Stuurt rijervaring rijgedrag?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
KennyMakina
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 apr 2018, 21:40

Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door KennyMakina » wo 11 apr 2018, 21:52

Hoi

In het kader van nudging en verkeersveiligheid onderzoek ik met enkele partners of het aantal jaar rijervaring invloed heeft op de manier waarop iemand rijdt en verkeersrisico's inschat. Dit kan gaan van iets minder oplettend zijn tijdens het rijden tot het zelf inschatten wanneer men al dan niet door een rood licht kan rijden of wanneer men op de remt duwt. Wij gaan ervan uit dat dit verband klopt, maar niet persé in alle gevallen. We zijn op zoek naar een getal om op die jaren ervaring waarbij men regels gaat buigen te plakken.
Daarnaast proberen wij een nudge uit te werken rond dit ongewenst rijgedrag en mensen ervan bewust te maken dat we geen perfecte schatters van risico zijn. Vaak gaan we statistische waarschijnlijkheden meer en meer gaan onderschatten in risicosituaties indien we zelf het risico niet meemaken.

Graag willen we jullie mening rond dit topic :) Daarnaast hebben we ook een kleine vragenlijst (vijf vragen) rond een van deze 'gebogen regels' nl. door het rood rijden. Iedereen die ons iets van feedback kan geven helpt ons al een stuk verder.
Bedankt voor jullie tijd!

https://ghentpmwop.eu.qualtrics.com/jfe ... 7Bpkxc4DFr

edit: we zijn studenten die een kleine taak uitvoeren ivm rijervaring en rijgedrag. Geen standaardwetenschappelijk academisch onderzoek dus. We zijn niet meer op zoek naar een getal om op die jaren ervaring te plakken, dat is te kortzichtig. Het doel van deze post is om te zien of mensen met meer rijervaring meer (onbewust) risico's nemen dan mensen die nog maar net hun rijbewijs hebben.
Laatst gewijzigd door KennyMakina op do 12 apr 2018, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door duikgek89 » do 12 apr 2018, 1:19

KennyMakina schreef: wo 11 apr 2018, 21:52 het aantal jaar rijervaring
Ik neem aan dat je deze manier van het meten van "ervaring" als aanname documenteert?
KennyMakina schreef: wo 11 apr 2018, 21:52Dit kan gaan van iets minder oplettend zijn tijdens het rijden tot het zelf inschatten wanneer men al dan niet door een rood licht kan rijden of wanneer men op de remt duwt. Wij gaan ervan uit dat dit verband klopt, maar niet persé in alle gevallen. We zijn op zoek naar een getal om op die jaren ervaring waarbij men regels gaat buigen te plakken.
Dus je weet niet of het klopt, hebt slechts een bepaalde verwachting of hypothese, maar wil wel al één kengetal proberen te vinden? Het niet weten of de hypothese klopt laat bij mij een zeer sterk vermoeden ontstaan dat je ook de distributie van wat je wilt meten niet kent en dus totaal niet weet of het wel zinnig is om daar één getal op te plakken...
KennyMakina schreef: wo 11 apr 2018, 21:52Daarnaast proberen wij een nudge uit te werken rond dit ongewenst rijgedrag en mensen ervan bewust te maken dat we geen perfecte schatters van risico zijn. Vaak gaan we statistische waarschijnlijkheden meer en meer gaan onderschatten in risicosituaties indien we zelf het risico niet meemaken.
Dus nu is het ineens bewezen? EN we zijn nog niet eens bij de enquete aangekomen... :s
Dat mensen geen perfecte risico-inschatters zijn is wellicht al wel bewezen. Misschien kun je eens zoeken naar "Human Factors" en "Crew Resource Management" waar men in de luchtvaart al zeer veel studie naar verricht heeft.

KennyMakina schreef: wo 11 apr 2018, 21:52Graag willen we jullie mening rond dit topic :) Daarnaast hebben we ook een kleine vragenlijst (vijf vragen) rond een van deze 'gebogen regels' nl. door het rood rijden. Iedereen die ons iets van feedback kan geven helpt ons al een stuk verder.
-Rijervaring meten in jaren lijkt mij zeer onverstandig en kort door de bocht:
Neem iemand die bij nat weer de kinderen naar school brengt, soms boodschappen gaat doen en af en toe eens bij familie en/of vrienden op bezoek gaat die redelijk in de buurt wonen. Zo'n persoon rijdt misschien nog geen 10000km per jaar, komt nauwelijks op onbekende wegen, zal nauwelijks in het buitenland rijden (laat staan in landen die echt significant anders zijn) en wellicht ook niet in veel verschillende omstandigheden.
Dat kun je toch niet vergelijken met mensen die veel op de weg zitten voor hun werk, die met de auto naar verre landen op vakantie gaan of aldaar iets huren, die daarbij in veel verschillende moeilijke omstandigheden op moeilijke wegen rijden en uiteindelijk aan een afwisselende 30.000km of meer per jaar komen?
KM's gebruiken zou misschien al een minder onzinnige maat zijn, maar ook dan of het wellicht noodzakelijk zou zijn om naar de omstandigheden waaronder die kilometers gereden werden.

