Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Seat Ibiza » ma 17 sep 2018, 21:10

^^
Ik reed bij avond langs zo'n bord en dacht echt (weliswaar maar heel even) dat het een paar graffitikunstenaars zich hadden uitgeleefd op een leeg bord... :hm:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Kaaiman » ma 17 sep 2018, 21:15

Ongestoord Onderweg? Dan zou het OnOn moeten zijn, toch?

Overigens had Bob bij aanvang van de (oorspronkelijk Belgische) campagne ook geen betekenis, die is er pas later bij bedacht.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Wouter N14 » ma 17 sep 2018, 21:22

Volgens het persbericht is MONO dus inderdaad geen acroniem. En ik maar peinzen na het passeren van dat bord, ik wil graag een campagne dat je je niet moet laten afleiden door campagnes :emo:
MONO rijden kan op verschillende manieren. Het makkelijkst is als je je telefoon zo instelt, dat je automatisch tijdens het rijden geen meldingen ontvangt. Dan ben je in één keer MONO. Bekijk hieronder hoe je dit doet op jouw telefoon.
Oh gelukkig, het valt mee. Ik hoef alleen maar de meldingen uit te schakelen. Kan dus rustig door blijven appen, instagrammen, facebookken en vloggen met 130 :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door petervdveen » ma 17 sep 2018, 22:56

Attietattie schreef: ma 17 sep 2018, 18:04
petervdveen schreef: ma 17 sep 2018, 14:41 Ongeveer net zo duidelijk als BOB, wat mij betreft.
Iedereen kent BOB. Hier worden aannames gedaan en geraden en een sluitend antwoord heb ik nog niet gezien. Totaal niet duidelijk dus.
BOP is inmiddels twintig jaar oud.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Palance » di 18 sep 2018, 6:38

Anders app je tijdens het rijden toch even naar RWS met de vraag wat MONO inhoudt? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door waldo79 » di 18 sep 2018, 7:16

Ach, die MONO campagne loopt langere tijd. Wie weet volgt er nog een aanscherping.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Pino » di 18 sep 2018, 7:34

Als het WOORD maar bekend wordt als samenvatting van de campagne (de status die BOB heeft weten te bereiken), zijn de DRIPs prima. Als men hier op die lange termijn denkt, kan ik de tekststrategie ook in deze beginfase wel begrijpen. Ikzelf had de campagne nog totaal gemist, kon wel raden waar het ongeveer op doelde, maar ben natuurlijk wel hobbyist. De kleurstelling/contrast van de borden kan wat mij betreft inderdaad wel wat aanscherping gebruiken. En juist daar had dan wel weer een breder motto onder gepast als uitleg...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Seat » di 18 sep 2018, 11:14

Het gaat er inderdaad om dat het inburgert in het taalgebruik. 'De bob zijn' of 'Boppen' zijn, en 'rij mono' wordt dat misschien ook.
Al waren de borden niet erg duidelijk leesbaar gisterenavond...

In Duitsland zie je afbeeldingen van telefoons met een foto op de achtergrond en gebroken glas met teksten als 'Helmut (33) kwam om het leven door een sms-je'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Chris » di 18 sep 2018, 11:22

De kritiek is schijnbaar dat harde / confronterende campagnes niet werken. De vraag is of dit wel zal werken, ik heb de indruk dat die confronterende campagnes in elk geval wel blijven hangen.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door tsov » di 18 sep 2018, 11:33

In Duitsland gebruiken ze ook regelmatig de kreet APP-lenkung. Die kon ik wel waarderen :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Palance » di 18 sep 2018, 11:38

In Nederland zullen harde campagnes geen lang leven beschoren zijn, er zal dan wel weer een actegroep voor de bescherming van de tere zieltjes opstaan ofzo. Blijkbaar durft de maatschappij geen harde confrontatie aan.

Wat dat betreft zijn die in bv Nieuw-Zeeland wel confronterender.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Wouter N14 » di 18 sep 2018, 11:56

:mrgreen:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Schelpenpaadje » di 18 sep 2018, 12:07

Mijn eerste gedachte bij het voorbijrijden van zo'n kreet zou zijn: even googlen wat het betekent :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Pino » di 18 sep 2018, 14:00

Palance schreef: di 18 sep 2018, 11:38 In Nederland zullen harde campagnes geen lang leven beschoren zijn, er zal dan wel weer een actegroep voor de bescherming van de tere zieltjes opstaan ofzo. Blijkbaar durft de maatschappij geen harde confrontatie aan.
Uiteindelijk is dat wel een maatschappij waar de bewustheid rondom verkeersveiligheid al behoorlijk hoog is en het aantal verkeersdoden per reizigerskilometer lager ligt dan in de meeste andere landen. Je kunt niet zeggen dat we een ronduit verkeerde toon aanslaan, en misschien rechtvaardigen de gunstige statistieken ook wel een positievere grondhouding in de campagnes dan keihard confronteren.

