Bij een VRI ook stoplichten op een particuliere uitrit?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

fleppenstein
stadsweg

Re: Bij een VRI ook stoplichten op een particuliere uitrit?

Bericht door fleppenstein » do 11 feb 2021, 14:31

Dat 3-kleurige verkeerslichten een dwingender effect hebben dan 2-kleurige is natuurlijk onzin. Een 2-kleurige heeft ook gewoon rood en rood is stoppen. De enige oplossing als dit genegeerd wordt is handhaven, het argument om dan maar een 3-kleurig verkeerslicht neer te zetten is natuurlijk belachelijk. Wil je dit handhaven zonder inzet van politie (ze zouden toch eens moeten werken... ;) ;) ) dan kan dit prima met roodlichtcamera's.

Maar waarom zo tegen een eigen verkeerslicht op jouw erf. Ik zie de voordelen er wel van in. De parallelweg is redelijk rustig lijkt me, en als je dan aanvraagt, krijg je snel, maar ook conflictvrij groen. Dus je kan vrijwel meteen optrekken en de rest staat voor jou stil :top:

Ik zou juist in overleg gaan, en zorg voor een goede oplossing. Ik zou pleiten voor niet een drukknop, maar een detectielus of infrarood detector. Dan hoef je niet op een knoppie te drukken en uit te stappen. Of beter nog, beiden. Een detectielus EN een drukknop, dan kan je ook met je fiets veilig de uitrit uit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 feb 2021, 14:50

Een VRI met detectielus én drukknop op een uitrit plaatsen omdat er een paar pannenkoeken bestaan die niet snappen dat ze met een truck-met-oplegger de spoorbaan moeten vrijhouden... :geenlach:

Ik zou zelf een paar BOA's laten posten en het bedrijf dat verantwoordelijk is voor dit soort ongein eens aanspreken op hun verantwoordelijkheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 feb 2021, 15:08

fleppenstein schreef:
do 11 feb 2021, 14:31
Dat 3-kleurige verkeerslichten een dwingender effect hebben dan 2-kleurige is natuurlijk onzin. Een 2-kleurige heeft ook gewoon rood en rood is stoppen. De enige oplossing als dit genegeerd wordt is handhaven, het argument om dan maar een 3-kleurig verkeerslicht neer te zetten is natuurlijk belachelijk. Wil je dit handhaven zonder inzet van politie (ze zouden toch eens moeten werken... ;) ;) ) dan kan dit prima met roodlichtcamera's.
Ik zie je 2x 'natuurlijk' zeggen, maar voor mij is dat niet zo natuurlijk. Juridisch heb je gelijk, maar ik denk dat een driekleurig verkeerslicht natuurlijk veel herkenbaarder is voor de weggebruiker.
fleppenstein schreef:
do 11 feb 2021, 14:31
Maar waarom zo tegen een eigen verkeerslicht op jouw erf. Ik zie de voordelen er wel van in. De parallelweg is redelijk rustig lijkt me, en als je dan aanvraagt, krijg je snel, maar ook conflictvrij groen. Dus je kan vrijwel meteen optrekken en de rest staat voor jou stil :top:
Ook hier ben ik niet van overtuigd. Een regeling kan gewoon zo gemaakt worden, dat je pas over een minuut groen krijgt. Eerst even 'bufferen' zeg maar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 feb 2021, 15:15

Vinny schreef:
do 11 feb 2021, 14:50
Een VRI met detectielus én drukknop op een uitrit plaatsen omdat er een paar pannenkoeken bestaan die niet snappen dat ze met een truck-met-oplegger de spoorbaan moeten vrijhouden... :geenlach:

Ik zou zelf een paar BOA's laten posten en het bedrijf dat verantwoordelijk is voor dit soort ongein eens aanspreken op hun verantwoordelijkheid.
Nounou, klein beetje begrip voor de vrachtwagenchauffeur aub. Heb je de situatie gezien en het begeleidend schrijven van topicstarter meegekregen?

Ik kan me voorstellen dat als je met zo'n enorm lel het spoor over moet steken, je dat met een astronomische 3km/h doet om er vervolgens achter te komen dat de weg die net vrij leek, toch een weggebruiker bevat waardoor je tot stilstand komt omdat die weggebruiker een halve zool is die weliswaar voorrang heeft, maar best even wat ruimte zou kunnen geven.

