za 25 nov 2017, 18:59

Volgens mij is de grootste misvatting dat mensen op de fiets dezelfde behoeftes zouden hebben als in de auto. Dar lijkt me dus niet. Navigatie gaat bijvoorbeeld heel anders.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Snelwegfreak » za 25 nov 2017, 18:59

paolie schreef: za 25 nov 2017, 18:32 Fietssymbolen op fietspaden?? Blauwe dubbele asmarkering????
Hier wordt de plank compleet misgeslagen....
Eens, totale overkill, deze markeringen.

Vergeet ook niet: hoe meer wegmarkeringen, hoe groter het risico op schuifpartijen voor fietsers bij regen. Zeker met die smalle bandjes. Wat mij betreft wordt die markering dan ook niet anders dan op standaard fietspaden: een standaard 0,30-2,70 meter van 10 cm dik volstaat mijns inziens. De rode kleur asfalt over de gehele lengte is niet te betalen, dus dat dit in de praktijk al zelden gebeurt snap ik wel. Die dubbele asstrepen, blauwe vlakken enzovoorts gaan helemaal nergens over. Totale onzin.

Over de bewegwijzering ben ik ook niet erg te spreken. Positief is dat men zoveel mogelijk bij de vigerende Richtlijn wil blijven, maar ook hier merk je dat er de nodige prestige aan vast hangt door de naam van de verbinding als soort marketing op de borden te plaatsen. Daar is bewegwijzering niet voor bedoeld. Het is onnodige extra informatie. Houd het simpel, al lijkt dat lastig voor projecten als dit, omdat je dan niet genoeg opvalt. Ik vraag me namelijk écht af waarom een snelfietspad überhaupt een andere uitstraling/uiterlijk moet hebben dan een gewoon vrijliggend fietspad.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Willem » za 25 nov 2017, 19:51

Snelwegfreak schreef: za 25 nov 2017, 18:59
paolie schreef: za 25 nov 2017, 18:32 Fietssymbolen op fietspaden?? Blauwe dubbele asmarkering????
Hier wordt de plank compleet misgeslagen....
Eens, totale overkill, deze markeringen.
DV voor fietsers, ook belangrijk. :roll:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » za 25 nov 2017, 21:32

Snelwegfreak schreef: za 25 nov 2017, 18:59Ik vraag me namelijk écht af waarom een snelfietspad überhaupt een andere uitstraling/uiterlijk moet hebben dan een gewoon vrijliggend fietspad.
Omdat de gebruikers anders zijn en zich anders (zouden moeten) gedragen.
Een gewoon fietspad is doorgaans vooral voor scholieren die in hele groepen met veel te veel naast elkaar al kletsend naar school fietsen.
Een snelfietspad is voor woon-werkverkeer, vooral mensen op racefietsen die zo snel mogelijk, dus zonder hinderlijke stoplichten of voorrangswegen, willen doorfietsen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Snelwegfreak » za 25 nov 2017, 21:37

Maar het blijft een fietspad waar gewone fietsers ook zijn toegestaan. Of ik moet een verkeersregel gemist hebben..?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Via » zo 26 nov 2017, 11:14

Ik vind het best een goed en gedegen stuk waar een aantal goede suggesties worden gedaan. Vind het alleen wel jammer eigenlijk om ook bij fietspaden weer een hele verkeerskundige kermis op te gaan tuigen. Je ziet op de fotomanipulaties dat het er vaak niet fraaier op wordt, zeker niet in die natuurgebieden. Hopelijk valt het in het echt wel mee.