Op een gegeven moment dreigt ongetwijfeld ook gewenning, beide kanten op. In Nederland zou explicieter zijn over dood en letsel als harde campagne worden ervaren. We kunnen het met zijn allen vast aan (nog nooit iemand geschokt zien terugkomen uit buitenlanden met hardere campagnes), maar als we het zouden doen, zal iedereen de afwijking met de gangbare stijl zien en zich afvragen waarom. Terwijl er geen inhoudelijk verschil wordt gezocht, want het hoe en waarom van verkeersveiligheidscampagnes is niet gewijzigd. Omgekeerd rijd je in Duitsland al sinds jaar en dag langs borden die wijzen op de dood als gevolg van bepaald gedrag. De Helmut en Marie die nu op de borden staan als slachtoffers van hun eigen gedrag zijn nog niets als je het vergelijkt met campagnes waar een hele familie sterft onder het motto "Einer drängelt, drei sterben". Als dat de toon is die je iedere keer aan slaat, nemen mensen een lichtere toonzetting al snel niet meer aan als iets dat wijst op een serieuze bedreiging.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Victor » di 18 sep 2018, 22:23

mhkamp schreef: ma 17 sep 2018, 0:05 [youtube]JsGGu2LEhRU
Je bent me voor, ik wilde ook al die clip opzoeken :lol:

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Egbert » wo 19 sep 2018, 7:14

GuteFahrt schreef: zo 16 sep 2018, 23:48 Er staat meer dan alleen MONO. Er is dus heus wel uit op te maken waar het over gaat. Anders leven heel wat mensen onder een steen vandaag de dag.
Ja, ik leef blijkbaar onder een steen. Goed, het gaat over niet afgeleid worden. Ik mag dus ook niet meer naar mooie vrouwen in korte rokjes kijken. Het betekent dat ik oogkleppen op moet doen of zo? Verder heb ik geen idee. Ik weet niet of het op mij van toepassing is want ik weet niet wat ze willen bereiken. Volgens mij rij ik zonder (veel) afleiding, maar soms luister ik wel naar de radio, is dat ok? Of als de fileberichten komen dan spits ik toch wel mijn oren en heb ik misschien wat minder oog voor het verkeer (dan zit ik ook niet op 0,5 meter van mijn voorganger op de linkerbaan te drukken hoor).

Dus nee, het ontgaat mij toch een beetje.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Km357 » wo 19 sep 2018, 12:23

Als Niet-Nederlander heb ik al helemaal geen idee waarover dit zou moeten gaan. Daarbuiten vind ik het toch best triestig dat er een campagne moet komen om mensen toch duidelijk te maken dat ze beter niet appen, vloggen of gelijk welk smartphonegebruik al rijdende, ook al zou zo'n campagne richting fietsers en voetgangers even veel nut hebben.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door sven_engelen » wo 19 sep 2018, 12:29

Vanochtend ook al een rij mono bord gespot op de A2 bij Kelpen-Oler richting Eindhoven. Net na de oprit.
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Attietattie » wo 19 sep 2018, 15:33

Ja en bij Grathem en Ulestraten ook.

Als we ze allemaal moeten gaan opnoemen waar ze staan, zit het topic zo vol. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door sven_engelen » wo 19 sep 2018, 15:37

Nieuw topic starten :rofl2:
Svenlo

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door MaartenE » wo 19 sep 2018, 21:37

Die borden doen mij qua uiterlijk meer denken aan een reclame voor een 80s radiostation dan aan een campagne van de Rijksoverheid.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Rene » do 20 sep 2018, 15:40

Eerder 70ies dan 80ies hoor

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Coen Tunnel » do 20 sep 2018, 18:15

Hoe dan ook, die witte letters 'ongestoord onderweg' zijn nauwelijks leesbaar. Het lijkt alsof daar niet echt over is nagedacht. En het is dat ik deze topic heb gelezen, anders zou ik ook geen idee hebben wat men met deze campagne bedoelt. TV kijk ik weinig, net als veel mensen op wie de campagne juist gericht is; de fanatieke appers en internetters. Ik luister wel regelmatig radio, naar een grote popzender (Qmusic), maar ook daar heb ik niks voorbij zien komen. En via social media als Facebook en Twitter ook niks.

Nu app ik niet tijdens het rijden, ik heb mijn telefoon gewoon aan de kant liggen, maar ik denk dat ik qua leeftijd en profiel verder wel in de doelgroep pas. Maar hoe had men in gedachten die doelgroep te bereiken en uit te leggen wat MONO is? Want deze borden zijn niet echt vanzelfsprekend. Goed, misschien komt dat nog. Laten we rustig afwachten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Wouter N14 » do 20 sep 2018, 18:36

^^ Dat is ook een onderliggend probleem. De organisaties weten zelf ook slecht hoe ze de doelgroep moeten bereiken. Als je de website ook leest, het is allemaal zo geforceerd "makkelijk leesbaar" dat het tenenkrommend is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Wouter N14 » vr 21 sep 2018, 8:20

ROV Zeeland is een jaar geleden al een campagne gestart en richt zich nadrukkelijk op jongeren. Ik vind hem een stuk sterker dan Mono...
Afbeelding
https://www.rovz.nl/campagnes-acties/aandacht-op-de-weg
https://www.zeeland.nl/verkeer-en-openb ... or-verkeer
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Palance » vr 21 sep 2018, 19:06

Die is inderdaad al heel wat duidelijker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Attietattie » zo 23 sep 2018, 23:42

Ik hoorde vandaag bij Dit Was Het Nieuws dat MONO staat voor Mobile No.

Waarom moet ik dat via dat kanaal te horen krijgen? :geenlach:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door MaartenE » ma 24 sep 2018, 2:49

^^ Erger vind ik dat de afkorting blijkbaar zo pakkend moet zijn dat de betekenis hoe dan ook in het Engels moet.
Komt op mij eerlijk gezegd over als een bij elkaar geraapt zooitje, zowel de afkorting als de toepassing.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door Vinny » ma 24 sep 2018, 7:51

"Onderweg ben ik offline" lijkt me toch veel duidelijker. Maar niet instagrammabel genoeg blijkbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheidscampagne "rij MONO"

Bericht door GuteFahrt » ma 24 sep 2018, 9:34

^^ Hoorde "Facebooken, tweeten en appen doe je op een P" daar niet ook bij? Dan heb je zeker gelijk. :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie