Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 26 mar 2006, 17:01

Jeroen schreef:
René schreef:Opdrachtje van DTV consultants ? 8-)
Ik denk het niet. Er zijn de laatste tijd geen opdrachten geweest in die regio, afgezien van een passagierstelling tussen Dordrecht en Geldermalsen.
Ow wacht, bedoelde René dat! Ik dacht dat hij bedoelde dat DTV Consultants de opdracht voor die rotonde had gekregen om te ontwerpen destijds.

Neej dus. Ik moest voor mijn andere bijbaantje als privechauffeur iemand van Schiphol naar Tiel brengen, en daarna met de huurauto weer terug naar Breda. Was wel leuk eigenlijk, ik kreeg ipv een B-klasse auto een gloednieuwe Mercedes mee 8-) en ik kon gelijk over een stuk van de A15 rijden waar ik nog niet was geweest (Deil -> Gorinchem). Overigens opvallend dat er om 9 uur vrijdagavond nog file stond voor de Merwedebrug!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » zo 26 mar 2006, 17:05

een B-klasse auto

een Mercedes is er tegenwoordig ook als B-klasse :hap: !
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 26 mar 2006, 20:51

Wouter N14 schreef: een Mercedes is er tegenwoordig ook als B-klasse :hap: !
:blabla: Die B-klasse van Mercedes-Benz is anders wel een stuk luxer ingeschaald. @mavas: dat jij de details van die rotonde zo hebt kunnen onthouden :shock:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 26 mar 2006, 23:22

waldo79 schreef:@mavas: dat jij de details van die rotonde zo hebt kunnen onthouden :shock:
Ik heb een beetje een zwak voor bijzondere rotondes, vandaar :P
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 27 mar 2006, 0:11

mavas schreef:
waldo79 schreef:@mavas: dat jij de details van die rotonde zo hebt kunnen onthouden :shock:
Ik heb een beetje een zwak voor bijzondere rotondes, vandaar :P
Aha. De 'Magic Roundabout' prijkt op je bureaublad, neem ik aan? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 27 mar 2006, 8:13

Nee, dat is zijn dekbed overtrek :EE:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 27 mar 2006, 8:15

Ik zou draaierig worden van het uittesten van die rotondes :)

Terug naar dat onding in Tiel:Moet iemand dit snappen? Ik vind het vrij onduidelijk, met name voor het rechtdoorgaand verkeer. In Barendrecht hebben we vrijwel vergelijkbare rotondes, alleen wordt daar op de rotonde op de linkerrijstrook ook de mogelijkheid geboden rechtsaf te slaan, zodat de uitvoegende arm (heel even) 2 rijstroken heeft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 27 mar 2006, 8:49

Palance schreef:Terug naar dat onding in Tiel:Moet iemand dit snappen? Ik vind het vrij onduidelijk, met name voor het rechtdoorgaand verkeer.
Het levert zo af en toe wel eens gevaarlijke situaties op. De reden dat men dit ding op deze manier heeft ingericht, komt omdat niemand (de blauwe maandag dat deze rotonde "gewoon tweestrooks" was) de moeite nam de binnenste ring te gebruiken. Om niet de kritiek van kapitaalvernietiging over zich heet te krijgen, heeft de gemeente dan maar besloten dit gruwelijke wezen te schapen.

Er staan vóór het verkeersplein echter wel piepkleine bordjes die de rijrichting aangeven:

Code: Selecteer alles

  I
- O  O -
  I  I
Oftewel: voor rechtdoor en linksaf links voorsorteren, voor rechtsaf rechts voorsorteren.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 27 mar 2006, 10:32

Toen ik daar kwam snapte ik het meteen, dus ik had er geen problemen mee. Ook op het wegdek zelf staan de richtingen aangegeven, dat is m.i. duidelijk genoeg (zie ook het plaatje wat ik plaatste).

Het feit dat mensen niet weten hoe een meerstrookrotonde werkt, ligt niet zozeer aan de rotonde zelf, maar aan de regels die de meesten -hoe triest het ook mag zijn- vergeten zijn. Ik heb het dus nu even niet over turbo-rotondes, maar over rotondes met gewone belijning.
Wie weet bijvoorbeeld nog dat als je driekwart wil, dat je op de linkerstrook moet voorsorteren, de binnenste strook op de rotonde moet hebben en na een half rondje naar de buitenste strook moet bewegen, om vervolgens uit te kunnen voegen?
Ik doe dit wel altijd, maar er zijn genoeg mensen die dit niet doen, omdat ze bang zijn om de binnenste baan te gebruiken, en omdat ze bang zijn om te weven. De eerste groep komt in conflict met de laatsgenoemde groep, wat gevaarlijke situaties oplevert. Daarom ben ik ook zo voor turbo-rotondes, daar zijn geen weefconflicten meer op de rotonde zelf, dat is dus veel veiliger.

