Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Piles
verkeersader

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » za 06 feb 2021, 16:52

Wimpie25 schreef:
za 06 feb 2021, 16:14
Ik kan me niet voorstellen dat dat in NL anders geregeld is.
Wouter heeft het betreffende artikel zelfs gepost: viewtopic.php?p=1137245#p1137245 ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 06 feb 2021, 16:56

Dat heeft ie niet. ;)
RVV artikel 80

Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Edit: het artikelnummer wel inderdaad.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 06 feb 2021, 17:00

Wimpie25 schreef:
za 06 feb 2021, 16:14

In BE is dat absoluut niet het geval, wegmarkering die de voorrang regelt dient altijd vergezeld te zijn van een overeenkomstig verkeersteken rechts van de rijbaan.

Ik kan me niet voorstellen dat dat in NL anders geregeld is.
RVV artikelen 79 en 80:
Artikel 79
Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht.

Artikel 80
Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Ik heb geen weet van uitvoeringsinstructies, ik lees hier dat als er een stopstreep staat ik moet stoppen (indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht) en als er haaietanden staan ik voorrang moet verlenen.
Ik lees dus niet
Artikel 80
Haaietanden hebben alleen de volgende betekenis als zij van een bord :B6: vergezeld zijn: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.