Goede punten:
- toepassen doorgetrokken kantmarkeringen, verbetert de zichtbaarheid van het fietspadverloop enorm zonder verlichting
- aanpassing van de huidige asmarkeringen, al zou ik zelf opteren voor een 1-3 / 3-1 /doorgetrokken enkele asmarkering
- grotere bewegwijzeringsborden
- indeling en uitlijning bewegwijzering, met vaste tekstposities onafhankelijk van symbolen ervoor

Minder goed:
- routelogo is onduidelijk en overbodig, liever een landelijk uniform symbool voor snelfietsroutes
- blauwe asmarkering en dubbele lijnen bij suggestiestroken zijn overbodig en maken alles druk, bovendien zou ik groen gebruiken aangezien blauw al met parkeren wordt geassocieerd

Tot slot nog een aantal opvallende punten uit het onderzoek die hier op het forum ook het nodige stof doen opwaaien en waarvan ik hoop dat het inzicht ook buiten fietsroutes gaat landen:
Verbeterde wegmarkering en bewegwijzering op snelfietsroutes schreef:Een doorgetrokken streep heeft een beter effect op diepte dan een onderbroken streep
Mooi argument om ook de drukke en lelijke 3-3 markeringen ook af te schaffen.
Verbeterde wegmarkering en bewegwijzering op snelfietsroutes schreef:Voor de afstandsaanduidingen is een vaste positie op het bord gereserveerd, waarbij er een duidelijke lege ruimte is tussen de bestemming en de bijbehorende afstand. Dit ook om het woordbeeld van zowel bestemming als afstand zo duidelijk mogelijk te laten zijn. Om die reden is het aan te bevelen om de positie van bestemmingen links uit te lijnen
en afstanden op de borden rechts uit te lijnen
Dat wist iedereen eigenlijk ook wel. Hopelijk past men hier de Richtlijn bewegwijzering ook nog op aan zodat we weer van een storend redesign-element af zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 nov 2017, 12:59

Via schreef: zo 26 nov 2017, 11:14Minder goed:
- blauwe asmarkering en dubbele lijnen bij suggestiestroken zijn overbodig en maken alles druk, bovendien zou ik groen gebruiken aangezien blauw al met parkeren wordt geassocieerd
De kleur blauw lijkt me in dit geval dan ook in strijd met het Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens:
  • Indien tekens op het wegdek zijn geschilderd, dienen deze wit of geel te zijn; blauw mag echter worden gebruikt om plaatsen aan te geven waar parkeren is toegestaan onder bepaalde voorwaarden of met bepaalde beperkingen (beperkte duur, betaling, categorie gebruiker, enz.). Voor de toepassing van dit lid wordt onder „wit” mede verstaan tinten zilver of lichtgrijs.
De vraag is of zo'n blauwe middenstreep een tekens is. En of zo'n kleurtje überhaupt iets toevoegt...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Emil » zo 26 nov 2017, 14:05

^^ Dat verdrag wordt toch al aan de laars gelapt in Nederland met onze mooie groene strepen.

Ik ben enthousiast hierover. Het ziet er op het eerste gezicht strak en uitnodigend uit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 nov 2017, 16:03

Emil schreef: zo 26 nov 2017, 14:05^^ Dat verdrag wordt toch al aan de laars gelapt in Nederland met onze mooie groene strepen.
In ieder geval wordt de kleur groen niet gespecificeerd in het vedrag van Wenen, en je kunt er over discussiëren in hoeverre het functionele markering is.

Maar aan de kleur blauw hangt in het Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens een duidelijke betekenis.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Kaaiman » zo 26 nov 2017, 17:57

Groen = 100
Blauw = parkeerzone

Een logische kleur voor een fietspadmarkering vind ik dan rood/terracotta, te gebruiken waar de snelfietsroute geen roodkleurig wegdek heeft.

Een andere optie is geel/oker, maar dat zou ik toch iets eerder associëren met voetgangersgebied.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Vinny » zo 26 nov 2017, 20:19

Fietsstroken zijn in Nederland standaard rood. Ik ben er zelf wel een voorstander van om fietspaden dan ook standaard in het rood uit te voeren, ondanks dat de aanleg en het onderhoud daarvan duurder is. Het is eenduidig waardoor er minder verwarring is bij de weggebruiker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Chris » zo 26 nov 2017, 20:22

Ik vind alles rood ook mooier en herkenbaarder.

In Zwolle hebben ze de laatste 2 jaar diverse fietspaden in beton uitgevoerd in woonwijken. Ik vind dat dus echt lelijk, alle viezigheid en dode bladeren vallen veel meer op, dat doet gewoon afbreuk aan het doorgaans zo aangeharkte Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Vinny » zo 26 nov 2017, 20:29

Het is goedkoper dan asfalt en comfortabeler dan stoeptegels. Wegbeheerders die op de kleintjes letten komen dan op beton uit...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Via » zo 26 nov 2017, 21:28

Vinny schreef: zo 26 nov 2017, 20:29 Het is goedkoper dan asfalt en comfortabeler dan stoeptegels.
Nee, doorgaans niet. Op basis van levensduurkosten misschien wel, maar in aanleg is asfalt goedkoper. En zwart asfalt al helemaal. Beton heeft wel als voordeel dat het goed zichtbaar is in het donker en dat het weinig last heeft van wortelopdruk van bomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Vinny » zo 26 nov 2017, 21:36

Overal waar ze asfalt door beton hebben vervangen meldde de betrokken wegbeheerder steeds dat het goedkoper was. Maar het zal dan wel op de gehele levensduurcyclus gaan ja.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Dennal » ma 27 nov 2017, 14:28

Langs Brabantse snelfietsroute worden nieuwe borden getest

https://www.verkeersnet.nl/nieuws/24934 ... en-getest/
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

MarlinN18
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 9:50

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door MarlinN18 » ma 27 nov 2017, 15:16

Eerste ontwerp van N35. Wat me opviel was dat een deel van de dan oude N35 wordt omgezet naar de fietssnelweg f35.
https://n35nw.nl/

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » ma 27 nov 2017, 22:28

Dennal schreef: ma 27 nov 2017, 14:28Langs Brabantse snelfietsroute worden nieuwe borden getest
F58, F261... heel originele nummering...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 nov 2017, 23:40

^^ Daar is op zich toch wel wat voor te zeggen voor lange-afstandsfietsroutes die minder een toeristisch karakter hebben en grofweg doorgaande wegen volgen. Die nummers zijn herkenbaar.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » di 28 nov 2017, 0:10

Coen Tunnel schreef: ma 27 nov 2017, 23:40Die nummers zijn herkenbaar.
Voor automobilisten wel ja. :)
Zullen we de spoorlijnen ook maar een nummer geven, afgeleid van de snelweg waar ze (al of niet toevallig) parallel aan lopen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Coen Tunnel » di 28 nov 2017, 0:16

^^ We hebben al tien geletterde spoorlijnen. :)

In het spoorboekje hadden alle spoorlijnen ook een nummer.

Overigens zijn snelwegnummers vaak ook wel bij niet-automobilisten in de regio bekend. ;)

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door EtienneM » di 28 nov 2017, 23:52

Een overzichtskaart waarbij de snelfietsroutes in Nederland duidelijk worden.

Grijs: Snelfietsroute in verkenning
Geel: Snelfietsroutes in planning / bouw
Groen: Bestaande snelfietsroutes

Afbeelding

Groot: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/fiet ... routes.png

Bron: Fietsersbond
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door waldo79 » wo 29 nov 2017, 6:25

Dat zijn verregaande plannen. Lijkt me vooral concurrentie met de trein en bus op te leveren. En op 15 kilometer zullen nog steeds veel mensen besluiten niet te fietsen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Egbert » wo 29 nov 2017, 7:04

Ik denk dat het vooral een plaats heeft in combinatie met de toenemende populariteit van elektrische fietsen en vooral speedpedelecs.

MarlinN18
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 9:50

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door MarlinN18 » wo 29 nov 2017, 9:27

Plaatje klopt niet helemaal. Hengelo word via Borne verbonden met Almelo en Nijverdal.

Plaats reactie