Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door duikgek89 » di 17 jul 2018, 16:37

Palance schreef: di 17 jul 2018, 13:03
SnarfFlevoland schreef: di 17 jul 2018, 11:47 Misschien beleef je het zelf niet zo, maar eerlijkheidshalve is de vraag naar het gevaar "129@130" op z'n minst provocant in deze discussië. Je geeft zelf al aan dat je "mensen aan het denken wilt zetten". Mensen interpreteren je reactie dan ook precies zoals je het wilt hebben (hinder i.p.v. gevaar), om ze vervolgens een spiegel voor te houden. Het is maar hoe je een debat levendig wilt houden...
Er is niets provocatief aan. Ik had liever een inhoudelijke reactie gehad van "Dat onder de VMax rijden altijd gevaarlijk is is vooral overdreven". Want zo'n stelling vind ik nou juist provocatief. Dan stel ik ook terecht de vraag waar die persoon het gevaar dan wel in ziet.

Anderzijds: Uiteindelijk denken mensen toch wel wat ze willen.
Palance schreef: di 17 jul 2018, 14:27 Dat 'andere forummers' graag iets anders willen zien, of niet genoeg kennis hebben genomen van de context waarin de vraag gesteld is, daar kan ik uiteindelijk ook weinig aan doen. Maar ik vind het wel jammer dat sommigen bepaalde berichten - al dan niet bewust - met een bepaalde perceptie interpreteren.
We weten volgens mij allemaal dat we het in die discussie hadden over bestuurders die echt duidelijk onder de Vmax rijden, niet over 129@130, 59@60,118@120 of iets dergelijks.
Zoals ik het interpreteerde was jouw vraag een zeer bewuste formulering om je gelijk te halen, mogelijk gemaakt door het feit dat meningen die daaraan vooraf gingen niet een getalletje noemden om dergelijke "vragen" voor te zijn. En het bleek uit andere reacties dat ik niet de enige was die jouw vraag zo interpreteerde. Dan kun je boos zijn op, of teleurgesteld zijn in, alles en iedereen hier; maar daar heb je vooral jezelf mee. Misschien was het daadwerkelijk een simpele forum miscommunicatie. Edit: En misschien speelt daar ook mee dat we van bepaalde personen bepaalde reacties verwachten, wat dan weer een fout is van de lezers.

edit2: Daarnaast zijn wij allemaal mensen met een onderbewustzijn en meningen die ons soms parten spelen en ervoor zorgen dat bepaalde dingen vanuit ons eigen standpunt geïnterpreteerd worden. Dat mag je jammer vinden, maar het is voor zover ik weet menselijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jul 2018, 18:01

Palance schreef: ma 16 jul 2018, 20:22
Palance schreef: di 10 jul 2018, 16:38 Kan iemand mij het gevaar uitleggen van 129@130?
Kortom, ik trek niks in het belachelijke of het extreme,
Ik mag je graag Palance en ik waardeer je afwijkende mening in veel discussies, maar dit is natuurlijk wel een voorbeeld in het belachelijke/extreme trekken, en ik ben dan ook niet verbaasd over de reacties die het oproept. Volgens mij heeft iedereen wel door dat de discussie niet gaat over 129 rijden waar je 130 mag. Je moet niet alles te letterlijk nemen. Iemand die zegt dat onder de Vmax rijden gevaarlijk is zal echt niet letterlijk bedoelen dat 129 bij 130 gevaarlijk is.

Je had je punt wellicht op een serieuzere manier kunnen brengen. ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Jackbauer1350 » di 17 jul 2018, 22:31

jelger schreef: zo 15 jul 2018, 23:21 Even moraalridder kompas ijken: Als ik met 130 links rij - waar 100km/u de limiet is - terwijl ik aan het inhalen ben, en Km357 komt achterop, want die rijdt met 145 km/u. Van wie verwacht je de inschikkelijkheid naar de gegeven omstandigheden? Wie is dan de "dictator"?

Dan, hetzelfde met de snelheden 115 en 125.

Dus, twee scenario's met dezelfde vraag. Wat is daarop uw antwoord, km357?

Dit zijn voorbeelden van reële situaties die ik met enige regelmaat mee maak. Maar aangezien ik niet voor moraalridder te boek wil staan wil ik even advies inwinnen wat mij te doen staat: (nog) sneller rijden, (vol) in de rem en rechts in het naar de normen te kleine gaatje prutsen, of heeft km357 dan enig begrip en pas z'n snelheid even aan?
In zo'n situatie heeft iemand in mijn geval over het algemeen pech. Dan houdt degene achter mij maar even in tot ik de inhaalaktie heb afgerond. Wil nog wel de snelheid iets opvoeren om iemand die achterop komt tegemoed te komen maar bij 20 km boven de maximumsnelheid leg ik wel de grens. En mocht iemand het nodig vinden om zowat in de kofferbak te gaan hangen kan ie het zeker vergeten.
Overigens komt dit het meeste voor bij het inhalen van een treintje voertuigen.

Plaats reactie