Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » wo 25 nov 2020, 9:47

Deze heeft het wel. Maar dit is dan ook een RIMOB, misschien zit daar verschil in. Die andere soort terminals die nu opduiken zijn te smal voor een neusschild denk ik.

Afbeelding
N340 Ommen 22-11-2020 20 by European Roads, on Flickr

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 nov 2020, 9:57

Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij is die van Mavas ook een RIMOB. Het verschil zit hem erin dat die van Chris een scheiding aangeeft en dat doet die van Mavas niet.

Ik meen me te herinneren dat daarover niets geschreven staat, maar dat is de praktijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » wo 25 nov 2020, 10:37

^^ Ik vind dat onderscheid wel logisch eigenlijk. Die dingen alleen groen/wit maken als er een splitsing in rijstroken/-banen is (en je dus links én rechts kan passeren). Als dat niet zo is, maar zo'n ding in de berm staat, zou ik 'm niet groen/wit maken.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 25 nov 2020, 12:31

Attietattie schreef:
wo 25 nov 2020, 9:57
Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij is die van Mavas ook een RIMOB. Het verschil zit hem erin dat die van Chris een scheiding aangeeft en dat doet die van Mavas niet.
Klopt. Het zijn beide "Crashguards" uit de P-serie (800 of 1100). De één met neusschild, de ander zonder.
Attietattie schreef:
wo 25 nov 2020, 9:57
Ik meen me te herinneren dat daarover niets geschreven staat, maar dat is de praktijk.
Het was altijd zo dat je een neusschild plaatst op de rimob als er achter de rimob een UIT- of chevronbord staat. Zo niet (dus het bord ervóór of bij een rimob in de zij/middenberm), dan geen neusschild. Een paar jaar geleden had men een "discussie" binnen het CROW. Linkje: https://www.crow.nl/blog/maart-2016/hoe ... en-rimob-s Blijkbaar heeft de werkgroep destijds besloten om niet meer standaard neusschilden toe te passen. Ook niet bij splitsingspunten. Eest moeten andere (meestal niet mogelijke) maatregelen genomen worden.
De werkgroep heeft het volgende besloten:
1. uitgangspunt is geen neusschilden op Rimob’s;
2. mocht een Rimob vaak worden aangereden dan:
a. obstakel weghalen (Rimob overbodig)
b. inleidende bebakening en markering verbeteren, bijvoorbeeld verlengen van puntstuk
c. maatregelen in ontwerp nemen
3. als dat allemaal niet kan dan is een groen-wit neusschild mogelijk bij splitsingen en bij uitritten als een laatste optie
4. rood-wit neusschild alleen bij werk-in-uitvoering situaties
In de loop van mei zal de tekst in de online kennismodule meubilair en installaties hierop worden aangepast.
De werkgroep hoopt dat met dit besluit het gebruik van neusschilden geminimaliseerd wordt.
De inhoud van de hierboven vermelde bermwijzer komt hiermee te vervallen.
22-4-2016 15:13:10
Enne gojje mins blieft altied leave.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 25 nov 2020, 15:51

Dank. Ik kon me daar nog iets van herinneren, en blijkbaar is het nu beleid geworden.

Of het er veiliger op wordt zonder neusschild vraag ik me af.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 25 nov 2020, 16:23

Een hele andere, technische vraag:

Stel:
enkelbaans GOW-80
werkzaamheden: snelheid gaat naar 50.
Omdat er naast de weg een voorbelasting wordt aangebracht, is er voor de veiligheid een barrier geplaatst op de rand asfalt/overgang berm.
Dat betekent volgens de CROW-richtlijnen Werk in Uitvoering dat aan de andere kant van de barrier de veiligheidsruimte vervalt, en er dichter bij de barrier gewerkt mag worden.

Daar gaat mijn vraag over: Hoe kan ik nou achterhalen hoe dicht er bij de barrier gewerkt mag worden?
In de richtlijnen kom je in een woud van typenummers terecht en uitbuigruimte etc.
En vraag 2: Als er direct achter de barrier een sleuf aanwezig is (die een gevaar vormt voor het verkeer), mag dit?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 26 nov 2020, 7:40

Daar kom je met een lastige vraag.

De laatste keer dat ik een project deed met tijdelijke situatie is al weer een tijdje terug (2013) en viel toen onder de vorige richtlijn (96A&B uitgave 2005)
Wat ik weet is dat je barriers hebt van beton óf staal. Binnen die categorieën heb je van beton de standaard prefab Stepbarrier, maar sinds de laatste jaren heb je ook de Deltabloc barrier in verschillende hoogtes en breedtes. Van staal zijn de meestvoorkomende de Safeguard barrier en de Varioguard barrier. Allemaal zullen ze een andere uitbuigingsruimte hebben. Wat het nóg lastiger maakt is dat al die types vaak getest zijn (botsproef) voor bijvoorbeeld 100 km/h en daar komt een bepaalde uitbuiging uit. Je voelt aan je water dat die uitbuiging véél minder is als je maar 50 km/h rijdt. Ook is bij de botsproef vaak een inrijhoek van 20 graden. Op een snelweg met 3 rijstroken haal je dat al snel als je in de slip raakt of moet uitwijken. Maar bij een enkele strook waar de barrier ongeveer óp de kantstreep staat haal je die 20 graden lang niet.

Op gevoel kan je dus redeneren dat de uitbuiging op basis van de botsproeven niet reëel is, tenzij een type echt onder die voorwaarden is getest. Maar die tests zijn waanzinnig duur dus je gaat als fabrikant niet jouw type barrier testen voor 50, 70, 80, 90 en 100 km/h.

Ook is er fors verschil tussen de test tussen aanrijding met personenauto (TB11) of bus (TB51). We zijn toen uitgegaan van normaal een aanrijding met auto, en in gevaarlijke situaties met aanrijding bus.

Dit zijn de uitbuigingen die we toen gehanteerd hebben voor tijdelijke situaties 100km/h die ingericht waren met witte thermoplast markering:

Afbeelding

De Deltabloc barriers zijn in dit overzicht dus niet meegenomen omdat die nog niet bestonden toen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 nov 2020, 9:35

Dank je wel voor zover je kennis reikt! Dit geeft al meer inzicht in het antwoord op mijn vraag. Nu nog even wachten tot Attietattie reageert ;) of iemand anders die mij meer inzicht geeft.

Als ik het goed begrijp volgens de afbeelding, mogen er:
- geen personen werken binnen de uitbuigingsruimte?
- geen gaten of diepe sleuven aanwezig zijn binnen de uitbuigingsruimte?

Als de barrier dichter bij het verkeer staat, zal ook het aanrijdrisico hoger zijn dan in de afbeelding. Maar met een V85 van <80 km/h is dit weer wat lager.
Is bv onderstaande toegestaan?
Afbeelding

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 26 nov 2020, 10:07

Kort: Bovenstaande is absoluut niet toegestaan en ik krijg er spontaan jeuk van :nooo:

Volgens mijn gegevens is de Haisafe getest met TB21 (auto 80 km/h onder 8 graden inrijhoek) en TB41 (vrachtauto 70 km/h 8 graden inrijhoek)

de TB21 scoort 15 cm en de TB41 40 cm uitbuiging. Er zou in zo'n geval dus altijd 40 cm asfalt achter de barrier aanwezig moeten zijn voordat de sleuf begint. Dan nog vindt ik zelf 40 cm érg weinig. Andere woorden, ik zou niet graag onder in de sleuf staan als het al geplaatst is volgens de plaatsingsvoorwaarden. Zoals het nu op de foto staat zou ik zeggen dat ze maar iemand anders moeten zoeken.

Ik kon van de Haisafe de testvideo's niet vinden, maar hier 2 TB41 tests met op het oog grotere barriers:

Link
Link
Laatst gewijzigd door Robonus op do 26 nov 2020, 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 26 nov 2020, 10:17

Robonus schreef:
do 26 nov 2020, 10:07
Kort: Bovenstaande is absoluut niet toegestaan en ik krijg er spontaan jeuk van :nooo:
Precies hetzelfde hier. Dit kan absoluut niet. Taak voor de weginspecteur om de werkzaamheden te laten stoppen en de geul te dichten :down:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 nov 2020, 12:13

Dat vond ik natuurlijk ook dat dit zo niet kan. De situatie is tijdelijk veiliggesteld door een rijstrook af te sluiten en de dag er na is de grond aangevuld.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 27 nov 2020, 0:16

Snelwegfreak schreef:
wo 25 nov 2020, 12:31
(..)
De werkgroep hoopt dat met dit besluit het gebruik van neusschilden geminimaliseerd wordt.
(..)
Wat is de reden voor de werkgroep om het gebruik van neusschilden te mininmaliseren?
Wat is het doel daarmee?

Dat wordt mij nou niet duidelijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 27 nov 2020, 0:48

mavas schreef:
do 26 nov 2020, 9:35
Nu nog even wachten tot Attietattie reageert ;)
Mja, hier was ik al een beetje bang voor want
Robonus schreef:
do 26 nov 2020, 7:40
Daar kom je met een lastige vraag.
:lol:

Ik ben niet zo heel goed in barrier want dat is echt complexe materie en ik kan me ook niet altijd vinden in wat het CROW voorschrijft. Bovendien is het zeer sterk afhankelijk van de waarden van de barrier. Laat ik met je vervolgvraag beginnen:
mavas schreef:
do 26 nov 2020, 9:35
Als ik het goed begrijp volgens de afbeelding, mogen er:
- geen personen werken binnen de uitbuigingsruimte?
- geen gaten of diepe sleuven aanwezig zijn binnen de uitbuigingsruimte?
Nou... dat klopt niet helemaal. Toevallig ben ik er recentelijk mee bezig geweest en kwam dit tegen:
Bij toepassing van tijdelijke barriers als scheiding moet ook rekening worden gehouden met een veiligheidsruimte tussen barrier en werkruimte in verband met de werkende breedte (uitbuiging) van de barrier. In de werkende breedte van een tijdelijke barrier mag alleen gewerkt worden als de prestatieklasse en hoogte van de barrier dit toestaan. De werkende breedte is de breedte van de tijdelijke barrier vermeerderd met de dynamische uitbuigingsruimte bij een botsproef met het zwaarste voertuig bij de betreffende prestatieklasse. Deze breedte is productafhankelijk.
Dus je kunt er niet per definitie iets over zeggen, zonder de waarden te kennen.

Natuurlijk kunnen we allemaal logisch redeneren dat het voorbeeld in jouw afbeelding niet bijster verstandig is. Alleen al omdat de barrier te laag is. Immers, iemand die over de barrier heen stapt, dondert in een gat. Men gaat er vanuit dat er niet over 70cm hoge barrier heen gestapt wordt. En dat is vrij realistisch: niet onmogelijk, maar je loopt liever een stukje om. Wel fijn dat er barriermarkering aan deze zijde van de barrier zit. :top:

Nog even terugkomend op één van jouw eerste vragen:
mavas schreef:
wo 25 nov 2020, 16:23
En vraag 2: Als er direct achter de barrier een sleuf aanwezig is (die een gevaar vormt voor het verkeer), mag dit?
Direct erachter zoals op jouw foto is geen optie, simpel zat. Maar ik wil graag toevoegen dat we hier wel enigszins praktisch mee om moeten gaan. In de boeken staat dat zodra er sprake kan zijn van valgevaar (een gat of sleuf dus), er barrier moet worden toegepast. Op papier ben ik het er helemaal mee eens, maar als ik een gat graaf, er een kabel in leg en dat gat binnen een kwartier dicht heb, heeft het mijn voorkeur NIET een hele nacht lang een rijstrook of rijbaan af te zetten om barrier te plaatsen, voor die netto tijd van een dagje dat er telkens over enkele tientallen meters een sleuf ligt:
- Overlast tijdens de afsluiting.
- Een omleiding die moet worden geplaatst ten behoeve van de afsluiting. Daarmee stel je 2 man bloot aan gevaar omdat ze op straat werken.
- Een omleiding die moet worden geactiveerd en gedeactiveerd. Geldt ook voor de afsluiting zelf. Gevaar en overlast.
- Maatschappelijke kosten die enorm toenemen.
- Stukje van 500m kost je (afhankelijk van veel factoren) 5 vrachtwagens met barrier.
- Laat ik even hip doen: is niet best voor het milieu.

