Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door boe! » zo 08 jul 2018, 13:55

Aan de hand van deze site:
http://www.radars-auto.com/emplacements/

leer ik op langere trajecten de verraderlijke plaatsen gewoon uit m'n hoofd. Neemt wat moeite, maar we betalen allemaal al genoeg belastingen eer je auto start dat er niet door verdekte belastingen door debiele limieten en jackpotcamera's nog bij moeten komen.

Deze vat het nog het beste samen:
Afbeelding
Of gewoon niet te hard rijden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Wesso » zo 08 jul 2018, 14:33

^^ Oftewel: niet meer inhalen bij iemand die een beetje onder de Vmax rijdt. Dat worden vervelende ritten. :nothanks:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door boe! » zo 08 jul 2018, 14:35

Als mijn voorganger net onder de Vmax rijdt, dan rijdt die net zo snel als mij en dan hoef ik hem niet in te halen. :idea: En als ik een paar km/u sneller ben, dan kom ik mijn voorganger echt wel voorbij. Ik zie het probleem niet. Het probleem is volgens mij dat mensen structureel op de grens of te hard willen rijden. Die creëren hun eigen probleem. Maar wees een vent en verwijs dan niet naar jouw voorganger, die heeft daar niets mee te maken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Willem » zo 08 jul 2018, 15:04

Toch zijn er in Frankrijk heel veel mensen die 20 km. onder de Vmax rijden. Het is irritant als je lang achter zo'n treuzelaar zit zonder er voorbij te kunnen. En met dit soort absurde dingen zal het getut alleen maar toenemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 15:23

boe! schreef: zo 08 jul 2018, 13:55 Of gewoon niet te hard rijden.
Dat kan je als engeltje wel zeggen, maar met zoveel controles is de kans gewoon groot dat je net voor 1 km te hard een boete krijgt. Is mij in Frankrijk al drie keer overkomen en ik rij echt niet altijd op het randje van wat toegestaan is, soms mis je gewoon net een snelheidsbegrenzing die niet uit het wegbeeld af te leiden is, of net te snel bij het inhalen op een snelweg met een begrenzing van 90 km/h. Dan komt Waze goed van pas.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door R-R-L » zo 08 jul 2018, 16:26

Chris schreef: zo 08 jul 2018, 11:46 Altijd Waze aan dus.
Ga er vanuit dat die ook niet meer dan de gevarenzones bevat?
boe! schreef: zo 08 jul 2018, 13:55 Of gewoon niet te hard rijden.
Dat vind ik nou zo'n geweldige dooddoener :geeuw:

Ben heuvel af een bibeko in eens geflitst. Kombord voor de bocht, mooi struikje in de bocht et surprise! Daar gingen 5 auto's achter elkaar op de gevoelige plaat. Ik heb er om gelachen omdat boetes destijds toch nog niet aankwamen, anders had ik het toch een zure gevonden. Zelfs mijn passagier, normaal echte 'boetes heb je aan jezelf te danken' persoon, vond dat een ronduit smerig geplaatste kast.

En zo vermoed ik dat ze nog wel meer van die rot opstellingen gaan verzinnen. Flitsmeister start standaard al op zodra mijn telefoon met de auto verbindt, die blijft nu fijn aanstaan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » zo 08 jul 2018, 16:33

R-R-L schreef: zo 08 jul 2018, 16:26
boe! schreef: zo 08 jul 2018, 13:55 Of gewoon niet te hard rijden.
Dat vind ik nou zo'n geweldige dooddoener :geeuw:
Waar schort het dan aan die redenatie van boe?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 08 jul 2018, 17:07

R-R-L schreef: zo 08 jul 2018, 16:26
Chris schreef: zo 08 jul 2018, 11:46 Altijd Waze aan dus.
Ga er vanuit dat die ook niet meer dan de gevarenzones bevat?
Waze is groot in Frankrijk, dus de vliegende schotels zullen wel snel door gebruikers worden gemeld. Als je op grote schaal rondrijdende brigades met laserguns gaat krijgen, wordt dat lastiger. Die krijg je in Nederland ook niet gemeld.
vond dat een ronduit smerig geplaatste kast. En zo vermoed ik dat ze nog wel meer van die rot opstellingen gaan verzinnen.
Uiteindelijk gaat van mijn eigen snelheidsboetes geen enkele terug op een smerig geplaatste kast en alles op situaties waar weinig bijzonders aan was en ik gewoon te hard reed. Ik heb meer dan genoeg kilometers op Frans OWN gemaakt zonder in een smerige flitsval terecht te komen. We kunnen nu samen met de eeuwige Franse zeikers alvast in klaag-mode gaan dat met deze verandering ons hele leven ellendig zal worden (althans binnen Frankrijk), maar ik wacht het maar even af.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 08 jul 2018, 20:27

boe! schreef: zo 08 jul 2018, 14:35 Als mijn voorganger net onder de Vmax rijdt, dan rijdt die net zo snel als mij en dan hoef ik hem niet in te halen. :idea: En als ik een paar km/u sneller ben, dan kom ik mijn voorganger echt wel voorbij. Ik zie het probleem niet. Het probleem is volgens mij dat mensen structureel op de grens of te hard willen rijden. Die creëren hun eigen probleem. Maar wees een vent en verwijs dan niet naar jouw voorganger, die heeft daar niets mee te maken.
Terug zo'n comment waar uit duidelijk is dat je met de situatie totaal geen voeling hebt en enkel wil provoceren, proficiat, het is je gelukt.

Ik kijk alvast uit naar de volgende nietszeggende comment.

----------

Debiel lage limieten dienen niet opgevolgd te worden want mensen - zoals de meeste dieren- zijn maar al te goed in staat om hun eigen limieten te stellen, kijk maar de V85 regel.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 08 jul 2018, 20:30

Palance schreef: zo 08 jul 2018, 16:33
R-R-L schreef: zo 08 jul 2018, 16:26
boe! schreef: zo 08 jul 2018, 13:55 Of gewoon niet te hard rijden.
Dat vind ik nou zo'n geweldige dooddoener :geeuw:
Waar schort het dan aan die redenatie van boe?
Had Boe iets willen zeggen dan had hij een argument gebruikt dat wat verder ging dan een openstaand deur in trappen en "ik-vind-60-hard-zat-want-ik-ben-ouder-dan-de-limiet".

Boe snapt niet dat als vrachtwagens en auto's elk maar 80 mogen er verschillende problemen opduiken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door boe! » zo 08 jul 2018, 20:39

Km357 schreef: zo 08 jul 2018, 20:27mensen - zoals de meeste dieren- zijn maar al te goed in staat om hun eigen limieten te stellen
In de ideale wereld misschien. Het grote aantal ongevallen op de weg laat zien dat mensen ook wel eens de situatie compleet verkeerd inschatten.

Km357 schreef: zo 08 jul 2018, 20:30 Boe snapt niet dat als vrachtwagens en auto's elk maar 80 mogen er verschillende problemen opduiken.
Niet inhalen is ook een optie.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Willem » zo 08 jul 2018, 21:00

Chris schreef: zo 08 jul 2018, 15:23 soms mis je gewoon net een snelheidsbegrenzing die niet uit het wegbeeld af te leiden is,
Zoals dit bijvoorbeeld:

https://www.google.nl/maps/@45.3209153, ... 312!8i6656

Graag help ik hier de overheid met handhaven. :2cents:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » zo 08 jul 2018, 21:01

Km357 schreef: zo 08 jul 2018, 20:30 Had Boe iets willen zeggen dan had hij een argument gebruikt dat wat verder ging dan een openstaand deur in trappen en "ik-vind-60-hard-zat-want-ik-ben-ouder-dan-de-limiet".
Waar staat die argumentatie dat hij ouder is dan 60? Die suggestie is vooral niet-inhoudelijk en erg op de persoon gericht.
Km357 schreef: zo 08 jul 2018, 20:27 Terug zo'n comment waar uit duidelijk is dat je met de situatie totaal geen voeling hebt en enkel wil provoceren, proficiat, het is je gelukt.
Ik kijk alvast uit naar de volgende nietszeggende comment
Die heb je zojuist zelf hierboven gegeven. Jammer genoeg lijkt dat naar mijn mening de laatste tijd een beetje de rode draad in je postings te zijn. Gelieve inhoudelijk te blijven dus.
Debiel lage limieten dienen niet opgevolgd te worden want mensen - zoals de meeste dieren- zijn maar al te goed in staat om hun eigen limieten te stellen, kijk maar de V85 regel.
Het is aan jou of je een limiet wilt opvolgen, maar dan moet je niet gaan huilen als je een boete krijgt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 08 jul 2018, 21:10

boe! schreef: zo 08 jul 2018, 20:39
Km357 schreef: zo 08 jul 2018, 20:30 Boe snapt niet dat als vrachtwagens en auto's elk maar 80 mogen er verschillende problemen opduiken.
Niet inhalen is ook een optie.
Ik ben van Nederlands OWN weinig anders gewend. Vind het fijner dan Duitsland met zijn verschil van 20 km/h. Het echte probleem is denk ik dat je geen 1x2-wegen moet willen hebben met grotere hoeveelheden vrachtverkeer. Dan moet je op zijn minst naar af en toe een inhaalstrook. Frankrijk heeft wat dit betreft natuurlijk wel veel meer doorgaande 1x2-verbindingen dan Nederland, waarbij de tolheffing op snelwegen het voor vrachtwagenchauffeurs aantrekkelijk maakt de OWN-verbinding te pakken, zeker wanneer die weinig bebouwde kommen heeft en het tijdsverlies ten opzichte van Autoroute dus beperkt is. Maar een argument voor het hoog houden van de maximumsnelheid voor personenauto's zie ik daar niet in. Eerder beperkt het wellicht het aantal gevaarlijke inhaalacties.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 08 jul 2018, 22:28

Zielige reacties ook weer, als er morgen een limiet van 60km/h ingesteld wordt op de autosnelweg komen ze vast nog altijd af met "ja, die boete kon je wel vermijden met je aan de Vmax te houden". Totaal afoob aan wat er zich afspeelt.

Komt ook duidelijk voor dat bepaalde lijnen volledig uit context worden getrokken. Terwijl sommigen hier gewoon one liners posten en je dus op zich niks uit context kan trekken. Waar is dat wegenforum van 5 jaar geleden? Niet meer gewoon aan wat andere visies?

Als je enige antwoord is "niet inhalen is ook een optie" snap je echt niks van de sociaal-economische weerslag van deze op het eerste gezicht "simpele" verlaging van de limiet. Want een ander argument is kennelijk niet voorhanden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 08 jul 2018, 23:35

Km357 schreef: zo 08 jul 2018, 22:28 Waar is dat wegenforum van 5 jaar geleden? Niet meer gewoon aan wat andere visies?
Het probleem is dat je niet echt een visie geeft. Je strooit met kwalificaties als dubieus en verkapte belastingverhoging, maar het is vooral schieten uit de heup. Voor mij is dit niet meer dan het resultaat van politiek; daar komt nu wel eens iets uit waar je minder blij van wordt, gerechtvaardigd met behulp van argumenten waarop tegenargumenten mogelijk zijn. Ik voor mij ben bereid het allemaal een tijdje aan te zien. Als de door de minister voorspelde afname van verkeersdoden uitblijft, praten we verder. En dito wanneer de private controles daadwerkelijk uit de klauwen lopen.

