Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marizca
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 11:19

Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door marizca » wo 13 jun 2018, 11:34

Allereerst: mocht dit in een verkeerd subforum staan: sorry en verplaats het waar het hoort :)

Het is als volgt: vorig jaar is een weg bij mij achter opnieuw ingericht. Vroeger mocht je er 50, nu 30 km/h. Sinds deze aanpassing, rijden er echter bij mij door de straat veel meer vrachtwagens. Daar is mijn straatje niet op ingericht en de hoek is zonder inklappende spiegels door de vrachtauto's nauwelijks te maken. En daarnaast rijdt ook de brandweer nu vaker via deze niet doorgaande, smalle route.

Het blijkt dat de navigatie de vrachtauto's door mijn straatje stuurt, in plaats van via de -opnieuw ingerichte- doorgaande weg. De gemeente vindt dit mijn probleem: ik heb een melding bij in ieder geval TomTom gedaan.

Echter staat op de gemeentewebsite ook een routeplanner. En wat blijkt: ook bij deze planner stuurt men vrachtverkeer NIET via de doorgaande route. Echter weigert de gemeente vooralsnog met me mee te denken en het verkeer via de route te gaan sturen waar het hoort.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En weet iemand of het klopt dat de wegbeheerder (en dus de gemeente) informatie over wegcategorieën aan kaartdatabedrijven levert? Ik vermoed namelijk dat door aanpassing van de snelheid, het voor een routeplanner dus aantrekkelijker lijkt het via mijn straat te plannen. Echter zou ik verwachten dat er aan de doorgaande weg, ook een wegcategorisering 'doorgaande weg' geplakt zou worden waar een navigatie rekening mee houdt.

Kortom: ik zit een beetje met m'n handen in het haar en vroeg me af of iemand eens mee kan denken wat ik kan doen. En ik vroeg me dus ook af of de gemeente deels verantwoordelijk is voor aanleveren wegcategorieen tbv navigatiesystemen?

Dank voor het meedenken alvast :)

(ik heb overigens dit dus al 10 x bij de gemeente aangegeven, de verkeerskundige van de wijk zegt mij maar een melding te doen bij TomTom en de wijkagent is ook op de hoogte).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 jun 2018, 12:47

Los van het hele debacle van tig routeplanners, hun datadiensten en de update-kans bij gebruikers is er wel een bovenliggend punt:
De gemeente vindt dit mijn probleem
Ik zou hier geen genoegen mee nemen. De gemeente is verantwoordelijk voor de weginrichting, als die aantoonbaar tekort schiet vanwege de veiligheid dan is dat hun probleem, niet dat van de getroffenen. Anders kan je een school ook wel de schuld geven dat het gevaarlijk is dat er vrachtwagens voor het schoolplein langsdenderen. Ik zou gaan orienteren of je meer belanghebbenden kan vinden zoals de buren en dan gezamenlijk de zaak aankaarten, mogelijk ook via de lokale krant, mogelijk ook nog bij de gemeentelijke ombudsman. Je kan ook advies inwinnen bij VVN die in dit soort zaken vaak bemiddelt. Wellicht kan je er dan bijvoorbeeld een :C7: uit slepen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door Rene » do 14 jun 2018, 8:52

Het probleem met veel gemeenten is dat ze te hooi en te gras ontsluitingswegen degraderen naar 30 km/h. Met hier en daar chicanes, drempels en noem maar op. Ter plekke bekende vrachtwagenchauffeurs gaan die wegen nogal eens mijden. Dat is iets wat je met navigatiesystemen ook niet gaat veranderen. Wel met het opnieuw inrichten van de ontsluitingsweg als 50 km/h weg...

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door Janv » vr 15 jun 2018, 13:30

Ligt het probleem in deze niet besloten in de (kennelijk) veranderde wegstatus (in de systemen van navigatieboeren) waardoor een doorgaande route nu door de wijk wordt geleid i.p.v. via de oude route? Ik vind dat de TS zich beter daarop kan richten dan zich richten op symptoombestrijding en een vrachtwagenverbod zien te regelen...

Dan is het -zo lijkt mij- een kwestie op zoek te gaan naar de bron van die informatie. Waar halen navigatieboeren hun informatie vandaan? Ik neem aan van uit een of andere (centrale) database die door gemeenten, provincies, waterschappen het Rijkswaterstaat etc. gevoed wordt.

Ik weet het antwoord echter niet, ik probeer (overigens zonder enige kennis van zaken) rationeel mee te denken, maar hoop voor de TS dat de leden alhier meer weten en hem de juiste weg op kunnen wijzen.

marizca
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 11:19

Re: Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door marizca » za 16 jun 2018, 9:03

Exact dit dus probeer ik te achterhalen; wat is de bron? Maar dat lijkt dus niet zo makkelijk. Hen contact gezocht met TomTom ben een begin, maar dat gaat al nauwelijks. Blijkbaar andere contactmanier nodig. Maar ook bv plannen via Michelin geeft dezelfde route. Zie daar maar eens contact te krijgen.

En een vrachtwagenverbod hoeft niet: bepaalde vrachtauto’s moeten hier kunnen komen. Maar de doorgaande uiteraard NIET. Noch de brandweer. Nu merk ik dat een deel wél goed rijdt, maar een deel nog steeds niet en dat is beduidend meer dan eerst.

Dus als ik kan achterhalen dat -als dat zo is- het probleem zit in de aanlevering van de gegevens door de wegbeheerder, heb ik al meer om mee te zwaaien. Maar dat is me dus mog niet gelukt.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 19 jun 2018, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je graag de '^^-tekens' gebruiken. Dank je!

marizca
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 11:19

Re: Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door marizca » za 16 jun 2018, 9:07

Rene schreef: do 14 jun 2018, 8:52 Het probleem met veel gemeenten is dat ze te hooi en te gras ontsluitingswegen degraderen naar 30 km/h. Met hier en daar chicanes, drempels en noem maar op. Ter plekke bekende vrachtwagenchauffeurs gaan die wegen nogal eens mijden. Dat is iets wat je met navigatiesystemen ook niet gaat veranderen. Wel met het opnieuw inrichten van de ontsluitingsweg als 50 km/h weg...
Het stomme is, is dat mijn straat begint met een drempel en aan één zijde geparkeerde auto’s. Het ziet er dus al heel krap uit. Desondanks en omdat de navigatie het aangeeft bereiden chauffeurs er toch in. Een chauffeur die ik hier een keer over sprak gaf ook aan dat hij heel erg baalde dat hij zijn navigatie had gevolgd.

En de weg was eerst 50 km/h, maar was op een gegeven moment ingesloten tussen 3 30 km/h stukken. Dus alleen op dit stukje mocht je 200 m harder. Dus op zich logisch dat het is aangepast. Heel Utrecht wordt 30 km/h denk ik. Maar bij de heringerichte straat staat nu zone 30, maar aan het begin van mijn straat staat dat niet. Nu weet ik niet hoe hard je door een woonwijk met een drempel mag, maar het kan verwarring geven.

Een bord plaatsen met “doorgaand verkeer”. om automobilisten een handje te helpen vond de gemeente ook geen goed idee, want dan “krijg je zo’n wildgroei aan borden”

marizca
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 11:19

Re: Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door marizca » za 16 jun 2018, 9:14

Lekkere Kwal schreef: wo 13 jun 2018, 12:47 Je kan ook advies inwinnen bij VVN die in dit soort zaken vaak bemiddelt. Wellicht kan je er dan bijvoorbeeld een :C7: uit slepen.
VVN, dat ik daar zelf nog niet aan had gedacht!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door Schelpenpaadje » za 16 jun 2018, 9:27

marizca schreef: za 16 jun 2018, 9:03 En een vrachtwagenverbod hoeft niet: bepaalde vrachtauto’s moeten hier kunnen komen. Maar de doorgaande uiteraard NIET.
Vrachtwagenverbod met uitzondering voor bestemmingsverkeer.

Opgelost.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op za 16 jun 2018, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

marizca
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 11:19

Re: Routeplanner door de wijk: hoe aan te passen

Bericht door marizca » za 16 jun 2018, 12:26

Haha, dat zou mooi zijn. De verkeerskundige gaat dat nooit toestaan. Er zijn per slot van rekening al genoeg borden.....

Maar ik neem hem mee, Thanks voor t meedenken :)
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 19 jun 2018, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je graag de '^^-tekens' gebruiken. Dank je!

Plaats reactie