Voorrangsregeling fietspaden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ed Moonen
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 jan 2018, 15:08

Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door Ed Moonen » wo 10 jan 2018, 19:14

Is het noodzakelijk voorrang van twee kruisende fietspaden te regelen dmv verkeersbesluit, bebording en belijning?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door Vinny » wo 10 jan 2018, 20:02

Het lijkt me totaal niet noodzakelijk, maar sommige gemeenten doen dat wel. Wanneer de kruising echt onoverzichteijk is, zoals bij een fietstunnel wordt het wel gedaan:
https://goo.gl/maps/PPXqCoec35B2

Ik heb ook wel eens minirotondes gezien bij twee kruisende fietspaden. Daar ben ik zelf minder kapot van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door Peter » do 11 jan 2018, 8:39

95% van de kruisingen tussen (slechts) fietspaden zal ongeregeld zijn. Rechts voorrang dus. Wellicht wordt echter gedoeld op kruisingen van fietspaden die naast andere wegen liggen. Meestal gaat het fietspad mee in de voorrangsregeling van de hoofdweg (en zal er geen apart besluit zijn). Als het fietspad een andere regeling heeft (wat ik zelf verwarrend vind) zal er vermoedelijk wel een besluit over genomen moeten worden, die dan vermoedelijk meeloopt met het (auto) kruisings of wegbesluit.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door Nahoj » do 11 jan 2018, 14:22

Ed Moonen schreef: wo 10 jan 2018, 19:14 Is het noodzakelijk voorrang van twee kruisende fietspaden te regelen dmv verkeersbesluit, bebording en belijning?
Voorrang tussen twee kruisende fietspaden hoeft niet perse geregeld te worden.
Als er wel bebording en belijning geplaatst wordt dan is volgens mij een verkeersbesluit noodzakelijk.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door GuteFahrt » do 11 apr 2019, 20:11

Vanmiddag reed ik over de N765 komend vanuit IJsselmuiden en vervolgde mijn weg iets zuidelijk van die plaats over de N760 richting Ens. Daarbij kwam ik de volgende situatie tegen:

https://goo.gl/maps/jRUoTFsWZes

^Iets zegt me dat dit niet klopt. Bubeko, beide wegen Vmax 80 en dan voorrang? Al is het dan bij een soort van T-kruispunt...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door boe! » do 11 apr 2019, 20:23

Ik zie niet in waarom dit niet zou kloppen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door GuteFahrt » do 11 apr 2019, 20:49

^^ Is die standaard dan ook al aan het veranderen? Normaal gesproken moeten (brom)fietsers voorrang verlenen?

Zoals hier of hier.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door Vinny » do 11 apr 2019, 20:53

Nee, dat lijkt me niet. De standaard is dat wanneer een fietspad langs een voorrangsweg of over een voorrangskruising loopt, het fietspad eveneens 'in de voorrang' wordt gezet, tenzij de wegbeheerder wenst af te wijken. Dan moet er wel een extra slinger in het fietspad komen om te benadrukken dat de oversteek geen onderdeel is van de kruising (minimaal 5 meter van de wegkant zeg ik uit mijn hoofd).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door GuteFahrt » do 11 apr 2019, 20:58

Aha, op die manier. Wel, doe mij dan maar zo'n slinger. Twee afslaande voertuigen die moeten wachten zijn voldoende voor een kink in de kabel qua doorstroming en flink afremmen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door Egbert » vr 12 apr 2019, 7:35

Zelfs met uitbuigende fietspaden liggen de fietspaden gewoonlijk nog altijd in dezelfde voorrang als de weg waar ze naast liggen. Ik ken zo uit mijn hoofd tenminste geen andere voorrangsconstructies dan deze.

Waar je waarschijnlijk mee in de war bent is de uitvoering van rotondes, waar het wel redelijk algemeen is dat fietsers op of fietspaden rond een rotonde binnen de bebouwde kom voorrang krijgen en fietspaden rond een rotonde buiten de bebouwde kom niet.

En ja, dit kan tot verstoringen op de hoofdbaan leiden, dit kan ook leiden tot inhaal/oprij ongevallen (waar iemand op de hoofdbaan besluit de afslaaner in te halen terwijl iemand van rechts besluit op te rijden), het consequent weghalen van uitvoegstroken (omdat dat juist tot afdekkingsongevallen zou leiden) maakt het ook weer niet beter, maar ik maak eerlijk gezegd weinig mee dat het echt een probleem is.
Waarschijnlijk omdat op echte drukke kruispunten toch al een rotonde ligt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door mavas » vr 12 apr 2019, 9:47

https://maps.app.goo.gl/Qgkwh
Dit soort constructies zie ik anders best vaak.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door Rein » vr 12 apr 2019, 11:39

^^ Als het fietspad zover is afgebogen van de rijbaan voor autoverkeer, is in ieder geval redelijk evident dat het fietspad als een aparte weg en de kruising van het fietspad als een separate kruising gezien moet worden. Het is dan niet onlogisch dat voor die separate kruising een afwijkende voorrangsregeling geldt dan voor de 'hoofdkruising'.

In veel andere gevallen is er sprake van hoogstens een lichte afbuiging waarbij er in mijn ogen sprake blijft van één en dezelfde kruising en waarbij voor het fietspad geen andere voorrangsregeling zou (moeten) kunnen gelden als voor de rest van die kruising. Helaas laten veel wegbeheerders echter teveel discutabele verkeerssituaties bestaan die feitelijk niet zouden moeten kunnen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Voorrangsregeling fietspaden

Bericht door boe! » vr 12 apr 2019, 12:31

Discutabel zou het niet hoeven zijn: een weg loopt van berm tot berm inclusief de bijbehorende fiets- en voetpaden. Als de hoofdrijbaan voorrang heeft, dan geldt dat ook voor de bestuurders op het fietspad. Het voorbeeld van Mavas is een voorbeeld waar mijns inziens het juist mis gaat. Vermoedelijk liep het fietspad hier vroeger gewoon rechtdoor, maar heeft men het uitzicht vanuit de zijweg willen verbeteren door een ruimer opstelpunt voor de hoofdrijbaan te creëren en heeft het fietspad daardoor een slinger gekregen. Maar dan hoort het fietspad nog steeds bij de voorrangsweg en dan zouden fietsers nog steeds voorrang moeten krijgen van het verkeer uit de zijweg en niet andersom.

Plaats reactie