Op de rotondes bij de afrit Badhoevedorp van de A9 heb ik hier al wat problemen mee gehad, net zoals op het Rottepolderplein, en vele andere meerstrookrotondes. Daarom ben ik ook voor het ombouwen van die meerstrookrotondes in turbo-rotondes!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2006, 11:39

ik heb echt tien keer liever een rotonde dan een plateau of een VRI. Het zijn prima dingen, het is alleen weer zo vreselijk jammer dat zowel wegbeheerders als medeweggebruikers er te vaak weer een rommeltje van maken. Dan heb ik het over respectievelijk slechte markering, slechte bewegwijzering en verkeerde maatvoering (zoals de turbo van mavas' avatar), respectievelijk over verkeerd voorsorteren, geen/verkeer richting aangeven (is ook zóó moeilijk :evil: ) en het niet gebruiken van de beschikbare capaciteit zoals de binnenste strook.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 27 mar 2006, 12:24

Ik heb op drukke wegen liever een VRI dan een verkeerspleintje:

- met een VRI kun je een netwerk sturen en richtingen bewust in de "wacht" zetten. (netwerkoptimalisatie)
- in rustige uren kun je de VRI uitschakelen, waardoor het doorgaande verkeer niet nodeloos hoeft te remmen en accelereren (emissiebeperkend en comfortverhogend)

Verkeerspleintjes zijn m.i. wel goede voorzieningen voor minder drukke wegen binnen de bebouwde kom, met kruispunten die qua intensiteiten redelijk gelijkwaardige armen hebben.

Er wordt m.i. thans teveel afgewogen op enkel en alleen verkeersveiligheid c.q. snelheidsbeperking.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » ma 27 mar 2006, 12:24

Rotondes zijn idd prima dingen. Op sommige plaatsen had ik ze echter liever niet gezien. Het ligt een beetje aan de verkeersstromen voor de verschillende takken, maar de rotonde op de N269 bij Hilvarenbeek en de rotonde op kruispunt Huizingalaan-Rijssellaan-Castiliëlaan in Eindhoven (om maar eens wat te noemen) zorgen ze alleen maar voor meer congestie. Had daar lekker die VRI's laten staan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2006, 12:48

ja tuurlijk, rotondes zijn niet per definitie de beste oplossing en sommige zouden ook op de kermis niet misstaan (bijvoorbeeld die onderaan de aansluiting Roelofarendsveen (A4)). Op drukkere wegen blijft een VRI veelal een betere oplossing.
Overigens verrijst waarschijnlijk in Zuid-Holland binnenkort Nederlands ('s werelds?) eerste driestrooksturborotonde, in Westerlee.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 27 mar 2006, 16:52

Volgens mijn rijinstructeur zorgen rotondes, mits goed aangelegd, voor een betere doorstroming dan VRI's. In Utrecht stroomt het verkeer beter door, vanwege deze grote verkeerspleinen. Helaas heeft dat voor mij, indertijd, ervoor gezorgd dat ik mijn roze papiertje niet heb gekregen, omdat ik het bord van de rijstrokenindeling niet goed genoeg bekeken had... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 27 mar 2006, 17:11

Vinny schreef:Volgens mijn rijinstructeur zorgen rotondes, mits goed aangelegd, voor een betere doorstroming dan VRI's.
Ja, die is er voor aangenomen om zoiets te zeggen. :PP: Blij dat er geen instructeur meer naast mij in de auto zit. :twisted:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 27 mar 2006, 17:15

Wouter N14 schreef: Overigens verrijst waarschijnlijk in Zuid-Holland binnenkort Nederlands ('s werelds?) eerste driestrooksturborotonde, in Westerlee.
Netjes 8-) Maar hoe bedoel je 3strooks? Echt 3 stroken op de rotonde zelf, of 3 voorsorteerstroken? Is dat een rotorrotonde?
Ik heb wel al bij de aansluiting Nieuwerkerk a.d. IJssel (N219) met de A20 een turbo-versie gezien met 3 stroken, ik meen me te herinneren dat dit een rotorrotonde was, maar daar ben ik niet geheel zeker van.
Dit is een rotorrotonde volgens de Provincie Zuid-Holland:
Afbeelding

Misschien dat Mark precies weet hoe de belijning is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 27 mar 2006, 17:24

Pfff, daar moet ik even over nadenken hoe het precies gaat. Ik ben nu even eten, maar ik kom hier in de loop van de avond op terug.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 27 mar 2006, 18:10

Die laatste rotonde van mavas is dermate gecompliceerd, dat die rotonde zelf weer een onveilige situatie oplevert. De grootste oorzaak van problemen zijn soms de oplossingen.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 27 mar 2006, 19:18

Om terug te komen: Ik heb het geprobeerd te tekenen, maar dat lukte niet echt. Ik zal het proberen uit te leggen. De rotonde ten noorden van de A20 bij de N219 is een 1 strooks rotonde. Ik bedoel daar dus mee, 1 strook van/naar A20 en 1 strook voor de N219. Verder zijn er aan 2 kanten bypasses voor zwaar (?) verkeer (van de A20 af en naar de A20 toe vanaf Nieuwenkerk a/d IJsel). De rijbanen zijn van elkaar gescheidine dmw kleine ophogingen.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » ma 27 mar 2006, 19:20

Die rotonde van Mavas lijkt op de "Berenkuil"(Insulindeplein) in Eindhoven, maar de Berenkuil is gevaarlijker omdat je hier ook nog allemaal rijstrook wisselingen ondergaat en ervaart (van andere weggebruikers) :twisted: ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 27 mar 2006, 19:21

nielske1990 schreef:Die rotonde van Mavas lijkt op de "Berenkuil"(Insulindeplein) in Eindhoven.
In Eindhoven ook al een rotonde die "Berenkuil" wordt genoemd? Zeker een modenaam in rotondeland...? :?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 mar 2006, 19:34

Dat heeft te maken met de vorm hè...

De Berekuil in Utrecht ligt hoger dan wegen die in het midden van de rotonde er onder door lopen. Het midden van de rotonde is dus open; net als bij een berenkuil.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 27 mar 2006, 19:38

Coen Tunnel schreef:Dat heeft te maken met de vorm hè...
Goh, zou het...? :roll:

Maar dat is nog reden om een rotonde meteen zo te noemen...verzin eens iets creatiefs, zoals Stovonde! 8-)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 27 mar 2006, 19:42

Zwotonde
Grotonde
Hootonde

etc.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 27 mar 2006, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » ma 27 mar 2006, 19:42

@VTB: Die rotonde in Eindhoven wordt alleen in de volksmond zo genoemd. Dit omdat alle fietspaden onder de rotonde doorgaan en er in het midden een gat (kuil) is. Men neemt gewoon niet de moeite om de officiele naam (Insulindeplein) te gebruikenen als je het hier in de regio hebt over de "berenkuil" weet iedereen gewoon waar je het over hebt... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 27 mar 2006, 20:33

Afbeelding

Ik vraag me af hoe het zit met afdekking van rotondeverkeer in de meest linker rijstrook bij het oprijden, want de kans is veel groter dat alle rijstroken gevuld zijn dan bij een conventionele rotonde. Plus dat het diverse bochtenwerk het zicht op aankomend verkeer behoorlijk ontneemt...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2006, 21:18

die rotorrotonde is wat anders dan een driestrooksturborotonde. Ik heb ruim een jaar geleden stage gelopen bij de Dienst Beheer Infrastructuur bij Zuid-Holland, heb me daar niet met rotondes beziggehouden maar daar hoor je natuurlijk wel wat over. Daardoor weet ik dat ze op de Maasvlakte een driestrooksturborotondemodel (drie keer woordwaarde) hebben gebouwd om te testen of er vrachtwagens overheen konden en dat indien de proef zou slagen een dergelijke rotonde gebouwd zou moeten worden in Westerlee. Meer weet ik ook niet...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2006, 21:22

Volgens mij is dit een driestrooksturborotonde (hoewel, hij heeft vier stroken :P ):

Afbeelding

zie ook: http://www.pzh.nl/images/126_75209.doc en ook http://www.pzh.nl/thema/verkeer/5/index.jsp
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 27 mar 2006, 21:28

Dat gedrocht moet dus VRI-geregeld zijn, gezien de omvang.
Een gewoon kruispunt met VRI is dan volgens mij minder ruimtevretend.

Ze lijden in ZH aan de rotonderitus... :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 27 mar 2006, 22:10

Je hebt het over H5N2 ?

Plaats reactie