Voorrangsborden op fietspaden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Arend7
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 13:05

Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Arend7 » do 29 okt 2020, 13:38

Ik zie vaak op fietspaden (en vooral rotondes) haaientanden en voorrangsborden staan die suggereren dat fietsers voorrang moeten verlenen (ook) aan afslaand verkeer. Vaak is er ook nog een vluchtheuvel, waardoor op één kant alleen maar afslaand verkeer kan rijden, maar toch lijkt het dat fietsers daar voorrang moeten verlenen. Voor zover ik weet betekent haaientanden dat je alleen kruisend verkeer voorrang moet verlenen. Ik vind dat maar verwarrend, of mist er iets in mijn verkeerkennis.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Rein » do 29 okt 2020, 13:45

Het is verwarrend, omdat veel wegbeheerders er een zootje van maken.

Als het fietspad rond een rotonde geen onderdeel uitmaakt van de rotonde zelf, zou de kruising van de (op een rotonde aansluitende) weg met het fietspad als een gewone kruising moeten worden beschouwd. Hoofdregel is dan dus verkeer van rechts moet voorgelaten worden, tenzij er verkeerstekens gelden zoals haaientanden (voor ofwel de fietsers ofwel de auto's). En daar gaat het in de praktijk vaak mis denk ik.

Zo zie je ook vaak haaientanden voor (afslaand) autoverkeer bij een langs de weg lopend fietspad. Dat is vaak totaal onzinnig en onlogisch, omdat rechtdoorgaande fietsers op dezelfde weg altijd voor gaan op afslaand autoverkeer (en dus sowieso voor mogen) en haaientanden formeel helemaal niks te regelen hebben aangaande voorrang voor verkeer dat op dezelfde weg rijdt. NB: als het fietspad ver genoeg van de hoofdrijbaan ligt zou je overigens weer kunnen betogen dat de kruising met het fietspad een separate kruising is en hier dus wel een voorrangsregeling (met bijvoorbeeld haaientanden) kan gelden.
Laatst gewijzigd door Rein op do 29 okt 2020, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door paolie » do 29 okt 2020, 13:47

Arend7 schreef: do 29 okt 2020, 13:38 Ik zie vaak op fietspaden (en vooral rotondes) haaientanden en voorrangsborden staan die suggereren dat fietsers voorrang moeten verlenen (ook) aan afslaand verkeer. Vaak is er ook nog een vluchtheuvel, waardoor op één kant alleen maar afslaand verkeer kan rijden, maar toch lijkt het dat fietsers daar voorrang moeten verlenen. Voor zover ik weet betekent haaientanden dat je alleen kruisend verkeer voorrang moet verlenen. Ik vind dat maar verwarrend, of mist er iets in mijn verkeerkennis.
Laat eens een voorbeeld zien? Want voorrang verlenen aan afslaand verkeer lijkt mij niet logisch bij kruisingen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Palance » do 29 okt 2020, 14:07

Ik denk dat dit soort situaties bedoeld worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Attietattie » do 29 okt 2020, 14:37

^^ Haha! Wat een klerezooi daar zeg! :facepalm:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door paolie » do 29 okt 2020, 14:43

Palance schreef: do 29 okt 2020, 14:07 Ik denk dat dit soort situaties bedoeld worden.
Dat denk ik ook. En daar heb je als rechtdoorgaande fietser gewoon voorrang op afslaand verkeer.

EDIT: afslaand verkeer dient rechtdoorgaand fietsverkeer op dezelfde weg voor te laten gaan. Zo beter? :geenlach:
Laatst gewijzigd door paolie op do 29 okt 2020, 15:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Rein » do 29 okt 2020, 15:09

^^ :wijsvinger: Nee, geen voorrang (wat immers iets zegt over verkeer op twee kruisende wegen), maar voor laten gaan. :yesyesyes:

Arend7
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 13:05

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Arend7 » do 29 okt 2020, 15:42

Voorbeeld is kruising Pampusweg & Maxisweg, nabij Muiden. Heel goed te zien op Google Maps . GPS N52,332743 O5,026046

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door paolie » do 29 okt 2020, 15:53

^^ Ah, daar is sprake van een uitbuigend fietspad. Ja, in zo'n geval kiest de wegbeheerder er inderdaad buiten de kom vaak voor om het fietspad dusdanig ver uit te buigen dat er van rechtdoorgaand fietsverkeer op dezelfde weg geen sprake meer is, en dat fietsverkeer voorrang moet verlenen aan autoverkeer.