En vergeet niet: bovenstaande x2 want de barrier moet nog weg ook. ;)

Daarom ben ik van mening dat graafwerkzaamheden in de nabijheid van verkeer bijna altijd maatwerk zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 29 nov 2020, 16:31

Een paar dagen terug zijn er een paar foto's gepost op een Bosnisch subforum van SSC over dit onderwerp (in de spoiler)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 29 nov 2020, 19:46

Wel fijn dat je de RIMOB op foto 4 aan beide zijden mag passeren, afgaande op de afbeelding op het neusschild.
Palance schreef:
zo 29 nov 2020, 16:31
Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 29 nov 2020, 19:52

Sowieso ook een heel rare plaatsing van de rimob versus de geleiderail daarachter. Je kunt je voertuig dus alsnog er tussenin parkeren met een lelijk ongeval tot gevolg. Zeker met die onderbreking tussen de twee planken. Ogenschijnlijk om bij de kast erachter te komen, maar dergelijke beginpunten leveren een groot risico op :down:
Men had beter de geleiderail die op de tunnelmuur aansluit kunnen doortrekken en onder een hoek van 1:20 kunnen verbinden aan de geleiderail die rechts tegen de vluchtstrook loopt. Dan creëer je één mooie, continue geleiderailstreng zonder onderbrekingen.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 29 nov 2020, 19:58

Vandaag werd een stukje geleiderails in Bahrein getest door Grosjean tijdens de Formule1:

Link

En hier zat ie dus in:
Afbeelding

:shutup:
Echt een wonder (en een hele veilige auto) dat je daar lichtgewond uitstapt...
Laatst gewijzigd door Piles op zo 29 nov 2020, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 nov 2020, 20:00

Tja, dit soort 'details' zijn vanuit ons oogpunt misschien niet juist, maar dit is Bosnië he. Eén van de armste landen van Europa met nauwelijks ervaring met het bouwen van wegen voor verkeer met hogere snelheden. Een geleiderail wordt in dat soort landen vaker gezien als een hekwerk wat ook voorkomt dat auto's de afgrond inrijden dan dat helemaal berekend gaat worden hoever het moet kunnen uitbuigen (of niet). Ik vind dit allemaal toch wel getuigen van een behoorlijke ontwikkeling in de wegenbouw ondanks wat schoonheidsfoutjes. Ik vind dit al beter dan wat je in Roemenië of Bulgarije ziet.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 29 nov 2020, 20:00

Mooi dat men dergelijke botskussens toepast, maar er is toch wel genoeg op aan te merken.
Palance schreef:
Een paar dagen terug zijn er een paar foto's gepost op een Bosnisch subforum van SSC over dit onderwerp (in de spoiler)

https://i.imgur.com/kOK3QCr.jpg
Bij deze vraag ik mij af waarom er überhaupt een botskussen is toegepast. Er zijn geen obstakels om af te schermen. Achter het puntstuk geen steile taluds of masten. Lijkt niet nodig te zijn.
Zie ook mijn post hierboven. Heel rare plaatsing van de rimob en het gat tussen de rimob en de geleiderail rechts. Dit kan alsnog nare ongevallen opleveren waarbij het voertuig alsnog tegen de wand klapt. Slecht ontwerp m.i. Ook die hoge stoepranden vlak voor een geleiderail zijn eigenlijk not done. Het kan de werking van de geleiderail negatief beïnvloeden.
Palance schreef:
https://i.imgur.com/5cIBOg6.jpg
Hier vraag ik mij af of de geleiderail rechts (en links?) wel aangesloten zijn op de rimob? Zo niet, dan kan een aanrijding op precies dat overgangsstuk ook lelijk uitpakken. Wellicht een risico op doorboren van de plank in het voertuig. Daarnaast moeten de krachten van de rimob bij impact ook ergens opgevangen worden. Geen idee hoe die hier verwerkt worden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 29 nov 2020, 20:05

Piles schreef:
zo 29 nov 2020, 19:58
Vandaag werd een stukje geleiderails in Bahrein getest door Grosjean tijdens de Formule1
Heb het ook live zien gebeuren. Enorm heftig en eigenlijk een wonder dat het geen dodelijke afloop had...

Erg ongelukkig ook, maar volgens mij wel een teken dat echte geleiderails als deze niet meer toegepast zouden moeten worden als deze niet exact parallel aan de baan lopen. Deze geleiderails zijn véél te star bij dit soort aanrijdingen en doordat het drie planken boven elkaar zijn, is er dus het risico om ertussen te raken. Ik denk dat men altijd voor bandenstapels of de 'TecPro barriers' (grote botskussens) zou moeten kiezen als de 'muur' onder een hoek t.o.v. de rijbaan staat.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 29 nov 2020, 22:33

^^ Dat soort barriers zijn op ovals in Amerika waar Indycars en Nascars rijden standaard. Daar worden ze ook wel 'SAFER wall' (Steel and Foam Energy Reduction) genoemd. Hoewel het schering en inslag is dat auto's daar 'de muur' invliegen, heb ik de indruk dat echt ernstige ongelukken door die barriers de laatste jaren uitblijven. Onbegrijpelijk dat men dat in de F1 niet wat meer omarmt hebben en al helemaal op plekken zoals waar het vandaag fout ging. Op Zandvoort staan op sommige plekken nu wel zulke barriers.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » zo 29 nov 2020, 22:57

^^^ mijn vraag is toch ook wel: waarom stuurt die kerel zo abrupt naar binnen? Daar begon de ellende eigenlijk al.

Bij de NOS een ''röntgen' foto van de F1 auto gezien. Die veiligheidscapsule ziet er wel doordacht uit.. maar de zitpositie van de coureur is wel heel apart tov de hele auto. Met de kont op het asfalt is het wel bijna letterlijk ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 nov 2020, 0:34

Rein schreef:
zo 29 nov 2020, 22:33
^^ Dat soort barriers zijn op ovals in Amerika waar Indycars en Nascars rijden standaard. Daar worden ze ook wel 'SAFER wall' (Steel and Foam Energy Reduction) genoemd. Hoewel het schering en inslag is dat auto's daar 'de muur' invliegen, heb ik de indruk dat echt ernstige ongelukken door die barriers de laatste jaren uitblijven. Onbegrijpelijk dat men dat in de F1 niet wat meer omarmt hebben en al helemaal op plekken zoals waar het vandaag fout ging. Op Zandvoort staan op sommige plekken nu wel zulke barriers.
Het verschil is dat je op zulke ovals geen andere uitloopmogelijkheden kan creëren, en bijvoorbeeld ook geen grindbakken of gras.

In Zandvoort staan die safer walls ook vooral langs de nieuw aangelegde kombochten.
Snelwegfreak schreef:
zo 29 nov 2020, 20:05
Piles schreef:
zo 29 nov 2020, 19:58
Vandaag werd een stukje geleiderails in Bahrein getest door Grosjean tijdens de Formule1
Heb het ook live zien gebeuren. Enorm heftig en eigenlijk een wonder dat het geen dodelijke afloop had...

Erg ongelukkig ook, maar volgens mij wel een teken dat echte geleiderails als deze niet meer toegepast zouden moeten worden als deze niet exact parallel aan de baan lopen. Deze geleiderails zijn véél te star bij dit soort aanrijdingen en doordat het drie planken boven elkaar zijn, is er dus het risico om ertussen te raken. Ik denk dat men altijd voor bandenstapels of de 'TecPro barriers' (grote botskussens) zou moeten kiezen als de 'muur' onder een hoek t.o.v. de rijbaan staat.
Het punt waar het vandaag verkeerd ging is normaal gesproken geen plek waar je onder zo'n hoek de vangrail zou raken. Echter, 'freak accidents' gebeuren, en die zijn onvoorspelbaar. Je kunt je heel moeilijk alles tegen dat soort zaken beveiligen. Ook een geleiderail die parallel aan de baan loopt kun je tijdens een crash onder een heel onfortuinlijke hoek raken. Uiteindelijk heeft de veiligheid van de auto Grosjean gered, en komt er een onderzoek waar weer verdere aanbevelingen uit voort zullen komen. Iets waar de FIA ook echt wel wat mee zal doen.

De auto is gemaakt om indien nodig in tweeën te breken, wat ook gebeurde. Dat absorbeert een hele hoop energie. En de survival cell inclusief halo was intact, en deed dus wat hij zou moeten doen. Dit was de eerste keer sinds 2002 dat een F1-wagen door een vangrail schoot, en de eerste keer sinds 1989 dat een F1-auto met de coureur er in zo in brand vloog. Om maar aan te geven dat wat hier gebeurd is enorm zeldzaam is.

Overigens hebben we twee maanden geleden tijdens de Formule 2-race (in het voorprogramma van de F1) in Sochi kunnen zien dat die TecPro-barriers ook niet zaligmakend zijn, en dat een auto daar ook onder door kan schuiven. En een brandende TecPro-barrier is ook niet fijn (beide coureurs stapten hier overigens ongedeerd uit):
Link

jowilly
polderweggetje

Bericht door jowilly » ma 30 nov 2020, 16:52

mavas schreef:
wo 25 nov 2020, 9:31
Het lijkt er op dat beginpunten steeds vaker worden uitgevoerd zonder markering. Is dit een standaard geworden? Ik vind het er maar vreemd uitzien zo zonder groen-witte markering:
Afbeelding
Standaard wordt een obstakelbeveiliger zonder markeringsschild uitgevoerd, tenzij het een splitsingspunt betreft.
In alle andere gevallen heeft een markeringsschild geen toegevoegde waarde en zorgt dit alleen voor onnodige afleiding van de weggebruiker.
In buitenberm situaties, zoals op de foto, GEEN markeringsschild = goed uitgevoerd.
Zeg nou zelf, wat is de meerwaarde van een markeringsschild in deze situatie?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 30 nov 2020, 18:00

^^ Ik heb geen idee wat de meerwaarde is, maar ik ben dan ook geen expert in obstakelbeveiliging.
Je kunt het ook omdraaien: Waarom zou je een markeringsschild NIET toepassen?
In alle andere gevallen heeft een markeringsschild geen toegevoegde waarde en zorgt dit alleen voor onnodige afleiding van de weggebruiker.
Is dat uit onderzoek gebleken? Of is dat zo geredeneerd?
Ben heel nieuwsgierig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 nov 2020, 18:17

mavas schreef:
ma 30 nov 2020, 18:00
Of is dat zo geredeneerd?
Ik heb de indruk dat dit voor veel ontwerpelementen onderbouwd wordt geredeneerd, ik vraag mij ook wel eens af of het echt onderzocht is met een praktijkproef en of zoiets überhaupt te onderzoeken valt. Vergis je niet hoe een doorsnee weggebruiker dit soort dingen niet zal opvallen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 30 nov 2020, 18:44

Het zou me in eerste instantie ook niet opvallen.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 30 nov 2020, 22:17

Persoonlijk ben ik het daar niet helemaal mee eens. Ik ben wel voorstander van een reflecterend schild aan de voorzijde. Het blijft tenslotte een gevaarzetting die je wil vermijden. Dat is ook de wereldwijde trend. Als je de Engelse zoekterm invult "guardrail attentuator" zie je dat ze op een enkele na állemaal voorzien zijn van een opvallend schild.

Afbeelding

https://www.google.com/search?q=guardra ... 2&biw=1536

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 nov 2020, 22:21

In Polen hebben ook die kleine terminals een schild:

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 30 nov 2020, 22:54

Robonus schreef:
ma 30 nov 2020, 22:17
Ik ben wel voorstander van een reflecterend schild aan de voorzijde. Het blijft tenslotte een gevaarzetting die je wil vermijden.
Zou je ook iedere lichtmast dan willen voorzien van iets reflecterends?

Puur op basis van ervaring als weggebruiker zie ik liever alleen een schild als er sprake is van een splitsingspunt. In de buitenberm zou ik het willen laten bij geleiding, dus reflectorpaaltjes (bermplanken) bijvoorbeeld. En verder geen poeha.