Zwaar vrachtverkeer in de stad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Zwaar vrachtverkeer in de stad

Bericht door Rein » ma 23 nov 2020, 9:20

In de gemeente Amsterdam is er na een recent dodelijk dodehoekongeval tussen een vrachtwagen en een fietser een discussie opgestart over het weren van zwaar vrachtverkeer in de stad.

Zie bijvoorbeeld dit bericht van AT5 met de wethouder.
AT5 schreef:De gemeente is juridisch aan het onderzoeken of vrachtverkeer met een gebrekkige dode hoek-voorziening uit de stad kan worden geweerd. In de tussentijd wil de gemeente met het bedrijfsleven in gesprek om te kijken of ze niet vrijwillig tot afspraken kunnen komen.

[...]

Amsterdammers zien het liefst zien dat de gemeente meer gaat handhaven om de verkeersveiligheid te verbeteren, zo blijkt uit de enquête. Volgens Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de HvA, rijdt in de stad dagelijks zwaar en onveilig vrachtverkeer rond dat er niet thuishoort. Volgens hem is het een kwestie van handhaven, maar gebeurt dat nu niet.
AT5 heeft ook het volgende filmpje geplaatst waarbij een docent stadslogistiek observeert wat voor verkeer er allemaal door de stad rijdt. Buiten zware vrachtauto's viel me ook op dat er een tractor een autoweg oprijdt (i.c. de Spaarndammertunnel) en er veel spookrijdende fietsers zijn.

Link

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Zwaar vrachtverkeer in de stad

Bericht door Jeroen » ma 23 nov 2020, 11:34

^^ Ik stel voor dat de Amsterdammer voortaan zelf zijn spullen met de bakfiets op komt ophalen bij de RING.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 23 nov 2020, 11:44

Dat was mijn gedachte ook toen ik het filmpje half gezien had. Maar als je het helemaal afkijkt zie je dat hij toch wel duidelijk aangeeft hoe het wel kan.
Kijk, dat je doorgaand vrachtverkeer niet in de stad wil zal duidelijk zijn. Hoe je dat verbiedt is minder duidelijk, maar laten we er gewoon van uitgaan dat al het vrachtverkeer in de stad ook een bestemming in de stad heeft.
Bouwverkeer kun je regelen met vergunningen. En dan ook handhaven. Zegt hij ook. Voor distributieverkeer moet je de vrachtwagens goed uitrusten. Er rijdt er op het einde eentje langs die hij als voorbeeld aangaf. Dat heb je misschien niet binnen een jaar geregeld, maar de algemene regelgeving is er, hou daar ook aan vast. En afspraken met distributeurs maken, zie zijn opmerking over de Jumbovrachtwagen, zie zijn opmerking over routes zonder rechtsafslaan. Ik wist niet dat dat al gedaan werd, maar als je individuele chauffeurs zich er niet aan houden kun je niet veel. Maar toch zal een afspraak over routes een effect hebben. Het zal niet zo zijn dat elke chauffeur zijn r**t daarmee afveegt.
Je kunt een routeplanner bouwen waar rechtsafslaan veel kost in de routeberekening.

Misschien kun je ook andere dingen doen, zoals fietsers en snelverkeer nog beter scheiden: geen situaties creëeren waar snelverkeer rechtsaf mag en fietsers rechtdoor. Misschien algemeen de verkeerslichtencyclus voor snelverkeer en langzaamverkeer scheiden: of de een groen of de ander.
Daarmee los je misschien ook een stukje dubbel oversteken over: sta schuin oversteken toe. Dat kan als de kruising verder vrij is.

Je gaat dan natuurlijk wel uit van een zekere discipline bij al het verkeer. Dat men stopt voor rood licht. Vooral fietsers lijken vaak de instelling te hebben dat verkeersregels niet voor hun gelden (of alleen als het ze uit komt).
Laatst gewijzigd door Egbert op ma 23 nov 2020, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » ma 23 nov 2020, 21:42

Ach, meneer van Amstel. Nu het rustig is met touringcars in zijn woonbuurt.. is er kennelijk tijd over om de aandacht naar vrachtverkeer te verleggen :?:

Denk nou niet dat al die chauffeurs nu voor hun lolletje naar de binnenstad van grote steden rijden.
Ja, er zijn voorgeschreven routes voor o.a. bouwverkeer, winkeldistributie. Gewoon ook noodzaak voor de chauffeur, zodat hij/zij aan de goede kant van de straat kan aanrijden zodat achteruit indraaien op de kant met het meeste zicht kan gebeuren. ;)

Maar ja, ook chauffeurs zijn net mensen en maken dus weleens een fout. Die willen ze graag herstellen. Misschien was die chauffeur van Mennekes met de Jumbo trailer dat wel aan het doen. Chique oplossing? Nee. Snelle oplossing? Ja. Alternatief: flinke omweg over enkele straten (die misschien niet al te bekend zijn) wat ook alleen maar mee uitstoot oplevert. Wat wil meneer van Amstel dan eigenlijk?

Egbert schreef:(..)Er rijdt er op het einde eentje langs die hij als voorbeeld aangaf (..)
.

Dat ruitje doet niet veel hoor. Ik heb er mee gereden, die cabine, in de Franse Midlum variant. Ik had daar spullen op de vloer staan (watertankje o.a., want tja, groot is zo'n cabine niet). Indien er meubel- of drankentransport mee gedaan wordt en er dus (meestal) met 2 mensen de rit gedaan wordt, zal het zicht door dat ruitje belemmert zijn door de benen van de bijrijder. :)

Wat dan dus wel helpt tegen de dode hoek. Het meekijken door de bijrijder. :top:

Egbert schreef: (..)Je kunt een routeplanner bouwen waar rechtsafslaan veel kost in de routeberekening.(..)
Dat kan men proberen.. maar de chauffeurs die de stad op hun duimpje kennen.. hebben daar geen boodschap aan, denk ik.

Volgens mij heb je dergelijke dingen nu al in navigatiekaarten. Dat sommige straten formeel niet afgesloten zijn voor vrachtverkeer.. maar dat de navigatie zo'n straat niet toont in de routeberekening. Vorige week had ik in Nijmegen zo iets. Ik keek op de kaart van de navi.. en die toonde mij toch een omweg.. (doet ie wel vaker, soms heeft ie gelijk en sta ik vast voor een fietspadpaalje ofzo.. :dyn_hyp: ) dat ik dacht: Ik kan toch wel rechtdoor die straat doorrijden en dan aan het einde rechtsaf? (het was in de buurt van het Radboudziekenhuis).
Ja, dat kon dus, geheel legaal. :woop:

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » ma 23 nov 2020, 22:09

[sarcasmemodus]
Laat die fietsers eerst eens rijden met licht, zonder telefoon in de hand en zonder oordoppen in de oren, anticiperen in het verkeer,vm en dus zelf niet in de dode hoek rijden van een vrachtwagen. Dat zou al veel schelen.

Men had toch een proef met een vrachttram, hoe staat het daar mee? Oh nee die is al voor de oorlog niet rendabel gebleken natuurlijk.

Maar inderdaad, in de ' staat' Amsterdam gelden de Nederlandse regels niet, dan maar lossen aan de A10 en langs de douane op de bolderkar de stad in
[/sarcasmemodus]

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » ma 23 nov 2020, 22:32

Inderdaad, vele fietsers hebben geen geduld voor langzaam verkeer. Willen zich door het kleinste gaatje proppen.. :booooos:

Eind van de middag nog in Hoograven, Utrecht. Ik rijd in een smalle straat, aan weerszijde van mij geparkeerde auto's. Het is spitstijd en schemertijd. Mij komen een kerel en zijn zoontje op de fiets tegemoet. Ik stop op de kruising met een zijstraat, zodat zij daar ruimte hebben om te passeren. Van achteren 'vliegen' de fietsers mij links en rechts 'voorbij'.. alsof ik voor jan l*l stil sta, denk ik dan. :s :redangry:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 nov 2020, 7:10

Anderzijds wil je niet weten wat ik als fietser meemaak met automobilisten. Vooral afslaande bestuurdes die geen voorrang geven of uberhaupt niet kijken of er fietsers aankomen (of een fietsoversteek rustig blokkeren als ze een kruisende weg op willen draaien). Ik moet toch wel af en toe flink in de ankers (overigens ook wel eens voor voetgangers of andere fietsers die de voorrangsregels niet kennen of negeren).

Het komt natuurlijk wel van 2 kanten :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 24 nov 2020, 8:08

Palance schreef:
di 24 nov 2020, 7:10

Het komt natuurlijk wel van 2 kanten :!:
Dat is ook wat ik zeg. Als je verkeersstromen mengt dan moeten beiden de discipline hebben om de regels te volgen. Als dat niet gebeurt moet je kijken waarom niet en daar wat aan doen, of die stromen gaan scheiden.
En het klopt zeker dat die discipline er niet altijd is, en hoe drukker het is hoe minder die er zal zijn.