Fietsers in het donker

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Fietsers in het donker

Bericht door Chris079 » do 21 dec 2017, 17:08

Het is al jaren bekend dat fietsers niet bekend staan om het voeren van goede en functionerende verlichting. Vele campagnes en uitdelen van lampjes ten spijt zie je veel fietsers rijden zonder licht. Dat is al vervelend genoeg, maar wat mij nog meer stroort is dat ze in feite kampioen zijn in zichzelf camoufleren in het donker. Ga maar na: Donkere fiets, donkere kleren, vaak zwart en zwarte jas. Capouchon ervover als het slecht weer is.
Dan zijn ze vervolgens verbaasd als ze (bijna) geschept worden door een automobilist, die verbazingwekkend genoeg niet gezien heeft?

Je ziet steeds meer wandelaars een reflecternd hesje dragen, wanneer ze in het donker aan de wandel zijn. Soms wat lampjes erbij. Zelfs de hond is in het donker beter zichtbaar dan menig fietser.
Waarom wordt dit niet de norm of nog beter de verplichting bij fietsers?

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Fietsers in het donker

Bericht door BHJ » do 21 dec 2017, 17:35

De fietserslobby is groot... :evil:
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Snelwegfreak » do 21 dec 2017, 18:15

Chris079 schreef: do 21 dec 2017, 17:08Waarom wordt dit niet de norm of nog beter de verplichting bij fietsers?
Omdat fietsen goed, hip, veilig, gezond, goedkoop en milieubewust is. Daarom kunnen zij zich als idioten gedragen zonder dat het ooit als probleem gezien wordt. De automobilist daarentegen, is asociaal, egoïstisch, vervuilend, slecht voor de gezondheid, onveilig en kost ons veel geld. Die moet dus boeten voor alles.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Fietsers in het donker

Bericht door captain007 » do 21 dec 2017, 18:21

En het heeft ook met gemakzucht en bewustwording te maken. Zeker jongeren die nog geen rijervaring in een auto hebben beseffen totaal niet hoe weinig je ziet van een onverlichte fietser vanuit een auto. Je mag dan nog blij zijn wanneer men reflectoren op de trappers en banden heeft.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Rein » do 21 dec 2017, 18:31

Je ziet in deze donkere dagen ook ouders met kinderen zonder licht fietsen. Of zelfs met de ouders mee fietsende kinderen waarbij zowel ouder als kind geen licht voeren. Totaal onverantwoord. Een kind van 6 of 7 is over het algemeen al een gevaarlijke verkeersdeelnemer (in de zin dat die zo een weg over kunnen steken zonder voorrang te verlenen of zelfs maar te kijken), maar zonder licht wordt het helemaal hachelijk. En dat ouders dat blijkbaar goed vinden (of er niet over nadenken of het niet belangrijk vinden) en zelf ook geen licht voeren begrijp ik echt totaal niet.

Wat mij betreft wordt er veel en veel meer gehandhaafd hier op. Een paar keer handhaven en hierover publiceren zorgt al zeer snel voor een positief effect.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Palance » do 21 dec 2017, 18:42

Snelwegfreak schreef: do 21 dec 2017, 18:15 Omdat fietsen goed, hip, veilig, gezond, goedkoop en milieubewust is. Daarom kunnen zij zich als idioten gedragen zonder dat het ooit als probleem gezien wordt. De automobilist daarentegen, is asociaal, egoïstisch, vervuilend, slecht voor de gezondheid, onveilig en kost ons veel geld. Die moet dus boeten voor alles.
Lekker gechargeerd weer :roll: Het komt ook heel vaak voor dat fietsers die goed zichtbaar zijn en zich aan de regels houden door idiote automobilisten met wangedrag worden gesneden of zelfs aangereden door automobilisten die zich veilig in hun wagen voelen.

Je zou eens vaker moeten fietsen om het eens van de andere kant te bekijken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Steptimer » do 21 dec 2017, 18:44

Ik fiets best veel. Heb altijd mijn licht aan in het donker! Heb een felle fietslamp met 5 standen(Fenix BC30R). Sterkste stand: 1600 lumen.
Dit volstaat prima! Een hesje of extra verlichting aan mijn kleren is overbodig.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Snelwegfreak » do 21 dec 2017, 18:45

Palance schreef:Lekker gechargeerd weer
Dit zijn letterlijk de argumenten bij de politiek om alle beleid op het fietsen af te stemmen. Niet gechargeerd dus, maar een teken hoe we bezig zijn in Nederland.
Enne gojje mins blieft altied leave.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Fietsers in het donker

Bericht door jelger » do 21 dec 2017, 18:49

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76290
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Chris » do 21 dec 2017, 18:53

Als ik om 7 uur naar het werk ga, dan fiets ik tussen forenzen. Bijna iedereen heeft licht op. Ga ik wat later, dan fiets ik tussen de scholieren. Heel veel hebben geen licht op. In 5 jaar tijd volgens mij 2 keer een controle gezien op mijn route.

Overigens kom ik ook nog wel eens fietsers tegen die echt absurd felle lampen hebben die gewoon verblindend zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Palance » do 21 dec 2017, 18:55

Snelwegfreak schreef: do 21 dec 2017, 18:45
Palance schreef:Lekker gechargeerd weer
Dit zijn letterlijk de argumenten bij de politiek om alle beleid op het fietsen af te stemmen. Niet gechargeerd dus, maar een teken hoe we bezig zijn in Nederland.
Nee, het zijn jouw argumenten die je gebruikt om jouw conclusie te trekken dat alle fietsers zich als idioten gedragen zonder dat het als een probleem wordt gezien.

