Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » do 04 feb 2021, 7:47

Hmm. Een methode om het geschuif met de plek van fietsers te regelen. Normaal ligt zo'n plek buiten de bebouwde kom en voor fietsers buiten de voorrang, nu hebben ze fietsers half buiten de voorrang gelegd (geen voorrang voor tegemoetkomend verkeer, wel voor achteropkomend verkeer)
Als fietser zou ik bij het oversteken op die rotonde niet snel rechts van het paaltje gaan.
Ik denk verder dat het niet geweldig is, want als je komt vanaf de kant waar het fietspad links van de weg ligt zullen auto's sneller de neiging hebben om nog even over de rotonde te schieten als er toch een fietser aan komt. En voor automobilisten is het weer een extra obstakel.

Maar goed, ik heb al een bloedhekel aan dat geschuif met de plek van de fietsers, dit is niet meer dan een lapmiddel om het dogma van het tweerichtingsfietspad toch door te kunnen voeren.
Ik geef een :down:

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » do 04 feb 2021, 9:12

Die gehele wegmarkering in dat filmpje vind ik nergens op slaan. :facepalm:

Het lijkt wel de hobby van gemeentes geworden om de auto zo veel mogelijk te minimaliseren ten voordelen van fietsers, zelfde als met die fietsstraten die ook steeds dominanter worden in de steden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 04 feb 2021, 9:13

Ik vind het wel een creatief idee, maar de uitvoering kan beter. Ik denk dat 90% van de fietsers vanaf het fietspad niet om de rotonde zal rijden, maar via de verkeerde kant zal gaan. Verder mis ik een :C15: aan één kant van de rotonde, want wat belet (brom)fietsers anders om daar te gaan rijden (mede gezien het bromfietspad als een andere weg moet worden gezien en het bord :G12a: dus niet verhindert dat men rechtdoor gaat). En erg knullig dat twee van de drie borden :D1: op zijn kop hangen!

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » do 04 feb 2021, 9:51

Rein schreef:
vr 29 jan 2021, 13:06
Andersom toch? Ik vermoed (of althans hoop) dat dit is aangegeven om aan de buschauffeurs duidelijk te maken dat zij extra attent moeten zijn bij het verlenen van voorrang. De auto's die links van hen net wat eerder de rotonde opkomen dan de bus moeten door de buschauffeur immers voorgelaten worden. En mijn ervaring op dit soort rotondes is dat buschauffeurs heel veel moeite hebben om zich de basale voorrangsregels goed te herinneren.
Sorry, ik had het nog over de vorige rotonde:
Robonus schreef:
do 21 jan 2021, 7:36
in Aalsmeer gaan ze het zo aanpakken:

Afbeelding

Het gaat dus om de bovenzijde van het rotondefietspad. De doorgaande busbaan is een hele andere discussie.
Hier hebben auto's op de rotonde een dubbele stopstreep, wat stoppen in de hand werkt... leuk als iemand voor me dat doet, ben ik de schuldige!
Maar ondertussen hebben de bussen haaientanden, die moeten dus echt stoppen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 04 feb 2021, 10:27

^^
Is het wellicht zo dat deze rotonde voorzien gaat worden van verkeerslichten, voor wat betreft de 'busoversteek'? De stopstrepen die ook op de busbaan liggen doen mij vermoeden dat dat de bedoeling is. De voorrangsregeling / haaientanden zijn dan enkel van toepassing in geval de VRI niet in werking is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 04 feb 2021, 10:32

Robonus schreef:
do 04 feb 2021, 7:28
Ik had er nog nooit van gehoord, zeker niet in deze vorm. De fietsrotonde:
SPOILER: TOON

Link
:rofl2: Ik moest gelijk lachen toen ik dit filmpje zag. Zoals Rein namelijk zegt, geen enkele fietser zal vanaf het fietspad de rotonde netjes nemen, die snijden gewoon lekker af.

Op zich verder wel creatief idee om fietsers veilig de rijbaan op te laten. Ik ben wel benieuwd hoe dit ervaren wordt voor langzaam en snelverkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 04 feb 2021, 10:37

Seat Ibiza schreef:
do 04 feb 2021, 10:27
^^
Is het wellicht zo dat deze rotonde voorzien gaat worden van verkeerslichten, voor wat betreft de 'busoversteek'? De stopstrepen die ook op de busbaan liggen doen mij vermoeden dat dat de bedoeling is. De voorrangsregeling / haaientanden zijn dan enkel van toepassing in geval de VRI niet in werking is.
De rotondes worden inderdaad voorzien van VRI. De haaientanden zijn alleen voor het geval de VRI uitvalt.

Afbeelding
(bovenstaand plaatje is niet verkeerskundig, denk aan de D01's die in de rammelstrook staan.)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 04 feb 2021, 12:03

mavas schreef:
do 04 feb 2021, 10:32
:rofl2: Ik moest gelijk lachen toen ik dit filmpje zag. Zoals Rein namelijk zegt, geen enkele fietser zal vanaf het fietspad de rotonde netjes nemen, die snijden gewoon lekker af.

Op zich verder wel creatief idee om fietsers veilig de rijbaan op te laten. Ik ben wel benieuwd hoe dit ervaren wordt voor langzaam en snelverkeer.
Dit is precies wat ik ook dacht. Vind het altijd wel typisch dat het dan vanuit de bedoelingen van fietsveiligheid wordt ontworpen maar er tegelijkertijd wel een venijnige valrand (de witte RWS-band) precies midden in de ideale fietslijn wordt gelegd. Laat dat gewoon achterwege, het middel is erger dan de kwaal.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 feb 2021, 17:15

Robonus schreef:
do 04 feb 2021, 10:37
De rotondes worden inderdaad voorzien van VRI. De haaientanden zijn alleen voor het geval de VRI uitvalt.

Afbeelding
(bovenstaand plaatje is niet verkeerskundig, denk aan de D01's die in de rammelstrook staan.)
Oef... ik moet nog maar zien of een bus in zo'n geval voorrang zou geven aan het verkeer op de rotonde. :geenlach:

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 04 feb 2021, 17:19

^^ Wat telt zwaarder, een stopstreep of haaientanden? Ik zou zeggen dat eerste, dus lekker doorkarren met die bus :top:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 04 feb 2021, 17:28

Dus op een geregeld kruispunt ga jij bij geelknipperen stoppen terwijl de conflicterende richting haaientanden heeft?

Waar rijd jij gewoonlijk? Dan zorg ik ervoor dat ik daar niet rijd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Victor
autoweg

Bericht door Victor » do 04 feb 2021, 18:03

In de afsluitende tekst van de doorfietsrotonde-video staat wel erg vaak het woord: "automatisch". Ervan uitgaand dat elke weggebruiker wel meegaat met het hele idee.
:)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 04 feb 2021, 18:24

Attietattie schreef:
do 04 feb 2021, 17:28
Dus op een geregeld kruispunt ga jij bij geelknipperen stoppen terwijl de conflicterende richting haaientanden heeft?

Vergeet de beweegbare bruggen en spoorwegovergangen niet :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 04 feb 2021, 19:06

Attietattie schreef:
do 04 feb 2021, 17:28
Oh ja, goed punt :facepalm: :mrgreen:
Het laatste jaar? Nergens... :sadley:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 feb 2021, 19:28

De rotonde in de Burg. Kasteleinweg/Zwarteweg in Aalsmeer:
Een kruising verderop is het nog erger; daar is een stopverplichting voor het doorgaand verkeer van de Mensinglaan ten opzichte van een fietsstraat. Persoonlijk vind ik de reconstructie van de Burgemeester Kasteleinweg stedenbouwkundig echt wel heel mooi aan het worden, maar helaas zijn de verkeerstechnische ontwerpen tamelijk dramatisch.

Als de bussen gewoon met het verkeer mee zouden rijden de rotondes over; er simpeler ontwerpen waren voor de fietsoversteken was het veiliger en overzichtelijker geworden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 feb 2021, 0:09

Piles schreef:
do 04 feb 2021, 17:19
^^ Wat telt zwaarder, een stopstreep of haaientanden? Ik zou zeggen dat eerste, dus lekker doorkarren met die bus :top:
Bij die haaientanden staat een :B6:, maar wat is die stopstreep zonder :B7: waard?

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 05 feb 2021, 7:43

Coen Tunnel schreef:
vr 05 feb 2021, 0:09
Bij die haaientanden staat een :B6:, maar wat is die stopstreep zonder :B7: waard?
Een stopstreep (en haaientanden) hebben geldigheid zonder bord.

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » vr 05 feb 2021, 8:46

Dit is toch gewoon een punt dat door verkeerslichten geregeld wordt, dus als de verkeerslichten buiten werking zijn, dan regelen de haaientanden de voorrang? De stopstrepen liggen daar om aan te geven waar een voertuig voor het verkeerslicht moet wachten, niet met de betekenis 'verleen voorrang, stoppen verplicht'. Dit is toch hetzelfde als bij elk ander VRI-kruispunt in Nederland?

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » vr 05 feb 2021, 8:52

^^ Ja, ik dacht dat dat al opgehelderd was n.a.v. de post van Attietattie :top:

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 05 feb 2021, 9:26

Egbert schreef:
vr 05 feb 2021, 7:43
Coen Tunnel schreef:
Lijkt mij dat er gewoon een bord bij hoort te staan, net als bij een zebrapad. Markering kan wegslijten of niet zichtbaar zijn door bijvoorbeeld sneeuw op het wegdek. Iets waar de komende dagen zeer goede kans op is als we de weersverwachting mogen geloven.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 05 feb 2021, 9:45

Haaientanden werken zonder bord en een stopstreep werkt alleen met bord (of verkeerslichten).

Staat gewoon allemaal in het RVV hoor jongens. Recht onder elkaar zelfs, meen ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 05 feb 2021, 10:59

Jackbauer1350 schreef:
vr 05 feb 2021, 9:26

Markering kan wegslijten of niet zichtbaar zijn door bijvoorbeeld sneeuw op het wegdek. Iets waar de komende dagen zeer goede kans op is als we de weersverwachting mogen geloven.
Dat is een totaal ander vraagstuk en het heeft er niets mee te maken. Als er een stopstreep staat is die geldig zonder dat er een bord :B7: bij hoeft te staan.
Artikel 79

Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht.
Het stukje "indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht" gaat over als er verkeerslichten zijn. Als het verkeerslicht op groen staat hoef je natuurlijk niet te stoppen. Maar er wordt geen voorbehoud gemaakt dat er een B7 bij moet staan.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 05 feb 2021, 11:48

Attietattie schreef:
vr 05 feb 2021, 9:45
Haaientanden werken zonder bord en een stopstreep werkt alleen met bord (of verkeerslichten).
Staat gewoon allemaal in het RVV hoor jongens. Recht onder elkaar zelfs, meen ik.
Artikelen 79 en 80 inderdaad, maar de Uvs BABW, par. 2 lid 7, maken het wat minder simpel dan dat je het voorstelt:
Haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990

Toepassing (van zelfstandige haaientanden)

De toepassing van haaientanden met de betekenis, bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 (dus zonder bord B6 en eventueel tevens zonder een bord B3, B4, B5 op een kruisende weg) is beperkt tot:
- fietspaden en parallelwegen indien de aanwezigheid van één van deze borden verwarring zou kunnen geven voor andere bestuurders;
- de ten opzichte van de doorgaande weg ondergeschikte zijtak van een T-kruispunt, doch uitsluitend indien het informele voorrangsgedrag overeenkomt met de voorrangsregeling.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 feb 2021, 12:10

Egbert schreef:
vr 05 feb 2021, 10:59
Dat is een totaal ander vraagstuk en het heeft er niets mee te maken. Als er een stopstreep staat is die geldig zonder dat er een bord :B7: bij hoeft te staan.
Dus jij zou hier als je op de rechterstrook zou rijden een volledige stop maken? :roll:
https://goo.gl/maps/J1WunWMc8j36qkua9

Zou leuke kop-staart-aanrijding tot gevolg hebben kunnen gehad...
(gelukkig heeft men de streep inmiddels zwart gemaakt)

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 05 feb 2021, 15:00

Seat Ibiza schreef:
vr 05 feb 2021, 12:10
Egbert schreef:
vr 05 feb 2021, 10:59
Dus jij zou hier als je op de rechterstrook zou rijden een volledige stop maken? :roll:
https://goo.gl/maps/J1WunWMc8j36qkua9

Zou leuke kop-staart-aanrijding tot gevolg hebben kunnen gehad...
(gelukkig heeft men de streep inmiddels zwart gemaakt)
En jij links als je de lichten gepasseerd bent?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 05 feb 2021, 18:28

Stuitte tijdens wat zoeken op dit artikel van een paar jaar gekeden over verwarring vanwege een aangebrachte stopstreep bij een toerit naar de A6 zonder borden of verkeerslichten.
Rijkswaterstaat bekijkt de zaak. "Een stopstreep komt altijd samen met een stopbord of verkeerslichten", aldus een woordvoerder. "Deze afslag heeft geen van beide. We onderzoeken nu hoe het komt dat die stopstreep op de weg is aangebracht."
Bron

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 06 feb 2021, 11:01

Egbert schreef:
vr 05 feb 2021, 15:00
En jij links als je de lichten gepasseerd bent?
Alleen als ik achter jou rijd... :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 feb 2021, 11:11

De voorbeelden van Seat Ibiza en Jackbauer zijn eigenlijk het heel klungelig aangeven van een vrije rechtsaffer. Persoonlijk zou ik niet twijfelen over de al dan niet rechtsgeldigheid van de strepen en de borden, zou wellicht wel positief verbaasd zijn dat er een vrije rechtsaffer ís. In het geval in Maastricht zou je ook kunnen denken dat het verkeerslicht naar rechts gesloopt is. Mijn ouders zouden vast denken dat de Maffia het verkeerslicht gejat heeft :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 06 feb 2021, 14:22

Attietattie schreef:
vr 05 feb 2021, 9:45
Er zijn alleen zo weinig mensen die het RVV kennen... :(

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » za 06 feb 2021, 16:14

Egbert schreef:
vr 05 feb 2021, 7:43
Coen Tunnel schreef:
In BE is dat absoluut niet het geval, wegmarkering die de voorrang regelt dient altijd vergezeld te zijn van een overeenkomstig verkeersteken rechts van de rijbaan.

Ik kan me niet voorstellen dat dat in NL anders geregeld is.

Afbeelding