Arend7
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 13:05

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Arend7 » do 29 okt 2020, 16:37

Dan moet er ergens in de wegensverkeerswet staan dat een buigend fietspad niet meer tot dezelfde weg hoort. Ik kan dat niet vinden.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door paolie » do 29 okt 2020, 16:46

Er is in ieder geval wel jurisprudentie over:
- meer dan 10 meter uitbuiging: fietspad hoort net meer bij dezelfde weg
- tot 5 meter uitbuiging: fietspad hoort wel bij dezelfde weg
- tussen de 5-10 meter is een grijs gebied zonder jurisprudentie.

Arend7
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 13:05

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Arend7 » do 29 okt 2020, 17:29

Het verschil in breedtegraad tussen fietspad en rijbaan is hier ongeveer 0,350 minuut. Dat is ongeveer 3,5 meter. Dan heeft de fietser hier dus toch voorrang.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door paolie » do 29 okt 2020, 17:54

Mijn geoefend oog ziet dat er tussen fietspad en weg ter hoogte van de uitbuiging makkelijk twee auto’s passen, dus >10m.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Rein » do 29 okt 2020, 18:58

Arend7 schreef: do 29 okt 2020, 16:37 Dan moet er ergens in de wegensverkeerswet staan dat een buigend fietspad niet meer tot dezelfde weg hoort. Ik kan dat niet vinden.
Dat staat inderdaad niet in de Wegenverkeerswet en ook niet in de RVV 1990. Het is zoals Paolie al aangeeft gebaseerd op jurisprudentie, al heb ik nog nooit een specifieke gerechtelijke uitspraak hierover gezien.

Hier zie je ook een voorbeeld waarbij de wegbeheerder het fietspad ter hoogte van de oversteek heeft laten afbuigen. Hierdoor kunnen bij de fietsoversteek de fietsers in de voorrang worden gezet (en hoeven afslaande fietsers dus geen voorrang meer te geven aan rechtdoorgaande auto's aangezien ze door de afbuiging niet meer op dezelfde weg rijden). Is een paar jaar geleden gebeurd, want voorheen zag het er zo uit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Victor » do 29 okt 2020, 19:35

Ik post even een Google Maps link van die kruising Maxisweg - Pampusweg:
https://www.google.nl/maps/@52.3325703, ... a=!3m1!1e3
Rechtsonder heb je een afstandsschaal. Tussen Maxisweg en fietsoversteek zit echt wel 10m :)

Arend7
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 13:05

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Arend7 » do 29 okt 2020, 19:50

Toch vind ik dit onhandige verkeerssituaties, ook het voorbeeld van Rein. Het gaat tegen de intuItie in. De regel "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" kent iedereen. Wat is er toch mis om dat gewoon zo te laten? De jurisprudentie en het inschattingsvermogen of iets wel of niet kleiner dan 5 of groter dan 10 meter kent niet iedereen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Rein » do 29 okt 2020, 20:10

^^ Ik ben het helemaal met je eens, maar wegbeheerders willen op bepaalde plekken ofwel uit veiligheid fietsers uit de voorrang houden ofwel eveneens onder het mom van veiligheid juist in de voorrang zetten. En als dan de basale verkeersregels niet in de gewenste lijn passen, dan tracht men met andere oplossingen (zoals verkeerstekens of afbuigende fietspaden) de voorrangssituatie naar hun zin te maken. En dat de gemiddelde weggebruiker hier moeilijk mee uit de voeten kan wordt blijkbaar niet onderzocht of niet belangrijk gevonden.

Overigens moet je kennis van verkeersregels etc. bij de gemiddelde gemeente niet overschatten. Zelfs bij een middelgrote gemeente (180.000 inwoners) als Haarlemmermeer kom je de meest bizarre verkeers- en voorrangssituaties tegen.

Wat dacht je van een geval als dit. Hebben de overstekende fietsers nou voorrang (vanwege :B6:) of juist niet (vanwege :B4:). De wegbeheerder bedoelt dat de fietsers voorrang hebben, maar dat auto's op de kruising daar vijf meter na weer wel voorrang hebben. Maar geen weggebruiker die dit onderscheid op deze plek kan maken natuurlijk.

Afbeelding

Of dit (al is dat bord inmiddels weggehaald):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Wouter N14 » do 29 okt 2020, 20:14

Rein schreef: do 29 okt 2020, 20:10 Overigens moet je kennis van verkeersregels etc. bij de gemiddelde gemeente niet overschatten. Zelfs bij een middelgrote gemeente (180.000 inwoners) als Haarlemmermeer kom je de meest bizarre verkeers- en voorrangssituaties tegen.
Dat is iets te kort door de bocht. Veel kunststukjes zijn een politiek resultaat, omdat een wethouder iets wil of juist iets moet. Dan kan je als beleidsinhoudelijk ambtenaar nog zoveel kennis en zoveel gelijk hebben, als een bepaalde wens uitgevoerd dient te worden heb je pech (en is het een kwestie van redden wat er te redden valt).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Rein » do 29 okt 2020, 20:19

^^ Goed, ik kan niet voor iedereen en alles spreken. En mijn soms negatieve beeld is met name gebaseerd op mijn ervaringen in de gemeente waar ik woon. Maar goed, ik heb ambtenaren bij de mondelinge zienswijze op een door mij ingediend bezwaarschrift tot drie keer toe moeten uitleggen dat haaientanden helemaal geen rol spelen in een situatie dat afslaand verkeer rechtdoorgaand verkeer voor moet laten gaan. Ze snapten niet dat die haaientanden alleen werking hebben bij fietsers vanaf het kruisende fietspad die over willen steken. Willde niet tot hun doordringen. "Dus je wilt zeggen dat de fietsers die vanaf het kruisende fietspad wel voorrang hebben en fietsers die hier afslaan niet?".

Wat te denken van dit :facepalm:

Afbeelding

En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden.
Laatst gewijzigd door Rein op do 29 okt 2020, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Wouter N14 » do 29 okt 2020, 20:21

^^ Absoluut, een hoop is ook gewoon het resultaat van niet denken, wel doen ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Piles » do 29 okt 2020, 20:41

Arend7 schreef: do 29 okt 2020, 19:50 Toch vind ik dit onhandige verkeerssituaties, ook het voorbeeld van Rein. Het gaat tegen de intuItie in. De regel "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" kent iedereen.
Welnee, genoeg verkeersdeelnemers die denken: bij haaientanden moet ik iedereen voorlaten. Of erger: hij heeft haaientanden, dus hij moet me voor laten gaan.

Arend7
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 13:05

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Arend7 » do 29 okt 2020, 20:51

Dat is dus precies mijn punt. Zonder haaientanden zou iedereen hetzelfde denken wie voorrang heeft

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Floris » vr 30 okt 2020, 9:51

Of wat te denken van deze bizarre combinatie? (heb ik mogelijk al eens eerder gepost ;) )
https://goo.gl/maps/5i2QudFyqNaENen36

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Rein » vr 30 okt 2020, 10:10

^^ Krankjorum

Ook hier een bijzondere :B1: met vlak daarna een :B6: .

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Jackbauer1350 » zo 01 nov 2020, 20:03

Bij rotondes waar het de bedoeling van de wegbeheerder is om fietsverkeer uit de voorrsng te halen is ook zo'n mooi voorbeeld. Dit wordt dan ook met borden geregeld maar omdat verkeersregels voor borden gaan is het in veel gevallen zo dat verkeer dat de rotonde afdraait voorrang moet verlenen aan de fietsers. Dus bij de ene weghelft heeft de fietser eigenlijk voorrang en de andere weghelft waar verkeer op de rijbaan de rotonde nadert moet de fietser voorrang verlenen.
Tenzij het fietspad een bepaalde afstand van de rotonde is afgebogen. Dan hoort het fietspad niet meer bij de rotonde.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Attietattie » ma 02 nov 2020, 2:06

Jackbauer1350 schreef: zo 01 nov 2020, 20:03maar omdat verkeersregels voor borden gaan
Zozo... :wijsvinger: ;)

Dat heeft een andere oorzaak. Een haaientand of verkeersbord :B6: werkt op een kruisende weg. En als het fietspad niet ver genoeg van de rotonde af ligt, behoort het fietspad tot dezelfde weg (dus is het geen kruisende weg) en heeft de haaientand dus geen werking op die situatie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door harry » ma 02 nov 2020, 13:45

^^ Ik denk dat de wegbeheerder in alle gevallen waar hij die haaientanden geplaatst heeft, bedoeld heeft dat de fietser het autoverkeer voor moet laten gaan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Attietattie » ma 02 nov 2020, 14:01

Zou het?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Voorrangsborden op fietspaden

Bericht door Steyn_E » di 03 nov 2020, 14:31

^^
Waarschijnlijk wel. Althans, in een situatie als https://goo.gl/maps/M3yK2XnQJKDCUkbu9 lijkt het me niet de bedoeling van de wegbeheerder dat afslaand autoverkeer voorrang moet verlenen aan fietsers. De afstand tussen de rotonde en het fietspad zit hier ergens tussen die 5 en 10 meter.

Plaats reactie