In tegenstelling tot jouw laatste verhaal over 60 op snelwegen is 80 op 1x2 bubeko-wegen ook niet extreem in de internationale vergelijking. Je hebt meer nodig dan posts op Franse pruillip-toon om mensen die zelden meer zien van Frans OWN dan een beetje vakantie uit de tent te lokken.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door brytje008 » ma 09 jul 2018, 18:43

Mensen die onder de Vmax rijden zorgen ook net zo goed voor gevaarlijke situaties, net als mensen die flink te hard rijden. Denk maar aan treintjes die zich vormen achter een te langzaam rijdende automobilist. De een na de ander probeert dan vaak in te halen, wat voor erg gevaarlijke situaties zorgt.

Als je bewust te hard rijd dan is het inderdaad je eigen schuld als je een boete krijgt. Maar de plek waar ze vaak staan te flitsen is wel wat over te zeggen natuurlijk. Dit gebeurd vaak (zoals ook in NL) op wegen die niet bijzonder gevaarlijk zijn, ipv bijvoorbeeld in woonwijken of vlakbij scholen. Ik snap dan heel goed dat die Vmax verlaging en private bedrijven die mogen gaan flitsen, een gevoel van 'staatskas spekken' oplevert.

Daarnaast erger ik me altijd aan het tijdwinst argument.. Je wint inderdaad niet veel tijd, maar rijdt een hogere Vmax gewoon lekkerder. Bijvoorbeeld in NL waar 130 km/u niet heel veel tijdwinst oplevert maar wel een stuk lekkerder door rijdt (als het verkeer redelijk rustig is dan)
Touren is rough so you got to be tough

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 09 jul 2018, 23:25

^^ dat hele idee dat 'harder = lekkerder' en drogredeneringen als 'te langzaam zorgt ook voor gevaar' (alsof twee gevaren hetzelfde risico vormen, en alsof inhalers gedwongen worden) zijn naar mijn idee een hoeksteen van verkeersonveiligheid. Als we allemaal onze eigen weg zouden hebben dan is dat verder prima, maar zodra je door de openbare ruimte rijdt dan telt jouw 'lekker' dus niet. Men lijkt er vanuit te gaan dat er een soort recht bestaat om het naar je eigen zin te mogen hebben op andermans grondgebied en alles wat dat inperkt wordt vurig bestreden. Wees eens tevreden met wat er wel kan en mag.
R-R-L schreef: zo 08 jul 2018, 16:26 Ben heuvel af een bibeko in eens geflitst. Kombord voor de bocht, mooi struikje in de bocht et surprise! Daar gingen 5 auto's achter elkaar op de gevoelige plaat. Ik heb er om gelachen omdat boetes destijds toch nog niet aankwamen, anders had ik het toch een zure gevonden. Zelfs mijn passagier, normaal echte 'boetes heb je aan jezelf te danken' persoon, vond dat een ronduit smerig geplaatste kast.
Ik had dit ook toen ik dacht eens mooi tol te kunnen besparen door over de N2 naar Parijs te rijden. Bij vrijwel elk dorp stond een kast bij de komgrens, maar bij eentje heb ik hem toch over het hoofd gezien. 62 km/h waar je 50 mocht, eventjes 55 euro betalen. Daar had ik toch mooi een paar keer de A1 voor kunnen nemen.

Neemt niet weg dat dit sterkere valstrikken zijn dan 80 ipv 90 op een buitenweg. Tenzij ze vlak na een snelwegafrit staan kom ik toch al niet met 90+ aanrijden dus dan loop ik het risico ook niet. Vind het ook wel meevallen met de veronderstelde sociaal-economische impact, die paar km ga je echt niet merken. Vond dat ook al van niet kunnen inhalen op de nieuwe N18 maar dat was voor velen ook al een steen des aanstoots.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 jul 2018, 10:45

Lekkere Kwal schreef: ma 09 jul 2018, 23:25 'te langzaam zorgt ook voor gevaar' (alsof twee gevaren hetzelfde risico vormen, en alsof inhalers gedwongen worden)
Sorry, maar langzame automobilisten zijn natuurlijk net zo goed een gevaar en hindernis op de weg. Een trekker, vrachtwagen, bus of auto met caravan kan ik over een langere afstand herkennen en heb begrip ervoor dat deze langzamer (moeten) rijden. Maar als een doodnormale auto Bubeko nu met 60 km/h zit te treuzelen, dan verwacht niet iedereen dat en profoceert deze ook onnodige inhaalacties. Als deze automobilist nu gewoon fatsoenlijk de Vmax zou rijden, dan was er geen reden voor de gemiddelde automobilist om in te gaan halen.

Op de snelweg idemdito. Als ik zie dat een vrachtwagen begint met inhalen, dan weet ik wat ik kan verwachten. Als een auto ineens naar links komt zetten dan reken ik tegenwoordig met het ergste scenario, want het is domweg niet altijd in te schatten hoe snel/langzaam deze automobilist rijdt.
brytje008 schreef: ma 09 jul 2018, 18:43 Daarnaast erger ik me altijd aan het tijdwinst argument.. Je wint inderdaad niet veel tijd, maar rijdt een hogere Vmax gewoon lekkerder.
Dat tijdswinst argument vind ik ook een dooddoener. Natuurlijk is 10 km/h verschil niet veel, maar op die manier kan je stapje bij stapje steeds de Vmax verlagen. Zelf rij ik lange afstanden vaak in de nachtelijke uren en dan merk ik het tijdsverschil bij een wat hoger tempo best goed. Voor mij ook een reden om drukke tijdstippen zoveel als kan dan ook te vermijden. Soms ontkom ik er vanwege m'n werk niet aan, maar het voordeel daarvan is, dat reistijd voor mij ook werktijd is en ik deze tegen vrije tijd kan/mag compenseren. Files zijn dan tenminste nog een beetje verdraagbaar. Privé probeer ik vertragingen echter als de pest te vermijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Lekkere Kwal » di 10 jul 2018, 12:30

SnarfFlevoland schreef: di 10 jul 2018, 10:45 Sorry, maar langzame automobilisten zijn natuurlijk net zo goed een gevaar en hindernis op de weg.
Juist niet. Ze veroorzaken een ander, op zichzelfstaand gevaar. Elk gevaar geeft een risico (kans x gevolg) en dat is niet 1 op 1 hetzelfde. Bijvoorbeeld het risico van een inhalende vrachtwagen en motorfiets zijn verschillend door zowel de andere kans erop (motorfiets doet het snel, een vrachtwagen niet) en de andere gevolgen die het kan hebben (teken maar uit).
Een trekker, vrachtwagen, bus of auto met caravan kan ik over een langere afstand herkennen en heb begrip ervoor dat deze langzamer (moeten) rijden. Maar als een doodnormale auto Bubeko nu met 60 km/h zit te treuzelen, dan verwacht niet iedereen dat en profoceert deze ook onnodige inhaalacties. Als deze automobilist nu gewoon fatsoenlijk de Vmax zou rijden, dan was er geen reden voor de gemiddelde automobilist om in te gaan halen.
Fatsoen komt van twee kanten. Als je aan de ene kant het fatsoen op zou moeten brengen om Vmax te rijden (ook al wil je dat misschien niet) dan kan je net zo goed fatsoen verlangen aan het geduld opbrengen dat iemand niet de Vmax rijdt. Het waardeoordeel vellen van 'caravan <Vmax = ok' maar 'auto <VMax = niet ok' is letterlijk voor eigen rechter spelen. En dat terwijl er nota bene verkeersregels bestaan om aan te geven wat wel en niet mag. Op een weg die niet van jou is.
Op de snelweg idemdito. Als ik zie dat een vrachtwagen begint met inhalen, dan weet ik wat ik kan verwachten. Als een auto ineens naar links komt zetten dan reken ik tegenwoordig met het ergste scenario, want het is domweg niet altijd in te schatten hoe snel/langzaam deze automobilist rijdt.
Alleen nu laat je de fatsoenkwestie weg en vertel je hoe je praktisch handelt. Dus niet idem dito. Als je een voertuig met 60 km/h bubeko ziet rijden kan je net zo goed uitgaan van het 'ergste scenario' in plaats van eigenhandig te concluderen dat de bestuurder treuzelt en daar je waardeoordeel van af laat hangen. Vanuit een veiligheidsperspectief heb je niks aan dat oordeel. Nog los van het idee dat het op de een of andere manier 'fatsoenlijk' zou zijn om over anderen te oordelen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door brytje008 » di 10 jul 2018, 13:27

^^
Maar mensen die (extreem) langzaam rijden Bubeko, die spelen toch net zo goed voor eigen rechter... Want blijkbaar vinden ze dat andere maar geduld voor hun moeten opbrengen. Het is volkomen normaal dat mensen gewoon de Vmax willen rijden wat op een weg is toegestaan, waar zijn die snelheden anders voor..

Daarnaast is er een reden waarom iemand onder de Vmax rijdt.. Mobiel, Navigatie, radio bedienen, praten met passagiers, Bang om te rijden? Kan van alles zijn maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand zomaar zo langzaam gaat rijden. Want van iemand die zijn rijbewijs heeft gehaald mag verwacht worden dat hij of zij de vaardigheden heeft om een auto te besturen. Dus dat betekend ook met het verkeer mee rijden en goed opletten. En vaak geven die treuzelaars mij nou niet het idee echt heel erg goed op te letten of niet de grootste helden op de weg te zijn..
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jul 2018, 13:34

Op een gegeven moment is langzaam rijden hinderlijk. Het gaat ook een beetje om de verhouding en of er veilige inhaalmogelijkheden zijn, en hoe langzaam het is. Waar ik 80 op een autoweg met Vmax 100 vervelend vind maar me er ook niet te veel aan stoor, vind ik het zeer ergerlijk als iemand 60 rijst waar de Vmax 80 is, zeker als ik niet kan of mag inhalen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 jul 2018, 15:39

^^
Inderdaad, dat maakt een aardig verschil.
brytje008 schreef: di 10 jul 2018, 13:27 Maar mensen die (extreem) langzaam rijden Bubeko, die spelen toch net zo goed voor eigen rechter... Want blijkbaar vinden ze dat andere maar geduld voor hun moeten opbrengen. Het is volkomen normaal dat mensen gewoon de Vmax willen rijden wat op een weg is toegestaan, waar zijn die snelheden anders voor..
Helemaal mee eens. Natuurlijk is een Vmax geen Vmin, maar desalniettemin mag van een fatsoenlijke automobilist verwacht worden dat hij/zij de Vmax rijdt als de omstandigheden dit toelaten. Al het andere is verkeer onnodig ophouden. Daar staan ook boetes op. Zeker buiten Nederland niet ongebruikelijk.
brytje008 schreef: di 10 jul 2018, 13:27 Daarnaast is er een reden waarom iemand onder de Vmax rijdt.. Mobiel, Navigatie, radio bedienen, praten met passagiers, Bang om te rijden? Kan van alles zijn maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand zomaar zo langzaam gaat rijden. Want van iemand die zijn rijbewijs heeft gehaald mag verwacht worden dat hij of zij de vaardigheden heeft om een auto te besturen. Dus dat betekend ook met het verkeer mee rijden en goed opletten. En vaak geven die treuzelaars mij nou niet het idee echt heel erg goed op te letten of niet de grootste helden op de weg te zijn..
Dat is inderdaad ook mijn indruk bij langzame automobilisten. Deze zijn vaak overbelast tijdens het autorijden, om welke reden dan ook. De een is inderdaad met andere dingen bezig, de ander is bang, weer een ander rijdt graag zo zuinig mogelijk en weer een ander voelt zich geroepen om zijn (langzaam) rijgedrag aan anderen op te dwingen.
Lekkere Kwal schreef: di 10 jul 2018, 12:30 Juist niet. Ze veroorzaken een ander, op zichzelfstaand gevaar. Elk gevaar geeft een risico (kans x gevolg) en dat is niet 1 op 1 hetzelfde.
Goed lezen. Ik schreef "net zo goed een gevaar", welk concreet gevaar stond er niet bij als we nu toch aan het muggenziften zijn. Iedereen mag best een eigen mening hebben, maar kom dan ook met concrete tegenargumenten.
Lekkere Kwal schreef: di 10 jul 2018, 12:30 Fatsoen komt van twee kanten.
Eens, en wat mij betreft rijdt iedereen dan de Vmax. Een goed compromis tussen het deel dat klaagt over snelheidsduivels en het andere deel dat klaagt over trage slakken op de weg.
Lekkere Kwal schreef: di 10 jul 2018, 12:30 Nog los van het idee dat het op de een of andere manier 'fatsoenlijk' zou zijn om over anderen te oordelen.
Hoe kom je daar in dit verband bij? En het is toch logisch dat mensen over anderen oordelen als ze zich in het verkeer niet netjes gedragen?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » di 10 jul 2018, 16:38

Kan iemand mij het gevaar uitleggen van 129@130?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 10 jul 2018, 16:42

^^ Wat voor antwoord verwacht je daar op?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » di 10 jul 2018, 16:52

Een inhoudelijk antwoord van een ieder die vindt dat verkeer dat langzamer rijdt dan de Vmax gevaarlijk is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RikB » di 10 jul 2018, 16:56

^^
Als jij eerst even uitlegt wat het veilige is van 50@80, dan kunnen wij even nadenken over bovenstaande moeilijke vraag.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Lekkere Kwal » di 10 jul 2018, 16:59

^^ alleen zoals vaker bij dit soort discussies gaat het eerst over 90 waar je 100 mag, dan 60 waar je 80 mag en steeds verder wordt het verschil vergroot tot nu 50 waar je 80 mag alsof het dan nog steeds om hetzelfde punt gaat. Net zo goed een stroman-argument als 129@130.
brytje008 schreef: di 10 jul 2018, 13:27 ^^
Maar mensen die (extreem) langzaam rijden Bubeko, die spelen toch net zo goed voor eigen rechter... Want blijkbaar vinden ze dat andere maar geduld voor hun moeten opbrengen.
Als ze dat opzettelijk doen om te pesten wel, maar als ze dat met een reden doen niet. Hierboven lees ik enkel de conclusie dat omdat het een auto betreft er geen reden kan bestaan en er dus vanuit wordt gegaan dat de ander aan het treiteren is.
Het is volkomen normaal dat mensen gewoon de Vmax willen rijden wat op een weg is toegestaan, waar zijn die snelheden anders voor..
Een normale lift kan bijvoorbeeld volgens het bordje wel 13 mensen aan, maar als je met 10 mensen erin zegt dat hij 'vol' is dan is dat normaal. De maximum belasting is niet op de lift vermeld om mensen te verplichten om met 13 man in die lift te moeten gaan staan. De maximumsnelheid is om jou te vertellen dat wat de wegbeheerder betreft die snelheid het maximale is. Niet dat wat hem betreft je zoveel mogelijk die snelheid moet gaan rijden.
Daarnaast is er een reden waarom iemand onder de Vmax rijdt.. Mobiel, Navigatie, radio bedienen, praten met passagiers, Bang om te rijden? Kan van alles zijn maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand zomaar zo langzaam gaat rijden. Want van iemand die zijn rijbewijs heeft gehaald mag verwacht worden dat hij of zij de vaardigheden heeft om een auto te besturen. Dus dat betekend ook met het verkeer mee rijden en goed opletten. En vaak geven die treuzelaars mij nou niet het idee echt heel erg goed op te letten of niet de grootste helden op de weg te zijn..
Allemaal waar, maar er is geen verkeersregel die zegt dat je de maximumsnelheid moet rijden. Dus het verlangen van de ander dat die dat wel doet en anders niet zou kunnen rijden (of met de verkeerde dingen bezig zou zijn) zonder een regel die dat eist is je eigen regels verzinnen.
SnarfFlevoland schreef: di 10 jul 2018, 15:39 Helemaal mee eens. Natuurlijk is een Vmax geen Vmin, maar desalniettemin mag van een fatsoenlijke automobilist verwacht worden dat hij/zij de Vmax rijdt als de omstandigheden dit toelaten. Al het andere is verkeer onnodig ophouden. Daar staan ook boetes op. Zeker buiten Nederland niet ongebruikelijk.
Er staan boetes op moedwillig hinder veroorzaken, dan moet je dat wel echt opzoeken. Een agent gaat je echt geen artikel 5 geven omdat je 60 rijdt waar je 80 mag, waar het volgens mij hier om gaat. Niet om een idioot die dronken 40 rijdt bubeko of een halfkapotte 2CV met 60 op de snelweg. Maar het bekende net wat langzamr rijden dan de Vmax.
Goed lezen. Ik schreef "net zo goed een gevaar", welk concreet gevaar stond er niet bij als we nu toch aan het muggenziften zijn. Iedereen mag best een eigen mening hebben, maar kom dan ook met concrete tegenargumenten.
En een asteroideinslag of een haaienbeet zijn ook net zo goed een gevaar? Ik geef daaronder als tegenargument ook aan dat het risico het verschil maakt, maar daar reageer je niet op.
Eens, en wat mij betreft rijdt iedereen dan de Vmax. Een goed compromis tussen het deel dat klaagt over snelheidsduivels en het andere deel dat klaagt over trage slakken op de weg.
Alleen is het niet jouw weg en jouw mening die het verschil maakt. Wat telt is de wetgeving en het beleid van de uitvoering van de wet (waar de politie doet simpel gezegd). Alleen het waardeoordeel over de ander die niet aan jouw mening voldoet is waar ik over val.
Hoe kom je daar in dit verband bij? En het is toch logisch dat mensen over anderen oordelen als ze zich in het verkeer niet netjes gedragen?
Omdat wat jij niet netjes vindt niet is wat de wet, politie en zelfs wegbeheerder netjes vindt. Dus in wezen bepaal jij voor anderen hoe ze zich moeten gedragen en praat jij vervolgens goed dat jij je daarom ook onfatsoenlijk gedraagt.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op di 10 jul 2018, 17:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 10 jul 2018, 17:00

Palance schreef: di 10 jul 2018, 16:52 Een inhoudelijk antwoord van een ieder die vindt dat verkeer dat langzamer rijdt dan de Vmax gevaarlijk is.
Welke kant zou de discussie op gaan door een reëel probleem tot in het belachelijke te trekken? Natuurlijk gaat het niet om 129@130 en dat weet je best zelf ook wel. Dit is gewoon trollen, het enige wat dit jou oplevert is dat niemand je meer serieus neemt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » di 10 jul 2018, 17:33

RikB schreef: di 10 jul 2018, 16:56 Als jij eerst even uitlegt wat het veilige is van 50@80, dan kunnen wij even nadenken over bovenstaande moeilijke vraag.
Een wedervraag is geen antwoord.
Chris schreef: di 10 jul 2018, 17:00 Welke kant zou de discussie op gaan door een reëel probleem tot in het belachelijke te trekken? Natuurlijk gaat het niet om 129@130 en dat weet je best zelf ook wel. Dit is gewoon trollen, het enige wat dit jou oplevert is dat niemand je meer serieus neemt
Best makkelijk om het maar weer eens persoonlijk te spelen in plaats van inhoudelijk te blijven. Reageer dan gewoon niet. :nothanks:
Voor alle anderen die wel inhoudelijk willen: Ik ben niet degen die alles ‘in het belachelijke’ trekt door alles wat onder de Vmax rijdt als gevaarlijk te bestempelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie