Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » vr 07 aug 2020, 20:10

Buiten dat het juridisch allemaal niet kan, maar hoe hadden ze hier eigenlijk de voorrangsregeling in gedachte? Dus tussen de fietser die tegen de richting in de rotonde rijdt en hier afslaat rechtdoor en de fietser die vanaf rechts komt en de rotonde volgens de normale richting rijdt. :nuts:
Laatst gewijzigd door Rein op vr 07 aug 2020, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 07 aug 2020, 20:12

Zoiets is toch vragen om ongelukken :nothanks:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 aug 2020, 20:18

Robbert297 schreef:
vr 07 aug 2020, 19:15
Egbert schreef:
vr 07 aug 2020, 14:27
Ik werd gewezen op deze situatie op de Jacques Dutilhweg in Rotterdam:
https://www.google.com/maps/@51.9293327 ... 312!8i6656
Manmanman waarom leg je daar dan ook een tweerichtingsfietspad neer.
Dat bord daarna ook... :emo:
https://www.google.com/maps/@51.9292951 ... 312!8i6656
Zo'n belerende tekst... :emo: Weer eentje in de categorie:

Afbeelding

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » za 08 aug 2020, 8:23

Rein schreef:
vr 07 aug 2020, 20:10
Buiten dat het juridisch allemaal niet kan, maar hoe hadden ze hier eigenlijk de voorrangsregeling in gedachte? Dus tussen de fietser die tegen de richting in de rotonde rijdt en hier afslaat rechtdoor en de fietser die vanaf rechts komt en de rotonde volgens de normale richting rijdt. :nuts:
Precies datzelfde voorrangsprobleem ga je krijgen bij de nieuwe N196 in Aalsmeer. Een snelfietspad in 2 richtingen dat één helft van een rotonde meepakt.
De rotonde is doorgaand verkeer, maar het snelfietspad is ook doorgaand verkeer. En de gemeente heeft daar een voorrangssituatie afgedwongen waar geen ontwerper het mee eens kan zijn. Moet nog uitgevoerd worden trouwens.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 08 aug 2020, 8:56

Rein schreef:
vr 07 aug 2020, 20:10
In zo'n situatie zou ik zeggen dat de fietser die de rotonde verlaat (afslaat rechtdoor) voorrang moet verlenen. Hadden ze misschien ook moeten verduidelijken met haaietanden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 08 aug 2020, 10:48

Robbert297 schreef:
vr 07 aug 2020, 19:15
Dat bord daarna ook... :emo:
https://www.google.com/maps/@51.9292951 ... 312!8i6656
Dat zal in navolging zijn van een Postbus-51-campagne van, naar schatting 25-30 jaar geleden. Toen werd er ook continu gewezen op 'de uiterste limiet'. Wat ik erg grappig vond, want ik ken geen limieten die niet 'het uiterste' zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » za 08 aug 2020, 12:25

Coen Tunnel schreef:
vr 07 aug 2020, 20:18
(..)
Zo'n belerende tekst... :emo: Weer eentje in de categorie:

Afbeelding
Ow, in Tricht/Buurmalsen zijn plaatselijke bewoners zeer actief het benadrukken van de 30 km/h zone met 30 km/h stickers op paaltjes in de tuinen, op linten (zoals een feestslinger) én op een regulier bord is de tekst 'moeilijk hè' onder het getal 30 geplakt. Als ik dat telkens zie, denk ik bij mijn eigen: zeker. Eigenlijk moet dat woord er dan onder worden geplakt, vind ik. :woop:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 aug 2020, 18:48

Steile drempels in Almere-Haven: wielrenners crashen massaal op drempels op de Sluiskade. Dit zijn van die drempels die je normaal meer in parkeergarages ziet.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... e-drempels

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 aug 2020, 19:14

^^ Dat soort drempels horen ook niet thuis op de openbare weg.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 09 aug 2020, 19:27

^^ gemeente aansprakelijk stellen voor alle schade, zijn ze zo weg (en terecht).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 aug 2020, 19:33

^^ Dat soort wielrenners ook niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 aug 2020, 19:37

Als je over zulke drempels stuitert dan a) let je niet op en b) ga je echt veel te hard. Zeker op een plek met terrassen is dat niet handig (zeg maar:oerstom)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 09 aug 2020, 19:49

Dit hele topic gaat over falende inrichting van wegen, waarbij de wegbeheerder altijd de schuld krijgt. Nu gaat het een keer om vallende wielrenners (het grootste kwaad op de weg), en treft de wegbeheerder geen enkele blaam en ligt het aan de weggebruiker? Nee, dat vind ik echt te makkelijk...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 09 aug 2020, 19:52

Piles schreef:
zo 09 aug 2020, 19:49
Dit hele topic gaat over falende inrichting van wegen, waarbij de wegbeheerder altijd de schuld krijgt.
Ja en? Moeten we het er per se mee eens zijn?
Piles schreef:
Nu gaat het een keer om vallende wielrenners (het grootste kwaad op de weg), en treft de wegbeheerder geen enkele blaam en ligt het aan de weggebruiker? Nee, dat vind ik echt te makkelijk...
Nee, per definitie de schuld bij de wegbeheerder leggen is te makkelijk. We hebben er nu toch gewoon een gesprek over?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 09 aug 2020, 19:55

Palance schreef:
zo 09 aug 2020, 19:37
Als je over zulke drempels stuitert dan a) let je niet op en b) ga je echt veel te hard. Zeker op een plek met terrassen is dat niet handig (zeg maar:oerstom)
En als ik daar nu voor het eerst langskom laat in de avond of in de nacht als het terras leeg is?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 aug 2020, 19:58

Dan staan er toch waarschuwingsborden? Bovendien is het slim snel te rijden als je ter plaatse niet bekend bent of je geen goed zicht hebt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 09 aug 2020, 19:59

Attietattie schreef:
zo 09 aug 2020, 19:52
Piles schreef:
Dit hele topic gaat over falende inrichting van wegen, waarbij de wegbeheerder altijd de schuld krijgt.
Ja en? Moeten we het er per se mee eens zijn?
Dat zeg ik ook nergens?
Piles schreef:
Nu gaat het een keer om vallende wielrenners (het grootste kwaad op de weg), en treft de wegbeheerder geen enkele blaam en ligt het aan de weggebruiker? Nee, dat vind ik echt te makkelijk...
Nee, per definitie de schuld bij de wegbeheerder leggen is te makkelijk.
Dat ben ik zeker met je eens.
We hebben er nu toch gewoon een gesprek over?
Mwah, ik vind
Wouter N14 schreef:
zo 09 aug 2020, 19:33
niet echt een normaal gesprek ;)
Als er een groep kinderen of bejaarden onderuit was gegaan, was de reactie heel anders geweest vermoed ik.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 aug 2020, 20:00

Piles schreef:
Dit hele topic gaat over falende inrichting van wegen, waarbij de wegbeheerder altijd de schuld krijgt. Nu gaat het een keer om vallende wielrenners (het grootste kwaad op de weg), en treft de wegbeheerder geen enkele blaam en ligt het aan de weggebruiker? Nee, dat vind ik echt te makkelijk...
Volgens mij ben jij de enige die die conclusie trekt...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 aug 2020, 20:02

Piles schreef:
zo 09 aug 2020, 19:59
Mwah, ik vind
Wouter N14 schreef:
zo 09 aug 2020, 19:33
niet echt een normaal gesprek ;)
Dus dit wel?
Coen Tunnel schreef:
zo 09 aug 2020, 19:14
^^ Dat soort drempels horen ook niet thuis op de openbare weg.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 09 aug 2020, 20:02

Ok, laat maar. Ik zal wel spoken zien :dontknow:

Laatste wat ik er over kwijt wil, is dat deze straat de doorgaande fietsroute van west naar oost is, en dus geen lokaal kroegstraatje...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 aug 2020, 20:04

^^ Zoals wel vaker moet het van twee kanten komen en zal de waarheid ergens in het midden liggen. Deze drempels horen inderdaad niet thuis op een openbare weg, maar het gedrag van de gemiddelde wielrenner ook niet.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 09 aug 2020, 20:09

Palance schreef:
zo 09 aug 2020, 19:58
Dan staan er toch waarschuwingsborden? Bovendien is het slim snel te rijden als je ter plaatse niet bekend bent of je geen goed zicht hebt.
Ja, 30 @ 30 rijden is snel en echt gevaarlijk. Als je met 30@30 over die krengen gaat word je onderhand gecastreerd. Als er borden drempels staan verwacht ik normale drempels, niet dit soort ondingen. Zeker in zo een straat waar ik me niet echt kan voorstellen dat er overdag zo doorgereden wordt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 aug 2020, 20:29

Wouter N14 schreef:
zo 09 aug 2020, 20:04
Deze drempels horen inderdaad niet thuis op een openbare weg, maar het gedrag van de gemiddelde wielrenner ook niet.
Die zaken staan wat mij betreft los van elkaar. Ongeacht het gedrag van wielrenners, zulke drempels zijn in mijn ogen ondingen en horen niet op de openbare weg toegepast te worden. Hooguit in bv. parkeergarages.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 aug 2020, 20:43

^^ Dat staat niet los van elkaar, sterker nog, het komt hier juist bij elkaar. Die drempels horen hier niet, maar dat zou niet zo hebben opgevallen als er geen wielrenners overheen waren gestruikeld. Die (dat bepaalde aandeel) wielrenners rijden niet goed, maar dat zou niet zo hebben opgevallen als ze niet over die drempels waren gestruikeld.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 aug 2020, 7:35

^^ Ook voor andere weggebruikers (automobilisten, gewone niet-wielrennende fietsers) zijn dit ondingen. Dat het nu wat meer opvalt omdat er wielrenners gevallen zijn kan best zijn, maar dat staat in mijn ogen toch echt los van het feit dat dit ondingen zijn. Nu zijn het wielrenners, de volgende keer fietst hier een schoolklas of een groepje ouderen langs. Zodra je met twee fietsers naast elkaar fietst wordt het al een probleem.

En wat je ook van wielrenners vindt, dat er vier keer op een dag fietsers/wielrenners vallen over deze drempels en er personen medische hulp nodig hebben, is natuurlijk absurd. Dan is er toch echt iets mis met de weginrichting. De weg hoort veilig te zijn voor iedereen. Als je dit soort drempels ook nog met klinkers gaat aanleggen zijn ze helemaal niet herkenbaar als zodanig. Er zijn richtlijnen voor hoe een drempel ontworpen hoort te zijn; ik denk niet dat deze drempels daar aan voldoen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 aug 2020, 8:26

Zoals bij veel andere verkeersremmende maatregelen geldt dat ze worden genomen omdat anderen zich niet kunnen gedragen. Dat lijkt hier ook het geval te zijn.

Daarnaast lopen de drempels niet helemaal over de volledige breedte van de weg, dus fietsers kunnen prima langs de drempel zonder er last van te hebben. Maar als je je blind staart op "ik wil zo snel mogelijk rijden en alles moet wijken voor mij", daarbij de waarschuwingsborden negeert, dan moet je als wielrenner niet zeuren als je gelanceerd wordt. Want je kunt zelfs prima met 30 km/h de drempel passeren zonder dat je het merkt. Gewoon even goed kijken en vaart minderen en er is niks aan de hand.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 10 aug 2020, 8:50

Als ik het filmpje kijk vind ik de drempels meer meevallen dan als je de reacties hier leest.
Als er een situatie is waarbij het terecht is dat een lage snelheid afgedwongen moet worden dan moet daar een bijbehorende maatregel bij komen. Fietsers kunnen er inderdaad gewoon omheen, dat zie je ook in het filmpje. Als je daar als wielrenner op z'n plaat gaat heeft ie gewoon te hard gereden. Hetzelfde als je met de auto met 50 km/h over een drempel rijdt in een 30 zone, dan heb je ook kans op bumper of bodemschade. Dan ga je ook niet achteraf zitten huilen.

Zie vaker dat wielrenners met achterlijke snelheden door 30 zones rijden. Alsof die 30 km/h dan niet voor hun geldt. :dontknow:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 aug 2020, 9:04

Palance schreef:
ma 10 aug 2020, 8:26
Daarnaast lopen de drempels niet helemaal over de volledige breedte van de weg, dus fietsers kunnen prima langs de drempel zonder er last van te hebben.
Dat gaat echt niet als je, volkomen legaal, met z'n tweeën naast elkaar fietst. En dan kun je ook denken aan bv. ouder en kind die naast elkaar fietsen.
Robonus schreef:
ma 10 aug 2020, 8:50
Zie vaker dat wielrenners met achterlijke snelheden door 30 zones rijden. Alsof die 30 km/h dan niet voor hun geldt. :dontknow:
Ook door 30 km-zones gaan wielrenners vaak niet veel harder dan 30, omdat 30 voor een amateur zeker op zo'n klinkerweg ook best aan de snelheid is. Dat is wel veel harder dan overige fietsers, maar achterlijke snelheden?
Robonus schreef:
ma 10 aug 2020, 8:50
Als er een situatie is waarbij het terecht is dat een lage snelheid afgedwongen moet worden dan moet daar een bijbehorende maatregel bij komen.
Klopt. Maar er zijn richtlijnen over hoe zoiets ingericht dient te worden. Drempels die met een auto eigenlijk alleen stapvoets normaal te nemen zijn horen niet thuis is een 30 km-zone.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 10 aug 2020, 9:07

Robonus schreef:Zie vaker dat wielrenners met achterlijke snelheden door 30 zones rijden. Alsof die 30 km/h dan niet voor hun geldt. :dontknow:
En wat zijn die achterlijke snelheden dan precies? 35 km/u?? Want dat is echt wel een beetje de maximale snelheid die door recreatieve wielrenners bereikt wordt (kaarsrechte asfaltwegen en afdalingen daargelaten)....

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 10 aug 2020, 9:10

Coen Tunnel schreef:
ma 10 aug 2020, 9:04
Maar er zijn richtlijnen over hoe zoiets ingericht dient te worden. Drempels die met een auto eigenlijk alleen stapvoets normaal te nemen zijn horen niet thuis is een 30 km-zone.
Los van mijn mening, maar hier spreek je jezelf tegen. De richtlijn zegt juist dat je drempels in een 30-zone mag aanleggen die stapvoets te nemen zijn.