Bamboe verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 dec 2019, 9:54

Niet onomstreden is het laatste hoofdstuk van deze ’groene’ verkeersborden. Afgedankte exemplaren eindigen in een biomassa-energiecentrale en worden dus verbrand.
De komende jaren hebben die dus genoeg brandstof ;)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door hoevenpe » ma 09 dec 2019, 11:08

Kunnen we niet wat panda's loslaten langs onze snelwegen? Eten die straks de nieuwe 100 borden op en mogen we weer gewoon 130... ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door RSK » ma 09 dec 2019, 12:09

DennisDK schreef: ma 09 dec 2019, 9:31 Ik vind "duurzaamheid" altijd een relatief begrip.
Alles kan en alles mag wat kosten zodra het maar duurzaam genoemd wordt.
Je raakt hier aan de kern van de zaak. Alles hangt uiteindelijk samen met definitie. Want wat versta je onder duurzaam?

Een jaar geleden heb ik het dubbelglas in mijn keukenraam vervangen. Dat ging al mee vanaf 1979, je zou kunnen zeggen dat 39 jaar levensduur heel duurzaam is. Maar de nieuwe ruit heeft een hogere isolatiewaarde, dus de daardoor ontstane besparing op mijn energieverbruik zou je ook als duurzaam kunnen bestempelen. Welk aspect van duurzaamheid is dan doorslaggevend? Zo kun je de discussie ook op andere vlakken voeren. In mijn optiek is het altijd een weging van een aantal factoren. Is de trein duurzamer dan de auto? Als je een eenzame forens in een sjoemeldiesel vergelijkt met een goed gevulde elektrische trein vast wel. Maar als je een Tesla op kernenergie afzet tegen een stoomtrein? Dan valt de balans heel anders uit. Vliegen versus trein is ook wel een aardige. Het brandstofverbruik van een vliegtuig is natuurlijk redelijk fors, maar de aan te leggen infrastructuur is minimaal. Een vliegtuig heeft met vertrek en aankomst in totaal genoeg aan 1km² asfalt en een gebouwtje, waar dat bij de trein honderden kilometers spoorstaaf, koperdraad en duizenden betonnen bielzen betekent.

Al met al is het eerlijke verhaal dat er maar weinig zwart of wit is, en vooral heel veel grijs. Maar omdat nuance saai is en profileren veel makkelijker is als je de wereld vanuit je eigen perspectief in goed of fout kunt verdelen, verdiept niemand zich echt in de materie, en worden stokpaardjes op een schild gehesen of op de brandstapel gegooid. Of dat echt erg is? Geen idee. Het zal vast efficiënter kunnen, maar de mens is nu eenmaal irrationeel van aard, en daar is volgens mij een stuk minder aan te doen dan je wellicht zou hopen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

DennisDK
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: do 19 sep 2019, 9:54
Locatie: Leeuwarden

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door DennisDK » ma 09 dec 2019, 15:23

Hier ben ik het dus volledig mee eens

jerryhopper
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 nov 2019, 21:54

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door jerryhopper » ma 09 dec 2019, 17:17

Kleine foto-update van borden op locatie in Coevorden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Meer foto's op : https://foryourinformation.nl/2019/12/0 ... coevorden/

jerryhopper
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 nov 2019, 21:54

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door jerryhopper » zo 16 feb 2020, 17:32

Update, met dit keer een Videoootje!!!

Afbeelding

De 'quickfix' dmv schroevem door de paal, zijn ook niet de beste oplossing.... zoals blijkt.

De constructie blijft gewoon idioot... wie verzint dit.. hahahah (https://foryourinformation.nl/2019/12/1 ... eers-paal/)
Link

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Victor » zo 16 feb 2020, 18:14

Idiote paalconstructie... langere latten zijn niet verkrijgbaar? :nuts:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Naturist » wo 19 feb 2020, 14:13

Het kan wel, een schroef alleen volstaat dan niet.
Alleen volledig verlijmd én geschroefd over de volle lengte van de latten is dan de juiste methodiek.

Dit is gewoon een baggeroplossing van iemand die er geen tweede seconde over nagedacht heeft of daar de capaciteit niet voor heeft.

Niveautje goudvis
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Attietattie » wo 19 feb 2020, 16:06

Naturist schreef: wo 19 feb 2020, 14:13 Alleen volledig verlijmd én geschroefd over de volle lengte van de latten is dan de juiste methodiek.
Kan bouten niet dan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Wouter N14 » wo 19 feb 2020, 18:23

^^ Het is al een redelijke boutoplossing :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Basjuh1981 » wo 19 feb 2020, 20:34

Attietattie schreef: wo 19 feb 2020, 16:06 Kan bouten niet dan?
Om dat nou op de openbare weg te doen :nothanks: :lol:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Naturist » do 20 feb 2020, 0:01

Attietattie schreef: wo 19 feb 2020, 16:06
Naturist schreef: wo 19 feb 2020, 14:13 Alleen volledig verlijmd én geschroefd over de volle lengte van de latten is dan de juiste methodiek.
Kan bouten niet dan?
Als je houtdraadbouten zou gebruiken moet je vanwege het voorkomen van scherpe delen al verdiept aanbrengen, in verhouding tot meerdere parkerschroeven een dure productiemethode.
Daarnaast is de dikte van de bouten niet nodig voor het versterken van de lijmverbinding, eerder nog verwakkend.
Als ik iets dergelijks zou moeten bedenken wat snel en degelijk én duurzaam moet zijn, kun je wellicht nog beter kiezen voor een watervaste extruderende lijmin combinatie met meerdere metalen spanstrips.
Op die manier verzwakt je de bamboe of hout het minste terwijl je de lijmverbinding permanent ondersteunt.
Dit is nog beter dan de quick fix die ik vanmorgen opperde.
Zo zie je maar dat als je wat langer over zaken nadenkt, dit meestal een beter resultaat kan opleveren.

Kan de overige grapjes erover overigens prima waarderen, ondanks dat ik er zelf meestal niet zo goed in ben.

Ben voor nieuwe producten overigens best te porren en ook al zullen er kinderziekten uit voortvloeien vind ik dat je die nieuwe producten niet op voorhand moet uitsluiten.
Zonder al dat uitproberen hadden we namelijk ook niet de meest ideale bordenpaal en dito kleur uitgevogeld.

En ja, die pogingen tot vernieuwing mogen ook nog wat kosten, want stilstand is achteruitgang.
En meteen een knuppel in het hoederhok:

Conservatisme is de belichaming van stilstand.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

jerryhopper
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 nov 2019, 21:54

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door jerryhopper » za 22 feb 2020, 1:13

Grote brand bij Bamboe producent 'Moso' <== die van de verkeersborden.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... del-zwaag/


:surrender: Dag co2 compensatie!

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Naturist » za 22 feb 2020, 3:17

Bij sommige branden... :shutup:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Chris » vr 03 apr 2020, 17:41

De bamboe verkeersborden op de Ten Oeverstraat in Zwolle ogen dat ze niet achteruit zijn gegaan gedurende de winter. Wel lijkt het bamboe wat valer, en het is een geliefd object om te bekladden.

Afbeelding
bamboe verkeersbord 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
bamboe verkeersbord 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
bamboe verkeersbord 04 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Vinny » zo 05 apr 2020, 17:14

Chris schreef: en het is een geliefd object om te bekladden.
Dat zie je bij gewone verkeersborden en bewegwijzering niet zo vaak. Komt dat omdat er een speciale folie wordt gebruikt waardoor het makkelijk weg te poetsen is en ontbreekt dat op de Bamboe-verkeersborden?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door EtienneM » vr 01 mei 2020, 16:27

Op sommige locaties zijn zowel de palen als de klemmen ook volledig in bamboe uitgevoerd, zoals hier bij de 'Biobased Proeftuin' op de N231 in Aalsmeer.

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is dat deze borden gedurende een bepaalde periode hier worden getest en daarmee een certificering kunnen krijgen.


Bron: https://tsned.nl/bamboe-rvv-bebording-i ... proeftuin/
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Via » vr 01 mei 2020, 20:37

Wat is dat witte randje in het rood dun...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Wouter N14 » vr 01 mei 2020, 22:16

En waarom zitten de borden niet gewoon netjes bovenaan de paal....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Snelwegfreak » vr 01 mei 2020, 22:49

Via schreef: vr 01 mei 2020, 20:37 Wat is dat witte randje in het rood dun...
Vreemd ja. Alsof je in Inkscape een bord met bies verschaalt en vergeet de juiste instellingen te kiezen, waardoor de bies dezelfde dikte en afronding behoudt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Attietattie » za 02 mei 2020, 2:34

EtienneM schreef: vr 01 mei 2020, 16:27 Afbeelding
Als jullie allemaal zo lopen te zeiken, wil ik ook even.
Bord J37 (gevaar)

Toepassing

1Dit bord wordt alleen toegepast, indien het gevaar niet door een ander bord van bijlage 1 van het RVV 1990 kan worden aangeduid.

Onderborden

1In alle gevallen wordt de aard van het gevaar op een onderbord aangegeven.
1Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:

b.ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag
Dus alleen fietsers en ruiters worden gewaarschuwd voor... fietsers en ruiters.

Maar daar hebben we toch een :J24: voor? Nou ja, ik weet niet wat ze proberen te communiceren, maar ik heb het vermoeden dat er niets van terechtkomt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 mei 2020, 9:26

Scheelt dat die borden waarschijnlijk binnen een jaar of vijf a zes weggerot zijn.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door captain007 » ma 04 mei 2020, 10:37

^^ Het rotten zal het probleem niet zijn. Punt is dat bamboe geperst/verlijmd moet worden wil je het hout in deze vormen krijgen. Dat is niet anders dan bij MDF, spaanplaat, etc. Dus de duurzaamheid van het materiaal zal eerder vallen of staan bij het productieproces om het bamboe te verwerken tot iets wat op een verkeersbord moet gaan lijken. Als het dus desintegreerd, dan zal dat eerder te maken hebben met de manier waarop het materiaal verwerkt is tot een plaat dan het bamboe an sich. Ander probleem is het verlijmen van de folie zoals we al eerder hebben kunnen constateren. Wat dat betreft zijn die ouderwetse borden nog zo slecht niet en die kan je ook recyclen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 mei 2020, 10:45

Voor duurzame borden van bamboe heb je een boel hoogwaardige lijm nodig.

In hoeverre geldt bij dit soort experimenten 'de slager keurt zijn eigen vlees'?
Hoe objectief worden dergelijke innovaties onderzocht en proeven geëvalueerd?

Net als bij solar roads lijken zowel producenten als de overheden die er in geloven er belang bij te hebben om van een succes te kunnen spreken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Wouter N14 » ma 04 mei 2020, 12:02

^^ Veel gemeentes moeten bezuinigen. Dan kan je makkelijk verleid worden door aan te haken bij een leuk projectje waarbij je "gratis" meedoet aan een fantastische proef met geweldige, want duurzame bamboeverkeersborden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door mavas » ma 04 mei 2020, 12:15

Sinds 1 mei staan er ook bamboe-borden in Haarlem met insectenhotel ingebouwd:
Afbeelding

De borden zelf zijn van bamboe. Het ophangmechanisme is geprint van gerecyclede petflessen.
https://www.haarlem.nl/nieuws/bijenhote ... kenaupark/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Via » ma 04 mei 2020, 18:04

Schelpenpaadje schreef: ma 04 mei 2020, 10:45 Voor duurzame borden van bamboe heb je een boel hoogwaardige lijm nodig.

In hoeverre geldt bij dit soort experimenten 'de slager keurt zijn eigen vlees'?
Hoe objectief worden dergelijke innovaties onderzocht en proeven geëvalueerd?

Net als bij solar roads lijken zowel producenten als de overheden die er in geloven er belang bij te hebben om van een succes te kunnen spreken.
De VNVF heeft dit onderzocht. Daaruit kwam als meest duurzame optie een gerecycled bord van aluminium. Vaak zijn de borden zelf ook nog goed En met opnieuw spuiten en een nieuwe sticker zijn ze helemaal weer als nieuw.

jerryhopper
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 nov 2019, 21:54

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door jerryhopper » zo 31 mei 2020, 16:52

in april kreeg ik te horen dat de RONDE houten palen nog niet gecertificeert zijn.
Maar toch zie ik ze in de fotos op de openbare weg... byzonder.


Maargoed, nu ook een bijenhotel op een verkeersbord... Qua het initiele doel van een verkeersbord is men redelijk de weg kwijt...

Waarom geen USB lader op een verkeersbord? of een digitaal touchdisplay waar je de betekenis van het bord kan googlen!? :wall:

Menno88
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 20:06
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Menno88 » zo 31 mei 2020, 17:41

Peter schreef: ma 24 sep 2018, 9:37 Waarschijnlijk maakt het niet uit of de borden aan NEN voldoen, want die zijn gefocussed op veiligheid en gaan uit van een metalen bord[...]
Geen idee hoe het met de NEN zit in verkeersbordenland, maar in de elektrotechniek geldt min of meer 'doe wat je wil', omdat de NEN geen wet is waar je je aan MOET houden. Dat het Bouwbesluit 99,9% van de keren eist dat een woning opgeleverd wordt met een elektrische installatie die aangelegd is volgens NEN1010, is wat anders. In de praktijk mag je bij een verbouwing alles wat 'deugdelijk en veilig' is prutsen. Als de NEN geen wet is in verkeersbordenland, geldt daar dus hetzelfde voor. Dat een opdrachtgever of wegbeheerder waarschijnlijk eist dat de weg, signalering en bebording voldoet aan NEN-xxxx, is dan wat anders.
EtienneM schreef: ma 05 aug 2019, 17:10 Voor zover ik het kan vinden, wordt de uitstulping gebruikt om een sensor te kunnen plaatsen met een Internet-of-Things-toepassing. Er kan bijvoorbeeld een bewegingssensor in worden geplaatst, die kan detecteren als het bord scheef staat of dat het uit de grond is gereden. De sensoren zouden iets van 30 euro per stuk moeten kosten en worden voornamelijk geplaatst op 'belangrijke locaties'.
Heel duurzaam dus, want dan zit er een accu in. Ik dacht eerst dat het een actieve danwel passieve RFID-tag was (waarvan het nut me totaal ontging).
Er moet wel iets heel slims in zitten om het twintig jaar lang uit te houden...

En ja... bamboe klinkt duurzaam, maar aluminium is gewoon volledig recyclebaar. Vonkoventje in en klaar is je nieuwe lading oud aluminium. Verbranden tot groene stroom vind ik niet echt duurzaam klinken...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Kaaiman » zo 31 mei 2020, 17:44

Ik vind dat verkeersborden voortaan van plexiglas moeten zijn, dat kan straks duurzaam van gerecycled materiaal als de coronacrisis over is. Zo'n bord valt vanaf de zijkant minder op in het landschap, want doorzichtig. En met een zonnepaneeltje en batterijtje kun je 's nachts het een LEDje het hele bord mooi intern verlichten (net zoals bij sommige vluchtwegbordjes in gebouwen), hoeft er ook geen reflecterende folie op. :worship:

:hap:

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie