Eruit met de UIT-borden?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 21 dec 2006, 20:06

het afritsymbooltje is m.i. echt niet geschikt om een splitsingspunt mee aan te duiden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 21 dec 2006, 20:07

Wat mij betreft nemen we ook gewoon de Belgische chevronpijl over, als de UIT-borden perse weg zouden moeten. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Pino » ma 26 feb 2018, 23:39

Ik stof deze draad gigantisch af, door een bericht in de draad over NBA.
(en omdat ik zo snel niet weet waar anders te plaatsen - moderators mogen gerust verplaatsen)
Robbert297 schreef: ma 26 feb 2018, 16:47Is RWS alle UIT-borden aan het vervangen? Ik heb op veel plekken door heel Nederland (reden naar België) tijdelijke gele UIT-borden gezien.
Snelwegfreak schreef: ma 26 feb 2018, 17:55Ik denk dat UIT-borden zo'n beetje het meest kapotgereden borden zijn dat er is.
Robbert297 schreef: ma 26 feb 2018, 19:02Dan zijn het er wel erg veel!
Kortom, is hier wellicht wat meer aan de hand? UIT-borden mogen veel kapot gereden worden, maar dat betekent niet dat je er een geel bord voor in de plaats zou hoeven zetten. Je mag toch ergens aannemen dat UIT-borden door hun grote mate van standaardisering wel in grote hoeveelheden worden geproduceerd, dus dat je bij het sneuvelen van een UIT-bord er gewoon direct aan blauw UIT-bord voor in de plaats kunt zetten? Maar wellicht doelt Robbert op een ontwerp met flinke gele vlakken en chevronpijlen dat ik pas ergens langs de A10 zag langskomen -weet zo vlug niet meer waar. Dat leek wat meer op het knooppunt-UIT-bord BB03, maar dan met andere kleurstelling...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Robbert297 » ma 26 feb 2018, 23:52

^^ Het waren normale BB01 UIT-borden, alleen was de kleur dus in het geel. Vooral op de A7 was dit het geval, maar ook op zeer veel andere plekken (ook in mid en zuid) heb ik het gezien. De eerstvolgende keer dat ik weer kan kijken is op vrijdag. Dan kan ik beter kijken waar het precies gaande is.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op di 27 feb 2018, 0:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Attietattie » ma 26 feb 2018, 23:53

De beschikbaarheid van een blauw UIT-bord is geen probleem. Het proces wat dient te worden doorlopen voordat er een nieuw bord staat, kan echter wat tijd kosten.

Kan iemand het ontwerp van pagina 1 naar voren halen (of namaken)?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » di 27 feb 2018, 6:14

We weten natuurlijk niet meer wat hij allemaal gemaakt heeft, maar ik dacht zoiets:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Pino » di 27 feb 2018, 6:54

Attietattie schreef: ma 26 feb 2018, 23:53 De beschikbaarheid van een blauw UIT-bord is geen probleem. Het proces wat dient te worden doorlopen voordat er een nieuw bord staat, kan echter wat tijd kosten.
Dank je. Maar ik neem toch ergens aan dat je dat proces niet sneller is wanneer je een tijdelijk bord zou willen neerzetten, zodat je dat eerst doet in afwachting van de procedures voor een definitief bord?

Met een UIT-bord met daarop een afritnummer (wat, als ik me goed herinner, inderdaad wel zo'n beetje Via's gedachte was) kleed je die snelle vervangings-beschikbaarheid wel uit voor een geringe toegevoegde waarde. Het feit dat UIT-borden niet langer worden gezien als wegwijzers onderstreept dat gebrek aan waarde ergens wel.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Attietattie » di 27 feb 2018, 7:29

Snelwegfreak schreef: di 27 feb 2018, 6:14zoiets
Dank je. Lijkt me niet handig. Een UIT-bord staat ná een beslismoment. Dus met moet hier niet nog een beslissing gaan maken. Het nummer kan de juiste keuze misschien wel bevestigen, maar ook een onjuiste keuze. En daar kan je dan alleen maar onwenselijk gedrag mee krijgen.
Pino schreef: di 27 feb 2018, 6:54Maar ik neem toch ergens aan dat je dat proces niet sneller is wanneer je een tijdelijk bord zou willen neerzetten, zodat je dat eerst doet in afwachting van de procedures voor een definitief bord?
Ik snap je vraag niet helemaal denk ik. Als ik m goed begrijp: nee, tijdelijk geplaatste borden vertragen het proces niet. Een calamiteitenaannemer is verplicht direct functioneel herstel uit te voeren en dat betekent een geel bord. Daarna volgt definitief herstel, maar dat kan dus even op zich laten wachten.
Pino schreef: di 27 feb 2018, 6:54Met een UIT-bord met daarop een afritnummer (wat, als ik me goed herinner, inderdaad wel zo'n beetje Via's gedachte was) kleed je die snelle vervangings-beschikbaarheid wel uit voor een geringe toegevoegde waarde. Het feit dat UIT-borden niet langer worden gezien als wegwijzers onderstreept dat gebrek aan waarde ergens wel.
Is dat zo? Zijn ze geen bewegwijzering meer?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » di 27 feb 2018, 8:30

Attietattie schreef: di 27 feb 2018, 7:29Dank je. Lijkt me niet handig. Een UIT-bord staat ná een beslismoment. Dus met moet hier niet nog een beslissing gaan maken. Het nummer kan de juiste keuze misschien wel bevestigen, maar ook een onjuiste keuze. En daar kan je dan alleen maar onwenselijk gedrag mee krijgen.
Eens.
Attietattie schreef:Is dat zo? Zijn ze geen bewegwijzering meer?
Correct.
Enne gojje mins blieft altied leave.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door hoevenpe » di 27 feb 2018, 8:49

Maar dan nog is het onlogisch om de blauwe borden eerst te vervangen door tijdelijke gele borden...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Rein » di 27 feb 2018, 8:52

Pino schreef: ma 26 feb 2018, 23:39 Maar wellicht doelt Robbert op een ontwerp met flinke gele vlakken en chevronpijlen dat ik pas ergens langs de A10 zag langskomen -weet zo vlug niet meer waar. Dat leek wat meer op het knooppunt-UIT-bord BB03, maar dan met andere kleurstelling...
Die staat op de A4 li bij KP De Nieuwe Meer. Lijkt me een tijdelijk bord.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » di 27 feb 2018, 8:54

hoevenpe schreef: di 27 feb 2018, 8:49 Maar dan nog is het onlogisch om de blauwe borden eerst te vervangen door tijdelijke gele borden...
Nee. Gele borden slaan ze zo hop de grond in. Permanente blauwe borden zullen ze nieuwe stellingen voor moeten maken. Dat duurt veel langer, waardoor je meer verkeersmaatregelen nodig hebt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Pino » di 27 feb 2018, 10:47

^^ Ik snap dat (en dit was mijn vraag die Attietattie zei niet te begrijpen). Maar als je dan een tijdelijk geel bord neer zet omdat er nog nieuwe stellingen moeten komen, klinkt dat niet als heel erg geredeneerd vanuit de weggebruiker. Die ziet een reguliere uit-situatie en het feit dat er iets tijdelijks staat, raakt de weggebruiker op geen enkele manier. Maar dan krijg je wel een geel bord dat met zoveel woorden een waarschuwing geeft dat er iets bijzonders aan de hand is. Dus zet dan liever een blauw bord op een tijdelijke stelling, zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door GuteFahrt » di 27 feb 2018, 11:03

Sinds een tijdje zijn de chevron borden bij knooppunt Zurich ook van kleur veranderd. Zwart geel i.p.v. groen-wit. Heb ik mij ook al afgevraagd wat er gaande is...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Pino » di 27 feb 2018, 14:31

^^ Vermoedelijk hetzelfde soort tijdelijke oplossing als wat ik heb gezien bij De Nieuwe Meer? Het voelt heel Zweeds, al is dit niet de kleurstelling die ze in Zweden gebruiken. En als gezegd vind ik dat het een onterechte suggestie geeft van een tijdelijke situatie, terwijl er in de splitsing zelf helemaal niet veranderd is.

Voor het overige vind ik het trouwens chevrons waar niets mis mee is, en hadden ze dit wat mij betreft best verder mogen uitrollen. Maar dan als totale vervanging van de borden BB01, BB02 en BB03 en niet als tijdelijke meuk. Het hele onderscheid tussen de reguliere afritten (borden BB01 en BB02) enerzijds tegenover de gelijkwaardige splitsingen (bord BB03) als rechtvaardiging tussen verschillende borden op het splitspunt vind ik sowieso niet belangrijk genoeg om de bebakening op aan te passen, en op dit punt lopen we ook internationaal redelijk uit de pas. Duitsland kent het weliswaar ook, maar daar gaat het tenminste nog hand in hand met een regel dat je de Autobahn alleen mag verlaten bij het bord Ausfahrt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 feb 2018, 14:47

Groene chevrons worden erg inconsequent toegepast.

Een tijdje terug is hier een auto op een UIT-bord geklapt.
In plaats van een nieuw bord te plaatsen heeft de gemeente de vangrail een stuk naar voren verlengd en voorzien van een (vrij summiere) botsabsorber voorzien van groene chevronstrepen. NB: dit is dus bibeko! (vmax 70)

Als wegbeheerders per se chevronstrepen willen gebruiken waar eigenlijk een UIT-bord hoort, laat ze dan op zijn minst voor een blauw-witte variant kiezen.

Ik heb wel eens gedacht aan een mogelijkheid om bij afritten in plaats van een UIT-bord een blauw-wit chevronbord toe te passen, maar het beperkte kleuronderscheid lijkt me niet gewenst i.v.m. kleurenblindheid en situaties met slecht zicht zoals mist en sneeuw.

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Dion » di 27 feb 2018, 16:38


Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Sibren » di 27 feb 2018, 18:02

Schelpenpaadje schreef: di 27 feb 2018, 14:47 In plaats van een nieuw bord te plaatsen heeft de gemeente de vangrail een stuk naar voren verlengd en voorzien van een (vrij summiere) botsabsorber voorzien van groene chevronstrepen.
Ter illustratie:
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Robbert297 » di 27 feb 2018, 18:22

^^ :nuts:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » di 27 feb 2018, 18:44

^^ Wat een onding. Vraag me af of dat ding getest is... Sowieso zie je de laatste tijd de gekste dingen verschijnen qua geleiderails op het onderliggend wegennet. Sinds de Nederlandse normen niet meer geldig zijn maar de Europese normen gelden gaan we heel hard achteruit qua bermbeveiliging in Nederland :down:
Dion schreef: di 27 feb 2018, 16:38Over chevronborden en RIMOB's:
https://www.crow.nl/blog/maart-2016/hoe ... en-rimob-s
Men van de werkgroep wil dus het aantal reflecterende neusschilden op rimobs aardig gaan verkleinen. Waarom vraag ik me af: voor de kosten hoef je het niet te laten en wat extra bebakening kan nooit kwaad... Slechte zaak.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Rene » di 27 feb 2018, 18:59

Snelwegfreak schreef: di 27 feb 2018, 6:14Afbeelding
Inmiddels ben ik persoonlijk wel voorstander van de meest rechtse.
Een stukje confirmatie kan geen kwaad.

https://www.google.nl/maps/@38.9250323, ... 56!5m1!1e1

https://www.google.nl/maps/@47.3796492, ... 56!5m1!1e1

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Vinny » di 27 feb 2018, 19:13

Pino schreef: di 27 feb 2018, 10:47 ^^ Ik snap dat (en dit was mijn vraag die Attietattie zei niet te begrijpen). Maar als je dan een tijdelijk geel bord neer zet omdat er nog nieuwe stellingen moeten komen, klinkt dat niet als heel erg geredeneerd vanuit de weggebruiker. Die ziet een reguliere uit-situatie en het feit dat er iets tijdelijks staat, raakt de weggebruiker op geen enkele manier. Maar dan krijg je wel een geel bord dat met zoveel woorden een waarschuwing geeft dat er iets bijzonders aan de hand is. Dus zet dan liever een blauw bord op een tijdelijke stelling, zou ik zeggen.
Het is bovendien een wonderlijke inconsequentie met het beleid aangaande wegwijzers. Die schrijven voor dat bij een situatie die +6 maanden duurt blauwe borden toegepast dienen te worden, ook al staat het bord zelf op tijdelijke stellingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 feb 2018, 19:50

Sibren schreef: di 27 feb 2018, 18:02
Ter illustratie:
Afbeelding
Bedankt, die bedoel ik inderdaad.
Snelwegfreak schreef: di 27 feb 2018, 18:44 ^^ Wat een onding. Vraag me af of dat ding getest is... Sowieso zie je de laatste tijd de gekste dingen verschijnen qua geleiderails op het onderliggend wegennet. Sinds de Nederlandse normen niet meer geldig zijn maar de Europese normen gelden gaan we heel hard achteruit qua bermbeveiliging in Nederland :down:
De doorsnee gemeente kennende is men al gauw tevreden als de nieuwe situatie in theorie beter werkt dan de oude.

