Spookrijden: fenomeen en preventie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door RSK » di 03 dec 2019, 10:11

In het Luxemburgse actualiteitenprogramma De Magazin was gisteren aandacht voor het fenomeen spookrijder. Wat betekent het, wat moet je doen en wat doet de wegbeheerder aan preventie?
Artikel met video op RTL.lu, vertaling RSK schreef: Het is de nachtmerrie van iedere automobilist... een seconde niet opgelet en je bent al slachtoffer van een verkeersongeval.

Spookrijders zijn er al zolang als er auto's zijn, en ook in het jaar 2019 is het nog altijd een thema. Steeds weer duiken video's van spookrijders op social media op waarvan de rillingen over je rug lopen.

Wat doet Rijkswaterstaat (LUX) om dit probleem te minimaliseren? Zijn er waarschuwingssystemen? En wat moet je doen wanneer je merkt dat iemand aan het spookrijden is, of wanneer je je bewust wordt dat je zelf spookrijdt op de snelweg? En wat kan ik voor mijn eigen veiligheid doen als dat gebeurt? Een probleem dat voor de verkeerspolitie al langer bekend is.

Preventie wil niet altijd zeggen dat het niet meer voor koan komen. De oorzaken zijn doorgaans hetzelfde. Ook na het plaatsen van nieuwe waarschuwingsborden in 2003, zijn er nog altijd gevallen van spookrijden voorgekomen. Op al onze snelwegafritten staan borden die men er op moet wijzen wanneer men tegen de richting in rijdt.

De meestgehoorde excuses die worden aangedragen door spookrijden zijn onoverzichtelijke bebording, slecht zicht door weersomstandigheden, onachtzaamheid, zelfmoordgedachten en gewenningsverschillen tussen links- en rechtsverkeer.

Een groep studenten van de universiteit in Saarbruggen heeft het idee om deze problematiek met kattenogen te bestrijden. Kattenogen die merken wanneer iemand er in de verkeerde richting voorbij rijdt. Een uitvinding die ook Rijkswaterstaat in Luxemburg graag toe wilde passen, wat echter van Duitse zijde niet lukte. Alles wat tot dusver is ondernomen, verhindert niet dat het nog altijd voor kan komen. In Duitsland zijn er 5 meldingen per dag, hier in Luxemburg zijn er geen exacte aantallen bekend.

Aan het eind van het liedje is het vooral gezond boerenverstand waarmee deze situaties voorkomen kunnen worden. In Luxemburg worden alle gevaarlijke plaatsen met camera's bewaakt en staat er ook bebording. Het ligt dus in handen van de automobilisten
Terug naar Nederland: naar mijn waarneming in de media lijkt het er de laatste jaren op dat met name de vergrijzing en het tot op hoge leeftijd automobiel blijven van ouderen er toe leidt dat het fenomeen aan een 'comeback' bezig is. Is er in Nederland eigenlijk uitgebreid beleid op het gebied van bebakening en inrichting van aansluitingen? Of is het iets wat je met de beste bedoelingen niet kunt voorkomen?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Attietattie » di 03 dec 2019, 10:33

RSK schreef: di 03 dec 2019, 10:11 Is er in Nederland eigenlijk uitgebreid beleid op het gebied van bebakening en inrichting van aansluitingen?
Waar doel je precies op? Er zijn richtlijnen over hoe je een afrit inricht om spookrijden te voorkomen (anti-spookrijdpijlen, 'ga-terug'borden), maar of je dat nou beleid moet noemen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door RSK » di 03 dec 2019, 11:03

Mijn vraag is eigenlijk: kun je meer doen dan dat, of moeten we accepteren dat het fenomeen bestaat?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Attietattie » di 03 dec 2019, 11:10

Alles is mogelijk. Je kunt het zelfs fysiek onmogelijk maken doordat er een barrier verschijnt als er een spookrijder gedetecteerd wordt. Maar of je zoveel capriolen uit moet halen, is de vraag. Dat zal al snel een kosten-batenanalyse worden en dan denk ik dat eruit komt dat we het lekker laten zoals het nu is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Pino » di 03 dec 2019, 11:24

^^ Voor de fysieke infrastructuur kan ik dat heel goed plaatsen. En het 'onoverzichtelijke bebording'-excuus is toch hopelijk bij ons wel ondervangen door een duidelijke richtlijn hoe bewegwijzering bij een oprit eruit moet zien.

