Speed pedelec soms op fietspad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Floris » ma 04 jun 2018, 11:02

Nadat Gelderland besloten heeft de speed-pedelec op diverse fietspaden toe te staan (zie onderstaande quote uit ander draadje), heeft Overijssel nu hetzelfde besluit genomen (verkeersbesluiten worden voorbereid). Het gaat om de fietssnelweg F35 en wegen in Westerhaar-Vriezenveenswijk (N341), Zenderen (N743), Lonneker (N733), Beckum (N739), 's Heerenbroek (N764) en Balkbrug (N377).

https://www.tubantia.nl/enschede/snelle ... ~aa29bfd5/
Chris schreef: ma 07 mei 2018, 17:46 Rond Zutphen / Dieren zag ik op diverse plekken deze onderborden:

Afbeelding
  • Speed-pedelecs rijden binnen de bebouwde kom vaak langzamer dan de toegestane 45 km/u. In een aantal gevallen past de provincie daarom de regels aan voor de positie van de speed-pedelec op de weg. In die bijzondere situaties mag de speed-pedelec ook op het fietspad.

    In 16 Gelderse plaatsen waar een provinciale weg doorheen loopt mag de speed-pedelec het fietspad op. Deze locaties duiden we aan met het bord ‘Speed-pedelecs toegestaan’ onder het bord ‘Verplicht fietspad’. Speed-pedelecs mogen hier met een maximumsnelheid van 30km/u rijden. Daarnaast mogen zij hier nog steeds ook de rijbaan op, met een maximumsnelheid 45 km/u. Traditionele bromfietsers blijven op de rijbaan.
https://www.gelderland.nl/Speed-pedelec ... nciale-weg

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door waldo79 » di 05 jun 2018, 17:22

Of dat een gunstige ontwikkeling is weet ik niet :dontknow:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Km357 » di 05 jun 2018, 17:53

Die wetten à la "dan weer wel, dan weer niet", ik heb het daar toch niet zo mee. Gewoon verkeerswetten volgen is al moeilijk genoeg voor iedereen, om dan nog eens uitzonderingen afhankelijk van de situatie toe te voegen is toch gewoon een liefde voor bureaucratie ipv realiteitszin?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door paolie » di 05 jun 2018, 19:00

Dan moeten die wetten wel logisch zijn. Waarom wordt iemand op een fiets die met veel moeite 40 haalt met een helmpje op de rijbaan op gestuurd, en waarom mag (nee, moet) iemand op een scooter die met gemak 60 haalt zonder helm op het fietspad?

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Floris » di 05 jun 2018, 21:00

Het is in ieder geval onduidelijk. De speed pedelec mag op het fietspad, maar het hoeft niet. Zou het niet makkelijker zijn om van deze fietspaden gewoon (brom)fietspaden te maken? En dan wordt een bromfiets inderdaad ook weer het fietspad opgestuurd. Maar daarvan ligt de max snelheid op een fietspad toch ook lager.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door duikgek89 » di 05 jun 2018, 21:03

paolie schreef: di 05 jun 2018, 19:00waarom mag (nee, moet) iemand op een scooter die met gemak 60 haalt zonder helm op het fietspad?
Een bromfiets/scooter die 45 mag lopen moet ook op de rijbaan!

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Lekkere Kwal » di 05 jun 2018, 21:25

^^ hij bedoelt een opgevoerde snorscooter, wat steeds meer de standaard lijkt te worden. Mede omdat je er dus het fietspad mee op mag. Al zijn er al stemmen opgegaan om die categorie op te heffen en alle ploftweewielers < 50cc een brommer te maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door duikgek89 » di 05 jun 2018, 22:23

Ik had niet stilgestaan bij 60 op een snorscooter. Welke zot wil er nu met 60 zonder helm over een fietspad knallen in de bebouwde kom?

Daarnaast, als veiligheid je echt niet interressert is er nog een afweging: Als je een brommer koopt en dat ding 60 laat lopen heb je van de blauwe "vrienden" waarschijnlijk een pak minder last dan met een snorhok dat je 60 laat lopen.

Maar goed, in mijn brommer tijd snapte ik mijn mede brommerrijders ook al niet...


Blijft meer on-topic wel een andere overweging staan: Het is zeer zeker irritant om op de rijbaan te rijden met zo'n speed pedelec, maar er was een zeer goede reden waarom bromfietsen naar de rijbaan verplaatst zijn: Ongevallen met auto's die afslaan en de brommer op het fietspad over het hoofd zien. Als ik het me goed herinner heeft dat toen een aardig verschil gemaakt in de ongevallen statistieken. Als je nu die speed pedelecs naar het fietspad verplaatst heb je dat probleem net zo hard weer terug. Wat dat betreft hebben de speed pedelecs met bromfietsen gemeen dat ze nergens echt tussen passen, voor het fietspad zijn ze te snel maar voor de rijbaan weer net te traag.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Lekkere Kwal » wo 06 jun 2018, 0:01

duikgek89 schreef: di 05 jun 2018, 22:23 Ik had niet stilgestaan bij 60 op een snorscooter. Welke zot wil er nu met 60 zonder helm over een fietspad knallen in de bebouwde kom?
Dat zegt hij niet hè, hij zegt met een scooter die 60 kán op het fietspad. Een auto kán meestal ook 180 km/h...

Wat je ziet is dat ze in de bebouwde kom redelijk rijden om niet op te vallen, maar buiten de bebouwde kom duurt het lang en dan blazen ze even door. Ik rijd wel eens op de Larenseweg N525 richting de A1, dan rijdt men op de rijbaan 50-60 vanwege de drukte en dan zie je er eentje zonder helm en met blauw plaatje voorbij komen...

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Steptimer » zo 10 jun 2018, 18:03

Ik vind dat ze op het fietspad horen, mits ze daar niet harder dan 30 rijden!
De meeste speed pedelecs gaan in de praktijk niet harder dan 35-40 en daar moet je echt hard voor trappen...
Alleen de zwaardere en duurdere speed pedelecs gaan echt 45 en het kost minder moeite. Bijvoorbeeld de Stromer ST5.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Chris » di 12 jun 2018, 15:07

Is het niet een storm in een glas water? Hoeveel van die speed-pedelecs rijden in de praktijk ook echt 45 km/h? Ik ben er nog nooit één tegengekomen die zo snel ging. Om daarvoor nu het hele straatbeeld vol te hangen met onderbordjes...

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door MaartenE » wo 13 jun 2018, 0:58

^^ Een getrainde wielrenner haalt op sprints een hogere snelheid dan een Speed pedelec.
Gaan we dan nu ook wielrenners die harder dan 30 rijden de rijbaan op sturen?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Peter » wo 13 jun 2018, 9:56

Genoeg wielrenners die dat zelf al doen, zeker in groepsverband Bubeko. Veel toeristische fietspaden, vaak lang Vmax 60 wegen, zijn ook te smal en te bochtig om in groepsverband 40 km/h te rijden. Eigenlijk had men hier een vrijwillig fietspad :G13: moeten instellen, zodat het legaal wordt op de hoofdrijbaan te rijden. Bibeko is het een ander verhaal natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 jun 2018, 11:20

MaartenE schreef: wo 13 jun 2018, 0:58 ^^ Een getrainde wielrenner haalt op sprints een hogere snelheid dan een Speed pedelec.
Gaan we dan nu ook wielrenners die harder dan 30 rijden de rijbaan op sturen?
Wat het verschil hier maakt is dat een wielrenner daadwerkelijk een wielrenner moet zijn om die snelheid te halen, terwijl iemand alleen maar op een fiets moet kunnen zitten om een pedelec te gaan rijden. Het is zelfs mede gericht op mensen uit de auto/OV te halen, dus die zijn waarschijnlijk geen geoefend wielrenner. Ook fietst de wielrenner vaak op een erg lichte fiets en is daardoor ook wendbaarder en hoofdzakelijk een gevaar voor zichzelf. Een pedelec weegt een stuk meer en richt ook meer schade aan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door duikgek89 » wo 13 jun 2018, 11:27

Peter schreef: wo 13 jun 2018, 9:56 Genoeg wielrenners die dat zelf al doen, zeker in groepsverband Bubeko. Veel toeristische fietspaden, vaak lang Vmax 60 wegen, zijn ook te smal en te bochtig om in groepsverband 40 km/h te rijden. Eigenlijk had men hier een vrijwillig fietspad :G13: moeten instellen, zodat het legaal wordt op de hoofdrijbaan te rijden. Bibeko is het een ander verhaal natuurlijk.
Buiten de bebouwde kom horen fietsers op een fietspad. En wielrenners zijn gewoon fietsers die zich vrij vaak verschrikkelijk misdragen. Ik ben het tuig dat het doorgaande verkeer blokkeert en alle regels aan hun laars lapt om te kunnen straatracen* meer dan kotsbeu. :kots:

*Die lui schijnen echt snelle tijden te willen rijden. Als ik met de auto van mijn ouderlijk huis naar Schiphol zou rijden volgens dat principe kon ik dat ook wel in 45 in plaats van 80 a 90 minuten, maar als de politie dat zou zien dan zou ik zwaar in de shit zitten. Ik snap echt niet waarom race-fiets-piloten de facto alles mogen.
Lekkere Kwal schreef: wo 13 jun 2018, 11:20
MaartenE schreef: wo 13 jun 2018, 0:58 ^^ Een getrainde wielrenner haalt op sprints een hogere snelheid dan een Speed pedelec.
Gaan we dan nu ook wielrenners die harder dan 30 rijden de rijbaan op sturen?
Wat het verschil hier maakt is dat een wielrenner daadwerkelijk een wielrenner moet zijn om die snelheid te halen, terwijl iemand alleen maar op een fiets moet kunnen zitten om een pedelec te gaan rijden. Het is zelfs mede gericht op mensen uit de auto/OV te halen, dus die zijn waarschijnlijk geen geoefend wielrenner. Ook fietst de wielrenner vaak op een erg lichte fiets en is daardoor ook wendbaarder en hoofdzakelijk een gevaar voor zichzelf. Een pedelec weegt een stuk meer en richt ook meer schade aan.
Wielrenners hinderen anderen. Overigens komen wielrenners in het RVV niet voor, dat zijn gewoon fietsers.
WVW 1994 artikel 5 schreef: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
WVW 1994 artikel 10 schreef: 1 Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.

2 Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.

3 Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
En daar vallen fietsers ook onder. Inclusief vervelende watjes met verwijfde geschoren poten op veel te dure fietsen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018, 11:35

^^ Beetje gefrustreerd? :mrgreen:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door duikgek89 » wo 13 jun 2018, 11:43

^^ Die emmer is gewoon een beetje overgelopen...

Maar ook als ik er kalm over nadenk snap ik gewoon niet waarom men wel moeilijk doet over auto's die tussen het bord en de echte bebouwde kom 58km/h rijden, maar waarom men de wielrenners niet aanpakt. Dat gaat gewoon tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in.

En ik ben ook nog steeds boos over al die keren dat ik vast zat achter een groep van dat volk wat zich zo breed maakte dat je er niet eens langs kon, terwijl er gewoon een vrijliggend fietspad naast lag....

En dan al die keren dat ik van rechts kwam en vol in de ankers moest omdat ik geen voorrang kreeg. Of de wilde gebaren die ik kreeg toen ik van rechts kwam en er nog gewoon voor kon en hun slechts hoefden te vertragen (niet eens hard remmen) om hun plicht te doen (voorrang verlenen). Of die keren dat ik gewoon aan het fietsen was aan de rechterkant van de weg en een grote bek kreeg omdat ik niet in de berm ging staan om dergelijke figuren erlangs te laten. Of die keren dat ik vol in de ankers moest omdat iemand zo nodig compleet door de binnenbocht moest knallen met volle vaart... Bij mijn ouderlijk huis gebeurt dat regelmatig en godzijdank dat ik er nog geen op de motorkap gehad heb, vaak is dat meer geluk dan wijsheid al doe je nog zo voorzichtig.

Maar rij een keer 67@60 op een voormalige RONA weg, nu ETW met voorrang, weinig zijwegen en vrijwel zonder erftoegangen... Dan krijg je een prent waar een paard de hik van krijgt... Dat is wat mij betreft erg scheef, erg krom en erg oneerlijk.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 jun 2018, 12:33

duikgek89 schreef: wo 13 jun 2018, 11:27
Lekkere Kwal schreef: wo 13 jun 2018, 11:20
MaartenE schreef: wo 13 jun 2018, 0:58 ^^ Een getrainde wielrenner haalt op sprints een hogere snelheid dan een Speed pedelec.
Gaan we dan nu ook wielrenners die harder dan 30 rijden de rijbaan op sturen?
Wat het verschil hier maakt is dat een wielrenner daadwerkelijk een wielrenner moet zijn om die snelheid te halen, terwijl iemand alleen maar op een fiets moet kunnen zitten om een pedelec te gaan rijden. Het is zelfs mede gericht op mensen uit de auto/OV te halen, dus die zijn waarschijnlijk geen geoefend wielrenner. Ook fietst de wielrenner vaak op een erg lichte fiets en is daardoor ook wendbaarder en hoofdzakelijk een gevaar voor zichzelf. Een pedelec weegt een stuk meer en richt ook meer schade aan.
Wielrenners hinderen anderen. Overigens komen wielrenners in het RVV niet voor, dat zijn gewoon fietsers.

En daar vallen fietsers ook onder. Inclusief vervelende watjes met verwijfde geschoren poten op veel te dure fietsen.
Eh, je mist het punt (niet de eerste keer ;) ): hij zegt 'wielrenners gaan ook harder, moeten die dan ook de rijbaan op'. Ik geef aan dat er meer speelt bij de pedelec dan alleen snelheid. Het ging erom waarom de pedelec de rijbaan op moest, niet de wielrenner. En dat staat ook los van hoe frustrerend wielrenners ook mogen zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door duikgek89 » wo 13 jun 2018, 13:31

^^ Jij mist mijn punt ook.

edit ten behoeve van de lieve vrede... :mrgreen:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 jun 2018, 13:42

^^ zeg ga lekker een eind fietsen met die houding :nothanks: (edit: goede edit inderdaad).

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Bert65 » vr 15 jun 2018, 19:18

Peter schreef:Genoeg wielrenners die dat zelf al doen, zeker in groepsverband Bubeko. Veel toeristische fietspaden, vaak lang Vmax 60 wegen, zijn ook te smal en te bochtig om in groepsverband 40 km/h te rijden. Eigenlijk had men hier een vrijwillig fietspad :G13: moeten instellen, zodat het legaal wordt op de hoofdrijbaan te rijden. Bibeko is het een ander verhaal natuurlijk.
De mening van duikgek deel ik niet maar deze noot is ook ietwat vreemd. Als je, als groep, het idee hebt dat de paden op de gekozen route niet voldoen aan de eisen van de groep, moet je een andere route kiezen. Eigenlijk net als bij automobilisten: racen doe je op een circuit. Nu zijn, in jouw visie, de paden te smal, straks is het wegdek niet comfortabel en een andere keer waait de wind uit de verkeerde hoek. Ik mis dus eigenlijk het aanpassingsvermogen van wielrennen in een groep...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jun 2018, 8:08

duikgek89 schreef: wo 13 jun 2018, 11:27
WVW 1994 artikel 10 schreef: 1 Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.

2 Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.

3 Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
En daar vallen fietsers ook onder. Inclusief vervelende watjes met verwijfde geschoren poten op veel te dure fietsen.
Een trainingsrondje van wielrenners, zelfs is groepsverband, kan ik niet als wedstrijd kwalificeren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door duikgek89 » za 16 jun 2018, 8:20

^^ Als men zich aan de verkeersregels houdt, zich fatsoenlijk gedraagt en niet de intentie heeft om koste wat het kost de snelste tijd neer te zetten dan ik ook niet.

En wielrenners die netjes op het fietspad fietsen, de snelheid aanpassen aan de situatie, niet met meer dan 2 naast elkaar fietsen, voorrang verlenen waar nodig, mensen niet uitschelden omdat ze er graag langs willen en als klap op de vuurpijl bij het afslaan ook netjes een poot uitsteken; bestaan zeer zeker ook.
Maar als ze er moeite mee hebben dat mensen een gruwelijke hekel aan wielrenners hebben dan moeten ze hun collega's die zich consequent gruwelijk misdragen maar eens diep in de ogen kijken en de waarheid zeggen, of een schop onder hun reet geven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Chris » do 29 nov 2018, 15:38

Provincie Gelderland schreef:Speed-pedelec liever op fietspad dan tussen auto’s

De speed-pedelec-rijder heeft een overduidelijke voorkeur voor het fietspad. Dat blijkt uit een onderzoek in Gelderland. Binnen de bebouwde kom moeten deze snelle elektrische fietsen op de rijbaan rijden wanneer er geen fiets-/bromfietspad is. Op een aantal trajecten geldt een uitzonderingsmaatregel: daar mag de speed-pedelec toch op het fietspad.