Oorspronkelijk stond hier een VRI. Sinds dat is aangepast rijd je in theorie vanaf maximaal 70 km/u via een korte uitvoeger af op een krappe vloeiende bocht. Al wordt er in de praktijk ook wel harder gereden. Dat vraagt binnen de beschikbare ruimte om een creatieve oplossing, maar of dit nu ideaal is?

In een geval als deze zouden de strepen inderdaad beter rood kunnen zijn, voor een hogere attentiewaarde, zoals elders al werd voorgesteld.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » di 27 feb 2018, 19:59

Met dat laatste ben ik het niet eens: voor de bebakening van bochten hebben we al de bochtschilden BB11/12, eventueel met een :J2: en :A4: .
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 feb 2018, 20:22

^^
Daar ben ik het mee eens hoor.

Ik bedoelde het vooral in reactie op de hier gekozen kleur groen, die eigenlijk het tegenovergestelde van een scherpe bocht insinueert.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Robbert297 » di 27 feb 2018, 21:14

^^ Er moet daar gewoon een UIT-bord staan. Simpel.
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door harry » di 27 feb 2018, 21:25

Rene schreef: di 27 feb 2018, 18:59 Een stukje confirmatie kan geen kwaad.
Op dit punt kan het wél kwaad. Ben het helemaal eens met Attietattie:
Attietattie schreef: di 27 feb 2018, 7:29 Lijkt me niet handig. Een UIT-bord staat ná een beslismoment. Dus men moet hier niet nog een beslissing gaan maken. Het nummer kan de juiste keuze misschien wel bevestigen, maar ook een onjuiste keuze [aangeven]. En daar kan je dan alleen maar onwenselijk gedrag mee krijgen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Via » di 27 feb 2018, 22:20

Snelwegfreak schreef: di 27 feb 2018, 6:14 We weten natuurlijk niet meer wat hij allemaal gemaakt heeft, maar ik dacht zoiets:

Afbeelding
Volgens mij die eerste twee, maar dan met een schuine pijl. Ik had ook nog een variant met P-symbool en tankstation boven de pijl. Inmiddels zie ik liever dat we overgaan op de Belgische variant maar dan in het blauw-wit.

Overigens heeft Robbert wel gelijk, ik heb vandaag op de A2 en A27 ook opvallend veel gele UIT-borden gezien.

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door brandhout » di 27 feb 2018, 22:24

harry schreef: di 27 feb 2018, 21:25
Rene schreef: di 27 feb 2018, 18:59 Een stukje confirmatie kan geen kwaad.
Op dit punt kan het wél kwaad. Ben het helemaal eens met Attietattie:
Attietattie schreef: di 27 feb 2018, 7:29 Lijkt me niet handig. Een UIT-bord staat ná een beslismoment. Dus men moet hier niet nog een beslissing gaan maken. Het nummer kan de juiste keuze misschien wel bevestigen, maar ook een onjuiste keuze [aangeven]. En daar kan je dan alleen maar onwenselijk gedrag mee krijgen.
Inderdaad, daarom zou de derde mijn voorkeur hebben.

Ik betwijfel echter of er voldoende aanleiding gevonden kan worden om de huidige UIT-borden te vervangen, zeker omdat de vorige generatie nog veel te zien is, en omdat er op dit moment al zoveel inconsistentie is op het Nederlandse autosnelwegen net.

Kom als het huidige UIT-bord geheel is ingevoerd en er geen oldschool op het ASW-net meer te vinden is maar terug :)
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door boe! » di 27 feb 2018, 22:30

Robbert297 schreef: ma 26 feb 2018, 16:47Is RWS alle UIT-borden aan het vervangen? Ik heb op veel plekken door heel Nederland (reden naar België) tijdelijke gele UIT-borden gezien.
Snelwegfreak schreef: ma 26 feb 2018, 17:55Ik denk dat UIT-borden zo'n beetje het meest kapotgereden borden zijn dat er is.
Robbert297 schreef: ma 26 feb 2018, 19:02Dan zijn het er wel erg veel!
Het zijn er ook veel. Vanuit de bus heb ik niet heel goed opgelet, maar ik zag gele UIT-borden bij Soesterberg, Leusden-Zuid en Amersfoort-Zuid (en misschien heb ik er nog wel een gemist). Kan bijna geen toeval meer zijn.

Plaats reactie