De vraag die opkomt is hoe ver we electronisch al gaan en nog kunnen gaan. Met de vele camera's die boven de snelwegen hangen en detectielussen die in ons wegdek liggen, kunnen die spookrijders automatisch detecteren en zo alarm slaan in controlekamers nog voordat je een menselijke waarneming (in een controlekamer of op de weg) krijgt? En vanaf daar meteen door naar DRIPs en signalering door stroken af te kruisen? En als dat nog niet mogelijk was, zal dat op afzienbare termijn tegen redelijke kosten mogelijk zijn?

@RSK: mooi exoniem in je vertaling - Saarbruggen ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Kaaiman » di 03 dec 2019, 13:16

Ik denk dat we in Nederland snelwegaansluitingen vrij redelijk spookrijderwerend hebben ingericht.
  1. Rijbanen van afritten en toeritten zijn fysiek van elkaar gescheiden vanaf het aansluitende kruispunt.
  2. Grote, geel omrande borden :C2: met [ga terug].
  3. Drie pijlen in de rijrichting op de afrit, zodat je spookrijdend meteen ziet dat je tegen de richting in rijdt.
Tegen uilskuikens die op de snelweg keren of door bermen heen rijden is echter maar weinig te doen, ben ik bang.

Wel zou het 'Ga terug'-bord misschien nog wat duidelijker kunnen, zodat ook internationale mensen de opdracht op het onderbord beter begrijpen. Een U-pijl toevoegen of iets dergelijks.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Attietattie » di 03 dec 2019, 14:01

Kaaiman schreef: di 03 dec 2019, 13:16Tegen uilskuikens die op de snelweg keren of door bermen heen rijden is echter maar weinig te doen, ben ik bang.
Zeg, zo kan ie wel weer he! :nothanks:
Link
Link
Link
;)
Kaaiman schreef: di 03 dec 2019, 13:16Rijbanen van afritten en toeritten zijn fysiek van elkaar gescheiden vanaf het aansluitende kruispunt.
Gelukkig is dat meestal het geval. Maar ik ken toch echt wel meerdere punten waar dat niet zo is. Voorbeeld: https://goo.gl/maps/uLnDq24k7n5MXV3k7
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Pino » di 03 dec 2019, 14:49

Kaaiman schreef: di 03 dec 2019, 13:16 Wel zou het 'Ga terug'-bord misschien nog wat duidelijker kunnen, zodat ook internationale mensen de opdracht op het onderbord beter begrijpen. Een U-pijl toevoegen of iets dergelijks.
Dan zou ik eerder voor het Oostenrijkse bord met opgestoken hand gaan. Loop je internationaal tenminste met anderen mee en kun je misschien zelfs nog een beetje aandringen op vormen van harmonisatie (via UNECE / het Verdrag van Wenen of op EU-niveau).

Overigens geeft het bijbehorende Wikipedia-artikel aan dat dat Oostenrijkse bord in Duitsland is afgetest. Niet omdat het bord ongeschikt werd geacht, maar omdat het aantal spookrijders zo gering is dat de invloed van zo'n bord na vijf jaar testen niet meetbaar werd geacht. Dat argument herken ik ergens wel, omdat ik de toegevoegde waarde van zo'n 'ga terug'-onderbord ook altijd in die hoek heb gezien: voor wie is dat nu net dat ene zetje waardoor nog net wordt voorkomen dat het toch echt spookrijden komt en hoeveel extra kun je pakken met een boodschap die ook behapbaar is voor mensen die het Nederlands niet machtig zijn? Maar het valt ook in de categorie "kleine moeite", dus waarom neem je dat dan niet mee bij vervangingen en nieuwe wegen? Ik neem althans aan dat de extra kosten van dit bord tegenover een reguliere :C2: verwaarloosbaar zijn, en al helemaal ten opzichte van een 'ga terug'-bord in huidige Nederlandse stijl. Op een gegeven moment moet kansrekenen die keuze ook meer gaan drijven dan daadwerkelijke ongevallen. Bij de beschermingsmechanieken van een nucleaire reactor begin je toch ook niet over meetbaarheid van die ene extra beschermingslaag.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Jeroen » di 03 dec 2019, 14:57

Een groot probleem dat dit soort dingen steeds vaker gebeuren zal voor een belangrijk deel ook zitten in het feit dat we vergrijzen en ouderen tegenwoordig vaak ook min of meer gedwongen worden om nog zo zelfstandig mogelijk te zijn en dus door blijven rijden, terwijl ze daar eigenlijk fysiek niet meer voldoende capabel voor zijn...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Pino » di 03 dec 2019, 15:32

Dat is niet het makkelijkste argument, want je krijgt ook ergens te maken met fenomenen als “60 is het nieuwe 50.” Ik zie dat aan de mobiliteit van mijn ouders (in de 70) in vergelijking met die van mijn grootouders uit mijn jeugd. De 70-ers van nu zijn decennia lang automobilist geweest met bijbehorende reflexen en begrip van hoe een (snel)weg werkt. Dat was een generatie terug wel anders, met ouderen die op de snelweg altijd voor de zekerheid maar de middelste rijstrook pakten.

Natuurlijk komt er altijd een moment dat een chauffeur lichamelijk gewoon niet goed genoeg meer is om adequaat te reageren. Dat kwam vroeger wellicht eerder op 70 en nu op 80 en bij sommigen pas met 90. Het is niet automatisch gezegd dat die groep in absolute getallen toeneemt, en zeker niet even hard als we met zijn allen vergrijzen. Maar laten we zeggen dat de groep in absolute getallen wat groter is dan voorheen, en dat in de komende 10-15 jaar ook nog een groep babyboomers dat kritische punt nadert, en dan moet je misschien toch iets meer nadenken over voorzorg. Ik denk alleen dat je die zo vlug eerder moeten zoeken in snelle interventie dan in opritten nog verder ombouwen om fouten te voorkomen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door mavas » di 03 dec 2019, 15:34

Attietattie schreef: di 03 dec 2019, 14:01Gelukkig is dat meestal het geval. Maar ik ken toch echt wel meerdere punten waar dat niet zo is. Voorbeeld: https://goo.gl/maps/uLnDq24k7n5MXV3k7
Die wordt hoogstwaarschijnlijk bij de verbreding van de A7 aangepast in een normaal halfklaverblad. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Coen Tunnel » di 03 dec 2019, 15:43

Er is nog een handvol andere locaties waar dit ook voorkomt. A28 Strand Horst, A1 Hoevelaken, A4 Bergen op Zoom-Zuid, A59 Waalwijk-Oost en A59 Sprang-Capelle, zo uit mijn hoofd. En nog een aantal vorkaansluitingen waar dit risico bestaat, zoals A59 Drunen-West.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Vinny » di 03 dec 2019, 18:11

En je hebt nog locaties als deze:
https://goo.gl/maps/dE96hiLG1zxho3sc6

Als je gedachtenloos rechtdoorrijdt kon je vroeger vrij simpel de snelweg op schieten, met de huidige lay-out is dat een stuk moeilijker geworden. In België en Frankrijk zijn nog wat meer locaties te vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Palance » di 03 dec 2019, 18:25

Pino schreef: di 03 dec 2019, 14:49 Dan zou ik eerder voor het Oostenrijkse bord met opgestoken hand gaan. Loop je internationaal tenminste met anderen mee en kun je misschien zelfs nog een beetje aandringen op vormen van harmonisatie (via UNECE / het Verdrag van Wenen of op EU-niveau).
In Servië is een locatie waarbij het als portaalbord wordt gebruikt:
Afbeelding

Op o.a. de Balkan wordt het veel gebruikt. Is er eigenlijk ooit overwogen om het in Nederland ook in te voeren?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Coen Tunnel » di 03 dec 2019, 20:21

Palance schreef: di 03 dec 2019, 18:25Is er eigenlijk ooit overwogen om het in Nederland ook in te voeren?
Geen idee. De huidige borden met gele achtergrond en de pijlen op het wegdek zijn voor het eerst in 1997 ingevoerd, destijds als proef op de A28 bij Soesterberg en de A1 bij Baarn. Ik denk dat het daarbij gebleven is. De effectiviteit van deze maatregelen is nooit onderzocht.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Pino » di 03 dec 2019, 20:52

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me de invoering van die pijlen totaal niet herinner. Wel dat de ‘ga terug’-borden op enig moment op een geel vlak werden gezet. Als eerder genoemd, dit is een soort maatregel waarvan je de effectiviteit niet kunt toetsen anders dan door theoretisch kansrekenen. Het is wel best zo.

Had inderdaad al het idee dat het Oostenrijkse bord in meer landen voorkwam. Lijkt in die zin toch een logisch startpunt wanneer men nog eens een Europese harmonisatie wil nastreven.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Wouter N14 » di 03 dec 2019, 21:46

Attietattie schreef: di 03 dec 2019, 14:01 Gelukkig is dat meestal het geval. Maar ik ken toch echt wel meerdere punten waar dat niet zo is. Voorbeeld: https://goo.gl/maps/uLnDq24k7n5MXV3k7
En dan ontbreken juist hier de pijlen op het wegdek. En die :D2: hoort ook dubbel te zijn uitgevoerd (en misschien ook een maatje groter?).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Attietattie » di 03 dec 2019, 22:04

^^ Hoezo dubbel? Dat is toch niet meer?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Wouter N14 » di 03 dec 2019, 22:13

^^ Oh, dan loop ik achter. Ik dacht dat het voor auto(snel)wegen nog wel werd aanbevolen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Pino » di 03 dec 2019, 22:19

^^ Dubbel zie ik inderdaad vaker niet dan wel. En ik heb ook niet het idee dat de :D2: doorgaans een slagje groter wordt uitgevoerd. Maar ik kan me wel voorstellen dat men daar dan toch voor kiest, bij complexen waar op- en afrit niet op de gangbare manier van elkaar zijn gescheiden vanaf de aansluitende weg. Als die gangbare bescherming (die vermoedelijk ook de meest effectieve zal bieden) om de een of andere reden niet geleverd kan worden, geef alle rest dan maar een upgrade...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Attietattie » di 03 dec 2019, 22:47

Het gebeurt nog wel: https://goo.gl/maps/J7vsnBPAoNFXDT5o8

Maar het is vrij zeldzaam volgens mij.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Pino » di 03 dec 2019, 23:17

^^ Wanneer je van een enkelbaansweg overgaat naar een hoogwaardige autoweg met gescheiden rijbanen of autosnelweg, zie je het inderdaad wel. Als ik een beetje zoek vaker wel dan niet zelfs. Paar andere prominente voorbeelden: beide kanten van de A35, het dubbelbaans worden van de N59 bij het Hellegatsplein, de N33 die dubbelbaans wordt voor Zuidbroek en de N62 die dubbelbaans wordt bij Terneuzen en het begin van de 2x1 N18 bij Groenlo. Plaatsen waar het niet is gedaan zijn onder meer de twee overgangen in de N50, het begin van de A15 bij Bemmel en de N322 voor Ewijk. Dit naast de vele overgangspunten die op een rotonde of kruispunt met verkeerslichten liggen, zoals N256/A256, Utrechtsebrug in s110/A2, het begin van de A38 in Ridderkerk of de rotonde in Dokkum waar de Friese Centrale As begint. Duidelijk is een dubbele pijl belangrijker wanneer je geen kruising hebt die al aandacht vergt en ligt de focus op overgangen ‘in het niets’.

Maar bij al deze vloeiende overgangen zie je dan weer geen andere maatregelen tegen spookrijders, zoals een ‘ga terug’, en word je als weggebruiker met een lang verdrijvingsvlak of puntstuk natuurlijk ook wel meer de goede kant uit gestuurd op een manier die bij een gewone oprit niet kan. Hoewel er enige overlap zit tussen de twee situaties, is het op zich ook wel begrijpelijk dat de twee verschillend worden behandeld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Vinny » wo 04 dec 2019, 21:07

Wouter N14 schreef: di 03 dec 2019, 21:46
Attietattie schreef: di 03 dec 2019, 14:01 Gelukkig is dat meestal het geval. Maar ik ken toch echt wel meerdere punten waar dat niet zo is. Voorbeeld: https://goo.gl/maps/uLnDq24k7n5MXV3k7
En dan ontbreken juist hier de pijlen op het wegdek. En die :D2: hoort ook dubbel te zijn uitgevoerd (en misschien ook een maatje groter?).
Wat ook ontbreekt is het bord :J29: als je van de snelweg afkomt. Volgens mij hoort zo'n bord er wel te staan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Pino » do 23 apr 2020, 23:23

Italië gaat nieuwe borden plaatsen om spookrijder-risico’s te verminderen. Kort gezegd komt er op de achterkant van de uitsmijters (die in Italië natuurlijk altijd aan portalen hangen) een groot geel bord met tekst ALT. Dit nog eens naast de gele borden die al staan aan weerszijden van de verbindingslus.

https://www.stradeeautostrade.it/segnal ... ontromano/

Afbeelding
Hoewel het artikel spreekt over het eerste portaal op de hoofdbaan, kwam ik met Streetview inmiddels een exemplaar tegen tussen tolstation en verbindingslus: https://goo.gl/maps/imtJCmWWUDDq87iz9. Maar goed, op die plek kom je niet zo heel vaak portalen tegen, dus dat zal wel niet de regel zijn.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Egbert » vr 24 apr 2020, 7:58

Ik zit te denken: er liggen toch overal lussen in de weg. Als je die lussen nu eens uitvoert zodat ze de richting van het verkeer kunnen meten. Dan moet je waarschijnlijk twee lussen kort achter elkaar leggen.
Heb je dan niet een goede detectie van spookrijders? Leg dit op alle afritten. Vraag is dan wel of dit nog goed werkt als je een verkeerslicht met een rij wachtende auto's hebt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Pino » vr 24 apr 2020, 8:31

^^ Het Italiaanse artikel omschrijft dat ook wordt gekeken naar electronische vormen van detectie. Maar detectie is uiteindelijk maar een klein stuk van de oplossing. De spookrijder zelf moet gewoon stante pede de auto stil zetten op een veilige plek; iedere meter doorrijden is een grotere kans op ongelukken met zwaar letsel of de dood als gevolg. Zelfs als je binnen seconden langs electronische weg een boodschap bij de andere weggebruikers kunt brengen. En dat direct stoppen is een beetje waar deze maatregel op gericht is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Wouter N14 » vr 24 apr 2020, 9:18

Het meest simpele lijkt mij een rij rode kattenoogreflectoren dwars op het wegdek van een afrit, bv. in NL ter hoogte van het ga terug-bord. Als er stroom in de buurt is (of zonnepaneel en accu), kan dat met LED's.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door tsov » vr 24 apr 2020, 10:51

^^
Zoals op een luchthaven dus eigenlijk?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Wouter N14 » vr 24 apr 2020, 12:54

^^ Inderdaad ja, had even geen zin plaatje op te zoeken :)

Lijkt mij overigens ook een interessante toevoeging bij verkeerslichten (dan geel-rood).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Spookrijden: fenomeen en preventie

Bericht door Jeroen » vr 24 apr 2020, 14:51

tsov schreef: vr 24 apr 2020, 10:51 ^^
Zoals op een luchthaven dus eigenlijk?
Afbeelding
In Engeland worden ze ook al heel lang toegepast op de snelweg, al dient het daar voornamelijk als rijstrookgeleiding in het donker.

Ik vraag me af of een paar rode lampjes (zeker overdag) nog gaan helpen als je psychisch al zover heen bent dat je al een aantal cruciale verkeersborden en andere tekenen zoals rijrichting van het overige verkeer gemist hebt.

Plaats reactie