Speed-pedelec op fietspad of rijbaan
Per 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec, de elektrische fiets die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken, juridisch de status van bromfiets. Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat de speed-pedelec in de bebouwde kom op de rijbaan hoort, net als de bromfiets. ‘De wetswijziging heeft onder speed-pedelec-rijders de nodige onrust gebracht’, zegt Martijn van de Lindeloof, verkeerskundige bij provincie Gelderland. ‘Ze moesten binnen de bebouwde kom ineens van het fietspad naar de rijbaan.’ Speed-pedelec-rijders voelen zich vaak onveilig op de rijbaan. Op 16 wegen in de bebouwde kom hebben we daarom een uitzonderingsmaatregel ingevoerd. Op die fietspaden plaatsten we het onderbord ‘speed-pedelecs toegestaan’. Hiermee krijgt de speed-pedelec-rijder de keuze tussen rijbaan of fietspad.’

Uitzonderingsmaatregel onderzocht
De provincie liet onderzoeken hoe de maatregel in de praktijk uitpakt. Het onderzoeksbureau Keypoint voerde een uitgebreide effectmeting op de 16 trajecten uit. Keypoint keek op verschillende manieren naar het gedrag van de speed-pedelec-rijder in het verkeer. Zo deden 31 ervaren speed-pedelec-rijders mee aan het onderzoek. Zij kregen een 360graden-actiecamera met GPS. Ook zette Keypoint observatiecamera’s langs de weg en zijn snelheidsmetingen verricht. In totaal zijn 191 passages van speed-pedelecs vastgelegd.

Speed-pedelec-rijder kiest altijd voor het fietspad
De conclusies uit het onderzoek laten zien dat de speedpedelec-rijder voorkeur heeft voor het fietspad.Zowel op de uitzonderingstrajecten als daarbuiten. Als er een fietspad is, kiest hij daarvoor, ook als het niet is toegestaan. Het onderzoek laat zien dat de speed-pedelec-rijder niet sneller is gaan rijden. Ondanks het toenemende motorvermogen van de speed-pedelec en het groeiende aantal kilometers trapondersteuning zonder de accu opnieuw op te laden. De speed-pedelecs rijden binnen de bebouwde kom gemiddeld 33 km/u. Het maximum van 45 km/u wordt in de praktijk vrijwel nooit gereden, zeker niet in de bebouwde kom. Dit bevestigt ons vermoeden dat de speed-pedelec-rijder zijn snelheid niet bepaalt op basis van het technisch vermogen, maar van hoe veilig hij de situatie inschat.

Snelle fietsroutes zeer geschikt voor speed-pedelecs
Op verschillende trajecten van snelle fietsroutes mogen door de wetswijziging geen speed-pedelecs rijden. Deze routes zijn wel zeer geschikt voor speed-pedelecs. De gevolgen voor speed-pedelec-rijders variëren van onhandig (vaak moeten wisselen tussen fietspad en rijbaan) tot zeer gevaarlijk (alternatieve route loopt via drukke rijbaan). Op basis van de resultaten gaan we met de beherende gemeenten van alle snelle fietsroutes het gesprek aan.

Provincie kiest voor handhaven maatregel
Het veiligheids- en snelheidsgedrag van speed-pedelec-rijders in relatie tot andere weggebruikers, geeft voor ons geen reden om de maatregelen te herzien of uit te breiden. We deelden de resultaten van het onderzoek met het CROW en dringen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan op een landelijke passende maatregel voor de speed-pedelec. Zodat er snel eenduidige en veilige regels voor de speed-pedelec komen.
>> https://www.gelderland.nl/Speed-pedelec ... sen-auto-s

De passage: De speed-pedelecs rijden binnen de bebouwde kom gemiddeld 33 km/u. Het maximum van 45 km/u wordt in de praktijk vrijwel nooit gereden, zeker niet in de bebouwde kom is denk ik belangrijk. Ze zijn naar de rijbaan verplaatst met het idee dat ze 45 km/h rijden terwijl dat in de praktijk dus vrijwel nooit wordt gehaald, en speed-pedelecs dus beter op het fietspad kunnen blijven. Wellicht rijden ze in de praktijk ongeveer dezelfde snelheid als racefietsers, die wel op het fietspad horen.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Bert65 » do 29 nov 2018, 17:17

Maar dat heb je met een bromfiets toch ook? Did zal gemiddeld ook zo rond de 30 km/u rijden maar voor hen is het niet gevaarlijk?
Ik had het de onderzoekers ook wel kunnen vertellen, had een hoop tijd en geld gescheeld.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Egbert » vr 30 nov 2018, 7:17

Ik denk dat het woord gemiddeld wat misleidend is. Ik gok dat ze kruissnelheid bedoelen. Dat je als speedpedelec dus als kruissnelheid 33 km/h hebt en geen 45 (want 33 km/h gemiddeld is best wel veel binnen de bebouwde kom, dan mag je 45 km/h wel als kruissnelheid aannemen).
Bromfietsen daarentegen zullen als kruissnelheid zeker 45 km/h en waarschijnlijk harder hebben. Die gaan meestal gewoon met de auto's mee.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Bert65 » vr 30 nov 2018, 12:17

Ow [emoji15]
Dan rijden ze te hard. Als ik van die krengen voor mij heb, rijden ze niet met het verkeer mee maar rijdt het verkeer met hen mee.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Basjuh1981 » vr 30 nov 2018, 14:24

^^ Dan rijden ze toch te langzaam? :heygrr:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door Chris » ma 02 mar 2020, 15:41

Al wat ouder, maar interessant, ervaringen van de speed-pedelec van CROW medewerkers: https://www.crow.nl/blog/november-2018/ ... ed-pedelec

Om te beginnen met de vraag of we de speed-pedelec zien als goed alternatief voor de dagelijkse autorit? Allebei zijn we van mening dat de afstand die we dagelijks moeten afleggen te groot is. Het betekent namelijk dat we zo’n 3 uur onderweg zijn en daarbij nog ca. een half uur moeten optellen voor het omkleden/opfrissen voordat we daadwerkelijk aan het werk kunnen

Buiten de bebouwde kom was het voor ons helder: rijden op de bromfietspaden verdient absoluut de voorkeur boven de 80 km/u-wegen. Aandachtspunt blijft wel de wegen waar sprake is van vele uitritten. Volgens de basiskenmerken zien we ze liever niet aan gebiedsontsluitingswegen, maar de praktijk is anders.

Binnen de bebouwde kom was het op de rijbaan over het algemeen goed te doen. De keren dat het minder prettig werd, was bij lange afstanden en/of drukte op de weg. En dan was het niet zozeer altijd de menging met het gemotoriseerde verkeer dat het onprettig maakte, maar vooral ook het oponthoud bij kruispunten. Zou het voor die keren een oplossing geweest zijn om gebruik te mogen maken van de verplichte fietspaden?

Op een aantal plekken binnen de kom kwamen we ook fiets-/bromfietspaden tegen. Ook hier was het vaak druk op het fietspad (vaak scholieren) en veel zijwegen, waardoor snelheid matigen een vereiste is. Je zou kunnen zeggen dat het alleen prettig is op het fietspad als je je als een gewone fietser gedraagt. Zou een maximum snelheid op het fietspad soelaas bieden?


Ze noemen ook dat een kruissnelheid van 40 km/h niet lang vol te houden is. De gemiddelde snelheid ligt op 30 km/h. Daarnaast biedt een speed-pedelec geen echte snelheidswinst binnen de bebouwde kom door de drukte en kruispunten. Dit blijkt ook wel uit andere onderzoeken van de reguliere e-bike, die om die reden nauwelijks sneller is dan een gewone fiets.

Buiten de bebouwde kom kan je het beste opschieten maar in het donker is een hoge snelheid gevaarlijk / vermoeiend en wegen met veel erfaansluitingen en kruisingen zijn ook problematisch. En als speed-pedelec is er geen ideale plaats op de weg; te snel voor drukke en smalle fietspaden, maar te langzaam voor op de rijbaan, aangezien je in de praktijk niet langdurig 40-45 km/h haalt en daarmee overig verkeer hindert. Dan vraag je je af wat de meerwaarde van een speed-pedelec is ten opzichte van een reguliere e-bike waar het wat minder gestresst rijden is en je op langere stukken vermoedelijk niet heel veel langer onderweg bent.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Speed pedelec soms op fietspad

Bericht door mavas » ma 02 mar 2020, 16:57

Het verschil zit hem inderdaad met name in trajecten buiten de kom, waar de autorijbaan vaak traag gaat, of onbetrouwbaar is. Dan is een speed-pedelec fijner voor sommigen.

Bijvoorbeeld een Edam - Amsterdam-Noord hoor ik van mensen die dit met speed-pedelec doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie