3D zebrapad (VOP)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

3D zebrapad (VOP)

Bericht door Robonus » di 10 jul 2018, 12:48

Nadat in Duitsland het eerste 3D zebrapad gelijk weer verwijderd moest worden (zie link onderin) besluiten we in Nederland dat dit toch wel een goed idee is..
https://www.ad.nl/auto/eerste-driedimen ... ~a8a96287/

Zie o.a:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018070 ... bra-zweeft
https://haaksbergenactueel.nl/geen-drem ... raat-21059
http://www.hallohorstaandemaas.nl/Zebrapad-201875858

Nou is zo'n foto vanaf 1 standpunt leuk voor het effect, maar door stereo dieptezicht en het motion parallax effect werkt dit natuurlijk totaal niet. Als je al een 1-oogige bestuurder hebt die er van schrikt lijkt het effect me eerder nadeling dan positief. Aandacht gaat uit naar de gekke markering in plaats van de zijkant waar voetgangers aankomen.

Gevolg lijkt me dat het na een tijdje weg wordt gehaald, weer extra stralen en sealen, weer extra meters glad wegoppervlak wat de motorrijders ook zo fijn vinden. Of ben ik nou echt zo'n azijnpisser geworden?
Laatst gewijzigd door Robonus op di 10 jul 2018, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door Chris » di 10 jul 2018, 12:55

Robonus schreef: di 10 jul 2018, 12:48Aandacht gaat uit naar de gekke markering in plaats van de zijkant waar voetgangers aankomen.
Dat vind ik nou ook met die "bikescout", knipperende lichten in het wegdek als er een fietser aan komt. Je aandacht wordt naar de oversteek getrokken in plaats van de zijkant waar de fietser vandaan zou moeten komen. Zeker in het donker.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door Snelwegfreak » di 10 jul 2018, 12:56

Tja. Persoonlijk vind ik voetgangersoversteekplaatsen sowieso al schijnveiligheid: men waant zich er veilig, maar is dat geenszins. Of dat nou komt door de automobilist of door een slechte toepassing laat ik in het midden. De toepassing van deze 3D VOP, die er al een tijdje aan zat te komen maar helaas nu definitief in Nederland geland is, vind ik een slechte toepassing. Sowieso staat deze vorm niet in een richtlijn of iets dergelijks en zoals bovengenoemd denk ik ook dat het effect zeer tijdelijk is: als je het eenmaal of tweemaal gezien hebt zal het je aandacht niet meer trekken. Bovendien: in een artikel op LinkedIn noemt men ook dat door de 3D VOP mensen 'worden geprikkeld op hun snelheid te letten'. Dat is natuurlijk mooi, maar bij een VOP moet je volgens mij eerder op eventuele voetgangers letten en niet direct op je snelheidsmeter kijken of afgeleid zijn door rare 3D strepen op het asfalt.

De aandacht van de weggebruiker bij de markering leggen, in plaats van de personen die oversteken, en het dan over verkeersveiligheid hebben. Nee, ik haak af :down:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door Robonus » di 10 jul 2018, 13:02

^^
Ik had het linkedin artikel eerst niet verwezen, want als je geen account hebt kan je dat volgens mij niet lezen. Maar dat gaat dus om dit artikel:
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 1611904000
In Haaksbergen heeft de Sallandse Wegenbouw geen ouderwetse oversteekplaatsen, maar de eerste 3D-zebrapaden van Nederland aangelegd. Door gezichtsbedrog worden automobilisten op de Eibergsestraat geprikkeld op hun rijsnelheid te letten. Zo wordt de verkeersveiligheid geborgd zonder dan men over vervelende en dure drempels heen moet rijden. #innovatie #3dzebrapaden
Vooral de zin dat nu de verkeersveiligheid geborgd wordt... Misschien moeten ze de betekenis van het werkwoord Borgen even nazoeken.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door EtienneM » di 10 jul 2018, 22:42

In Lottum is het 3D-zebrapad al enkele dagen geleden geplaatst, op rood asfalt. Dat ziet er dan zo uit...

Afbeelding


Bron: 1Limburg
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door waldo79 » wo 11 jul 2018, 6:25

Als ik er al naar kijk word ik al misselijk. Hier wil iemand geld verdienen aan een oplossing wat alleen maar voor meer afleiding zorgt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 jul 2018, 11:38

Ik vraag me af of dit aan de regels voldoet. Wat mij betreft weg met die onzin.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door Robonus » wo 11 jul 2018, 11:45

EtienneM schreef: di 10 jul 2018, 22:42 In Lottum is het 3D-zebrapad al enkele dagen geleden geplaatst, op rood asfalt. Dat ziet er dan zo uit...

Afbeelding


Bron: 1Limburg
Leuk ook dat deze vanaf 1 kant is uitgevoerd, als je vanaf de andere kant komt aanrijden is het al helemaal een bizar schouwspel van grijze vlakken. Daar zouden ze nog eens wat foto's van moeten maken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door mavas » wo 11 jul 2018, 11:57

Wat mij betreft wordt het tijd om zulke initiatieven te gaan verbieden; de aandacht moet naar de voetganger gaan, niet naar de markering of de lampjes.

Het probleem in Nederland is dat we eigenlijk geen overheidsinstantie hebben die zelfstandig verkeersoplossingen bedenkt, test en invoert. De markt komt met dit soort initiatieven en de ambtenaren hebben te weinig kennis om deze initiatieven objectief te beoordelen. Ze geloven blind de uitkomsten van zogenaamde 'onderzoeken' die door de marktpartij zijn uitgevoerd.
Het komt op mij altijd een beetje over als ordinair geld verdienen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door Chris » wo 11 jul 2018, 12:07

Tja, en gemeenten zijn extreem gevoelig voor zaken als "innovatie" en "duurzaamheid". Net zoals die bamboeborden, die voldoen gewoon niet aan de eisen qua kleur en uniformiteit, net zoals zo'n "gaybrapad" niet voldoet aan de eisen van een zebrapad.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door duikgek89 » wo 11 jul 2018, 15:34

^^ Daarom zou er naar mijn mening een andere aanpak moeten ingevoerd worden, want de creatieve innovatieve aankl*t*rij loopt mijns inziens de spuigaten uit. Er is niks mis mee om te willen innoveren op weginrichting, maar het kan niet de bedoeling zijn dat daarom elke wegbeheerder maar vanalles kan uitspoken. Wegaanleg moet naar mijn mening volgens norm gebeuren zodat de wegen ook aansluiten bij de verkeersregels en je dus geen 3D-Homo-tijger-print-oversteekplaatsen krijgt waarbij niet eenduidig is wat de wegbeheerder van wie verwacht en wat de weggebruikers dus van elkaar moeten verwachten... De afleiding en/of verwarring die door alle verschillende initiatieven ontstaat hebben in het verkeer NIETS verloren. Een standaard duidelijke inrichting, komt de verkeersveiligheid vermoedelijk ten goede. Dat beweerde men volgens mij ook toen men het EHK verzonnen heeft, waar ook niks van terecht gekomen is.

Dat wil niet zeggen dat de wegbeheerderstaken per definitie allemaal bij de gemeente weggehaald zouden moeten worden. Wat wel zou kunnen is om het RONA handboek uit de kast te trekken, die wat te moderniseren, daar een norm van maken en wettelijk vast te leggen dat wegen door wegbeheerders volgens die normen ontworpen en aangelegd moeten worden.
Daarnaast kan dan een expertise groep of iets dergelijks opgezet worden; die mits goed onderbouwd wel uitzonderingen mag ontwerpen en aanleggen (dus niet volgens norm), die wegbeheerders kan adviseren/helpen, die voorgelegde plannen van wegbeheerders kan controleren/goedkeuren en die ook, eventueel in samenwerking met RWS, proeven kan doen op bepaalde wegvakken.
Volgens de normhandboeken, waar men zich dan verplicht aan zou moeten houden, zouden de wegbeheerders dan veruit het grootste deel van de situaties zelf op moeten kunnen lossen en er is dan altijd een organisatie om op terug te vallen indien dat bij lastige situaties niet lukt of indien een uitzondering nodig is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door Attietattie » wo 11 jul 2018, 18:31

Coen Tunnel schreef: wo 11 jul 2018, 11:38 Ik vraag me af of dit aan de regels voldoet.
Lijkt er wel op.
mavas schreef: wo 11 jul 2018, 11:57 Het probleem in Nederland is dat we eigenlijk geen overheidsinstantie hebben die zelfstandig verkeersoplossingen bedenkt, test en invoert. De markt komt met dit soort initiatieven
Een soort CROW bedoel je? En het is juist geweldig dat de markt met initiatieven komt. Een overheid kan dat helemaal niet alleen doen. Het moet alleen goed worden aangepakt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door mavas » wo 11 jul 2018, 23:17

Het CROW bedenkt niks zelfs, alle kennis komt van wegbeheerders of bedrijven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 3D zebrapad (VOP)

Bericht door duikgek89 » do 12 jul 2018, 7:37

^^ En daar zit hem de crux. De bedrijven willen uiteraard graag verkopen, wat hun goed recht is. Veel wegbeheerders ontbreekt de kennis die benodigd is om het goed te doen, maar niet de creativiteit om rare situaties te verzinnen.

Plaats reactie