Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Euregio » ma 16 mei 2011, 21:09

Zo is het maar net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Vinny » ma 16 mei 2011, 21:27

Groningen schreef:^^ En wat dacht je van schrikreacties van andere weggebruikers en de (gedeeltelijke) aansprakelijkheid die je de automobilist aandoet bij een aanrijding? En die VRI's staan er niet voor niets: je moet gewoon stoppen voor rood, of je nou wel of niet zelf kan beslissen of het veilig is om door rood te fietsen. Dat heb je niet zelf te beslissen, dat doen die lampjes voor je of je mag doorrijden of moet stoppen.

Maar dit gaat best wel :offtopic:
Dit is qua on-topic zijn een grensgeval, want het gaat hier om toepassen van VRI's bij fietsoversteken die te maken hebben met de rotonde ;) Rene vindt die dingen niet veilig omdat de weggebruikers niet gediciplineerd de regels volgen. Immers wanneer zowel automobilisten als fietsers de regel wel zouden opvolgen dan is een VRI zonder deelconflict een 100% veilige oplossing. Dit kan natuurlijk alleen toegepast worden op rotondes, want bij kruisingen heb je wel deelconflicten (het ontwerp van een rotonde is nou juist om dit te voorkomen).
In het specifieke geval van de foto, kan ik met Wouter mee komen en het licht samen laten vallen met die van de busstrook, maar in het algemeen vind ik dat je als wegbeheerder ook moet kunnen uitgaan dat mensen (automobilisten en fietsers) zich aan de regels houden. Ter vergelijking: als er mensen zijn die over de spoorbomen heen klimmen om de spoorlijn over te steken, kun je niet ProRail de schuld geven dat de overweg onveilig is. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door sirdanilot » di 17 mei 2011, 11:06

Palance schreef:Jaja, dat zeggen er meer, en tóch gaat het nog regelmatig fout. :nothanks:

Zelf wacht ik als fietser altijd voor rood, je hebt dan ieder geval een rustmomentje en rood betekent nu eenmaal dat je niet door mag rijden.
Het is half twaalf 's avonds. Je ziet een volledig leeg kruispunt, geen enkele auto komt eraan. Het fietslicht staat op rood. Blijf je dan netjes wachten? Ik echt niet hoor. Ik kijk altijd op welk voorsorteervak de auto's staan. Als ze mijn pad niet kruisen, ga ik niet wachten. Dit kan uiteraard alleen op rustige tijdstippen; op drukke tijdstippen moet je wel wachten voor rood licht. Al zijn er ook lichten die ik zo goed ken, dat ik de regeling weet, en dus of er een auto mijn pad kan kruisen of niet. Ook ga ik meestal wel door rood als een andere fietser dat ook doet. Als ik echt geen haast heb blijf ik meestal wel wachten, dan zit ik toch al te dagdromen :)

Verder is er in Terneuzen een bepaald kruispunt waar vroeger geen licht was, en nu wel, met een werkelijk belachelijke regeling en ook geen voorsorteervakken. De reden daarvoor is wel verklaarbaar (te weinig ruimte, gebeurden vaak aanrijdingen), maar als alles op rood staat terwijl het kruispunt compleet verlaten is, dan is dat heel frustrerend. Vaak ga ik hier gewoon door rood, vroeger reed ik er ook altijd door dus waarom zou ik me houden aan zo'n dom stoplicht, denk ik dan.

Op deze streetviewfoto staan nog geen verkeerslichten. Maar je kunt wel het type kruispunt zien; het is nu gewoon precies hetzelfde, maar dan met stoplichten. Geen voorsorteervakken, geen niks.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 22,,0,7.22

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Vinny » di 17 mei 2011, 12:17

Wanneer er geen verkeersaanbod is, ben ik voor 'geel knipper', maar waarbij een fietser wel met een drukknop het verkeerslicht in werking kan zetten zodat hij of zij een veilige oversteek gegarandeerd krijgt. Wanneer het verkeerslicht normaal werkt dan moeten detectielussen gewoon hun best doen om geen nodeloos rood aan te geven, en wanneer het erg druk wordt: Vaste dienstregeling!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2011, 6:24

Ja maar ho nou even! Wat is dit nou weer? http://goo.gl/maps/tBxJ

1 poot van de rotonde waar fietsers voorrang genieten?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door boe! » wo 18 mei 2011, 7:45

^^ Ik neem aan dat dat volledig tegen alle richtlijnen is. Een combinatie van voorrangsregelingen zorgt alleen maar voor onduidelijkheid en juist daardoor gevaarlijke situaties.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door mavas » wo 18 mei 2011, 8:38

Nog zo een: google maps
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Vinny » wo 18 mei 2011, 13:16

boe! schreef:^^ Ik neem aan dat dat volledig tegen alle richtlijnen is. Een combinatie van voorrangsregelingen zorgt alleen maar voor onduidelijkheid en juist daardoor gevaarlijke situaties.
Je moet daar dan ook gewoon een inritconstructie van maken: je gaat daar een zone 30 in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2011, 13:23

Inritconstructies om een 30 zone in te gaan?



Overigens? WTF? http://goo.gl/maps/Yx5b
Afbeelding
Laatst gewijzigd door feitelijk op wo 18 mei 2011, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Vinny » wo 18 mei 2011, 13:24

Die zebra voldoet niet aan de richtlijn :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2011, 13:32

Aan geen enkele richtlijn zou ik zeggen. Geen L2 en geen 4 meter breed.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Wouter N14 » wo 18 mei 2011, 15:08

^^ En overbodige haaientanden. De combinatie rechts is ook hopeloos met het onderbord van de B6 nog onder het bord G11 :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2011, 15:22

Ja die zebratanden waren waarom ik hem postte. :wall:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Rene » wo 18 mei 2011, 15:33

Nou, ik begrijp wel waarom die gemeente haaietanden voor die zebra legt.
Fietsers menen namelijk dat een zebra niet voor hen geldt - je wordt gebruikelijk omver gereden of anders op z'n minst over je sokken gereden als je als voetganger bij een zebra op een fietspad wilt oversteken...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2011, 15:50

Rene schreef:Fietsers menen namelijk dat een zebra niet voor hen geldt
Sommigen wel:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Rene » wo 18 mei 2011, 15:57

Ja, die knurften heb je ook nog... :facepalm:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 mei 2011, 17:49

Ik stop op de fiets altijd voor voetgangers op zebrapaden. Ze kijken je dan ook twijfelachtig aan omdat het schijnbaar nooit gebeurd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2011, 17:52

Ik stopte op de fiets bij een uitrit voor een dame die wilde oversteken. Die keek ook raar en bedankte me zelfs.
Ze weet nu ook dat ze daar voorrang heeft. ;)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Wally » wo 18 mei 2011, 21:59

Ik stop op de fiets ook voor voetgangers die willen oversteken. Vaak verwacht men dat niet, en komt er aanvullend handgebaar of stemgeluid aan te pas om aan te geven dat men kan oversteken. Overigens wel oppassen dat er geen fietsers achter je zitten die wel door willen fietsen.

Even terug naar het voorstel om er een inritconstructie van te maken, dat is op zich een bekende overgang naar zone 30, maar in combinatie met een rotonde heb ik zoiets nog niet gezien. Kent iemand een voorbeeld (google maps)?

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Euregio » wo 18 mei 2011, 22:10

Wat ik merk is dat er in Zwolle veel meer word gestopt bij een rotonde, dan in Den Haag.

Ik heb een tijd in Rijswijk aan die hele drukke weg gewerkt, waar ook een tram door heen rijd.
Ik heb daar nog nooit voorang gekregen, iedereen rijd heel hard door.

In Zwolle stopt bijna echt iedereen bij een zebrapad, ook geven ze bij rotondes vaker richting aan naar mijn idee, ook de fietsers steken bijna altijd de hand uit.

Maar hoe kan dit nou, hoe kan dit nou per streek verschillen, de boetes zijn toch in het hele land even duur en er word toch overal net zo veel campagne gevoerd over deze zaken.

Gr,

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 mei 2011, 22:18

Misschien verschil stadsmentaliteit v. wat meer provinciaalse mentaliteit?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door mavas » wo 18 mei 2011, 23:42

Wally schreef:Even terug naar het voorstel om er een inritconstructie van te maken, dat is op zich een bekende overgang naar zone 30, maar in combinatie met een rotonde heb ik zoiets nog niet gezien. Kent iemand een voorbeeld (google maps)?
locatie 1 Overveen
locatie 2 Heerhugowaard
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door feitelijk » do 19 mei 2011, 7:07

Euregio schreef: Ik heb een tijd in Rijswijk aan die hele drukke weg gewerkt, waar ook een tram door heen rijd.
Ik heb daar nog nooit voorang gekregen, iedereen rijd heel hard door.
Hoho, niet iedereen! (Visseringlaan Rijswijk)
Link
Al snap ik wel dat je voorzichtig bent als de VRI buiten werking is.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door simon » do 19 mei 2011, 8:33

Rene schreef:Nou, ik begrijp wel waarom die gemeente haaietanden voor die zebra legt.
Fietsers menen namelijk dat een zebra niet voor hen geldt - je wordt gebruikelijk omver gereden of anders op z'n minst over je sokken gereden als je als voetganger bij een zebra op een fietspad wilt oversteken...
Dat komt omdat voetgangers menen dat ze altijd zonder te kijken een fietspad op kunnen lopen.

Ik stop altijd bij een zebrapad, daar heb ik geen haaietanden voor nodig - helaas zie ik het geregeld dat weggebruikers (ongeacht hoeveel wielen ze hebben) de betekenis van een zebrapad niet kennen en gelukkig zie ik dat voetgangers er rekening mee houden dat ze geen voorrang hebben.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door feitelijk » do 19 mei 2011, 8:48

mavas schreef:locatie 1 Overveen
locatie 2 Heerhugowaard
Dat zijn geen inritten. De tweede zou het zonder de haaientanden met enige fantasie nog kunnen zijn.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Seat Ibiza » do 19 mei 2011, 10:54

simon schreef:... en gelukkig zie ik dat voetgangers er rekening mee houden dat ze geen voorrang hebben.
Die begrijp ik even niet. De wet geeft toch duidelijk aan:

"Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Wouter N14 » di 31 mei 2011, 9:46

Terug naar de rotondes:
[url=http://www.verkeerinbeeld.nl/achtergrondartikelen/verkeersmanagement/rdi-de-toekomst.html?utm_source=Verkeer+in+Beeld+e-zine+31+mei+2011&utm_campaign=469b6e56ab-Verkeer_in_Beeld_e_zine_17_mei_20115_16_2011&utm_medium=email]www.verkeerinbeeld.nl[/url] (26-5-2011) schreef: RotondeDoseerInstallatie: 'De toekomst?!'

Turborotondes worden soms vervangen door grotere kruispunten met verkeerslichten of moeten lastige en dure uitbreidingen ondergaan, omdat zij in de spits voor te veel vertraging zorgen. Dit is jammer omdat turborotondes juist aangelegd worden om kruisingen verkeersveiliger te maken. Turborotondes hebben immers weinig conflictpunten en de snelheid is er laag. Gezien het ruimtegebruik wordt bij voorkeur zo lang mogelijk gebruik gemaakt van een zo compact mogelijke turborotonde. Het toepassen van een RotondeDoseerInstallatie (RDI) op turborotondes zorgt ervoor dat minder snel voor een kruising met verkeerslichten wordt gekozen en zorgt er tevens voor dat turborotondes zo compact mogelijk blijven.

Hoofdstroom clusteren
Een RDI is een tweekleurig verkeerslicht dat geplaatst wordt op de hoofdstroom richting de rotonde. De RDI is een doseerinstallatie, met het doel om de hoofdstroom te clusteren, zodat het verkeer vanaf de zijstroom makkelijker de rotonde op kan rijden. De doseerinstallatie wordt alleen ingeschakeld als de wachttijd op één van de zijwegen te groot wordt. Door het toepassen van een RDI blijkt dat ook de hoofdstroom, tegen de verwachting in, een lagere verliestijd kan hebben. Door de toepassing van een RDI kunnen dus alle richtingen profiteren van een betere doorstroming.

Simulaties: afname verliestijden tot 50%
Uit simulaties blijkt dat door het toepassen van een RDI de totale capaciteit van een turborotonde tot 10% kan worden verhoogd en de verliestijden zelfs tot 50% kunnen afnemen. Op de zijstroom wordt zelfs een capaciteitsverhoging tot 25% gemeten.
De instelling en plaatsing van de RDI is tot stand gekomen met een reeks microscopische verkeerssimulaties. Hierbij is de werking van de RDI getest op diverse vormen van de turborotonde. De simulaties zijn uitgevoerd met verschillende belastingen, inclusief vrachtverkeer. Bij de gewone turborotonde blijkt de RDI voor alle onderzochte belastingen effectief. Bij de iets grotere spiraalrotonde (3 opstelstroken in plaats van 2 stroken vanaf de zijtak, maar met dezelfde diameter) blijkt dat het positieve effect groter wordt naarmate de hoofdstroom dominanter wordt. Voor beide geldt dat het positieve effect vooral optreedt als de capaciteit van de zijtak op de rotonde in zicht is.

Tijd en geld besparen door RDI
Gezien de resultaten van dit onderzoek is het zeer zinvol om een praktijkonderzoek uit te voeren, zodat de resultaten uit dit modelonderzoek in de praktijk kunnen worden bevestigd. Dan kan tevens onderzocht worden op welke manier de RDI zo robuust mogelijk uitgevoerd kan worden. Daarna is het belangrijk dat de keuzemodellen die nu worden gebruikt voor het kiezen van kruispuntvormen worden aangepast. Met het toepassen van een turborotonde met RDI, in plaats van het (om)bouwen van een grootschalig kruispunt, kan veel geld en ruimte bespaard worden. Daarnaast wordt een betere doorstroming en verkeersveiligheid bereikt.

Tekst: Afstudeeronderzoek van Bob Granneman (TU Delft / Witteveen+Bos)

Begeleiders:
Ir. L.G.H. Fortuijn (TU Delft / Turbo Traffic Solutions)
Ing. E. Jongenotter (Witteveen+Bos)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Rene » di 31 mei 2011, 9:55

Op de Laan der Continenten in Purmerend hebben ze zo'n onding al geplaatst. Overigens met als doel de in dwarsrichting rijdende bus vrij baan te geven... :facepalm: :nothanks:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door captain007 » di 31 mei 2011, 10:10

Als ik het woord simulatie lees dan vraag ik mij meteen af of het in de praktijk ook zo rooskleurig is als hier wordt voorgesteld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Vinny » di 31 mei 2011, 10:37

Ze hebben er eentje bij Volendam aan de N 247. Dat schijnt te werken heb ik me laten vertellen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, aangezien ik nooit tijdens de bouwvakkersspits op de weg zit... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie