typisch Nederlandse N-wegen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 22 mar 2005, 19:10

ViaHaaren schreef:Ik vond het gewoon typerend voor Belgische N-wegen, misschien een idee om ook een typisch Nederlands wegbeeld te fotograferen? ;)
Hm... Misschien komt een van deze in de buurt van een typische NL-N-weg:

Afbeelding
Afbeelding

Of een typische recentelijk vernieuwde N-weg:

Afbeelding

Of nog erger:

Afbeelding

(OK, genoeg Nederlandse foto's bij een Belgisch onderwerp... :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 22 mar 2005, 19:20

En dan nu de hamvraag bij die laatste twee foto's: mag je hier inhalen of niet?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76497
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 22 mar 2005, 19:29

Volgens mij wel, het is alleen als afschrikmiddel denk ik. En de rijbanen smaller te laten lijken zodat men minder snel te hard rijdt...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 22 mar 2005, 20:21

Wat mij betreft geldt: bij twijfel mag je inhalen. Moeten ze maar niet zo onzinnig veel verf op de weg kalken... :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 22 mar 2005, 20:24

Misschien ben ik te negatief ingesteld voor wat een typische Nederlandse weg is, maar vind dit ook een zeer representatieve foto: ;)

Afbeelding

Een T-splitsing in de middle of nowhere, met nauwelijks verkeer, maar toch verkeerslichten ipv een rotonde of ongelijkvloerse kruising.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76497
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 22 mar 2005, 20:47

Dat komt omdat het een kruising van 2 belangrijke N-wegen in Flevoland is. N302 en N305 dacht ik. Wel in de middle of nowhere, maar de maximumsnelheid is daar 100, en men rijdt dat ook minstens. Voor de veiligheid staan daar die verkeerslichten, zodat er niet met 100 - 120 voorbijgeraasd wordt. Kan je ook nog beetje fatsoenlijk invoegen/oversteken.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 22 mar 2005, 21:01

Chrizz schreef:Dat komt omdat het een kruising van 2 belangrijke N-wegen in Flevoland is. N302 en N305 dacht ik. Wel in de middle of nowhere, maar de maximumsnelheid is daar 100, en men rijdt dat ook minstens. Voor de veiligheid staan daar die verkeerslichten, zodat er niet met 100 - 120 voorbijgeraasd wordt. Kan je ook nog beetje fatsoenlijk invoegen/oversteken.


Oversteken zal wel vooral door konijnen zijn, want ik zie geen fietspaden of voetpaden. Ik bedoelde niet dat die verkeerslichten zo slecht zijn, want anders had je nauwelijks linksaf kunnen slaan, maar het lijkt me toch dat hier best een rotonde had kunnen worden gemaakt. Op de N33/N34-kruising kan het immers ook.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76497
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 22 mar 2005, 21:04

Dit is een T-splitsing vanaf het zuiden. de N302 is rechts naar Harderwijk, en loopt rechtdoor een stukje samen met de N305 waar hij 2x2 is. Daarna is er een T-splitsing naar links waar de N305 richting Lelystad gaat, waarna de N302 weer rechtdoorgaat naar Dronten.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 22 mar 2005, 21:24

Dan een paar kilometer verderop weer een rotonde. 2 rotondes lijken mij beter voor de doorstroming dan 2x verkeerslichten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 22 mar 2005, 22:17

Vooral die tweede foto (N394, Noord-Brabant) komt mij over als een typisch Nederlandse N-weg.

Die vierde, met die groene middenstreep, vind ik zelf nog best netjes. De derde vind ik veel erger.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 23 mar 2005, 8:38

Wicher schreef:Vooral die tweede foto (N394, Noord-Brabant) komt mij over als een typisch Nederlandse N-weg.

Die vierde, met die groene middenstreep, vind ik zelf nog best netjes. De derde vind ik veel erger.
Ik ben het hiermee eens. Dat groen vind ik nog niet zo erg, maar dan moet het wel consequent worden toegepast alleen op autowegen. Daar was het ook voor bedoeld om een middenberm te insinueren.

Maar ik zie ook het liefst een doorgetrokken kantstreep en een onderbroken asstreep. Dat vind ik gewoon een veel mooier wegbeeld. :)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 23 mar 2005, 16:00

Frits schreef:En dan nu de hamvraag bij die laatste twee foto's: mag je hier inhalen of niet?
Het antwoord is: nee, inhalen is hier verboden, met uitzondering van landbouwverkeer. Een tractor mag je dus wel inhalen. De onderbroken strepen betekenen hetzelfde als een bord "inhalen verboden" met een onderbord waarop een tractor staat en daarboven de tekst "uitgezonderd".

:klappen: en :biertjes: : M'n 100e post! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 23 mar 2005, 16:20

Hajo schreef:De onderbroken strepen betekenen hetzelfde als een bord "inhalen verboden" met een onderbord waarop een tractor staat en daarboven de tekst "uitgezonderd".
RVV artikel ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 23 mar 2005, 16:35

Je mag niet op verdrijvingsvlakken komen en de bovenste foto suggereert verdrijvingsvakken.
Overigens vind ik het maar niets, zo'n wegmarkering maar dat terzijde. Vooral niet omdat mensen die toch al roekeloos inhalen dat waarschijnlijk nog steeds blijven doen ook al maak je de 'middenberm' pimpelpaars met gele stippen. Misschien toch maar een gewoon inhaalverbod aangeven met als onderbord 'uitgezonderd landbouwvoertuiten' en de straffen voor het overtreden ervan opvoeren tot 1000 euro bij herhaalde overtreding. En veel meer politietoezicht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 23 mar 2005, 16:36

En als het ook nog eens op levensgevaarlijke manier gebeurd gewoon vervolgen voor 'poging tot doodslag'; misschien zet dat sommige mensen aan het denken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 23 mar 2005, 16:56

Verdrijvingsvlakken kennen bij inritten vaak onderbroken markering. Dat is niet voor niets. Het is zelfs zo dat na kruispunten vaak de rijrichting van het kruispunt af een onderbroken streep van het verdrijvingsvlak heeft en naar het kruispunt toe een onderbroken. (Was vrij vaak voorkomend voordat DV populair werd). Ook dat had zijn oorsprong in het feit dat je dan van het kruispunt afrijdend al weer mocht inhalen.

Inhaalverboden moeten wat mij betreft sterk aan banden worden gelegd. Daar waar nodig is toepassen, maar niet over kilometers afstand domweg inhalen verbieden omwille van "het beleid". Desnoods alleen als het druk is verbieden, bijvoorbeeld met gebruikmaking van signaalgevers, zodat je als het rustig is niet achter de eerste de beste slak aan hoeft te blijven hobbelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 23 mar 2005, 18:10

. Desnoods alleen als het druk is verbieden, bijvoorbeeld met gebruikmaking van signaalgevers, zodat je als het rustig is niet achter de eerste de beste slak aan hoeft te blijven hobbelen.
Beste René er wordt júist roekeloos ingehaald als het rustig is. Ik verwijs hierbij naar de discussie omtrent de N 34 die we op het oude forum eens gevoerd hebben. Wat mij betreft hoeven inhaalverboden ook niet persé, maar het leidt wel tot tragische verkeersdoden; iedere week weer. En bij inhalen op 2*1 wegen dus bijgevolg tot ONSCHULDIGE slachtoffers. Dat is niet acceptabel. Als je zelf een bepaald risico neemt; nou ja dan rij je jezelf maar in puin; maar als je een auto tegenkomt op de verkeerde weghelft heb je geen andere uitwijkmogelijkheid dan de berm in te rijden. Met een snelheid van 100 km/u mag je alleen maar hopen dat zoiets 'goed' afloopt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 23 mar 2005, 19:43

Roekeloos inhalen is heel vaak het gevolg van:

- de combinatie van te weinig rijervaring en te veel macho-gedrag
- te veel drankgebruik

waardoor het inschattingsvermogen nadelig wordt beïnvloed.

Om nu voor iedereen inhalen te verbieden omdat een heel klein groepje (vooral jongere mensen) zich niet heeft leren beheersen...

Dat is net zoiets als overal grote hekken op viaducten zijn omdat er een handjevol mensen is dat niet in staat is zichzelf te beheersen.

En het meest onzinnige van alles komt nog: juist de meest roekeloze groep negeert die doorgetrokken strepen dus domweg, want die hebben daar geen boodschap aan. Ofwel door drank ofwel omdat ze stoer moeten doen ofwel door de combinatie van beiden... :roll:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » wo 23 mar 2005, 20:21

Die groene streep zal het nooit lang vol houden. Het is waarschijnlijk in strijd met de Europese regels op dit gebied en als ze daar in Brussel achter komen, is het snel gedaan ermee.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 mar 2005, 20:22

Willem schreef:Die groene streep zal het nooit lang vol houden. Het is waarschijnlijk in strijd met de Europese regels op dit gebied en als ze daar in Brussel achter komen, is het snel gedaan ermee.
Zijn in Frankrijk de fietspaden niet groen? Hopelijk komt er geen Franse fietser op rare ideeën ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 24 mar 2005, 17:50

Overigens, ik vind de N57 over de Oosterschelde ook typisch Nederlands. Zoiets zie je toch bijna nergens anders. :)

C5_HDi
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 13:07
Locatie: Breda

Bericht door C5_HDi » ma 28 mar 2005, 15:46

Frits schreef:En dan nu de hamvraag bij die laatste twee foto's: mag je hier inhalen of niet?
Ja dus. Alleen bij een (dubbele) doorgetrokken witte streep niet.

C5_HDi
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 13:07
Locatie: Breda

Bericht door C5_HDi » ma 28 mar 2005, 15:48

René schreef:Wat mij betreft geldt: bij twijfel mag je inhalen. Moeten ze maar niet zo onzinnig veel verf op de weg kalken... :roll:
Helemaal mee eens. Vooral rode fietspaden zijn erg leuk op de racefiets bij regenweer :evil: Motorrijders leren ze niet over wegenverf te rijden; maar hoe doe je dat als fietser :?:

C5_HDi
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 13:07
Locatie: Breda

Bericht door C5_HDi » ma 28 mar 2005, 17:02

René schreef:
Inhaalverboden moeten wat mij betreft sterk aan banden worden gelegd. Daar waar nodig is toepassen, maar niet over kilometers afstand domweg inhalen verbieden omwille van "het beleid". Desnoods alleen als het druk is verbieden, bijvoorbeeld met gebruikmaking van signaalgevers, zodat je als het rustig is niet achter de eerste de beste slak aan hoeft te blijven hobbelen.
Helaas is dit dus steeds meer de praktijk. Eindeloos achter iemand aansukkelen die 60 km/h rijdt, ofschoon 80 km/h het maximum is (en vaak 100 km/h qua breedte en vrij liggende fietspaden etc. ook nog kan). Het adagium lijkt te worden "hoe langzamer hoe veiliger". Tot op zekere hoogte klopt dit: als alles stil staat gebeuren er ook geen ongelukken (in het verkeer).

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 28 mar 2005, 18:09

Mensen die veel te langzaam rijden zijn ook een gevaar op de weg. Iedereen gaat dan capriolen uithalen om er langs te komen. Vaak levensgevaarlijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 29 mar 2005, 21:51

Helemaal mee eens. Gisteren zat ik nog bij iemand in de auto die op de snelweg niet harder dan 80 reed en dat leverde gevaarlijke situaties op, vooral na bochten.

Het invoeren van een minimumsnelheid kan misschien helpen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 30 mar 2005, 10:00

Willem schreef: Het invoeren van een minimumsnelheid kan misschien helpen.
Die is pas geleden weer afgeschaft (was 70 km/h), omdat dat met de drukte op de wegen niet te handhaven was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 30 mar 2005, 11:49

Willem schreef:Het invoeren van een minimumsnelheid kan misschien helpen.
Inderdaad niet te handhaven, het zou files illegaal maken.
Hoewel het natuurlijk wel goed is om de prestatienormen en de staatskas: bij elke file met een politiemotor langs alle auto's rijden om effe te innen.

Misschien is het trouwens TOCH wel een goed idee: als files illegaal zijn, wordt er misschien eindelijk eens serieus werk gemaakt van de bestrijding ervan.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 30 mar 2005, 15:10

@ Wicher:

Ooit van het woord gedogen gehoord'? :? :shock: :)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » do 14 apr 2005, 14:00

Wicher schreef:
Willem schreef:Het invoeren van een minimumsnelheid kan misschien helpen.
Inderdaad niet te handhaven, het zou files illegaal maken.
Hoewel het natuurlijk wel goed is om de prestatienormen en de staatskas: bij elke file met een politiemotor langs alle auto's rijden om effe te innen.
Vroeger, toen je nog onder begeleiding door Bulgarije moest, deed de politie daar het tegenovergestelde. Je mocht nl. alleen in karavaan het land door. Politie ervoor en erachter, staads sneller rijden tot het hele rijtje te hard rijdt. En dan het hele zwikkie bekeuren. :)

Plaats reactie