Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hilhorstsimone
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 sep 2018, 15:21

Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door hilhorstsimone » do 20 sep 2018, 15:26

Hoi!

Voor mijn studie Civiele Techniek aan de TU Delft ben ik momenteel bezig met het onderzoeken van een veiligere oplossing voor elektrische fietsen in het verkeer. Om te weten te komen hoe gebruikers van elektrische fietsen over deze oplossing denken, heb ik een enquête opgesteld.
Het zou super zijn als zo veel mogelijk mensen deze kunnen invullen dus delen mag!

(de enquête is alleen gericht op eigenaren van een elektrische fiets)

https://www.survio.com/survey/d/B7P6W3Z4S4Q0I7F4C

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door RikB » do 20 sep 2018, 15:46

'Normale' ebikes <25km hebben geen (blauw) nummerbord.
Bij vraag 13 'toeristen' geantwoord, maar eigenlijk wilde ik niets invullen. Betere fietspaden zou ik natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken.
Waarom een snelheidslimiet van 20 in het centrum? Op de gewone fiets kom je daar soms ook bovenuit. Tot 25 moet je geen beperkingen opleggen. Op drukke punten moet je even inhouden, maar dat geldt toch altijd? als het dan een keer rustig is, kan je wel doorrijden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door Wouter N14 » do 20 sep 2018, 18:32

Dus iemand die af en toe een e-fiets leent of huurt is niet relevant genoeg?

Introductie: typefout, elekrische. Verder snap ik er bijzonder weinig van. Hoe kan een secundair pad in het stadscentrum eindigen als je eerder zegt dat dit de verbindingen zijn tussen stad en dorp?

1. E-bikes hebben geen kenteken. Er staan sterretjes bij de vragen die niet uitgelegd worden.
2. Zou gek zijn als iemand je inhaalt met lage snelheid.
3. Zoek het begrip rijbaan eens op. Zeker als je het op de pagina daarvoor nog over stroken hebt en hetzelfde bedoelt. Ook lijkt het alsof je met limiet de minimumsnelheid bedoelt, maar dat klopt natuurlijk niet. Ook dit is niet te volgen. En je survey klopt niet, je kan tegenstrijdige antwoorden invullen.
4-5. Waarom beperk je je tot utilitair verkeer?
6. Heb je je een beetje verdiept in bestaande literatuur? Boeken vol zijn er al geschreven over afstanden, wat wil je hier aan toevoegen?
7-8. Oh, toch wel recreatief. Maar nu weer geen koppeling met je onderwerp.
9. Wat een volstrekt willekeurige tijd die 10 minuten. Op basis waarvan gekozen? Weet je ongeveer wat een gemiddelde fietsrit duurt?
10. Wat heb je aan een geschatte gemiddelde snelheid, en verwacht je echt betrouwbare en bruikbare gegevens?
11. Heb je enig idee van de haalbaarheid van maximumsnelheden?
12. :rofl2:
13. Ik heb liever geen 65-plussers. En normale fietsers zijn ook vervelend ja, tenzij ze op een e-bike zitten uiteraard.
14. Je hebt enig benul van de bestaande discussies over ruimtegebruik in de stad?

Het spijt mij zeer maar dit lijkt echt nergens op. Even in 5 minuten iets op een online survey geknald? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door Rene » do 20 sep 2018, 19:30

Tja, ik kan weinig aan het betoog van Wouter toevoegen.
Deze survey vind ik een TU-student onwaardig.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door Wouter N14 » do 20 sep 2018, 20:05

Nevermind.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door Snelwegfreak » do 20 sep 2018, 20:52

Nou nou... Dat is allemaal wel érg zwaar verwoord, Wouter. Niet erg motiverend.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door Egbert » vr 21 sep 2018, 7:25

15. Je moet wat invullen? Wat voegt dat toe?
Verder wel eens met de opmerkingen van Wouter N14. De hele survey voelt ook aan alsof er al bepaalde aannames zijn gedaan. Ik vind niet dat ik alle vragen kan beantwoorden zoals ik zou willen.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door hoompey » vr 21 sep 2018, 14:44

Alhoewel ik sommige van de bovenstaande reacties wat kort door de bocht vind ben ik het wel eens met WouterN14, de opzet van de enquete laat te wensen over.

@topicstarter, voordat je een vragenlijst opstelt moet je goed nadenken over 1) de doelstellingen van je onderzoek, 2) hoe je die doelstellingen kan vertalen in goede open of gesloten vragen en 3) hoe je de verkregen data kan gebruiken. Daarnaast moet een goede wetenschappelijke vragenlijst geen "agenda" hebben, de resultaten kunnen namelijk wel eens iets heel anders laten zien dan het idee wat je in eerste instantie in je hoofd had. Met de opzet van de vragenlijst die jij gekozen hebt lijkt het me niet eenvoudig om zinnige conclusies te kunnen trekken over het nut van aparte fietsroutes voor speed-pedelecs.

Als deel van de doelgroep heb ik de lijst wel ingevuld, maar ik kan een aantal van mijn ideeën niet kwijt in de mogelijke antwoorden.
- Ik ben heel pragmatisch wat betreft mobiliteit, maar ik houd van mijn speed-pedelec. Niet alleen is het gezonder en meer ontspannen (en goed voor het milieu 8-) , maar mijn reistijd is veel betrouwbaarder dan met de auto. Ik geloof dus dat dit vervoermiddel een heel nuttige aanvulling is op mijn mobiliteitsopties.
- Ik zie geen heil in het creeren van eindeloze doelgroeppaden of -stroken voor types fietsen, maar ik vind wel dat de fietsinfra aangepast kan worden om het gebruik van elektrische fietsen te bevorderen. Ik merk zelf dat ik kleine stukjes omrijd als ik op die manier langere rechte stukken heb en daardoor dichter bij mijn Vmax kan blijven.
- Ipv in kilometers zou ik afstanden in tijd uitdrukken: mijn gemiddelde snelheid op mijn speed-pedelec is 29 kmh, maar bibeko is eerder 20-25 (smal, verkeerslichten, bochten) en bubeko 35-40. Reisduur hangt dus erg af van je specifieke woon/werktraject.
- Wat betreft handhaving: dat is inderdaad moeilijk, maar ik denk dat je met correcte weginrichting (zoals snelfietsroutes) en een "stadsknop" die je fiets op 30 begrenst een eind komt. Handhaving zou gelimiteerd kunnen worden tot echt roekeloos gedrag, net als bv met een scooter.
- Speed-pedelecs zouden in mijn visie ook bibeko op het fietspad mogen omdat je te langzaam rijdt voor het autoverkeer, maar met een Vmax van 30, ideaal gezien met bovengenoemde stadsknop.

Succes met je onderzoek.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door Rein » vr 21 sep 2018, 19:41

Ik zou 20 km/h wel hoog genoeg vinden bibeko, zeker op fietspaden en al helemaal midden in de stad/dorp.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Fietspadennetwerk voor elektrische fietsen

Bericht door RikB » ma 24 sep 2018, 10:13

En dan ook een begrenzer op normale fietsen?

Plaats reactie