snelheidscontroles of bloedgeld?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

snelheidscontroles of bloedgeld?

Bericht door Bart » ma 28 mar 2005, 16:37

Dat er op snelheid wordt gecontroleerd is prima, de wet moet nageleefd worden en als dat niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Dat dit af en toe op discutabele plekken gebeurd: het zal wel, daar gaat het nu even niet om...

Dat er op Goede Vrijdag op snelheid wordt gecontroleerd vind ik eveneens prima, er wordt immers net zo gereden als op alle andere dagen (even afgezien van wat ouderen, vakantieverkeer en motorrijders extra).

Maar, nu komt het...

Afgelopen vrijdag (Goede Vrijdag dus), ging ik naar de kerk. Wat schetst mijn verbazing terwijl ik de auto aan het parkeren ben: een agent staat met zijn apparatuur op snelheid te controleren, op het parkeerterrein van de kerk (in Deventer, aan de Holterweg, richting Holten). Achter het bordje van van de kerk (hier parkeren, zo laat diensten), stond de groene container, bewaakt door oom agent). Niet eerder heb ik mij zo eerder lopen opwinden over snelheidscontroles...

De banken zijn in Nederland op Goede Vrijdag nog altijd gesloten, vanwege de kwestie met het bloedgeld (voor de niet bijbel-kenners, dit is het geld dat Judas kreeg voor het verraden van Jezus, die later ter dood werd gebracht). De banken willen op die dag dus kennelijk geen geld verdienen, maar het openbaar ministerie kennelijk wel en dat nog wel op de plek waar mensen diezelfde Jezus gedenken...

Strikt formeel zal de politie ongetwijfeld op het (privé)parkeerterrein van de kerk mogen controleren, maar ik vind het wel ver gaan. Smakeloos en kwetsend. Jammer dat het zo moet gaan tegenwoordig.


p.s. het is niet de bedoeling om hier over geloofszaken te gaan discussiëren, het gaat hier even om een ergernis waar ik al een paar dagen mee rondloop... Overigens had ik geen bekeuring te pakken.
Laatst gewijzigd door Bart op ma 28 mar 2005, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 28 mar 2005, 16:52

Je hebt helemaal gelijk Bart. Beetje morele agent doet zoiets niet bij een kerk. Langs de snelweg, ok. Maar ik vind dit wel erg gaan, bijna provocerend tegenover kerkgangers. Een beetje respect is vooral op zo'n dag wel op zijn plaats.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 28 mar 2005, 19:09

Een snelheidscontrole op het minder veilige onderliggend wegennet, binnen de bebouwde kom, daar heb ik op zich aanzienlijk minder moeite mee dan weer zo'n kassa langs de veilige snelweg.

Dat dat op Goede Vrijdag gebeurt ? Ach, de overheid laat haar ambtenaren (moi incluis) tegenwoordig ook op Goede Vrijdag werken. Dus waarom een BOA niet ? Dat de BOA in kwestie het verhaal van Judas niet kent ligt misschien ook aan het overheidsbeleid dat de samenstelling van het politiepersoneel een afspiegeling van de bevolking zou moeten zijn, en daarvan kennen er door het steeds meer gemengde karakter van de bevolking natuurlijk ook steeds minder de specifieke verhalen over Goede Vrijdag. Dat dat voor sommigen een wrange nasmaak kan hebben, ja dat is niet leuk. Maar het is natuurlijk ook wel een beetje het gevolg van de algemene ontwikkelingen binnen onze maatschappij.


Edit: typo
Laatst gewijzigd door Rene op ma 28 mar 2005, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 mar 2005, 19:19

Mogelijk is de snelheidscontrole op verzoek van de kerk zelf, omdat kerkbezoekers hadden geklaagd dat ze van de sokken werden gereden door sommige automobilisten op het parkeerterrein?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » di 29 mar 2005, 0:36

Mogelijk is de snelheidscontrole op verzoek van de kerk zelf, omdat kerkbezoekers hadden geklaagd dat ze van de sokken werden gereden door sommige automobilisten op het parkeerterrein?
Nee, het gaat om de N344, die een hele tijd binnen BBK ligt (de kerk ook). Pal aan deze weg ligt dus een parkeerterreintje. De flitser stond onzichtbaar opgesteld achter een bord en de (onopvallende) politie-auto stond op het parkeerterreintje geparkeerd. Het was duidelijk op gericht ter hoogte van de kerk de N344 te controleren.

Er waren meer kerkgangers die zich ergerden aan deze gang van zaken, in dit geval is deze flitser voor zover ik weet niet door de kerk gevraagd (als dat uberhaupt al kan). Het lijkt mij dat dan de flitser zichtbaar zou worden opgesteld, ipv. onzichtbaar. Ik was er zelfs op een meter na aan voorbij gereden...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 29 mar 2005, 8:22

Simpel gezegd: In Nederland heerst gelukkig een scheiding tussen kerk en staat. Dus is er geen reden aarom de politie niet haar werk zou moeten doen op welke dag dan ook. (en ja, ook ik mocht als ambtenaar gewoon werken afgelopen vrijdag).

Sorry als ik het zo hard stel, maar het idee van 'kerkgangertje pesten' hoor ik weer teveel de laaste tijd en schijnt mode te worden. Zo was er een aantal maanden terug in Ridderkerk iets dergelijks waarbij de politie in in eerste instantie foutgeparkeerde kerkgangers (parkeerverbod!) gedoogde, maar na een aantal waarschuwingen (mede na klachten van omwonenden) werden kerkgangers toch bekeurd. Gevolg: De zielige verhalen over kerkje pesten (en dat op zondag!) waren in de lokale kranten niet van de lucht. Terwijl niemand even stilstond bij het daadwerkelijke probleem.

Ach, andersom kan het ook: Toen enkele jaren terug een tunnel werd gebouwd onder de A29 tussen de Heinenoordtunnel en KP Vaanplein moest dat geboor en gedreun dag en nacht doorgaan vanwege de tijdsdruk (slaapt 'lekker' in de zomer, met ramen open... :( ). Behalve zondagochtend om de kerk niet dwars te zitten, de rust van kerkgangers gaat blijkbaar voor die van omwonenden. En zo staat het weer 1-1 :)

Bart, het is jouw keuze dat jij naar de kerk gaat (mij zul je er niet vinden). Maar als er door andere mensen gewoon wordt gewerkt, dat dan meteen met bloedgeld te vergelijken, dat snijdt totaal geen hout.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 29 mar 2005, 11:16

Behalve zondagochtend om de kerk niet dwars te zitten, de rust van kerkgangers gaat blijkbaar voor die van omwonenden. En zo staat het weer 1-1
Tja dat is nou eenmaal het gevolg van de 'Wet op de Zondagsrust' die nou eenmaal verbiedt dat er 'lawaaierige activiteiten' plaatsvinden vlakbij een eredienst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 29 mar 2005, 11:17

Maar als er door andere mensen gewoon wordt gewerkt, dat dan meteen met bloedgeld te vergelijken
Maar geheel in lijn met de opvattingen van Jezus zelf... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie