Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Floris » za 22 jun 2019, 23:26

Jackbauer1350 schreef: za 22 jun 2019, 20:13 ^^ Het verkeerslicht op de uitvalsweg is een verkeerslicht voor fietsers. Er zit een fietsje in de lens.
Of geldt die dan automatisch ook voor het overige verkeer wanneer er geen andere staat?
artikel 68 van het RVV:
3 Indien een verlichte afbeelding van een fiets zichtbaar is, geldt het licht voor fietsers, bromfietsers op een fiets/bromfietspad en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig.


het geldt mi dus niet voor auto's of voetgangers

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » zo 23 jun 2019, 2:00

Wouter N14 schreef: za 22 jun 2019, 17:45 Het is toch juridisch volstrekt onmogelijk dat automobilisten dat verkeerslicht mogen negeren :facepalm:
Nee hoor, dat kan gewoon. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als de fietser groen krijgt. Die mag dan toch verwachten conflictvrij te kunnen vervolgen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » zo 23 jun 2019, 10:51

Oke. Het blijft hoe dan ook iets wat je niet zou moeten willen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » wo 10 jul 2019, 19:12

Afbeelding

Geen idee of die echt is, maar ik vond hem wel leuk.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Basjuh1981 » wo 10 jul 2019, 19:37

^^ Aan de kleur borden kan je zien dat je bijna in Duitsland bent :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jul 2019, 23:51


Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Demassel » do 11 jul 2019, 10:41

Aan de opbouw/uiterlijk te zien zijn het 2 verschillende aannemers.
Mogelijk zelfs 3

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » do 11 jul 2019, 11:01

Ik vraag me dan écht af of er nou niemand was die een bord kwam plaatsen en die zelf dacht van "mja, misschien is dit niet zo handig, laat ik even bellen."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » do 11 jul 2019, 11:12

^^ Ja en dan? Er staan twee asfaltploegen te wachten tot de weg dicht gaat en je hebt toestemming van de wegbeheerder. Dan wil je best rondbellen, maar de weg gaat toch echt dicht hoor en wel conform afspraken. Dus plaats je die borden en ga je aan de gang, net zolang tot je van de wegbeheerder te horen krijgt wat ze ermee willen.

Ik zeg niet dat iedere aannemer er zo mee omgaat, maar je gaat ook geen tientallen werknemers naar huis sturen omdat er wat teveel gele borden staan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » do 11 jul 2019, 19:31

^^ Sorry als ik ouderwetser nadenk dat mensen nog een beetje gezond verstand kunnen overhouden en niet enkel egoïstisch zich bezighouden met hun kleine taakje van de dag. Of het nu asfaltleggen of softwareschrijven is.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door RikB » vr 12 jul 2019, 8:58

En om voorgaande twee reacties te combineren: Met gezond verstand snap je dat de aannemer aan de slag moet, dus je plaatst de borden, maar je belt ook met de opdrachtgever met het verzoek de situatie even te bekijken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » vr 12 jul 2019, 19:31

Km357 schreef: do 11 jul 2019, 19:31egoïstisch
Ja, is puur egoïsme. :roll:

Tientallen mensen naar huis sturen, daarmee raak je jezelf, maar ook die mensen regelrecht in de portemonnee. Je kunt het asfalt wat je in de bak hebt weggooien. De asfaltmolen heeft die nacht voor niks gedraaid. De asfaltploeg die je hebt ingepland staat de komende twee maanden al ingepland. En dat terwijl je een boete krijgt als je niet volgende week oplevert. Of je laat de wijk in de klerezooi zitten met een half opgeleverde straat.

Ja, allemaal eigenbelang.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » vr 12 jul 2019, 20:56

^^ Verkeersonveiligheid veroorzaken door het plaatsen van tegenstrijdige informatie nemen we er maar gewoon bij natuurlijk. Dat is uitermate altruïstisch immers.

Bouwbedrijven in een straat zijn misschien 2-3h aan de slag, een telefoontje van 5 minuten kan er dan wel vanaf op een werkdag. Maar nee, lekker blijven verder doen en maakt niet uit hoe het afloopt voor iemand anders want mijn team gaat voor.

Ja, egoïsme.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door waldo79 » za 13 jul 2019, 10:01

Die zogeheten egoïstische houding lees ik in het geheel niet terug in de reactie van Attietattie. Vanwaar nu dat verbale geweld :nothanks:

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » zo 14 jul 2019, 10:34

'gezond verstand' is misschien ook wel om borden die niet relevant zijn een kwart slag te draaien. Bijvoorbeeld die eerste.. want dat Harmonie complex lijkt mij niet bereikbaar indien de Visserstraat is afgesloten. ;)

Verder lijkt mij een verkeersonveilige situatie hier wel meevallen.. verkeer staat toch stil.. en heeft alle tijd om de borden te lezen. :)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Km357 » zo 14 jul 2019, 10:51

waldo79 schreef: za 13 jul 2019, 10:01 Die zogeheten egoïstische houding lees ik in het geheel niet terug in de reactie van Attietattie. Vanwaar nu dat verbale geweld :nothanks:
Er is geen sprake van woordengeweld :) De zaken nu ook niet gaan overdrijven.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » zo 14 jul 2019, 12:16

Lijkt mij wel handig als de desbetreffende aannemers na deze klus even zeggen: "Zo, en wat hebben we hiervan geleerd?"
Dat eerste bord hoeft er sowieso al niet te staan imo, en raar dat dat überhaupt het eerste bord is.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » ma 15 jul 2019, 0:24

^^ Lijkt mij wel handig als de wegbeheerder die dit alles heeft goedgekeurd dat doet. ;)

Zo'n eerste bord wordt alleen neergezet op verzoek van een wegbeheerder of omgevingsmanager.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » vr 06 sep 2019, 14:52

Enkele nieuwe plaatjes n.a.v. mijn eerdere post in dit topic: viewtopic.php?f=31&t=21692#p1054497

Er zijn in de weken er na nog extra borden geplaatst:
Afbeelding
Een paar jaar geleden is de rijbaan voorzien van nieuw asfalt. Toen werd besloten de rijbaan optisch in te snoeren door
de randen daarin niet mee te nemen en de markering aan te passen.
De kruising met opstelstrook voor linksaf is een jaar geleden gemaakt waardoor sindsdien die buitenrand van de oorspronkelijke rijbaan
weer nodig is. (Voorlopig) opgelost met het waarschuwingsbord "Hoogteverschil in rijbaan Rand in asfalt"

Afbeelding
Het gele bord met :J23: :J24: is later geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding
De oversteek vanaf het fietspad langs de Randweg gezien.

Afbeelding
Vanaf de Middenweg, een kruising ervoor.
Deze vooraankondiging voor de verkeerslichten staat ook langs de Randweg en zijn ook later stadium geplaatst.

Afbeelding
Een wegversmalling uitgevoerd als wie het eerst komt....
Al enkele keren zijn er paaltjes vervangen omdat de voorgangers aan gort waren gereden.
Er hebben ook schrikhekken opgestaan die hetzelfde lot beschoren waren.


Afbeelding
De Middenweg ligt ook binnen de kom met een max. snelheid van 50 km/u. De markering doet 60 km/u vermoeden.
Gebeurt ook regelmatig dat er fietsers rijden die in eerste instantie denken fietssuggestiestroken zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » vr 06 sep 2019, 16:35

De laatste dagen was ik in Amsterdam en Aalsmeer en het is daar wel iets beter geworden moet ik zeggen, maar ik vind nog altijd dat wegbeheerders wel wat scherper mogen zijn in (semi-)tijdelijke verkeerssituaties. De borden en wegmarkering moeten een voor de weggebruiker een zo helder mogelijk signaal afgeven van het te verwachten gedrag en dat is lang niet in alle gevallen zo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » vr 06 sep 2019, 17:16

Ik reed van de week toevallig door nederhorst en daarbij zag ik ook die situatie met vri. Wat is eigenlijk het nut er van? Het is er best overzichtelijk en niet heel druk, dus mogelijkheden genoeg om als fietser daar veilig zonder vri over te steken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » vr 06 sep 2019, 17:30

