Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Jasper78
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 11:10

Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Jasper78 » di 27 feb 2018, 11:21

Goedemorgen,

Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik met een vraagstuk worstel.

Wij zijn sinds een jaar woonachtig in de gemeente Leiden, en ondervinden voor onze uitgang (voordeur) veel hinder van fietsers en bromfietsers.
De situatie is wat ongebruikelijk omdat onze voordeur grenst aan doorgang tussen twee huizenblokken welke als doorgang dient voor de achterliggende woningen en speelvoorzieningen.

Waar het op neer komt is dat wij, maar eigenlijk met name onze kinderen met regelmaat bijna ondersteboven gereden worden door fietsers en brommers als wij onze woning willen verlaten of betreden.
Vooral in spitstijd wordt dit pad druk bereden.

Ter plaatse is ook geen verkeersinfo welke de status van de doorgang aangeeft.

Ter verduidelijking een foto van de locatie:

Afbeelding

https://www.google.nl/maps/place/Willem ... d4.4506555

Het is voor mij onduidelijk wat de status is van dit pad, mag hier gefietst worden? en zo ja, kan het dan zo zijn dat mijn voordeur "direct" uitkomt op een fietspad? (Mijn voordeur is de witte deur links op de foto, hoekhuizen in deze straat hebben de deur aan de zijkant)

Ik ben helaas geen expert, maar zou graag duidelijkheid willen wat ik zelf kan ondernemen om hier wellicht iets aan te doen.

Het gaat hier om de kruising Willemijn Posthumuspad/Ida de leeuwstraat in de gemeente Leiden.
Mijn verzoek om in de poort een zgn fietssluis te plaatsen is afgewezen gezien het feit dat er doorgang voor hulpdiensten mogelijk moet zijn.

Hoop dat iemand wat tips heeft welke spreekwoordelijke weg te bewandelen.

Mvg Jasper

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Rein » di 27 feb 2018, 11:31

Dit lijkt me gewoon een trottoir en daar mag in principe niet gefietst worden. In de praktijk wordt in dit soort 'steegjes' altijd gefietst en wordt er ook niet op gehandhaafd.

Raar dat de gemeente geen hekje wil plaatsen dat de doorgang een beetje belemmert. Misschien nog eens via een andere ingang bij de gemeente proberen?

Edit: tekst iets aangepast.

Jasper78
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 11:10

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Jasper78 » di 27 feb 2018, 11:38

Als er weer een doorheen raast roep ik weleens "Geen Fietspad"...maar meer dan eens wordt dan teruggeroepen "Waar staat dat?"
De gemeente heeft wel de optie geboden om een groenstookje langs onze gevel te maken van max 40cm, maar deze moeten wij zelf onderhouden en beplanten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Rein » di 27 feb 2018, 11:41

Wat je ook kan doen is een paar grote plantenbakken van 40x40 ofzo naast je voordeur zetten. Ervaring leert dat passerende fietsers en voetgangers dan wat meer afstand van de voordeur houden. En die bakken kan je desnoods ook nog 20 of 30 cm van de gevel afschuiven zodat de fietsers nog wat verder passeren (en door de nauwere opening nog wat langzamer gaan).

Jasper78
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 11:10

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Jasper78 » di 27 feb 2018, 11:48

De vraag is alleen of dat is toegestaan, de erfgrens is direct bij mijn voordeur. Is dus niet mijn grond.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Coen Tunnel » di 27 feb 2018, 12:01

Ik denk dat het aanbod voor een groenstrook heel schappelijk is. Hekken (een fietssluis) plaatsen zal inderdaad niet wenselijk zijn vanwege de hulpdiensten. En zelf kun je niks omdat de erfgrens bij de voordeur loopt. Het is inderdaad geen fietspad, maar het is moeilijk om hier af te dwingen dat niemand meer gaat fietsen. Een groenstrookje kan het probleem iets verminderen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Piles » di 27 feb 2018, 12:06

Groenstrook lijkt me prima oplossing inderdaad. Beetje brede struik er in, heb je zo een ruime halve meter afstand gecreëerd :top:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Rein » di 27 feb 2018, 12:39

Jasper78 schreef: di 27 feb 2018, 11:48 De vraag is alleen of dat is toegestaan, de erfgrens is direct bij mijn voordeur. Is dus niet mijn grond.
Het lijkt me niet dat een gemeente er snel op zal handhaven als je er een grote bak met vrolijke plantjes neerzet. En mochten ze het wel doen dan kan je hem toch gewoon weer weg halen?

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Robonus » di 27 feb 2018, 14:19

Ik zou ook voor het 40 cm groenstrookje gaan. Gewoon een lage bodembedekker planten die lekker breed uitgroeit. Dan kan je er ook nog overheen kijken anders krijg je alsnog dat je afgedekt wordt. Aan dat spul heb je bijna geen onderhoud en geeft de katten of honden ook geen kans om hun behoefte te doen.

Afbeelding
Juniperus-communis-Repanda-dwerg-jeneverbes

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Vinny » di 27 feb 2018, 22:17

Typisch geval van verkeerd ontworpen oplossing. Als het echt een voor hulpdiensten een belangrijke passage was, had die voordeur daar niet zo moeten zitten. Daar koop je nu niet zo veel meer voor dus ik denk dat die groenstrook de best mogelijke oplossing is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Schelpenpaadje » wo 28 feb 2018, 7:00

Gewoon een grote bloembak naast de deur zetten.
De gemeente heeft er al min of meer mee ingestemd.

Voordeel van een bak is dat deze incidenteel verplaatsbaar is (bijvoorbeeld voor hulpdiensten) en makkelijker te onderhouden is. Een perkje met een struik gaat na verloop van tijd woekeren en overhangen. Grote heester of vaste plant erin, eventueel wat bollen en/of perkgoed en het is vrijwel zonder onderhoud een sierraad voor je entree :mrgreen:

Waarom die voordeur daar aan de zijkant zit en niet gewoon aan de voorkant is ook mij een compleet raadsel. Als die nu halverwege de steeg had gezeten had ik er vanuit stedenbouwkundig oogpunt nog wel wat in kunnen zien. Dit lijkt meer randomness om de randomness, zoals wel vaker in vinexwijken.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Egbert » wo 28 feb 2018, 7:08

Ik zou het daar ook niet herkennen als voetpad. Bij de uiteinden is dat anders.
dit vind ik toch duidelijker geen fietspad.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Peter » wo 28 feb 2018, 9:56

Ik denk dat een fietser niet eens bekeurd kan worden, daar er geen stoeprand is, er geen voetgangersbord is (of verbod tot fietsen) en er ook nog een afwijkende kleur klinkers ligt bij het pad. Hier had je ook met de auto door gemogen als er geen paaltje had gestaan. Ik denk zelfs dat een motorrijder hier doormag als hij zijn motor in zijn achtertuin wil zetten.

Een brandweerauto past denk ik niet door het gangetje, dus ik denk dat het met name open moet blijven voor werkwagens van nutsbedrijven en groenvoorzieningen. Een struik (klimplant) is dan veiliger dan een bloembak ivm aanrijdingen en gezeur van derden. Kijk wel goed of je voordeur (zij) gevel wand veel of weinig zon krijgt voor de meest geschikte plant. Een klimroos heeft zon nodig, maar veel andere struiken niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door sven_engelen » do 01 mar 2018, 22:44

Kan de gemeente daar niet gewoon een :C1: of :C15: neerzetten?
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 mar 2018, 4:56

^^ Uiteraard kan dat, maar denk je dat men daar echt op gaat handhaven?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Egbert » vr 02 mar 2018, 7:10

Het schept iig duidelijkheid, een deel van de fietsers zal zich er aan houden en je kunt iig niet meer het excuus "waar staat dat dan?" krijgen.
Ik zou het zeker even aankaarten bij de gemeente in het kader van gevaarlijke situaties.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Schelpenpaadje » vr 02 mar 2018, 7:34

Een hier lelijk bord waar de meerderheid zich niet aan zal houden lijkt me niet de oplossing.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Egbert » vr 02 mar 2018, 15:15

Een lelijk bord? :nahzeg: Is hoe een bord er uit ziet tegenwoordig ook al een overweging om een bepaald verbod niet in te stellen? Gekker moet het niet worden.

Maar wat kan dan wel de oplossing zijn? Een fietspoortje ook niet, daar gaan fietsers ook gewoon aan voorbij en zegt ook niet "fietsen verboden". Het enige wat je dan kunt doen om fietsen te ontmoedigen (zonder het specifiek met een bord te verbieden) is de klinkers weghalen en er een rotspaadje van te maken.
Als je fietsers wil verbieden moet je iets met een bord doen. :G7: kan natuurlijk ook, misschien vind je dat minder lelijk?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Schelpenpaadje » vr 02 mar 2018, 18:40

Het bord is an sich niet lelijk. Ik zei "hier lelijk". Het is nu niet bepaald een sieraad voor zo'n smalle brandgang in een woonstraat. Zeker als het effect beperkt is zijn borden niet echt logisch en esthetisch daar.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op za 03 mar 2018, 6:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Vinny » vr 02 mar 2018, 19:47

Dan kan je er beter een wadi van maken met een paar verspringende tegels. Mooi en voor alles behalve een voetganger zo onpraktisch dat ze wel een andere route kiezen. Maar goed dat maakt de passage weer onbruikbaar voor nutsvoertuigen en hulpdiensten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Voetpad? Fietspad? Brandpoort?

Bericht door Gerhard » zo 04 mar 2018, 19:03

Een struik plaatsen is een goede. En een Meidoorn planten. Of je voordeur naar om de hoek verplaatsen. Ik zou ook de voortuin omheinen zodat de bocht niet kan worden afgesneden door een fietser. De gemeente vragen om neerklapbare hekjes. Het is gewoon een stoep inderdaad waar niet op gefietst mag worden. Daar is geen bord voor nodig.

Plaats reactie