Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Jutter
dorpsstraat

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jutter » di 17 aug 2021, 10:25

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 29 aug 2021, 12:42

"Vergevingsgezinde infrastructuur"... zware onvoldoende voor de gemeente Roosendaal :?
Afbeelding

Afbeelding
Is een GOW-50 bubeko (ook dat is al twijfelachtig...)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 29 aug 2021, 13:18

^^ Wie heeft dit in godsnaam bedacht? :schrikreactie:
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 29 aug 2021, 14:15

Wat is de reden van dat betonblok? Zijn er onbedoeld weggebruikers links van de middendruppel terecht gekomen?
Het lijkt me aannemelijk dat verlichting hier een goed idee is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 29 aug 2021, 14:32

Ik heb werkelijk geen idee. Waarschijnlijk is de enige reden dat ze die bochtschilden nodig vonden en geen andere optie zagen om die te kunnen plaatsen dan met een betonblok.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 29 aug 2021, 15:01

Locatie?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 29 aug 2021, 15:07

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 29 aug 2021, 15:09

De :A1-50: hier slaat eigenlijk op het wegvak achter het kombord.
Nu heeft de :A1-50: geen zin: binnen de kom geldt die Vmax sowieso en twee meter verder wordt die snelheid opgegeven door dat bord einde kom.

Afbeelding

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 29 aug 2021, 17:37

Hoezo is dit 50?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 29 aug 2021, 18:14

^^ Hoezo is dit Duurzaam Veilig? Op geen enkele manier is dit veilig. Ongeloofwaardige limiet, geen bermbeveiliging, slecht zichtbare bocht, etc

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 29 aug 2021, 19:24

Maar het is wel duurzaam voor de inkomsten. :duck:

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 29 aug 2021, 19:37

mavas schreef: zo 29 aug 2021, 18:14 ^^ Hoezo is dit Duurzaam Veilig? Op geen enkele manier is dit veilig. Ongeloofwaardige limiet, geen bermbeveiliging, slecht zichtbare bocht, etc
100% mee eens.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 29 aug 2021, 20:10

Er klopt inderdaad bar weinig van. Roosendaal heeft geen keuze willen of kunnen maken voor deze weg lijkt het. Enerzijds is het de ontsluitingsweg voor een groot bedrijventerrein met veel logistiek, maar anderzijds is zo ook een soort sluiproute ontstaan als alternatief voor de route "zuidom" via :KP: De Stok. Ik kan overigens ook geen verkeersbesluit vinden voor die 50.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 30 aug 2021, 7:49

mavas schreef: zo 29 aug 2021, 18:14 ^^ Hoezo is dit Duurzaam Veilig?
Omdat je maar 50 mag. Langzamer is altijd veiliger. En de borden zullen wel duurzaam bamboe zijn :?

Het geeft iig wel de volstrekt spastische houding van bestuurders tegenover verkeer aan.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 30 aug 2021, 17:19

Tussen Heemskerk en Beverwijk is een verkeersknip gelegd. De maatregel is erg omstreden maar om 'm nou zó uit te voeren... :s

Afbeelding

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 30 aug 2021, 17:29

Dat kon toch stijlvoller vind ik dan. Misschien met een minireplica van de Berlijnse muur of zo? En dan wat camera's voor katten die er durven over te springen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 30 aug 2021, 18:44

Voor wie zijn die :D2: borden er nu? Voor (brom)fietsers?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 30 aug 2021, 18:52

Levensgevaarlijk dit. Pak dan een bredere bloembak op de rijloper en zet palen naast de rijbaan. Hier fiets je tegenaan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 30 aug 2021, 18:56

Via schreef: ma 30 aug 2021, 18:52 Pak dan een bredere bloembak op de rijloper en zet palen naast de rijbaan.
Nee, dat kan niet. Een van die gele paaltjes is met een sleutel neerklapbaar en dan moet er nog wel ruimte genoeg zijn voor een auto om te passeren.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 30 aug 2021, 19:01

Top regeling, om de weg te verkrachten zodat-ie weer bij je theoretisch bepaalde indeling als ETW past https://www.nhnieuws.nl/nieuws/290953/d ... voor-autos

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 30 aug 2021, 19:16

boe! schreef: ma 30 aug 2021, 18:56
Via schreef: ma 30 aug 2021, 18:52 Pak dan een bredere bloembak op de rijloper en zet palen naast de rijbaan.
Nee, dat kan niet. Een van die gele paaltjes is met een sleutel neerklapbaar en dan moet er nog wel ruimte genoeg zijn voor een auto om te passeren.
Waarom? Er is duidelijk geknipt. Er is gekozen voor een oplossing die enkel problemen geeft, waarom dan nog een oplossing vinden?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 30 aug 2021, 19:26

^^ Voor het antwoord op die vraag moet je bij de gemeenten Beverwijk en Heemskerk zijn, niet bij mij.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 30 aug 2021, 20:49

Ik moest even denken waar dit in 's hemelsnaam kon zijn. Ik herkende dit niet, terwijl ik daar waarschijnlijk honderden keren moet hebben gereden voordat de weg verkracht werd. Dat is trouwens een verkrachting in slow motion geweest waarbij deze knip er ook nog wel bij kon.

Het blijkt dus de (voormalige) Rijksweg tussen Haarlem en Alkmaar te zijn, een honderden jaren oude hoofdverbindingsweg met dus ooit Rijkswegstatus waarop honderd jaar geleden ook de tram overheen ging. Zo'n 10 jaar geleden was dit nog altijd dé doorgaande weg tussen Castricum en Beverwijk en in de periode voordat de Wijkertunnel werd aangelegd feitelijk de snelste weg tussen Castricum (en delen van Heemskerk) naar Haarlem / Schiphol / Amsterdam en verder.

Na de aanleg van de Westelijke Randweg van Beverwijk (N197) heeft men besloten dat dit stukje Rijksweg van nog geen 300 meter verkeersluw moest worden en dat doorgaand verkeer maar via de Westelijke Randweg moest gaan, óók naar bestemmingen die niet in de buurt van die Randweg liggen.

Gevolg 'lokaal verkeer' ging gewoon nog over deze weg waar men al decennialang overheen ging, ook nadat de gemeentes bewegwijzering aanpasten (opdat men hoopte dat verkeer dan twee km om zou gaan rijden om 300m verderop uit te komen :nuts: ), de Vmax verlaagden (van 50 km/h naar 30 km/h), de weg flink versmalden en hier en daar wat chicanes aanlegden. Blijkbaar werkte dit allemaal niet, ja duh deze weg bleef in veel gevallen gewoon de kortste en snelste weg, en nu heeft men blijkbaar voor deze absurde oplossing gekozen. Een harde knip in een honderden jaren oude verbindingsweg dus. :neenee:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 31 aug 2021, 21:58

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/360 ... ezenmortel

Op deze kruising gebeuren zeer veel ongelukken. Vroeger was het een gelijkvloerse STOP-kruising van volledig asfalt en een middeneiland in de zijweg. Later is er een vrij groot geel klinkerplateau van gemaakt met voorrang van rechts en zonder middeneiland. Daar gebeurden zo veel ongelukken dat de voorrang geloof ik binnen een maand al is teruggedraaid naar de oude situatie. Tegenwoordig gebeuren er nog steeds zeer veel zware ongevallen.

Locatie in Streetview: https://maps.app.goo.gl/2Bp2Zr85uHwu5DeH6

Wat zou hier de oplossing zijn volgens jullie? Als je het mij vraagt zou het plateau eruit moeten en zouden er drempels op de zijwegen moeten komen. Alternatief is om er een bajonet van te maken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 31 aug 2021, 22:04

Op basis van Streetview zie ik niks bijzonders. Wordt er "gewoon" te hard gereden?

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 31 aug 2021, 22:36

Ik lees in de artikelen dat bestuurders dus vaak de bebording negeert en kennelijk denken voorrang te hebben?
Het ziet er ook wel uit als gelijkwaardig, door dat plateau (maar de doorgetrokken 'sluitband' suggereert anders).

Hoe zijn de overige kruisingen ingedeeld qua voorrang?
Want wellicht is dat deels de verwarring van lokaal bekenden?
Dat ze bij een andere kruising op de doorgaande weg wél voorrang moeten geven aan bestuurders van rechts en dan dus denken dat zij bij deze kruising ook voorrang hebben?

Iets soortgelijks heb je in Beneden-Leeuwen ook.

https://www.google.nl/maps/place/Margau ... d5.5082472

Ik kom dan uit de straat 'Het Zand' gereden en moet dan voorrang geven aan bestuurders op de Zandstraat. Prima.
Ik sla rechtsaf richting Wamel.
Bij de eerst volgende kruising (Mezenstraat) hebben opeens bestuurders van rechts voorrang.. De daarop volgende Reigerstraat idem dito.
(ik denk dan: vreemd, ik heb net zélf voorrang moeten geven en nu ik op die weg rijd (heb) krijg ik weer niet voorrang...)

De laatste kruising binnen de bebouwde kom, de Kossenstraat, is dan weer, qua voorrang, gelijk ingericht aan die van 'Het Zand'.
Dit alles binnen de bebouwde kom.

Zal de wegbeheerder gedacht hebben dat de vogel(straten)s extra bescherming nodig hadden. :?: ;)

Ik vind het maar vreemd dat de voorrangsregeling niet hetzelfde is bij alle kruisingen op één en dezelfde weg.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 31 aug 2021, 23:18

Kan een minirotonde hier uitkomst bieden?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 01 sep 2021, 1:51

Via schreef: di 31 aug 2021, 21:58Wat zou hier de oplossing zijn volgens jullie? Als je het mij vraagt zou het plateau eruit moeten en zouden er drempels op de zijwegen moeten komen. Alternatief is om er een bajonet van te maken.
Uit niets behalve 1 bordje kun je opmaken dat hier een voorrangskruising wordt genaderd. De omgeving vertelt niks over een naderende kruising waardoor de situatie niet voorspelbaar is. Zoom maar eens in van een afstandje en kijk hoe de weggebruiker dit ervaart:
https://www.google.com/maps/@51.6117594 ... 384!8i8192
Bij soortgelijke verkeerssituaties zie ik wel vaker dat er veel en/of zware ongevallen gebeuren. Dat heeft naar mijn mening toch zeker met de omgeving te maken, waardoor een soort van polderblindheid ontstaat. Bij mij in de buurt was ook jarenlang een voorrangskruising, waar bijna dagelijks ongevallen gebeurden. Na heel veel jaren hebben ze daar eindelijk een rotonde gebouwd. Dat is hier: https://www.google.nl/maps/@52.4531608, ... 312!8i6656 Ook hier valt de kruising vrijwel weg in de omgeving.

Wat naar mijn mening het belangrijkste in dit soort situaties is, is dat het zicht wordt doorbroken op de verre zichtlijn. Contrastverschil zal hier het meeste bijdragen aan verbetering van het zicht. Dat hele plateau heeft dezelfde kleur klinkers, met een witte stopstreep die wegvalt in de lichte ondergrond. Weghalen lijkt me dan ook het beste, maar dan niet beide wegen in dezelfde kleur asfalt uitvoeren! Doorgaande weg in grijs asfalt en juist de zijweg over een kort stukje in gele klinkers met drempels uitvoeren zal heel veel doen.

Een bajonet zal hier zeker helpen, minirotonde kan ook.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 01 sep 2021, 7:01

verfmeer95 schreef: di 31 aug 2021, 23:18 Kan een minirotonde hier uitkomst bieden?
Loopt die niet vast als de spoorwegovergang gesloten is?

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 01 sep 2021, 7:45

mavas schreef: wo 01 sep 2021, 1:51 Uit niets behalve 1 bordje kun je opmaken dat hier een voorrangskruising wordt genaderd. De omgeving vertelt niks over een naderende kruising waardoor de situatie niet voorspelbaar is. Zoom maar eens in van een afstandje en kijk hoe de weggebruiker dit ervaart:
https://www.google.com/maps/@51.6117594 ... 384!8i8192
Tja, van de ene kant is het wel een beetje vreemd dat je geen vooraankondiging van een voorrangsweg hebt ( :B6: na 150 m), maar je rijdt in een zone 60 op een niet-voorrangsweg waar geen enkele kruising wordt aangekondigd. Dus je kunt niet argumenteren dat deze kruising onverwacht opduikt en die anderen niet.
Zie bijvoorbeeld deze gelijkwaardige kruising even verder of deze rotonde de andere kant op. Waarom gaat het daar dan niet mis?

Maar goed, een vooraankondiging zou de situatie zeker verbeteren.