^^ Er stond eerst een geslotenverklaring voor fietsers en voetgangers aan het begin van dat weggetje. Dat is sinds een half jaar de ontsluiting voor een nieuwe woonwijk en de sportvelden.
Fietsers en voetgangers gebruiken evengoed die weg om bij de Randweg te komen. De bushaltes liggen daar namelijk vlak om de hoek. Bewoners van die wijk hebben om de verkeerslichten gevraagd. Dus die geslotenverklaringen zijn weggehaald en de kruising met markering en verkeerslichten aangepast.
Het lijkt zo op de Randweg rijdend overzichtelijk maar de weg heeft voorbij de sportvelden een lichte bocht en vanuit de woonwijk komend is het wel minder overzichtelijk vanwege de rij weliswaar pas aangeplante bomen langs de Randweg. Daarnaast heeft de Randweg op die plek een best brede rijbaan. Vanaf de andere kant komt het verkeer vanaf de N523, over een brug van het afwateringskanaal van de polder, de kom binnen rijden en ook daar komt het verkeer vanuit een bocht. De maximumsnelheid is weliswaar 50 km/u waar de kruising ligt maar er wordt, zeker vanaf de N523, harder gereden. Op de N523 geldt 60 km/u maar ook daar ligt de snelheid hoger.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Demassel » za 07 sep 2019, 17:50


Jackbauer1350 schreef:

Afbeelding
Het gele bord met :J23: :J24: is later geplaatst.

Afbeelding
Staat daar nu serieus een radiografische VRI te draaien op een kruispunt?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » za 07 sep 2019, 19:24

^^ ja.

Ik blijf erbij dat dit een onnodige maatregel is, omdat het overzichtelijk genoeg is. Je ziet het ook aan die foto, daar steekt een fietser over zonder op de knop te drukken. Er zijn ontelbaar veel van dit soort locaties zonder vri.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Demassel » za 07 sep 2019, 21:44

Buiten dat het onnodig is. Met een rad.graf. VRI mag je geen kruispunten regelen volgens de richtlijnen

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » zo 08 sep 2019, 8:49

^^ is dat vanwege de betrouwbaarheid, en dus het gevaar als ie niet werkt (als het signaal wegvalt)?

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » di 29 okt 2019, 0:02

Handig, een hekwerk over een (toekomstig) fietspad maken.

Afbeelding
Een fietspad op het industrieterrein in Soesterberg kan tot ongelukken leiden voor fietsers en brommers. Midden op het pad staat een hek van gaas, zonder enige markering of waarschuwing. Vooral in het donker is het hek niet zichtbaar.

Het fietspad leidt naar de voormalige vliegbasis Soesterberg. Dat is inmiddels een geliefd natuurgebied en het herbergt het Nationaal Militair Museum. Een geasfalteerd fietspad vanaf de Amersfoortseweg nodigt uit om richting het natuurpark te rijden. Een verkeersbord geeft aan dat je hier mag rijden met een fiets en een bromfiets. Maar dus ook de populaire elektrische fiets en scooters zijn op het fietspad welkom. (..)

De woordvoerder van de gemeente bedankt RTV Utrecht voor de tip en belooft binnenkort naar de situatie te kijken.

Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1981814/
Ik begrijp nooit zo goed dat men vooraf niet kan bedenken dat als iets misschien nog niet gebruikt mag worden.. dit toch wel zal gebeuren indien mensen daartoe de gelegenheid zien/pakken.. Menselijk gedrag is soms ondoorgrondelijk. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Schelpenpaadje » di 29 okt 2019, 0:29

Als iets nog niet gebruikt mag worden, zou je ter plaatse toch borden verwachten die dit aangeven. En een schrikhek o.i.d. ter hoogte van het hek voor de veiligheid.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op di 29 okt 2019, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door NWH » di 29 okt 2019, 0:35

Als de gemeente aangeeft er ‘binnenkort’ naar te kijken dan zie ik al voor me dat dit nog weken op zich laat wachten
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » di 29 okt 2019, 8:05

Dit is in de basis gewoon een levensgevaarlijke situatie. Dat men de urgentie niet ziet vind ik echt onbegrijpelijk!
Als er 2 doden waren gevallen door dit hek, dan had men heel anders gereageerd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie