Platooning veiligheid

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Student_L
zandpaadje

Platooning veiligheid

Bericht door Student_L » ma 16 mar 2020, 12:58

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van platooning. Platooning houdt in dat vrachtwagens in colognes rijden, waarbij de eerste vrachtwagen als leider dient en de rest autonoom volgt. Dit kan dus betekenen dat de afstand tussen de vrachtwagens nog maar 0.3 seconde is. Platooning kan verbruik en afstoot van vrachtwagens verminderen, maar ik ben benieuwend naar hoe de veiligheid bewaard kan worden. De platoons kunnen invoegen en uitvoegen moeilijk maken voor autos en als mensen niet weten wat platooning inhoud kunnen ze ook erg schrikken van vrachtwagens die bijna op elkaar rijden.

Wat denken jullie dat de grootste risico's zijn? Hoe dit opgelost kan worden en wie daar dan voor moet/gaat betalen?
:denk:

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Re: Platooning veiligheid

Bericht door Kaaiman » ma 16 mar 2020, 16:49

Student_L schreef:
ma 16 mar 2020, 12:58
Platooning houdt in dat vrachtwagens in colognes rijden
Dan komen ze Keulen dus nooit uit? ;)

Ik denk dat zoiets alleen veilig kan werken als het hele wagenpark net zo autonoom is als die vrachtwagens, zeker als die colonnes 3 of meer voertuigen lang zijn.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 16 mar 2020, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 16 mar 2020, 16:55

Theoretisch zou aan het rode licht iedereen tegelijk kunnen vertrekken als het op groen gaat. In de praktijk is dat gewoon niet haalbaar.

Een zelfde vergelijking gaat op voor je voorstel OP.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 16 mar 2020, 20:09

Student_L schreef:
ma 16 mar 2020, 12:58
De platoons kunnen invoegen en uitvoegen moeilijk maken voor autos
Er komen ook al platooning-tests waarbij de vrachtwagens rondom toeritten automatisch wat invoegruimte laten vallen.
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 16 mar 2020, 20:12

Kaaiman schreef:
ma 16 mar 2020, 16:49
Dan komen ze Keulen dus nooit uit? ;)
Rondje om de kerk kathedraal :top:

Platooning lijkt mij vooral geschikt voor eenvoudige snelwegen met een lage afritdichtheid. Dus misschien tussen Purmerend en Joure en de A7 en A37 richting de grens.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 17 mar 2020, 16:05

Als een peloton vrachtwagens van rijstrook moet verschuiven, bijvoorbeeld omdat een 3-strooks snelweg bij een knooppunt eerst een toegevoegde rijstrook van een oprit heeft, en vervolgens splitst in 2 stroken hoofdrijbaan en 2 stroken rangeerbaan, dan is het vrijwel onmogelijk om zo'n lang geheel als peloton in stand te houden. Het is onmogelijk om 75-100 meter rijstrook in druk verkeer vrij te krijgen voor een peloton-rijstrookwisseling.

Dat soort situaties met een verplichte rijstrookwisseling als je "rechtdoor" wilt, ligt in een land als Nederland om de haverklap.
Laat ik het zo uitdrukken dat het ondervangen daarvan een "hele grote uitdaging" is...
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » di 17 mar 2020, 19:48

Ik zou toch eerst kijken naar verbetering van de al bestaande ADAS systemen in vrachtwagens.

Want zoals het nu is.. als de 1e auto in de platoon plotsklaps moet remmen.. ik denk niet dat het hele span erachter er op tijd bij is.. ondanks de 'communicatie' met o,a, 5G (d8 ik?)

Los daarvan.. (hele) korte volgafstanden tussen truck's onderling wordt nu al wel eens in de praktijk gebracht.. wat je op de snelwegen (helaas) kan zien.. Is niet altijd een succes.. :x

Ik denk dat de veronderstelde voordelen marginaal zijn.. tov de investeringen en de ermee in te vullen afstanden.

RikB
dorpsstraat

Bericht door RikB » wo 18 mar 2020, 9:08

Met een karavaan melk naar Normandie voor de camembert... als dan alleen in de voorste truck een chauffeur nodig is, spaar je natuurlijk wel wat uit. Een variant waarbij iedere wagen een eigen chauffeur heeft, en de enige besparing ruimte op de weg, dat wordt moeilijk.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 19 mar 2020, 9:10

^^
Als je dat doet, kun je beter zo'n Australische roadtrain inzetten.
Al vraag ik me dus sterk de mogelijkheden daarvan af op het drukke wegennet waar ook doorgaand vrachtverkeer regelmatig van rijstrook moet wisselen.

Link
(tot ongeveer 2:30 interessant; videoafbeelding hierboven is een fotosoep)
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » za 21 mar 2020, 17:22

Het kan wel zeker toegevoegde waarde bieden, alleen dan moet de infrastructuur behoorlijk worden verbeterd. Bij de knooppunten die René aanhaalt moet dan een speciale faciliteit voor dit soort trucks worden aangelegd. Dat gaat nogal in de papieren lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.