Neem mijn advies om vaker te fietsen (in stedelijk gebied) maar eens ter harte. Je zult hopelijk zien dat het niet allemaal is zoals jij het wilt zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Snelwegfreak » do 21 dec 2017, 18:58

Oh sorry, mijnheer. Ik wist niet dat alleen u de waarheid in pacht had...

Het is mijn conclusie, ja. Niet mijn argumenten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Palance » do 21 dec 2017, 19:01

Snelwegfreak schreef: do 21 dec 2017, 18:58 Oh sorry, mijnheer. Ik wist niet dat alleen u de waarheid in pacht had...
Oef, wat een ontzettende zure en op de man gespeelde reactie :nothanks:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fietsers in het donker

Bericht door boe! » do 21 dec 2017, 19:33

Chris schreef: do 21 dec 2017, 18:53Overigens kom ik ook nog wel eens fietsers tegen die echt absurd felle lampen hebben die gewoon verblindend zijn.
Volgens mij schiet de regelgeving op dit punt ook tekort. Er wordt verlichting voorgeschreven, of het wel of niet op het lichaam aangebracht mag worden en of wel of niet mag knipperen, maar daar houdt het op. Niets over de hoeveelheid lumen (niet te fel, maar ook zeer niet te weinig; sommige goedkope lampjes zie je pas vanaf 5 meter en daar heb je dus niets aan) en ook niets over hoe je het licht dan op de fiets monteert (graag een beetje naar beneden gericht en niet de lucht in zodat je tegenliggers verblindt).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Snelwegfreak » do 21 dec 2017, 19:43

Klopt. Het probleem daarbij is dat ook dit overgeleverd is aan de interpretatie van de dienstdoende agent. De één zal zwakke lampjes prima vinden want het is beter dan niets, maar de ander zal een boete geven omdat het niet genoeg zichtbaar is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsers in het donker

Bericht door duikgek89 » do 21 dec 2017, 19:54

Rein schreef: do 21 dec 2017, 18:31 Je ziet in deze donkere dagen ook ouders met kinderen zonder licht fietsen. Of zelfs met de ouders mee fietsende kinderen waarbij zowel ouder als kind geen licht voeren. Totaal onverantwoord. Een kind van 6 of 7 is over het algemeen al een gevaarlijke verkeersdeelnemer (in de zin dat die zo een weg over kunnen steken zonder voorrang te verlenen of zelfs maar te kijken), maar zonder licht wordt het helemaal hachelijk. En dat ouders dat blijkbaar goed vinden (of er niet over nadenken of het niet belangrijk vinden) en zelf ook geen licht voeren begrijp ik echt totaal niet.

Wat mij betreft wordt er veel en veel meer gehandhaafd hier op. Een paar keer handhaven en hierover publiceren zorgt al zeer snel voor een positief effect.
Aanvullend: die ouders zouden een voorbeeld moeten geven!

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Steptimer » do 21 dec 2017, 20:08

boe! schreef: do 21 dec 2017, 19:33
Chris schreef: do 21 dec 2017, 18:53Overigens kom ik ook nog wel eens fietsers tegen die echt absurd felle lampen hebben die gewoon verblindend zijn.
Volgens mij schiet de regelgeving op dit punt ook tekort. Er wordt verlichting voorgeschreven, of het wel of niet op het lichaam aangebracht mag worden en of wel of niet mag knipperen, maar daar houdt het op. Niets over de hoeveelheid lumen (niet te fel, maar ook zeer niet te weinig; sommige goedkope lampjes zie je pas vanaf 5 meter en daar heb je dus niets aan) en ook niets over hoe je het licht dan op de fiets monteert (graag een beetje naar beneden gericht en niet de lucht in zodat je tegenliggers verblindt).
Heb groot en klein licht(5 standen). Daarom maakt de hoeveelheid licht niet uit. Als ik tegenliggers zie, zet ik de lamp op klein. Voor zowel fietsers als motorvoertuigen.
Behalve voor fietsers zonder licht!

Het grote licht is erg prettig buiten de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Palance » do 21 dec 2017, 20:15

Mijn fiets heeft een sensor waardoor het licht aanspringt als het donkerder wordt (ook al als ik bv overdag onder een viaduct doorrijd). Met zo’n stand hoef je voor je voorlamp niet na te denken op de fiets en heb je altijd verlichting Mijn achterlicht heeft het overigens niet, die moet met de hand worden aan- en uitgezet.

Ik heb wel eens het idee dat sommige fietsers denken dat hun licht bedoeld is om te zien, en niet beseffen dat het is om gezien te worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Victor » do 21 dec 2017, 23:42

Verblindende fietslampen is ook een kwestie van afstelling. Ik denk dat velen daar geen benul van hebben, die denken: de lamp moet (recht) naar voren schijnen. Nee, hij moet naar beneden schijnen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Fietsers in het donker

Bericht door Jackbauer1350 » vr 22 dec 2017, 13:29

Palance schreef: do 21 dec 2017, 20:15 Ik heb wel eens het idee dat sommige fietsers denken dat hun licht bedoeld is om te zien, en niet beseffen dat het is om gezien te worden.
Beide uiteraard. Je wil in het donker toch wel kunnen zien of er bijvoorbeeld iets op het fietspad ligt waardoor je onderuit kan gaan. Niet overal is openbare verlichting aanwezig.



Ik zie trouwens regelmatig dit soort verlichting. Met name bij kinderfietsen.
Opzich niet eens zo'n slecht idee al komt overdrijven ook voor zoals in verschillende kleuren of knipperend. Net als bij motorvoertuigen zullen de regels voor niet mogen voeren van "kermisverlichting" vast ook voor fietsers gelden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Fietsers in het donker

Bericht door jelger » vr 22 dec 2017, 13:43

.. foetsie! ...

Plaats reactie