Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Jackbauer1350 » zo 11 jul 2021, 0:41

^^ :lol:
Je zou toch beter moeten weten in de huidige tijd van het strelen van de groene ego's. :p

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 11 jul 2021, 0:45

Ja, als je hout ziet, moet je beginnen bij geleiderails, eekhoorndingesen, iets voor vleermuizen of een paal om roofvogels te kunnen laten chillen. Het is natuurlijk vrij dom te denken dat iets van hout een boom zou kunnen zijn. Zo verraad ik eigenlijk dat ik wat ouder ben want vroeger was hout vaak gewoon een boom.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 17 jul 2021, 0:30

N226 heeft nu ook 1,5 km. houten (bekleding) geleiderails. Wél met een RIMOB op sommige hoeken.. maar ook een schuine wegloper én een nisje.. (voor een flits camera / statief? )

Optische is de weg dus wat smaller geworden.. maar de bomen staan nu beschermd tegen blik. ;)

https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... -leersum-0

Mijn eerste gedachte bij de aanblik: goh, da's een snelle herbestemming van al dat gevallen hout van enkele weken geleden.. ;)

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 30 jul 2021, 11:47

Leuk die enkelplanks geleiderailsystemen :geeuw:

https://www.focus-wtv.be/nieuws/wagen-b ... chtervelde

Afbeelding

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 02 aug 2021, 8:48

In navolging van bovenstaand voorbeeld. Het viel me al een tijdje op dat dit fenomeen heel vaak in Duitsland voorkomt. Daarbij valt het op dat het bijna alleen maar bij enkelplankssystemen voorkomt. Of de onbeperkte snelheid hierbij een rol speel? Vast wel in sommige sportautogevallen maar het kan niet zo zijn dat het bij alle voorbeelden excessief hard gereden is. Ik vermoed dat enkelplanks geleiderails gewoon niet stevig genoeg zijn om dit soort krachten op te vangen. Er zijn ook zat voorbeelden van auto's met een hoge neus, of busjes dus het kan niet zijn dat het alleen bij sportauto's met een lage neus voorkomt.

Foto's in de spoiler omdat niet iedereen van dat soort foto's houdt.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jowilly
woonerf

Bericht door jowilly » ma 02 aug 2021, 8:53

^^
Helaas, dit kan in principe met elk geleiderail systeem gebeuren. De ene misschien wat makkelijker/moeilijker dan de ander, maar helemaal voorkomen gaat je (tot op heden) niet lukken. Controle van de juiste geleiderailhoogte (evt. scheefstand) in het veld is geen onbelangrijke factor.
NB: 100% voorkomen doe je nooit. Je kunt als wegbeheerder alleen een poging doen om het risico op dergelijke ongelukken zo klein mogelijk te houden.

En voor de betonblok liefhebbers; helaas deze systemen zijn niet zaligmakend. Hier geldt eigenlijk hetzelfde principe. Ok, één voordeel er onderdoor schieten zal niet zo snel gebeuren. ;)

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 02 aug 2021, 8:55

^^
Maar het is toch wel opvallend. Google zoekterm "unter leitplanke" of "unter schutzplanke" levert volop dit soort voorbeelden op.
Zoekterm "onder vangrail" of "onder geleiderail" levert enkel wat nieuwsberichten op van motorrijders die helaas onder de geleiderail zijn geschoven. Nul comma nul voorbeelden van bovenstaand uit Nederland. Dat is toch wel erg opvallend moet ik zeggen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 02 aug 2021, 18:35

^^ Volgens mij gebuiken wij een ander soort geleiderail dan Duitsland.
Donateur Vereniging Wegenforum

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 02 aug 2021, 19:27

Dat klopt, bijna alle gevallen in mijn voorbeeld zijn enkelplank systemen. De standaard RWS geleiderail is dubbeplanks, en daarmee veel stijver.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 05 aug 2021, 7:40

Afbeelding
N702 - Kruising Hollandsedreef/Botterweg by DutchRoadMovies, on Flickr

Plaatje die ook in het N702 Hogering topic staat. Viel mij op dat die RIMOB wel erg aanrijgevoelig lijkt zo. Klein stuurfoutje of uitwijk naar links en je zit er tegenaan.
Nu is het daar 50 km/u vanwege de werkzaamheden maar er zijn er die toch wel wat sneller rijden.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 05 aug 2021, 10:29

Zo had ik zelf de Rimob niet neergezet nee, vraag me af hoe het er vanaf de voorkant uitziet en wat de afstand tot aan de streep is.

Onder het kopje voertuig onder enkelplanks geleiderail deze week nog één bijgekomen:
https://www.ffh.de/nachrichten/hessen/r ... ingeklemmt

jowilly
woonerf

Bericht door jowilly » do 05 aug 2021, 11:32

Jackbauer1350 schreef: do 05 aug 2021, 7:40 Plaatje die ook in het N702 Hogering topic staat. Viel mij op dat die RIMOB wel erg aanrijgevoelig lijkt zo. Klein stuurfoutje of uitwijk naar links en je zit er tegenaan.
Nu is het daar 50 km/u vanwege de werkzaamheden maar er zijn er die toch wel wat sneller rijden.
Wow.. De Rimob lijkt inderdaad erg 'scherp' te staan. Nu maar afwachten hoe vaak men moet uitrukken voor reparatie.
Persoonlijk zou ik 'm 'ruimer' van de kantlijn hebben geplaatst.

jowilly
woonerf

Bericht door jowilly » do 05 aug 2021, 11:48

Robonus schreef: do 05 aug 2021, 10:29 Onder het kopje voertuig onder enkelplanks geleiderail deze week nog één bijgekomen:
https://www.ffh.de/nachrichten/hessen/r ... ingeklemmt
:schrikreactie: Aaaaii
Ik blijf het zeggen.. een vangrail is niet per definitie altijd veilig, maar de veilige werking van zo'n systeem is een optelling van een berg aan factoren. In het voorbeeld was blijkbaar een van de factoren niet optimaal en zie daar het trieste eindresultaat. En dan is dit een praktijk voorbeeld.
Bij full scale testen hetzelfde verhaal, wetende onder welke ideale omstandigheden er gewerkt wordt, hetzelfde probleem. Er zijn genoeg testen geweest op een systemen waarvan men het meerdere keren heeft overgedaan om uiteindelijk een goed resultaat te krijgen :facepalm:
M.i. zouden testhuizen moeten aangeven in hun rapportages hoeveel keer een test is uitgevoerd op het bewuste systeem. Zo kan de afnemer zelf bepalen of dit een 'betrouwbaar' systeem is of niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 11:51

Toch zijn die enkelplanks geleiderails in bijna heel Europa standaard. Zoals Nederland ze al decennia toepast is een uitzondering in Europa. Ik vraag mij af waarom dat is. Zou het puur kosten zijn? In andere landen zie je wel dat er naar verhouding meer kilometers geleiderail zijn, in nogal wat landen zijn veel wegen vrijwel volledig omgeven door geleiderails, in Nederland heb je wat vaker obstakelvrije bermen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 05 aug 2021, 13:04

Robonus schreef: do 05 aug 2021, 10:29 Zo had ik zelf de Rimob niet neergezet nee, vraag me af hoe het er vanaf de voorkant uitziet en wat de afstand tot aan de streep is.
Centimeters.
jowilly schreef: do 05 aug 2021, 11:32Wow.. De Rimob lijkt inderdaad erg 'scherp' te staan. Nu maar afwachten hoe vaak men moet uitrukken voor reparatie.
Het staat er al een aantal maandjes zo bij. Volgens mij is dat ding nul keer aangereden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jowilly
woonerf

Bericht door jowilly » do 05 aug 2021, 13:55

Attietattie schreef: do 05 aug 2021, 13:04
jowilly schreef: do 05 aug 2021, 11:32Wow.. De Rimob lijkt inderdaad erg 'scherp' te staan. Nu maar afwachten hoe vaak men moet uitrukken voor reparatie.
Het staat er al een aantal maandjes zo bij. Volgens mij is dat ding nul keer aangereden.
Als dat zo is, dan hebben we (eindelijk) oplettende rijders.
(NB: De rimob staat in de MB hierdoor heb je wel minder last van slingerende vrachtwagens. Een VW kan weleens per ongeluk ongemerkt een rimob raken)

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 13 aug 2021, 8:26

jowilly schreef: do 08 jul 2021, 10:34
Robonus schreef: do 08 jul 2021, 9:49 https://www.lc.nl/friesland/ooststellin ... 27904.html

Eerste geleiderail met schuine palen in uitvoering in Friesland. Ik ben benieuwd naar de prestaties.
Ik vraag me alleen wel af wat je doet als je paaltje naast een boom komt. Opschuiven maar?
Volgens mij heb je altijd een probleem bij een boom. Zeker als je exact voor een boom een paaltje moet slaan. En dan hebben we nog niet eens over de boomworstels, granulaat, keien, stenen, etc. gehad.
Attietattie schreef: Zo te zien is dit wel een vrij starre geleiderailconstructie. Dat lijkt mij op enkelbaanswegen wel een risico met terugkaatsing de andere richting op.
Yep, het is best star de constructie. En het risico op terugkaatsing in het verkeer is zeer aanwezig.

Afbeelding

Ben zeer benieuwd naar de ervaringen van de plaatsers.
Een paal schuin de grond in rammen zorgt voor 3 mogelijke afwijkingen in de assen (x,y,z richting).
Ik kwam op Linkedin een filmpje tegen over de plaatsing en wat meer achtergrondinformatie.
Het is wel een commerciele blabla dus je moet even tussen de regels door luisteren naar wat wel interessant is:

https://www.linkedin.com/posts/edbure_v ... 80864-BhTC

Afbeelding

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 13 aug 2021, 9:00

Dit voorbeeld ook. Wat probeer je af te schermen door 2x een schans te plaatsen. Hóe denk je dan de verkeersveiligheid te gaan verbeteren.
Dat hekje op 2 staanders gaat gewoon plat als je al de kans hebt om 'm precies tussen de 2 staanders te raken. :facepalm:
En dan wil je nog niet eens weten hoe je auto eruit ziet als je 'm vanaf de tegengestelde richting raakt. Is wel een buitenbocht hé.

Afbeelding

Is dit project:
https://www.zuid-holland.nl/actueel/ver ... aastrecht/
Laatst gewijzigd door Robonus op vr 13 aug 2021, 9:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 aug 2021, 9:10

Ik denk dat dit vooral bedoeld is voor de subjectieve veiligheid van fietsers. Zo te zien is het een tweerichtingsfietspad, dus je ziet auto's rakelings langs je rijden. Zo'n hekje geeft dan een gevoel van veiligheid.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 13 aug 2021, 9:15

Het gevoel dat je door de motorkap tegen je hoofd wordt geraakt en geplet wordt door de auto is inderdaad een geruststellende gedachte :dontknow:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 13 aug 2021, 9:31

Maar hoe kan een fabrikant van dat soort gevaartes nu trots zijn op zijn producten als het weinig tot niets bijdraagt aan de verkeersveiligheid?

Ik zal wel een gebrek aan grijze cellen hebben, maar ik begrijp het oprecht niet :shutup:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 13 aug 2021, 10:05

Als je als fabrikant nooit de claim hebt gemaakt dat jouw product ook maar iets bijdraagt aan de veiligheid, zou ik niet inzien waarom ze niet fier mogen zijn op hetgeen ze afleveren. Het ziet er leuk uit en de fietsers krijgen inderdaad een gevoel van veiligheid.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 13 aug 2021, 10:13

Ik kijk liever naar een effectieve inzet van geld en een objectieve verbetering van de veiligheid.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 13 aug 2021, 10:20

Dit lijkt me absoluut geen weg waar een hele vangrailconstructie nodig is. Overdrijven kan ook :hap:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 13 aug 2021, 10:34

Zeer waarschijnlijk geldt hier een verlaagde maximumsnelheid van 50 of 60 km/h. Situaties waarbij vaak genoeg fietsers gewoon over de rijbaan gaan. Geen reden dus voor een geleiderailconstructie: weghalen die onnodige obstakels.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 13 aug 2021, 11:06

Robonus schreef: vr 13 aug 2021, 9:00 Dit voorbeeld ook. Wat probeer je af te schermen door 2x een schans te plaatsen. Hóe denk je dan de verkeersveiligheid te gaan verbeteren.
Dat hekje op 2 staanders gaat gewoon plat als je al de kans hebt om 'm precies tussen de 2 staanders te raken. :facepalm:
En dan wil je nog niet eens weten hoe je auto eruit ziet als je 'm vanaf de tegengestelde richting raakt. Is wel een buitenbocht hé.
Waarom leg je dat niet eens voor aan de wegbeheerder?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 13 aug 2021, 11:18

^^
Dovemansoren bij PZH, heb ze eerder aangesproken op de Kruithuisweg, die laten na renovatie dit staan zonder terminal/rimob:
https://www.google.nl/maps/@51.9905892, ... 384!8i8192

En vinden bijvoorbeel dit:
https://www.google.nl/maps/@51.9902863, ... 384!8i8192

of dit...
https://www.google.nl/maps/@51.9924439, ... 384!8i8192

...knappe oplossingen qua geleiderail.

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » vr 13 aug 2021, 14:35

^^
Volgens mij voldoet die enkelplanks geleiderail sowieso niet. Maar zo erg als die uitstekende balken in de buitenbocht heb ik nog nooit gezien. Da’s met 50 of 60 ook gewoon dodelijk, onvoorstelbaar dat zoiets gewoon kan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 13 aug 2021, 15:08

Snelwegfreak schreef: vr 13 aug 2021, 10:34 Zeer waarschijnlijk geldt hier een verlaagde maximumsnelheid van 50 of 60 km/h. Situaties waarbij vaak genoeg fietsers gewoon over de rijbaan gaan. Geen reden dus voor een geleiderailconstructie: weghalen die onnodige obstakels.
Bij ons zou men op een vergelijkbare weg een haagje aanplanten. Dat heeft vooral een optisch effect, de weg lijkt smaller voor het wegverkeer en de fietsers voelen zich afgescheiden van de rijweg.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 13 aug 2021, 17:20

Wat heb je nu aan dat soort nepoplossingen als hagen? Wanneer je de struiken vervolgens de haag weinig snoeit wordt het weer onveiliger.