-Puur naar overtredingen kijken komt op mij nogal kortzichtig over:
Verkeer is niet alleen maar strak en zeer precies alle regels volgen, waarmee ik natuurlijk niet beweer dat het goed is die regels aan de laars te lappen. Maar er zijn nog zoveel meer effecten die te maken hebben met rijervaring. Met ervaring leer je onder andere, tenminste dat is de indruk die ik van mezelf en uit mijn omgeving krijg; verder vooruit te kijken, verder vooruit te denken en om te gaan met lastige situaties. De ervaren bestuurder kan mogelijk fouten van anderen veel eerder herkennen en die zeer makkelijk oplossen waar een beginnende bestuurder zich wellicht een beetje in de nesten werkt. Voor een betrouwbaar onderzoek denk ik niet dat het verstandig is die effecten te negeren.

-Inzoomen op één voorbeeld overtreding brengt wellicht toch het risico op een vertekend beeld met zich mee. Misschien zijn bepaalde groepen wel gevoeliger voor andere soorten overtredingen. Met deze vraagstellen kom je daar niet achter.
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het knoeiwerk.
Pagina 1 vraag 1: Leeftijd. Kies ik mijn eigen leeftijdscategorie, en bij vraag 2 dat ik geen kinderen heb, dan krijg ik de andere vragen niet eens meer te zien.
Maar goed, ik was benieuwd en koos dan, niet met de intentie het resultaar te versturen, maar voor een andere leeftijdscategorie en voor het antwoord dat ik kinderen heb.
-Of ik op de zebra soms door rood loop. Hoe gaat zo'n specifiek antwoord je helpen? En waarom kies je juist deze vraag? Omdat het zo'n gebruikelijk vergrijp is? Als dat zo is dan lijkt het er toch op dat je op een bepaalde uitkomst aanstuurt.
-Plaatje van kinderen die mama missen. Ik denk dat iedereen dat erg vind, maar in hoeverre is dat relevant?
-Bij de keuze van het aantal jaren met rijbewijs kan ik mijn categorie niet aanklikken. De ene groep is 6-10 jaar, de daarop volgende 11-15 jaar. 10<t<11 met t="aantal jaren in het bezig van een rijbewijs" is dus niet gedefiniëerd.
-Hoe vaak ik in het vervolg door rood ga bij het oversteken van een zebrapad.

In het kader waarvan wordt dit onderzoek eigenlijk uitgevoerd? Ik hoop niet dat men dit voor serieuze doeleinden gaat gebruiken.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door Robonus » do 12 apr 2018, 7:43

Hmm, net ook de link geprobeerd. Merkwaardige vragen en merkwaarding "onderzoek"
Bij het doorklikken van een vraag opeens het einde van de enquete, bedankt voor je mederwerking. Geen mogelijkheid om terug te gaan en je vorige vraag te bedenken.

Volgens mij is het enige vraagstuk waar je op uit kan komen of je je (foute) gedrag veranderd na het zien van een foto van een ongeval wat jouw gedrag zou kunnen veroorzaken. Vrij summier "onderzoek".

Logo links boven lijkt van de faculteit Gent. Ik ga er dan van maar even uit dat het een studentenvraagstuk is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door Peter » do 12 apr 2018, 8:35

Ik denk dat deze vraag alleen te beantwoorden is met (3D) rijsimulators, waar je ook monitort of een bestuurder actief naar links of rechts kijkt of naar boven (achteruitrijmoniotor). Vermoedelijk zal de uitkomst zijn dat ervaren rijders beter de snelheid van ander verkeer kunnen inschatten en beter weten hun ooghoeken te vertrouwen. De meeste mensen bouwen een soort instinct op, een beetje te vergelijken met het precies gooien van een bal, wat je moeilijk kan verklaren met een berekende analyse per worp (30 graden omhoog en 20 m/s...). Instinct kan gevaarlijk zijn als je ineens in een andere auto rijdt, of met andere omstandigheden (fietsers voor een Amerikaan; een tram voor een Fries) of met een andere voorwerp gooit (een strandbal neig je te zacht te gooien als je sportballen als voetbal of handbal gewend bent)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

KennyMakina
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 apr 2018, 21:40

Re: Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door KennyMakina » do 12 apr 2018, 10:50

duikgek89 schreef: do 12 apr 2018, 1:19
KennyMakina schreef: wo 11 apr 2018, 21:52Dit kan gaan van iets minder oplettend zijn tijdens het rijden tot het zelf inschatten wanneer men al dan niet door een rood licht kan rijden of wanneer men op de remt duwt. Wij gaan ervan uit dat dit verband klopt, maar niet persé in alle gevallen. We zijn op zoek naar een getal om op die jaren ervaring waarbij men regels gaat buigen te plakken.
Dus je weet niet of het klopt, hebt slechts een bepaalde verwachting of hypothese, maar wil wel al één kengetal proberen te vinden? Het niet weten of de hypothese klopt laat bij mij een zeer sterk vermoeden ontstaan dat je ook de distributie van wat je wilt meten niet kent en dus totaal niet weet of het wel zinnig is om daar één getal op te plakken...

KennyMakina schreef: wo 11 apr 2018, 21:52Daarnaast proberen wij een nudge uit te werken rond dit ongewenst rijgedrag en mensen ervan bewust te maken dat we geen perfecte schatters van risico zijn. Vaak gaan we statistische waarschijnlijkheden meer en meer gaan onderschatten in risicosituaties indien we zelf het risico niet meemaken.
Dus nu is het ineens bewezen? EN we zijn nog niet eens bij de enquete aangekomen... :s
Dat mensen geen perfecte risico-inschatters zijn is wellicht al wel bewezen. Misschien kun je eens zoeken naar "Human Factors" en "Crew Resource Management" waar men in de luchtvaart al zeer veel studie naar verricht heeft.
Het helpt niet echt deze twee bovenstaande stukken appart te evalueren. Je moet dit als een deel zien. We hebben achtergrondliteratuur gelezen en mensen gaan hun eigen rijgedrag altijd positiever inschatten dan het is en risico's onderschatten. Dus er is geen hypothese waar wij aan willen werken. Wat het kerngetal betreft was dit inderdaad te simpel geformuleerd. Bij nader inzien hebben we dat getal zelfs niet nodig, aangezien we gewoon een verband tussen rijervaring en rijgedrag zochten.
duikgek89 schreef: do 12 apr 2018, 1:19 -Puur naar overtredingen kijken komt op mij nogal kortzichtig over:
Verkeer is niet alleen maar strak en zeer precies alle regels volgen, waarmee ik natuurlijk niet beweer dat het goed is die regels aan de laars te lappen. Maar er zijn nog zoveel meer effecten die te maken hebben met rijervaring. Met ervaring leer je onder andere, tenminste dat is de indruk die ik van mezelf en uit mijn omgeving krijg; verder vooruit te kijken, verder vooruit te denken en om te gaan met lastige situaties. De ervaren bestuurder kan mogelijk fouten van anderen veel eerder herkennen en die zeer makkelijk oplossen waar een beginnende bestuurder zich wellicht een beetje in de nesten werkt. Voor een betrouwbaar onderzoek denk ik niet dat het verstandig is die effecten te negeren.
Wel, als iedereen zo vooruitdenkend rijdt als u, dan zouden er amper nog kleine ongevallen zijn ;)
duikgek89 schreef: do 12 apr 2018, 1:19 -Inzoomen op één voorbeeld overtreding brengt wellicht toch het risico op een vertekend beeld met zich mee. Misschien zijn bepaalde groepen wel gevoeliger voor andere soorten overtredingen. Met deze vraagstellen kom je daar niet achter.
We proberen de nudge af te stellen enkel op overtredingen bij een verkeerslicht. Kwestie van het redelijk simpel te houden aangezien er aan onze taak wel een deadline vasthangt.
duikgek89 schreef: do 12 apr 2018, 1:19 In het kader waarvan wordt dit onderzoek eigenlijk uitgevoerd? Ik hoop niet dat men dit voor serieuze doeleinden gaat gebruiken.
Geen vrees, het is een taak. De docent benoemt dit telkens met de term 'onderzoek' maar dit is gewoon een soort leeroefening voor ons. Ik had echt geen idee dat mensen op het verkeersforum dit met zo'n professionaliteit gaan behandelen. Grappig wel dat men bij het woord onderzoek direct aan academisch standaardwetenschappelijk onderzoek gaat denken en niet meer aan de basale vorm van informatie vergaren, dingen proberen en toelichten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door duikgek89 » do 12 apr 2018, 17:52

KennyMakina schreef: do 12 apr 2018, 10:50 Wel, als iedereen zo vooruitdenkend rijdt als u, dan zouden er amper nog kleine ongevallen zijn ;)
Nee, maar denk je niet dat dat afhangt van de rijervaring?
KennyMakina schreef: do 12 apr 2018, 10:50
duikgek89 schreef: do 12 apr 2018, 1:19 -Inzoomen op één voorbeeld overtreding brengt wellicht toch het risico op een vertekend beeld met zich mee. Misschien zijn bepaalde groepen wel gevoeliger voor andere soorten overtredingen. Met deze vraagstellen kom je daar niet achter.
We proberen de nudge af te stellen enkel op overtredingen bij een verkeerslicht. Kwestie van het redelijk simpel te houden aangezien er aan onze taak wel een deadline vasthangt.
Begrijpelijk argument. Als het doel is om snel en ruw een doelgroep te bepalen of iets dergelijks dan is deze aanpak misschien wel goed genoeg. Kleine kanttekening: Vrijwel iedereen is een voetganger dus hoe is het de bedoeling dat aan rijervaring te relateren?

KennyMakina schreef: do 12 apr 2018, 10:50
duikgek89 schreef: do 12 apr 2018, 1:19 In het kader waarvan wordt dit onderzoek eigenlijk uitgevoerd? Ik hoop niet dat men dit voor serieuze doeleinden gaat gebruiken.
Geen vrees, het is een taak. De docent benoemt dit telkens met de term 'onderzoek' maar dit is gewoon een soort leeroefening voor ons. Ik had echt geen idee dat mensen op het verkeersforum dit met zo'n professionaliteit gaan behandelen. Grappig wel dat men bij het woord onderzoek direct aan academisch standaardwetenschappelijk onderzoek gaat denken en niet meer aan de basale vorm van informatie vergaren, dingen proberen en toelichten.
Vaak als hier enquetes gepost worden door studenten is dat met het doel om data te verzamelen voor een thesis of iets anders wetenschappelijks. De titel doet mij ook aan een wat algemenere beschouwing denken van de relatie tussen rijervaring en rijgedrag. Misschien had ik daarom de verkeerde indruk.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door Demassel » do 12 apr 2018, 18:32

Ik heb hem net ingevuld, maar ik zie niet hoe je met die paar vragen conclusies kunt trekken

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door Rene » do 12 apr 2018, 18:48

KennyMakina schreef: wo 11 apr 2018, 21:52 Het doel van deze post is om te zien of mensen met meer rijervaring meer (onbewust) risico's nemen dan mensen die nog maar net hun rijbewijs hebben.
Naar mijn mening nemen mensen met meer ervaring juist risico's omdat ze op basis van hun ervaring goed kunnen inschatten. dat laatste ontbreekt bij mensen waarvan de inkt van het rijbewijs nog nat is. En daarom is het risico juist lager bij diegenen die al langer hun rijbewijs hebben.

Maar zoiets ga je niet uit dit bevooroordeelde simplistische onderzoekje halen.
Waarom zulke harde woorden ? Omdat de meldingen en vraagstelling ronduit betuttelend overkomen.
Ik had bijna de neiging om bij de laatste vraag daarom expres iets anders in te vullen...

Sowieso is een rood-lichtvraag erg suggestief, want dat is nu net één van de overtredingen die - àls er sprake van is - meer weloverwogen dan ondoordacht gebeurt. Ingesleten gedrag op basis van ervaring dat veel meer onbewust gebeurt is bijvoorbeeld op het laatste moment uitvoegen, via een taper invoegen, gemakkelijker een verkeersplein oprijden, etcetera. Want hoog risico automatiseer je doorgaans niet, laag risico wel.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Stuurt rijervaring rijgedrag?

Bericht door Km357 » do 12 apr 2018, 19:43

Rij-ervaring van ettelijke tienduizenden km's heeft wel degelijk een effect op het rijgedrag. Echter na bepaalde ouderdom van de mens worden de mogelijke voordelen tenietgedaan door een verslechtering van de persoonlijke mogelijkheden.

Over de enquete zelf. Ik weet niet wat voor gegevens men er kan uithalen maar de foto heeft hoedanook niets te maken met de andere vragen dus ik weet niet waarom ze er tussen zit. Als er niemand afkomt steek ik gerust over als het rood is als voetganger, als automobilist ga ik dat echter niet doen.

Plaats reactie