Feit is dat de vrachtwagenchauffeur fout is. Maar ik denk niet dat 1, of 2 of 80 PV's de situatie veranderen. Het zicht is niet ineens verbeterd na het schrijven van een PV of het aanspreken van een bedrijf.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » do 11 feb 2021, 15:21

Vinny schreef:
do 11 feb 2021, 14:50

Och, ik denk niet dat het die "pannekoeken" van de truck met oplegger zijn. Die hebben het al redelijk lastig hun truck over de spoorweg en daarna nog via het voetpad linksaf de parallelweg op te sturen. Daar mogen ze wat mij betreft best even de tijd voor nemen. Het zijn meer de dombo's op de kruisende parallelweg, schijt aan alles en toch nog even hun voorrang nemen, en daarbij het voor de truck bijzonder lastig maakt. Waar is de tijd gebleven dat je een truck nog even de ruimte geeft en hun bijzondere manoeurve laat afmaken, ach waar is die tijd :roll: :roll:
Attietattie schreef:
do 11 feb 2021, 15:08
Ik zie je 2x 'natuurlijk' zeggen, maar voor mij is dat niet zo natuurlijk. Juridisch heb je gelijk, maar ik denk dat een driekleurig verkeerslicht natuurlijk veel herkenbaarder is voor de weggebruiker.
Een driekleurig verkeerslicht heeft als extra alleen maar groen, daar zie ik niet zoveel extra herkenbaarheid. Het is meer dat men het niet wil snappen.
Attietattie schreef:
do 11 feb 2021, 15:08
Ook hier ben ik niet van overtuigd. Een regeling kan gewoon zo gemaakt worden, dat je pas over een minuut groen krijgt. Eerst even 'bufferen' zeg maar.
Alles kan in een regeling, maar ik zie niet waarom je dit zou willen. Waarom "bufferen" als er geen conflictverkeer is ?? Dat heet pesten naar mijn idee.
Maar als VRI-neus zou ik een leuk verkeerslicht op mijn erf niet misstaan. Van mij mogen ze zelfs de regelkast op mijn erf zetten, maar dan wel met de sleutel aan mij geven. :woop: :woop:

En attie was me in mijn relaas voor, maar zie mijn reactie maar als een aanvulling :)<>:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 feb 2021, 15:32

fleppenstein schreef:
do 11 feb 2021, 15:21
Een driekleurig verkeerslicht heeft als extra alleen maar groen, daar zie ik niet zoveel extra herkenbaarheid. Het is meer dat men het niet wil snappen.
Niet zo negatief. ;) Een verkeerslicht dat groen uitstraalt ziet eruit als een verkeerslicht dat groen uitstraalt. Een verkeerslicht dat niets uitstraalt, ziet er óf uit als een verkeerslicht dat uit staat, óf men ziet het überhaupt niet staan. Dan gaat men pas iets registreren zodra het geel uitstraalt.

Je bent simpelweg alerter bij een groen verkeerslicht, dan bij 'geen' verkeerslicht.

In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat ik zelf een keer verdomd laat ben geweest met reageren op één van die tweekleurige lampen op een Amersfoortse rondweg. :oops:
fleppenstein schreef:
Alles kan in een regeling, maar ik zie niet waarom je dit zou willen. Waarom "bufferen" als er geen conflictverkeer is ?? Dat heet pesten naar mijn idee.
We zijn het eens, maar ik zie het toch gebeuren.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 11 feb 2021, 16:13

A3jaan schreef:
do 11 feb 2021, 12:33
De wegbeheerder en de politie zien dat die weleens genegeerd worden.
Boetes schrijven dan en een persbericht versturen? :idea:
Anders gewoon een flitskast er bij... Lijkt me altijd nog goedkoper dan een volledige VRI.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » do 11 feb 2021, 16:41

Attietattie schreef:
do 11 feb 2021, 15:32
Komkom niet zo negatief Attietattie (Mag ik dat nu ook eens zeggen :p )
Ik heb in mijn loopbaan heel veel regelingen voorbij zien komen, maar eigenlijk nog geeneen met een extra pest wachtlusje erin.
En dan nog, ook daar heb ik wel een oplossing voor. Wachtlusje van 3 minuten ??? Dan gewoon 3,2 minuten voor vertrek de drukknop indrukken??

En nogmaals, staat tie VRI voor op mijn uitrit ??? Dat had ik al snel een extra contactje aan mijn garagedeur geknoopt. Garagedeur open en scheuren maar... :woop: :woop:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 feb 2021, 16:53

fleppenstein schreef:
do 11 feb 2021, 16:41
Attietattie schreef:
Komkom niet zo negatief Attietattie (Mag ik dat nu ook eens zeggen :p )
Nee! Is op feiten gebaseerd! Gewoon een constatering!

:dyn_hyp:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 11 feb 2021, 20:42

Attietattie schreef:
fleppenstein schreef:
Niet zo negatief. ;) Een verkeerslicht dat groen uitstraalt ziet eruit als een verkeerslicht dat groen uitstraalt. Een verkeerslicht dat niets uitstraalt, ziet er óf uit als een verkeerslicht dat uit staat, óf men ziet het überhaupt niet staan. Dan gaat men pas iets registreren zodra het geel uitstraalt.

(..)
Ja, precies. RDI's blijf ik ook apart vinden.. want beginnen eerst te knipperen d8 ik (om de aandacht te vestigen), dan ff oranje continue en dan rood.
Vervolgens floept het uit en mag je rijden.. terwijl het in de regel dan dus groen licht hoort te zijn.

Een driekleurig verkeerslicht kan toch ook zo geprogrammeerd worden dat het groene licht weer dooft na x seconden ipv terugspringen naar oranje)

Of mag dat wettelijk niet. ?

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 11 feb 2021, 21:15

^^ Bij een driekleurig verkeerslicht wat uit is, zou ik eerder denken aan een defect dan bewust uitgeschakeld...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 11 feb 2021, 21:34

^^^ ja, dat is de nadelen kant.

Wellicht eerst eens met bebording proberen: let op, bij een vrachtauto, kruisingsvlak vrijhouden.. oid. :?:

A3jaan
zandpaadje

Bericht door A3jaan » do 11 feb 2021, 21:42

Bedankt voor alle reacties tot dusver.

De bebording staat er al een poosje, ( https://goo.gl/maps/n3625e3PgDAqzMkA7 ) maar helpt niet echt.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 11 feb 2021, 22:04

Dat bord neemt nogal veel zicht weg en voegt niks toe want voorrang verlenen moest toch al...

A3jaan
zandpaadje

Bericht door A3jaan » do 11 feb 2021, 22:20

Inderdaad, het voegt weinig toe. Vanaf de andere kant ligt het anders ( https://goo.gl/maps/nLzRU6Q8H93f4vca8 ), maar het wordt niet altijd begrepen of gevolg aan gegeven.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 12 feb 2021, 9:26

Durashift schreef:
do 11 feb 2021, 20:42

Ja, precies. RDI's blijf ik ook apart vinden.. want beginnen eerst te knipperen d8 ik (om de aandacht te vestigen), dan ff oranje continue en dan rood.
Vervolgens floept het uit en mag je rijden.. terwijl het in de regel dan dus groen licht hoort te zijn.

Een driekleurig verkeerslicht kan toch ook zo geprogrammeerd worden dat het groene licht weer dooft na x seconden ipv terugspringen naar oranje)

Of mag dat wettelijk niet. ?
Vroeger zag je ze redelijk vaak bij spoorwegovergangen (met ook een wegenkruispunt), tramafslagen, brandweerkazernes en bij beweegbare bruggen, waar het groene de VRI zich uitschakelde na een seconde of 5 als de overgang of brug weer vrij was. Ik zou nu geen voorbeeld meer weten op de openbare weg, anders dan misschien bij tunnels (die zelden gebruikt worden). Nu zijn het meestal 2-lichten, zoals bij station Naarden-Bussum. Een ontbreken van groen geeft dan ook niet de suggestie dat je voorrang hebt bij groen. In Duitsland worden de 2-lichten ook vaak toegepast bij losse voetgangersoversteken me drukknop, meestal buiten de kom. Er zijn ook versies waar ook het voetgangerslicht niet brandt totdat iemand op de knop drukt. Je hoeft dan niet te wachten als je direct kan oversteken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 12 feb 2021, 19:30

Andere invalshoek:

Overweg opheffen door rails weg te halen tpv de overgang. Aan beide kanten van de vroeger overweg een reizigersperron aanleggen en de reizigers laten overstappen. Kan nooit meer de gevaarlijke situatie ontstaan dat een trein tegen een stilstaande vrachtwagen aan rijdt :dyn_hyp: :hahaHAHA:

Geen VRI, geen AHOB, bespaart ook nog de nodige kosten aan dynamisch verkeersmeubilair.
:denk:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 12 feb 2021, 20:50

Visionaire gedachten 😉
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 12 feb 2021, 20:56

Zonder out-of-the-boxdenkers zou het maar een saaie wereld zijn. :worship:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 12 feb 2021, 23:58

Verkleedhokje erbij, zodat alle meisjes uit de biblebelt hun door hun ouders goedgekeurde lange jurk kunnen inruilen voor een modieuzer exemplaar :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.