ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door boe! » vr 29 mar 2019, 21:14

De ANWB heeft gisteren de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar de verkeersveiligheid op Provinciale wegen. Dit onderzoek is een vervolg op het onderzoek uit 2014 en nu gepresenteerd n.a.v. de installatie van de nieuwe Provinciale Staten. Er zijn kaarten en analyses per provincie beschikbaar via onderstaande links. Zoals verwacht is de ANWB vooral blij met lagere snelheden, extra rotondes, drempels en bermverhardingen.

:arrow: Interactieve kaart
:arrow: https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... iale-wegen
:arrow: https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erzoek2019

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door Wouter N14 » za 30 mar 2019, 0:30

Fantastisch dat filmpje met de meetbus: het navigatiescherm midden op de voorruit vol in het zicht. En ik betwijfel of meneer Twiss zijn gordel om heeft. Maar foei wegbeheerders, jullie zijn stout! :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door Chris » za 30 mar 2019, 0:42

Heel veel provinciale wegen voldoen dus niet aan de norm, of ze zijn niet goed ingericht, of ze hebben alsnog een hoger aantal ongevallen.

Het probleem is m.i. dat provinciale wegen gewoon te smal zijn in Nederland. Er is nauwelijks ruimte om fouten te corrigeren, fouten die door afleiding steeds meer voorkomen en dus ook vaker tot ongevallen kunnen leiden. Nergens zijn de ontwerpeisen van drukke wegen zo minimaal als in Nederland.

Het dwarsprofiel van een GOW-80 is 7,5 meter maar als ik met Google Earth ga meten op gemoderniseerde GOW-80 wegen in mijn regio kom ik vaker op 6,5 - 7,0 meter uit, breder is alleen als je grasbetontegels gaat meerekenen. Dat is in internationaal opzicht gewoon smal, waar 8-9 meter meer gangbaar is voor wegen met een dergelijke functie en verkeersintensiteit.

En dan heb je het nog niet over de feitelijke breedte van een rijstrook tussen de markeringen. Een vrachtwagen houdt amper 10 cm over.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door Wouter N14 » za 30 mar 2019, 0:46

^^ Maar smaller is veiliger want dan rijden mensen langzamer - aldus DV :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door Wouter N14 » za 30 mar 2019, 1:03

- Ik mis de toelichting op waarom een bepaalde weg onveilig is. Ontbreekt de halfverharde berm? Te veel uitritten? Landbouwverkeer? Onoverzichtelijke bocht?
- Ik mis de component intensiteit. De N470 is conform DV uitgerust met een middenberm maar scoort matig, volgens mij speelt de drukte daar een rol bij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door Schelpenpaadje » za 30 mar 2019, 6:09

Opvallend hoeveel (lange) stukken er grijs of paars zijn op de kaart. Ik kijk dan zelf met name naar Friesland. Voor hele lange einden worden geen cijfers getoond terwijl dan niet zelden maar één of twee kruisingen zijn (of worden) aangepast. Voorbeeld: N359. Ook de N354 Reduzum-Sneek is een goed voorbeeld van een weg waarover je best wat kunt zeggen qua huidige inrichting en geplande aanpak, maar wat niet uit de verf komt puur om de reden dat er een plan ligt.

Verder is de analyse per provincie vooral een analyse van de gebruikte methode. Hoe kleurtjes tot stand komen vindt men kennelijk belangrijker dan specifieke aanbevelingen te doen.

Samengevat is het goed om nieuwe statenleden te wijzen op onveilige trajecten, maar is het een gemiste kans om niet te vertellen als ANWB wat je vindt dat provincies er concreet aan kunnen doen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door boe! » za 30 mar 2019, 9:00

Chris schreef: za 30 mar 2019, 0:42Het probleem is m.i. dat provinciale wegen gewoon te smal zijn in Nederland.
In de praktijk hoeft dit dan weer geen probleem te zijn. De N226 tussen Woudenberg en Amersfoort werd 5 jaar geleden aangemerkt als de gevaarlijkste weg van de Provincie Utrecht mede vanwege de eindeloze bomenrijen langs de weg en vervolgens rijdt er niemand tegenaan. Ik ken in de omgeving maar één boom waar regelmatig een auto tegenaan rijdt en dat is deze. Uiteraard kan je die boom kappen, maar daarmee los je de het probleem achter het stuur niet op (en aan die menselijke factor durft de ANWB zijn vingers niet te branden).

Overigens is de N226 tussen Woudenberg en Amersfoort dit keer grijs vanwege alle aanpassingen op Leusdens grondgebied (aanleg rotonde, drempels en parallelweg).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door Willem » za 30 mar 2019, 15:29

Wouter N14 schreef: za 30 mar 2019, 1:03 De N470 is conform DV uitgerust met een middenberm maar scoort matig, volgens mij speelt de drukte daar een rol bij.
Er zijn vrij veel rotondes en daar kan het mis gaan. Vaak probeer je daar toch even snel in te halen omdat je anders weer een heel stuk achter iemand aan rijdt die niet weet wat het verschil tussen 60 en 80 is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: ANWB onderzoek verkeersveiligheid 2019

Bericht door Wouter N14 » za 30 mar 2019, 16:19

^^ Goed punt, maar ook gekoppeld aan drukte.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie