Eruit met de UIT-borden?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door duikgek89 » zo 08 apr 2018, 15:42

Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk. :wall:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Attietattie » zo 08 apr 2018, 22:55

Snelwegfreak schreef: za 07 apr 2018, 18:13Het gaat mij er om dat er simpelweg geen enkele noodzaak is om de kleurstelling van deze vastgestelde ontwerpen te wijzigen. Bij omleidingsborden of tijdelijke bewegwijzering gebruik je zwart op geel om het spul op te laten vallen: het moet juist afwijken tussen de blauwe borden omdat ze een afwijkende boodschap hebben.
In sommige landen gebeurt het wel degelijk dat de tijdelijke 'RVV' een andere kleurstelling heeft. Uiteraard niet zoals in jouw absurde voorbeelden, maar wel dat het witte gedeelte geel is. En dat kan een sterke meerwaarde hebben.

Dat in andere situaties, waarbij de noodzaak tot het gebruik van gele bebording minder groot is, die borden weer terugkomen is een logisch gevolg.

En het kan prima anders, maar dat ligt in de basis niet bij de aannemer.
Kaaiman schreef: zo 08 apr 2018, 13:46 Kost minder wegenverf.
En heeeel veel extra werk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Peter » ma 09 apr 2018, 10:55

Gisteren geconstateerd dat op de A28 tussen Utrecht en Amersfoort er vrijwel geen blauw Uitbord meer over is (in beide richtingen). Bijna alles geel. Raar....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Pino » ma 09 apr 2018, 11:41

Snelwegfreak schreef: zo 08 apr 2018, 14:53 Het is altijd hetzelfde: geen onderscheid meer tussen afrit en knooppunt. (...) En bovenal: ik vind ze persoonlijk erg fraai ;)
Vind ze esthetisch ook geslaagd, die 'Franse' dingen. En hoe minder harde onderscheiden afrit-knooppunt we hebben, des te liever het me is. Maar bedenk je wel dat de Fransen bij wat ruimer uitgevoerde afslagen toch weer geen kleine splitsingsblokken gebruiken. Dat is bijvoorbeeld mooi te zien op de foto in de spoiler: een set groene paaltjes waarop in het wit een soort chevron-pijl staat geprojecteerd. Mooi vind ik ze niet, maar het model past (evenals onze chevronborden) wat beter bij de wat flauwere bochten en vaak ook meerdere afslaande rijstroken van menig knooppunt-verbinding of belangrijke afrit. De gedachte dat het standaard blok voor zo'n situatie te klein is, kan ik wel volgen.
SPOILER: TOON

AfbeeldingA31-32 by European Roads, on Flickr
Die Franse 'ruime' oplossing vind ik zelf niet mooi, en dan zie ik liever een Nederlands chevron-bord. Dus moeten wij in Nederland dan eerder bewegen naar een onderscheid 'klein groen blok bij krappe afslagen; groot groen-wit chevronbord bij ruime'? Of kun je, op zijn Zweeds, dan beter kiezen voor 'klein chevronbord bij krappe afslagen; groot chevronbord bij ruime'?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door verfmeer95 » ma 09 apr 2018, 14:52

Ik snap eigenlijk niet wat er mis is met de UIT-borden. De huidige grens is misschien wat arbitrair, maar een verschil hebben kan handig zijn. Als je er voor kiest om vloeiende afritten en knooppunten met een Chevronbord aan te geven en niet-vloeiende afritten met een UIT-bord, dan is het voor de weggebruiker direct duidelijk wat hem te wachtten staat. Zo weet je bij een UIT-bord dat het geen nut meer heeft om gas te geven omdat er snel een scherpe bocht of kruising volgt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Chris » ma 09 apr 2018, 15:46

Ik denk dat 95% van de weggebruikers niet weet wat het chevronbord exact betekent en waarom dit specifieke bord geplaatst wordt. Er zijn heel veel ontwerpelementen van bebakening, bewegwijzering en markering waarin complexe ontwikkelprocessen zitten terwijl de gewone weggebruiker er geen benul van heeft en het verschil niet ziet. Ik denk bijvoorbeeld dat het verreweg de meeste mensen niet eens opvalt dat in een ander land geen pijl op de uitvoegstrook wordt gebruikt zoals in Nederland. Veel weggebruikers nemen niet eens alle verkeersborden in zich op.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Pino » ma 09 apr 2018, 16:49

^^ Het lijkt me ook goed dat dit soort borden niet heel actief worden waargenomen. Ze zijn er meer behulpzaam bij het onderbewustzijn te prikkelen dan een concrete instructie, waarschuwing of geleiding te geven. Raakt ergens ook aan de keuze van enkele jaren terug om UIT-borden niet langer als bewegwijzering te zien, maar als bebakening. Voor de pijlen op de uitvoegstrook geldt hetzelfde: liever onze manier dan Italië ;)

Het betekent wel dat je moet komen met een bord/installatie die aansluit bij die onderbewuste waarneming. Van het huidige systeem kun je betogen dat het dat niet altijd doet, al is het zeker niet slecht. Maar als men (door schadegevoeligheid of moeite om te bepalen wanneer UIT-bordjes en wanneer chevron-borden moeten worden gebruikt) over zou willen op iets anders: ik heb er even weinig moeite mee het huidige systeem te handhaven als het overboord te gooien voor iets dat praktischer is en/of net wat beter aansluit bij het onderbewuste ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Peter » di 10 apr 2018, 8:16

Bij de afritten met zeer korte uitvoegstrook, zoals je die vroeger wel had (en in het buitenland ook nog wel) is het een handige indicatie, maar met de huidige afritten van minstens 300 meter zijn ze bebakening. Of er dan chevronborden staan of een pictogram met afslagnummer is minder relevant. Uit is ook niet erg internationaal, maar altijd nog veel beter dan Ausfahrt geheel gespeld (of afrit). Of "uitvaart" als er een crematorium ligt :D
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 15:07

Het viel me vandaag op dat er twee verschillende UIT-borden door elkaar worden gebruikt op de autosnelwegen. Een bord met een pijl schuin omhoog en een bord met een pijl naar rechts. Waarom is dat? Is dat gewoon een nieuwe stijl? Die pijl naar rechts lijkt vooral bij nieuwere borden te zijn toegepast.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 mei 2018, 15:24

De pijl rechts omhoog is zoals het al was sinds de invoering van UIT-borden in 1966. Met de ontwikkeling van NBA rond 2006 is het UIT-bord aangepast: daarbij is de pijl plat komen te liggen. Tegenwoordig zie je af en toe nog nieuw geplaatste UIT-borden met de pijl naar rechts boven. Het ontwerp ligt ook niet meer helemaal vast, sinds het bord geen onderdeel meer is van de bewegwijzering.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door harry » zo 20 mei 2018, 21:11

Snelwegfreak schreef: zo 20 mei 2018, 15:24 de invoering van UIT-borden in 1966.
Weet je dat zeker? Ik meen me te herinneren dat ze pas in de jaren 1980 werden geplaatst.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 mei 2018, 21:14

^^ Dat weet ik heel zeker. Al was het logischerwijs eerder nog een proef dan echt invoering: https://books.google.nl/books?id=xRxpDs ... rd&f=false
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door harry » zo 20 mei 2018, 21:30

^^ Dan heeft het dus bijna 20 jaar geduurd voordat deze proef merkbaar was in Noord-Nederland.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mei 2018, 15:54

In het boekje 'Nederland van de weg af gezien' uit 1979 staan ook foto's met UIT-borden, al zijn ook die niet in Noord-Nederland genomen:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Willem » ma 21 mei 2018, 16:57

De bovenste foto lijkt van een klaverblad te zijn. Daar stonden oorspronkelijk dus ook UIT-borden in plaats van de groen-witte chevronpijlen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mei 2018, 19:52

^^ De locatie zou niet zo moeilijk te vinden moeten zijn, twee rijbanen in één richting, een dubbele uitvoeger en 3 rijstroken op de hoofdrijbaan en 2 op de parallelbaan, en de tegenliggende rijbaan niet direct zichtbaar.

Ik vermoed dat het :KP: Badhoevedorp is, met in het midden de ruimtereservering voor de Schiphollijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Rein » ma 21 mei 2018, 20:19

^^ Op basis van een vergelijking met oude foto's lijkt het mij ook KP Badhoevedorp te zijn. Knap gevonden hoor. :top:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Wouter N14 » ma 21 mei 2018, 20:19

In de Verkeerscode van 1972 staat het bord ook beschreven. Locatie is de A12 richting Den Haag, afrit Nieuwerbrug.
Ten overvloede is in een aantal gevallen op het eigenlijke splitsingspunt nog het zgn. "Uit-bord" geplaatst met de eveneens naar rechts wijzende pijl. Indien U de autosnelweg wil verlaten dient U dit bord altijd rechts te passeren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mei 2018, 22:40

Rein schreef: ma 21 mei 2018, 20:19 ^^ Op basis van een vergelijking met oude foto's lijkt het mij ook KP Badhoevedorp te zijn. Knap gevonden hoor. :top:
Er zijn een aantal heel specifieke kenmerken, waaronder vooral die brede middenberm. Topografische kaart van 1979 erbij gepakt, en toen kwam ik op :KP: Badhoevedorp uit.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Willem » di 22 mei 2018, 23:31

Wouter N14 schreef: ma 21 mei 2018, 20:19 In de Verkeerscode van 1972 staat het bord ook beschreven. Locatie is de A12 richting Den Haag, afrit Nieuwerbrug.
Ten overvloede is in een aantal gevallen op het eigenlijke splitsingspunt nog het zgn. "Uit-bord" geplaatst met de eveneens naar rechts wijzende pijl. Indien U de autosnelweg wil verlaten dient U dit bord altijd rechts te passeren.
Terwijl ik me van de A12 tussen Den Haag en Gouda me net zoals Harry kan herinneren dat de UIT-borden pas in de jaren '80 zijn gekomen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 jun 2018, 17:49

Tijdelijk UIT-bord, maar dan in het autowegmodel op de A2 rechts bij VZP Roevenpeel:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Chris » vr 09 nov 2018, 21:10

Op de nieuwe N307 is een klein model UIT-bord gebruikt. Op de N35 net buiten Zwolle (ook een Heijmans project) is een groter bord met schuine pijl gebruikt. Er is geen pijl op te trekken...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » vr 09 nov 2018, 21:25

Dat klopt. Het is ook niet echt voorgeschreven. De CROW207 heeft het alleen over het autosnelwegmodel. In dat kader, en ook naar mijn mening, wordt de Afbeelding (BB02) dus niet meer toegepast.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Chris » za 20 apr 2019, 20:40

Deze had ik nog niet gezien.

A35 bij Hengelo-Zuid.
Afbeelding
UIT by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » za 20 apr 2019, 21:47

Apart weer. Toevallig onlangs vernomen dat bij het aanpassen van de UIT-borden enkele jaren terug, naast de liggende en naar rechtsboven wijzende pijl, ook de naar rechtsonder wijzende pijl ter sprake is gekomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Palance » za 20 apr 2019, 21:51

Ik vind het eigenlijk niet eens zo slecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » za 20 apr 2019, 21:58

Ik vind het, zeker als het in wit op blauw zou zijn, teveel op een :D2: lijken. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door mavas » zo 21 apr 2019, 0:52

Snelwegfreak schreef: za 20 apr 2019, 21:47 Apart weer. Toevallig onlangs vernomen dat bij het aanpassen van de UIT-borden enkele jaren terug, naast de liggende en naar rechtsboven wijzende pijl, ook de naar rechtsonder wijzende pijl ter sprake is gekomen.
Wat zou het argument zijn om zo'n pijl te gebruiken? Ik kan hem niet verzinnen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door petervdveen » ma 22 apr 2019, 17:52

Snelwegfreak schreef: za 20 apr 2019, 21:47 Apart weer. Toevallig onlangs vernomen dat bij het aanpassen van de UIT-borden enkele jaren terug, naast de liggende en naar rechtsboven wijzende pijl, ook de naar rechtsonder wijzende pijl ter sprake is gekomen.
Zou het niet een idee zijn om het type pijl te laten afhangen van het type aansluiting?
Platte pijl -> Klaverlus
Pijl naar rechtsboven -> Haarlemmermeer
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 22 apr 2019, 18:46

^^ Als je dit al zou willen, pleit ik voor:
- Schuine pijl omhoog: Haarlemmermeer
- Gebogen pijl: Klaverlus

Plaats reactie